نقد و بررسی

نقد و بررسی آیفون 13 ؛ تقریبا همان آیفون نسل قبل با اندکی تغییر!

آیفون 13 که به عنوان نسخه استاندارد این خانواده شناخته می‌شود، در ماه سپتامبر معرفی شد. در این مطلب از فراسیب آن را به صورت اختصاصی بررسی می‌کنیم.

نسخه جدید گوشی هوشمند اپل با نام آیفون 13 با اتفاقات انقلابی به هیچ عنوان همراه نبود، اما می‌توان آن را بهترین آیفونی دانست که از سوی شرکت آمریکایی یاد شده تولید شده است.

در بررسی امروز، این محصول را به صورت موشکافانه مورد نقد قرار خواهیم داد. برای آن دسته از افرادی که به نسخه کوچک‌تر این محصول یعنی آیفون 13 مینی علاقمند هستند، پیشنهاد می‌کنیم که بررسی کامل آیفون ۱۳ مینی را بخوانند و علاقمندان به آیفون 13 پرو یا نسخه پرو مکس نیز می‌توانند با خواندن مطلب بررسی کامل آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس، اطلاعات خوبی به دست آورند.

آیفون 13 محصولی جدید با همان حس و حال قدیمی

ما در این جا نسخه ابتدایی این محصول با حافظه داخلی 128 گیگابایتی و رنگ قرمز (PRODUCT RED) را در اختیار داریم. اپل امسال سنت شکنی کرده و حافظه داخلی مدل ابتدایی را از 64 به 128 گیگابایت ارتقاء داده و همچنین برای نخستین بار در مدل‌های پرو شاهد ارائه نسخه 1 ترابایتی هستیم.

ابعاد این گوشی هوشمند کاملا با نسل قبلی یکسان بوده، اما ضخامت آن 0.25 میلیمتر افزایش پیدا کرده است. این موضوع در حالت عادی و مخصوصا زمانی که از قاب استفاده کنید، به هیچ عنوان حس نخواهد شد.

آیفون 13 قرمز و آیفون 13 مینی استارلایت

آیفون 13 قرمز و آیفون 13 مینی استارلایت

پشتیبانی از مگ سیف هم هنوز به قوت خود باقی است که موضوع مهمی به حساب می‌آید. چرا که تولید کنندگان لوازم جانبی حدودا یک سال زمان داشته‌اند که محصولات سازگار با آن را طراحی و تولید کنند. در حال حاضر انبوهی از لوازم جانبی سازگار با مگ سیف در بازار وجود دارد.

در حالی که اغلب شارژرها هم اینک از تکنولوژی Qi استفاده می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که اپل مشکلات زیادی برای اعطای این فناوری به شرکت‌های دیگر دارد. اما امیدواریم سال آینده، محصولات مبتنی بر این تکنولوژی بیش از پیش افزایش پیدا کند.

آیفون 13 قرمز رنگ

آیفون 13 قرمز رنگ

درگاه لایتنینگ هم همچنان روی آیفون‌ها وجود دارد و یک سال دیگر، باید با این موضوع کنار بیاییم. اما شایعات حاکی از آن است که پیش از کوچ به درگاه USB-C شاهد عرضه آیفون‌هایی بدون درگاه ورودی خواهیم بود.

این محصول از نسخه پنجم بلوتوث در کنار Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کند. امیدوار بودیم که پشتیبانی از Wi-Fi 6e به آیفون‌های سال جاری اضافه شود، اما متأسفانه چنین اتفاقی روی نداد و احتمالا تا عرضه خانواده iPhone 14 باید منتظر بمانیم.

همچنین از آن جا که شبکه‌های مخابراتی در حال گسترش شبکه 5G هستند، پشتیبانی از این فناوری روز به روز از ارزش بیشتری برخوردار می‌شود.

