اخبار اپل

گوگل و فیسبوک، مخالفین سیاست های جدید حریم خصوصی اپل

گوگل و فیسبوک، مخالفین سیاست های جدید حریم خصوصی اپل

در 8 ام ماه می 2021، شرکت اپل اقدام به شفاف‌سازی سیاست‌های جمع آوری اطلاعات کرد. این در حالیست که گوگل و فیسبوک، مخالفین سرسخت سیاست های جدید اپل هستند. طبق این سیاست جدید، کاربران می‌توانند به اپلیکیشن‌ها اجازه دسترسی و جمع‌آوری داده‌ها برای نمایش تبلیغات و … را ندهند. با فراسیب همراه ما باشید.

حریم خصوصی، حق تمامی افراد

اپل اقدام به برچسب گذاری اپلیکیشن‌های اپ استور (با نام Nutrition Lable) کرده است. با اینکار، شما در هنگام دانلود و نصب هر اپلیکیشن، از ریز اطلاعاتی که آن برنامه جمع آوری می‌کند، مطلع می‌شوید. به گزارش Techspot، کاربران آی او اس 14 در 96% اوقات به اپلیکیشن‌ها اجازه جمع آوری اطلاعاتشان را نمی‌دهند.

به گزارش 42matters، اپل برچسب‌های حریم خصوصی را در چهار مورد، دسته بندی کرده است:

  • داده‌هایی با محوریت ردیابی کاربر
  • داده‌های مرتبط با کاربر
  • داده‌های غیرمرتبط با کاربر
  • و داده‌هایی که جمع آوری نمی‌شوند
سیاست های جدید اپل درباره حریم خصوصی

سیاست های جدید اپل درباره حریم خصوصی

داده‌های با محوریت ردیابی کاربر

این جمع آوری در واقع بین‌برنامه‌ای است. به این معنی که توسط اپلیکیشن یا شرکت سوم شخص، جمع آوری شده و برای مقاصدی مثل نمایش تبلیغات مرتبط استفاده می‌شود؛ مثلاً تاریخچه جستجوی مرورگرتان. در بین نزدیک به دو میلیون اپلیکیشن اپ استور، 99 هزار و 282 اپلیکیشن این برچسب را دارند. توییتر با بیش از 8.8 میلیون بار دانلود، پرطرفدارین‌ترین اپلیکیشن با داشتن این برچسب است.

داده‌های مرتبط با کاربر

این داده‌ها، اطلاعات شخصی قابل شناسایی هستند. مثلاً اطلاعات شما در زمانیکه یک حساب کاربری ایجاد می‌کنید. تا به امروز 191 هزار و 471 اپلیکیشن این برچسب را دارند که این میزان تقریباً معادل دو برابر آماریست که بالاتر ذکر شد. از نظر محبوبیت، در این فهرست، جیمیل رتبه اول و فیسبوک رتبه سوم را داراست. (رتبه دوم در اختیار بازی‌ای به نام Water Sort Puzzle است.)

داده‌های غیرمرتبط با کاربر

هر نوع اطلاعاتی که مرتبط با شما نیست در این دسته بندی قرار می‌گیرند. البته منظور اطلاعات کمتر شخصی مثل موقعیت جغرافیایی شماست. 218 هزار و 294 اپلیکیشن این برچسب را دارند که بازی محبوب Subway Surfers با بیشترین تعداد دانلود، جایگاه نخست این فهرست را دارد.

سیاست های حریم خصوصی اپل

سیاست های حریم خصوصی اپل

داده‌هایی که جمع آوری نمی‌شوند

اپلیکیشن‌هایی که حداقل یک اطلاعات شخصی مثل ایمیلتان را (به عنوان داده‌هایی که وارد می‌کنید اما جمع آوری نمی‌شود)، عنوان می‌کنند. تعداد 215 هزار و 662 اپلیکیشن این برچسب را به خود اختصاص داده‌اند. محبوب‌ترین اپلیکیشن این فهرست، با آنکه 3.7 میلیون بار دانلود شده و احتمالاً تا به حال اسمش را هم نشنیده‌اید، بازی FNF Ultimate MOD است.

مخالفین سرسخت سیاست های جدید

با این حساب، معلوم است که شرکت‌هایی بزرگ همچون فیسبوک و گوگل مخالفت خود را اعلام کرده‌اند. این دو ابرغول حوزه تکنولوژی، با جمع‌آوری اطلاعات شخصی و دسترسی به حریم خصوصی افراد، پروفایل‌هایی از هرکابر درست کرده و اغلب به شرکت‌های تبلیغاتی می‌فروشند.

تقریباً 1.8 میلیون اپلیکیشن هنوز به این سیستم جدید نپیوسته‌اند، که احتمالاً بیشتر آنان، اپلیکیشن‌هایی هستند که دیگر پشتیبانی نمی‌شوند. اما گوگل نیز برای نپیوستن به این سیاست‌ها، به روزرسانی خود را به تعویق انداخته است. برنامه نویسان و توسعه دهندگان دیگر نیز احتمالاً همین رویه را در پیش بگیرند.

جمع بندی

حریم خصوصی شرکت اپل

حریم خصوصی شرکت اپل

اپل تاکنون موضع خود را در برابر حریم شخصی کاربران مشخص کرده است. حتی در پرونده‌های جنجالی که FBI از اپل خواسته بود آیفون یک متهم (که فوت شده بود) را باز کند، اپل از این کار امتناع کرده بود. در دو سال اخیر نیز دست به اقداماتی برای محدود کردن دسترسی افراد و سازمان‌ها و توسعه دهندگان به اطلاعات کاربران انجام داده است.

با این حال، سیاست های جدید حریم خصوصی اپل، یکی از بزرگترین تغییرات در این حوزه است. باید دید که شرکت‌های بزرگ و توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های محبوب، چه رویه را در پیش خواهند گرفت.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره امیرحسین جبلی

خودم به خودم می‌گم برنامه نویس، همکارام می‌گن تولید کننده محتوا و واقعیت، ترکیبی از خلاقیت، ایده گرفتن، نوشتن و ساختنه. ساختن یک دنیای جدید؛ چه کامپیوتری چه واقعی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =