نقد و بررسی

گوگل، اپل نیست و باید دست از تقلید اپل بردارد!

اپل و گوگل دو برند محبوب در جهان هستند که هر کدام طرفداران خاص خودشان را دارند و به دلایل مختلفی بین کاربران شناخته شده هستند. با این حال به نظر می‌رسد گوگل نمی‌خواهد واقعیت‌ها را درک کند و به طور کاملا مشهود در حال تقلید از اپل است.

پیکسل واچ یکی از محصولاتی است که گوگل اخیرا وارد بازار کرده و با خوش‌خیالی فکر می‌کند می‌تواند مثل اپل در فروش سخت‌افزار موفق باشد؛ با اینکه می‌داند موفق نیست! تفاوت های گوگل و اپل کاملا مشهود است؛ گوگل اپل نیست و نباید سعی کند حتی شبیه اپل باشد! با فراسیب در ادامه همراه باشید…

ساعت هوشمند اپل در کنار ساعت هوشمند گوگل

ساعت هوشمند اپل در کنار ساعت هوشمند گوگل

اینکه چرا گوگل می‌خواهد به سبک اپل عمل کند بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ در سه ماهه سوم ۲۰۲۲، اپل ۸۳ میلیارد دلار درآمد داشته است. مشکل این است که همه نمی‌توانند مثل اپل بازی کنند و گوگل هم باید کپی کردن و تقلید از اپل را کنار بگذارد.

تقلید گوگل از راه و رسم اپل

اپل و گوگل هر دو شرکت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هستند. با این حال، تفکر کاملا متفاوتی دارند و تقلید هر کدام از دیگری ممکن است به قیمت پایان عمر آن برند تمام شود. Google بیشتر به دلیل نرم‌افزار از جمله موتور جستجوی فوق العاده‌اش شناخته شده است، در حالی که اپل بیشتر به دلیل محصولات سخت‌افزاری شهرت و محبوبیت دارد. برای مثال، افراد بیشتر آیفون را می‌شناسند تا آی او اس!

در واقع تفاوت های گوگل و اپل در ماهیت و محصولات این دو شرکت همین است! آیفون و اپل واچ بدون نرم‌افزار بی‌نظیر اپل هیچ عملکرد و ارزشی ندارند، اما گاهی اوقات به عنوان اکسسوری و سمبل لوکس بودن تلقی می‌شوند و خیلی به چشم ابزاری کاربردی به آن‌ها توجه نمی‌شود. دیوایس‌های اپل فقط ابزارهای کاربردی نیستند و اکثر کاربران انتظارات بیشتری از آن‌ها دارند.

گوشی پیکسل

گوشی پیکسل

 تبدیل شدن یک شرکت فناوری به عنوان «سبک زندگی» به اپل این امکان را داده تا قدم‌هایی بردارد که دیگر شرکت‌های فناوری از آن عاجز هستند؛ گزینه‌هایی مثل حذف ویژگی‌های قدیمی، اعتیاد به محصولات اپل و سخت شدن مهاجرت به برندهای دیگر و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که به ندرت در دستگاه‌ها و محصولات دیگر دیده می‌شود.

هیچ شرکت فناوری دیگری، از جمله گوگل، نتوانسته به چنین موفقیتی دست پیدا کند. همان‌طور که محبوبیت و موفقیت عظیم اپل نشان می‌دهد، این استراتژی بسیار سودآور است. مردم محصولات اپل را فقط برای مشخصات فنی برتر یا ویژگی‌هایی جدید نمی‌خرند؛ مردم محصولات اپل را می‌خرند چون «محصولات اپل» هستند!

تفاوت های گوگل و اپل

زندگی به سبک اپل

تقلید Google از بازی های Apple

در ادامه تلاش برای از بین بردن تفاوت های گوگل و اپل توسط گوگل، اولین گوگل پیکسل و پیکسل ایکس ال در سال ۲۰۱۶ معرفی و با قیمت ۶۴۹ و ۷۶۹ دلار وارد بازار شدند. این قیمت دقیقا مشابه قیمت آیفون ۷ و ۷ پلاس بود. تا سال ۲۰۱۸، مدل‌های استاندارد آیفون ۷۴۹ دلار بودند و مدل‌های بزرگ‌تر تا ۱۰۹۹ دلار هم قیمت داشتند. در همین حال، گوگل راه دیگری را در پیش گرفت و پیکسل ۳ و پیکسل ۳ ایکس ال را با قیمت ۵۹۹ و ۶۹۹ دلار روانه بازار کرد.

با گذشت زمان، گوگل قیمت‌گذاری گوشی‌های پیکسل را هر چه بیشتر شبیه آیفون کرد. در سال ۲۰۱۹، پیکسل ۴ و پیکسل ایکس ال با قیمت‌های ۷۹۹ و ۸۹۹ دلار به عنوان گران‌ترین پیکسل‌ها معرفی شدند. این افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان خوشایند نبود و در شش ماهه اول فقط ۲ میلیون دستگاه فروخته شد.

گوگل پیکسل و پیکسل اکس ال

گوگل پیکسل و پیکسل اکس ال

خوشبختانه به نظر می‌رسد گوگل از این ضررها درس گرفته است. آخرین گوشی‌های پرچم‌دار، یعنی پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو، با قیمت ۵۹۹ و ۸۹۹ دلار به بازار عرضه شدند. این قیمت‌ها حدودا چند صد دلار پایین‌تر از آیفون ۱۴، آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس است.