بنویسید آیفون 13، بخوانید آیفون 12S

اپل چندین سال است که استراتژی خاصی را پیش روی خود قرار داده است. ابتدا یک مدل خاص با طراحی و امکانات جدید را تولید کرده و یک یا دو سال بعد، همان محصول را با پسوند S با کمی قابلیت‌های جدید‌تر عرضه می‌کند و تغییراتی در طراحی را شاهد نخواهیم بود.

بدنه آیفون 13 قرمز

بدنه آیفون 13 قرمز

البته این استراتژی با عرضه آيفون X کمی با دگرگونی مواجه شد. مسئولان اپل تصمیم گرفتند تا از آیفون 9 صرف نظر گرفته و به صورت مستقیم به سراغ آیفون 10 رفتند و به دنبال آن، آیفون‌های 11، 12 و حالا 13 معرفی شدند.

گوشی اپل در سال 2020 با نام iPhone 12 معرفی شد و زبان طراحی با نسل پیشین کاملا فرق کرد. پس به این ترتیب جای تعجبی نبود اگر تغییراتی در این حوزه در محصول 2021 این کمپانی شاهد نباشیم. همچنین از آن جا که مهندسان اپل از باتری بزرگ‌تری در این گوشی‌های هوشمند استفاده کرده‌اند، لذا شاهد تغییر محل دکمه‌های افزایش و کاهش صدا، دکمه سوییچ سایلنت و درگاه سیم کارت بودیم.

رنگ بندی آیفون 13

رنگ بندی آیفون 13

برخی رنگ‌های در سری جدید با تغییراتی مواجه شده‌اند. رنگ قرمز که با نام PRODUCT RED شناسایی می‌شود، از حالت معمول کمی تیره‌تر شده است. رنگ استارلایت (Starlight) کمی حالت کرم رنگ داشته و چیزی بین نقره‌ای و طلایی به حساب می‌آید. رنگ میدنایت جایگزین رنگ سیاه شده و کمی رنگ آبی را درون خود جای داده است. رنگ آبی هم نسبت به نسل پیشین روشن‌تر شده است. رنگ سبز به صورت کامل حذف شده و رنگ استارلایت، جایگزین رنگ بنفش شده است.

همان طور که اشاره کردیم، مدل S از آیفون‌ها به صورت کامل روی دوربین‌ها تمرکز دارد و این قضیه در سال 2021، در صورتی که نسبت به خرید آيفون 13 پرو یا مدل پرو مکس اقدام کنید، نیز ثابت مانده است. تغییرات دوربین در این دو مدل کاملا مشخص و مشهود است.

نمایشگری جدید و جذاب در iPhone 13

نسخه استاندارد آیفون‌های 2021 همچنان از نمایشگر 6.1 اینچی سوپر رتینا XDR OLED بهره می‌برد که تراکم پیکسلی آن 460 ppi بوده و رزولوشن آن نیز 1170 × 2532 پیکسل اعلام شده است. تنها تغییر صفحه نمایش نسبت به سال گذشته، افزایش روشنایی آن از 625 به 800 نیت است. این گزینه در نسخه‌های پرو به 1000 نیت می‌رسد.

زمانی که محتوای HDR را پخش کنید، میزبان روشنایی نمایشگر کلیه مدل‌های آيفون 13 به 1200 نیت می‌رسد.

از زمانی که اپل آیفون X را به دنیای تکنولوژی معرفی کرد، کاربران از کوپرتینویی‌ها درخواست کرده‌اند که بریدگی بالای نمایشگر که با عنوان ناچ از آن یاد می‌شود را حذف کنند. در خانواده آیفون‌های 2021 اپل اولین قدم در این مسیر را برداشته و سایز و ابعاد ناچ را نسبت به گذشته کوچک‌تر کرده است.

البته بد نیست بدانید که طول آن نسبت به نسل قبل کاهش پیدا کرده، اما ارتفاع آن کمی بیشتر شده است. همان طور که گفته شد این موضوع یک مورد کاهشی به حساب می‌آید، اما ابعاد و اندازه این گزینه آنچنان که باید و شاید زیاد نیست.

