اخبار, اخبار اپل

شکست اپل در برابر اتحادیه اروپا؛ اجازه دانلود اپلیکیشن از وبسایت توسعه دهندگان!

شکست اپل در برابر اتحادیه اروپا؛ اجازه دانلود اپلیکیشن از وبسایت توسعه دهندگان!

چند ماه پیش، اپل به‌منظور پیروی از قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا، از تغییرات عظیمی در اپ استور خبر داد. غول کوپرتینویی هفته گذشته سرانجام آپدیت iOS 17.4 را منتشر کرد و تغییرات گسترده اپ استور، نشان داد که در برابر فشارهای اتحادیه اروپا سر خم کرده است. این تغییرات شامل مواردی مثل پشتیبانی از اپ استورهای جایگزین با App Store اپل، مقررات تجاری و گزینه‌های جدید خرید درون برنامه‌ای می‌شود.

اکنون اپل با توجه به بازخوردهایی که از توسعه‌دهندگان دریافت کرده، چند تغییر دیگر را هم به سیستم عامل آی او اس اضافه کرده است. از مهم‌ترین این تغییرات می‌توان به رونمایی از قابلیت جدید توزیع وب (Web Distribution) در اواخر فصل بهار پیش رو اشاره کرد. این قابلیت به صاحبان اکانت دولوپر اپل اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های خود را جهت دانلود مستقیماً در وب‌سایت‌شان قرار دهند. در ادامه بیشتر با این تغییرات آشنا خواهید شد.

تغییرات اپ استور

پیش از این، اپل الزام کرده بود که اپ استورهای جانبی، امکان بارگذاری اپلیکیشن از سوی سایر توسعه‌دهندگان را نیز فراهم کنند. با تغییر جدیدی که بلافاصله اعمال شده، یک شرکت می‌تواند اپ استور اختصاصی راه‌اندازی کرده و تنها اپلیکیشن‌های خود را برای دانلود ارائه دهد. به‌طور مثال، متا (شرکت مادر فیس‌بوک) اکنون می‌تواند اپ استوری را در اتحادیه اروپا راه‌اندازی کند که منحصراً اپلیکیشن‌های متعلق به خود را برای دانلود در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در حالی که طبق دستورالعمل اولیه چنین چیزی امکان‌پذیر نبود.

اجازه دانلود اپلیکیشن از وبسایت توسعه دهندگان اپل با تغییرات اپ استور

اجازه دانلود اپلیکیشن از وبسایت توسعه دهندگان اپل با تغییرات اپ استور

درباره توزیع وب (Web Distribution)

اما همانطور که در بالاتر هم گفته شد، در اواخر بهار پیش رو اپل قابلیتی به‌نام توزیع وب را نیز ارائه خواهد کرد که این ویژگی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌های iOS خود را مستقیماً از وب‌سایتشان توزیع کنند. این یعنی کاربران آیفون می‌توانند بدون نیاز به اپ استور اپل یا هر اپ استور جانبی دیگری، مستقیماً از وب‌سایت توسعه‌دهنده، اپلیکیشن را دانلود کنند.

اجازه دانلود اپلیکیشن از وبسایت توسعه دهندگان اپل با تغییرات اپ استور

اجازه دانلود اپلیکیشن از وبسایت توسعه دهندگان اپل با تغییرات اپ استور

البته استفاده از قابلیت انتشار مستقیم اپلیکیشن iOS در وبسایت، مستلزم پذیرش شرایط تجاری جدید App Store است که شامل پرداخت «هزینه فناوری هسته» به مبلغ ۰.۵ یورو برای هر نصب اولیه در سال اول، بعد از عبور از یک میلیون دانلود در ۱۲ ماه گذشته می‌شود. هر اپلیکیشنی که از طریق وب توزیع می‌شود، همچنان باید الزامات تأیید امضای دیجیتال اپل را رعایت کند. همچنین، دانلود اپلیکیشن از وبسایت توسعه دهندگان تنها از طریق دامنه وب‌سایتی که توسعه‌دهنده در App Store Connect ثبت کرده، امکان‌پذیر خواهد بود. اپل مجموعه‌ای از API‌ها را نیز برای یکپارچه‌سازی با قابلیت‌های سیستمی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد داد.

اجازه دانلود اپلیکیشن از وبسایت توسعه دهندگان اپل با تغییرات اپ استور

اجازه دانلود اپلیکیشن از وبسایت توسعه دهندگان اپل با تغییرات اپ استور

اپل می‌گوید:

اپل بعد از برآورده کردن معیارهایی خاص و متعهد شدن به رعایت دائمی الزاماتی که به محافظت از کاربران می‌انجامد، مجوز توسعه‌دهندگان را صادر خواهد کرد. سپس توسعه‌دهندگان برای تسهیل توزیع برنامه از طریق وب، یکپارچه‌سازی با قابلیت‌های سیستمی، پشتیبانی‌گیری و بازیابی برنامه‌های کاربران و سایر موارد، مجاز هستند به API‌ها دسترسی پیدا کنند. برنامه‌هایی که از طریق وب توزیع می‌شود، باید همانند تمام اپلیکیشن‌های iOS، الزامات تأیید امضای دیجیتال اپل را رعایت کنند تا یکپارچگی پلتفرم آی او اس حفظ شود. همچنین، نصب این برنامه‌ها فقط از طریق دامنه وب‌سایتی که توسعه‌دهنده در App Store Connect ثبت کرده است، امکان‌پذیر خواهد بود.