اپلیکیشن News در آيفون 13

اپلیکیشن News در آيفون 13

چنین تغییری در دنیای امروزی آنچنان به چشم کاربران نمی‌آید. چرا که سایر رقبا در حال کار روی حفره درون نمایشگر، یا حتی تعبیه دوربین سلفی درون صفحه نمایش هستند و اپل هنوز با این بریدگی نسبتا زیاد داخل نمایشگر دست و پنجه نرم می‌کند.

البته مهندسان کوپرتینویی، سنسورهای مربوط به تشخیص چهره را درون این فضا قرار داده‌اند. اما کاربر امروزی به قول معروف عقلش به چشمانش است و متوجه این قبیل موارد نمی‌شود.

برای این دسته از اشخاص، محصولات اپل در حال درجا زدن یا بازگشت به گذشته هستند. به عنوان مثال سامسونگ در حال طراحی و توسعه نمایشگرهایی لب به لب به همراه یک حفره دایره‌ای شکل درون آن است، اما اپل تنها سعی کرده تا سایز و ابعاد ناچ را کوچک‌تر از پیش کند.

البته پس از چند سال کار کردن با آیفون‌های مجهز به فیس آیدی، وجود ناچ به هیچ وجه شما را آزار نخواهد داد. اما اپل زمانی دست به کوچک کردن ابعاد ناچ زد که کمی دیر شده بود. همچنین از آن جا که اپل هیچ استفاده‌ای از این کاهش ابعاد ناچ نکرده است، لذا چنین تغییری آنچنان که باید و شاید به چشم کاربران نمی‌آید. به این ترتیب تنها یک ساختار و شکل جدید را شاهد هستیم، نه چیزی بیشتر از آن.

پردازنده A15 Bionic ؛ قلب تپنده آیفون 13

تراشه نسل بعدی اپل با نام A15 بایونیک شناخته می‌شود. همانند نسخه پیشین، با یک پردازنده 6 هسته‌ای روبرو هستیم که دو هسته مسئولیت انجام وظایف سنگین و چهار هسته نیز امورات سبک و روزنه را انجام می‌دهند.

متأسفانه در خلال مراسم معرفی آیفون‌های جدید، آنچنان اشاراتی به تراشه A15 Bionic نشد و کسب اطلاعات در این زمینه، به رسانه‌های خبری واگذار شد.

در گیک بنچ 5.4.1، آیفون 13 در عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب امتیازهای 1727 و 4690 را کسب کرد. از لحاظ پردازنده گرافیکی، این محصول امتیاز 10704 را از خود بر جای گذاشت و در حوزه یادگیری ماشینی نیز امتیاز 918 به دست آمد.

بنچمارک پردازنده گرافیکی آیفون 13 و آیفون 13 پرو

بنچمارک پردازنده گرافیکی آیفون 13 و آیفون 13 پرو

اپل تراشه A15 Bionic را روی تمام مدل‌های آیفون‌های 2021 قرار داده است، اما دو نسخه پرو و پرو مکس از این خانواده به یک هسته گرافیکی بیشتر مجهز هستند. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، زمانی که نسخه استاندارد و پرو را از نظر عملکرد گرافیکی با یکدیگر مقایسه کردیم، آیفون 13 پرو توانست به راحتی با کسب امتیاز 14275 رقیب خود را شکست دهد.

برای انجام کارهای روزانه مانند خواندن ایمیل یا ارسال پیام، نسخه استاندارد مانند مدل‌های پرو از سرعت بالایی برخوردار است. همچنین در مقایسه با نسل پیشین، تفاوت سرعت آنچنان زیادی را حس نخواهید کرد. اما در جریان سال‌های آینده، این تغییرات احتمالا حس خواهد شد.

کنترل سنتر آيفون 13

کنترل سنتر آيفون 13

همچنین به لطف تراشه A15 Bionic شاهد بهبود عمر مفید باتری دستگاه هستیم. به گفته اپل، این محصول قادر است تا 19 ساعت به صورت مداوم، اقدام به پخش فایل‌های ویدیویی کند که این رقم در نسل پیشین این محصول، به 17 ساعت می‌رسید. در نهایت عمر مفید باتری دستگاه به صورت مستقیم به امورات روزانه شما وابسته خواهد بود. اما در حالت کلی در مقایسه با مدل سال گذشته، شاهد بهبود در این قسمت هستیم.

دوربین آيفون 13 ؛ محکم اما فاقد جذابیت

در این زمینه، مشخصات با محصول سال گذشته تقریبا یکسان است. در پشت بدنه با دو سنسور 12 مگاپیکسلی روبرو هستیم که به ترتیب به دوربین‌های واید و الترا واید اختصاص پیدا خواهد کرد. به عنوان یک تغییر اساسی، باید به قطعه سخت‌افزاری جدید لرزشگیر تصویر سنسور شیفت اشاره کنیم. این موضوع باعث می‌شود تا به جای لنز، سنسورها تحرک داشته باشند و در هنگام حرکت، تصاویری شفاف‌تر را شاهد خواهیم بود.

برجستگی دوربین در آیفون 13

برجستگی دوربین در آیفون 13

به جای معرفی سخت افزار جدید در حوزه دوربین، اپل ویژگی‌های نرم افزاری را ارتقاء داده و گزینه‌های جدیدی را نیز اضافه کرده است.

استایل‌های عکاسی به عنوان امضای کاری شما

به عنوان یکی از بهترین قابلیت‌های جدید دوربین، می‌توان به استایل‌های عکاسی (Photographic Styles) اشاره کرد. بسیاری از عکاسان حرفه‌ای استایل خاص خود را هنگام عکاسی دارا هستند. به این ترتیب زمانی که تصویر خروجی را مشاهده کنید، با اطمینان کامل می‌توانید این موضوع را از زاویه یا فیلترهای قرار گرفته روی تصویر تشخیص دهید.

استایل‌های عکاسی در اپلیکیشن دوربین از پیش تنظیم شده و هنگام شکار تصاویر، روی آن‌ها اعمال خواهد شد. بد نیست بدانید که این استایل‌ها با فیلترهایی که روی تصاویر خروجی اعمال می‌شوند کاملا متفاوت است.

تنظیم استایل‌های عکاسی در منوی تنظیمات سیستم عامل آی او اس

تنظیم استایل‌های عکاسی در منوی تنظیمات سیستم عامل آی او اس

کاربران آیفون‌های جدید می‌توانند استایل دلخواه خود را از میان گزینه‌های زیر انتخاب کنند:

  • Standard
  • Rich contrast
  • Vibrant
  • Cool
  • Warm

همچنین باید بدانید که استایل‌های عکاسی امکان شخصی سازی را نیز دارا هستند. به عنوان مثال در صورت انتخاب گزینه Rich contrast، قادر خواهید بود تا آیتم‌های مربوط به توناژ رنگی یا میزان گرمای تصویر را به دلخواه کم یا زیاد کنید.

با انجام تنظیمات یاد شده، پس از شکار تصاویر جدید این تغییرات روی آن‌ها اعمال خواهد شد و در نتیجه عکس‌هایی با امضای شخصی خود خواهید داشت. البته شایان ذکر است که استایل‌های عکاسی هر زمان که اراده کنید، تنها با چند بار لمس صفحه امکان غیر فعال کردن را دارا هستند.

حالت سینماتیک در سری آیفون ۱۳

زمانی که اپل قابلیت Portrait Mode را معرفی کرد، مطالب زیادی در مورد آن در رسانه‌های خبری منتشر شد و مواردی از قبیل پایین آمدن کیفیت، خارج شدن تصاویر خروجی از حالت طبیعی، عدم عملکرد خوب و کاربردی نبودن آن برای تمامی کاربران در این خصوص مطرح شد.

اما به مرور زمان، این قابلیت تبدیل به یکی از آیتم‌هایی شد که کاربران آيفون‌ها به آن احتیاج پیدا خواهند کرد.