توسعه‌دهندگان، با استفاده از App Store connect می‌توانند به‌راحتی دارایی‌های باینری امضا شده را دانلود کرده و از آن‌ها برای توزیع در وب‌سایت خود میزبانی کنند. کاربران برای نصب برنامه‌ها از طریق وب‌سایت توسعه‌دهنده، ابتدا باید آن توسعه‌دهنده را در تنظیمات آیفون خود تأیید کنند. هنگام نصب برنامه، یک صفحه سیستمی، اطلاعاتی را که توسعه‌دهندگان برای بررسی در اختیار اپل قرار داده‌اند را به‌نمایش خواهد گذاشت. این شامل نام اپلیکیشن، نام توسعه‌دهنده، توضیحات برنامه، اسکرین شات‌ها و رده‌بندی سنتی می‌شود.

شرایط لازم برای انتشار برنامه از طریق وبسایت

برای توزیع برنامه از طریق وب‌سایت خود، توسعه‌دهندگان باید مجموعه‌ای از الزامات را رعایت کنند:

  • عضویت در برنامه توسعه‌دهندگان اپل: توسعه‌دهنده باید به عنوان یک سازمان ثبت‌شده، مستقر و/یا دارای مجوز در اتحادیه اروپا (یا یک نهاد حقوقی تابعه ثبت‌شده، مستقر و/یا دارای مجوز در اتحادیه اروپا که در App Store Connect ذکر شده باشد) در برنامه توسعه‌دهندگان اپل ثبت‌نام کند. مکان مرتبط با نهاد حقوقی شما در حساب توسعه‌دهنده اپل شما ذکر شده است.
  • سابقه مثبت: حداقل به مدت دو سال متوالی عضو خوش‌حساب برنامه توسعه‌دهندگان اپل باشید و در سال گذشته میلادی، حداقل یک برنامه شما در اتحادیه اروپا بیش از یک میلیون نصب اولیه در سال را داشته باشد.
  • موافقت با شرایط: با مجموعه‌ای از موارد، از جمله موارد زیر، موافقت کنید:
    • تنها برنامه‌های موجود در حساب توسعه‌دهنده خود را ارائه دهید.
    • نسبت به ارتباطات اپل در مورد برنامه‌های توزیع‌شده خود از طریق توزیع وب، به‌ویژه در رابطه با هرگونه رفتار متقلبانه، مخرب یا غیرقانونی یا هر مورد دیگری که اپل معتقد است بر ایمنی، امنیت یا حریم خصوصی کاربران تأثیر می‌گذارد، پاسخگو باشید.
    • سیاست‌های شفاف جمع‌آوری داده را منتشر کنید و به کاربران کنترل نحوه جمع‌آوری و استفاده از داده‌هایشان را ارائه دهید.
    • از قوانین قابل اجرا در حوزه‌های قضایی که در آن‌ها فعالیت می‌کنید (به عنوان مثال، قانون خدمات دیجیتال، مقررات عمومی حفاظت از داده و قوانین حمایت از مصرف‌کننده) پیروی کنید.
    • مسئولیت رسیدگی به درخواست‌های دولتی و سایر موارد برای حذف لیست برنامه‌ها را بر عهده بگیرید.

پیوند دادن به صفحات خارجی

در کنار تمام تغییراتی که اپل در اکوسیستم iOS و اپ استور ایجاد کرده، آزادی عمل بیشتری را در اختیار به‌توسعه‌دهندگان در نحوه لینک دادن به صفحات وب خارجی جهت تکمیل تراکنش مربوط به یک کالا یا خدمات دیجیتال خواهد گذاشت. توسعه‌دهندگان از این پس دیگر محدود به پیروی از دستورالعمل‌های اپل نیستند و می‌توانند به‌صورت دلخواه تبلیغات، تخفیفات و سایر پیشنهادهای ویژه خود را به کاربران خود ارائه کنند. این‌ها تغییراتی است که بلافاصله بعد از این بیانیه اعمال شده است.

آزادی عمل توسعه‌دهندگان در لینک‌سازی خارجی با تغییرات اپ استور

آزادی عمل توسعه‌دهندگان در لینک‌سازی خارجی با تغییرات اپ استور

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این قوانین به‌روزرسانی شده، می‌توانید به Apple Developers مراجعه کنید.

منبع محتوا: 9to5mac.com

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + پانزده =