پردازش تصاویر نسبت به مدل‌های پیشین با دقت بیشتری انجام می‌شود. عدم وجود اسکنر لایدار و سنسور تله فوتو باعث می‌شود تا تصاویر خروجی آنچنان که باید و شاید خوب به نظر نرسند.

مقایسه حالت سینماتیک

مقایسه حالت سینماتیک

البته این ویژگی هنگام تست روی اشخاص عملکرد خوبی دارد، اما هنگامی که صحبت از خوراکی‌ها به میان می‌آید، مشکلات نیز خود را نشان می‌دهند. در این زمینه مدل‌های پرو عملکرد درخشان‌تری از خود به معرض نمایش گذاشته‌اند. در تصویر بالا، یک تست از این ویژگی را مشاهده می‌کنید. همان طور که از تصویر پیداست، عمل محو شدن برخی جزئیات بیش از حد انجام شده است.

حالت سینماتیک در آیفون 13 که به عنوان نسخه استاندارد این خانواده شناخته می‌شود، در ماه سپتامبر معرفی شد. در مطلب آموزش استفاده از حالت سینمایی آیفون ۱۳ آن را به صورت اختصاصی بررسی می‌کنیم. آیفون‌های جدید بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط افراد مختلف، از کیفیت خوبی برخوردار است و در مقایسه با روزهای ابتدایی معرفی قابلیت پرتره، نقل‌های بهتری پیرامون آن به میان آمده است که هیچ یک با واقعیت در تضاد نیست. زمانی که حالت سینماتیک فعال می‌شود، عملکرد آن کاملا مطلوب است.

آیا خرید آیفون 13 پیشنهاد خوبی است؟

ما قصد نداریم تا اپل را به خاطر عدم بروز خلاقیت در آیفون‌‌های 2021 سرزنش کنیم. این موضوع در بررسی‌هایی که توسط اشخاص مختلف انجام شده، به صورت واضح بیان شده است.

با ارائه یک محصول جدید، خریداران باید هنگام روبرو شدن با قابلیت‌های تازه کاملا شگفت زده شوند. اپل بسیاری از این ویژگی‌ها را برای نسخه‌های پرو رزرو کرده است. بسیاری از افرادی که برای خرید آيفون 13 اقدام می‌کنند، نسخه‌های قدیمی‌تر این محصول را داشته یا در طرح تعویض محصولات اپل شرکت کرده‌اند.

والپیپر آیفون ۱۳

والپیپر آیفون ۱۳

برای این قبیل افراد، محصول یاد شده یک گزینه مناسب به نظر می‌رسد. این گوشی هوشمند کلیه قابلیت‌های آیفون‌های 2021 را دارا نیست، اما ویژگی‌های خوبی را با خود به همراه دارد. آیفون 13 یک اسمارت فون سریع است که تصاویر مطلوبی را شکار می‌کند و اگر عکاس حرفه‌‌ای باشید، احتمالا عکس‌های خوبی با آن خواهید گرفت.

در سال جدید، قابلیت‌های محدودی برای معرفی وجود دارد، اما با تمام این تفاسیر می‌توان روی آن به عنوان یک گوشی هوشمند خوب حساب باز کرد.

نقاط مثبت آیفون 13

  • دو برابر شدن حافظه داخلی پایین ترین مدل
  • پردازنده A15 Bionic
  • عمر مفید باتری بهتر
  • کوچک‌تر شدن ناچ
  • استایل‌های عکاسی (Photographic Styles)
  • حالت سینماتیک
  • کاربردی‌تر شدن مگ سیف نسبت به گذشته
  • طراحی نسبتا قدیمی با رنگ‌هایی جدید
  • پشتیبانی از دو eSIM

نقاط منفی آیفون 13

  • بهبود کم در حوزه دوربین
  • عدم سازگاری کیس نسخه پیشین با مدل جدید
  • عدم افزایش سرعت پردازنده نسبت به سال‌های گذشته
  • عدم پشتیبانی از Wi-Fi 6e
  • افزایش قیمت نسبت به آیفون 12
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + شانزده =