بارزترین نمونه تلاش گوگل برای تقلید از بازی‌های اپل، ساعت پیکسل است که با تمام قوا تلاش کرده تفاوت های گوگل و اپل را کمرنگ کند. پیکسل واچ در حال حاضر یکی از گران‌ترین ساعت‌های هوشمند سازگار با اندروید است که در بازار به فروش می‌رسد و بیش از ۱۰۰ دلار گران‌تر از گلکسی واچ ۵ سامسونگ است. سوالی که مطرح می‌شود این است که واقعا گوگل انتظار دارد مردم به خاطر برند گوگل این هزینه را پرداخت کنند و پیکسل واچ بخرند؟!

علاوه بر قیمت، گوگل سعی کرده رویکرد اپل را در بند ساعت هم کپی کند. این مسئله باعث می‌شود پیکسل واچ فروش بسیار ریسکی و سختی داشته باشد. مردم به اپل اعتماد دارند، چرا که اپل به خط تولید خود وفادار است و انبوهی از سازندگان لوازم جانبی در جهان آماده تولید بندهایی باکیفیت و با قیمت مناسب برای اپل هستند. اما گوگل قطعا به اندازه اپل شهرت ندارد و تولید اکسسوری برای محصولاتش سخت و چالش‌برانگیز خواهد بود.

پیکسل واچ

محصولات اپل گران هستند؛ نمی‌شود آن‌ها را با قیمت پایین‌تر خرید و مردم هم با این خوشحالی این هزینه را می‌پردازند، چرا که فقط یک دیوایس با کیفیت و پرکاربرد نیست. در واقع طرفداران اپل باور دارند اگر بخواهند برند دیگری انتخاب کنند، دلیلی ندارد همان قیمت را پرداخت کنند و فقط اپل است که ارزش این هزینه را دارد. لوگوی گوگل و برند پیکسل ارزش لوگوی اپل و آیفون را ندارد و شاید این یکی از مهم‌ترین تفاوت های گوگل و اپل باشد.

صد البته گوگل برند قوی ای است!

تا اینجا خیلی جدی و سخت گوگل را نقد کردیم، اما همه‌چیز واقعا آنقدرها هم بد نیست. گوگل نقاط قوت زیادی دارد که می‌تواند در زمین بازی خودش به خوبی از آن‌ها استفاده کند و اپل هم نتواند از آن تقلید کند. همین نقاط قوت است که می‌تواند گوگل را به یک برند موفق تبدیل کند و نیازی به تقلید از اپل یا برندهای دیگر نداشته باشد.

سری A پیکسل نمونه کامل یک گوشی اندرویدی است. گوشی‌های پیکسل نسخه‌های مقرون‌به‌صرفه و کاربردی هستند که با ویژگی‌ها و کارایی مشابه مدل‌های پرچم‌دار عرضه می‌شوند و برای گوگل بسیار سودآور بوده‌اند. آخرین مدل، پیکسل 6A با قیمت ۴۹۹ دلار به فروش می‌رسد که در واقع نسخه گران‌تر آیفون SE است.

پیکسل 6A

پیکسل 6A

یک تفاوت بزرگ این است که به نظر می‌رسد آیفون SE از قطعات باقی‌مانده از سال ۲۰۰۷ ساخته شده و حاشیه‌های زیادی درباره آن وجود داشت و نمایشگر کوچک ۴.۷ اینچی چیزی نبود که کاربران انتظارش را داشته باشند. در عوض، پیکس 6A یک گوشی مدرن با حاشیه‌های باریک نمایشگر، دوربین سلفی با سوراخ کوچک بالای صفحه‌نمایش بزرگ ۶.۱ اینچی بود که به طور قطع ارزش خرید بالاتری نسبت به آیفون داشت.

تفاوت های گوگل و اپل با سنگینی ترازو به نفع گوگل به پیکسل 6A محدود نمی‌شود. سایر محصولات موفق گوگل که از همین رویکرد پیروی کرده‌اند کم نیستند. کروم کست با گوگل تی وی معرفی شد و فقط ۵۰ دلار قیمت داشت و نسخه بسیار موفق کروم کست با قیمت پایه ۳۵ دلار عرضه شد. اسپیکرهای هوشمند Nest Mini با قیمت ۵۰ دلار به فروش می‌رسند. کروم بوک‌ها به خاطر امکانات خوب و قیمت مناسبشان بسیار محبوب شدند.

تفاوت های گوگل و اپل

پیکسل 6A

در زمین بازی خودت باش!

تولید محصولات مقرون‌به‌صرفه با تجربه کاربری بهتر نسبت به محصولات برندهای دیگر با قیمت مشابه، سکان کشتی گوگل است که می‌تواند به ساحل موفقیت برسد یا در بازار طوفانی غرق شود. سری A پیکسل در این زمینه عالی عمل کرده است. تفاوت های گوگل و اپل همیشه به ضرر گوگل نیست و می‌تواند با تولید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب، از بسیاری برندهای دیگر پیشی بگیرد.

گوشی‌های اندرویدی زیادی در بازار وجود دارد که با قیمت کمتر به فروش می‌رسند، اما به زیبایی پیکسل نیستند. تقریبا تمام محصولات موفق گوگل از همین استراتژی پیروی کردند. در واقع بسیاری از موفق‌ترین محصولات گوگل مثل جیمیل، گوگل درایو، گوگل مپ و غیره رایگان بوده‌اند. در پایان پیشنهاد می‌کنم مطلب ۹ اشتباه شرکت اپل که از آنها خبر نداشتید را مطالعه کنید تا از ایرادهای این غول فناوری هم آگاه شوید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره صبا سعادت جو

فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشجوی دکترای مدیریت عالی کسب و کار و عاشق فناوری و هر چیزی که تو این حوزه قرار می‌گیره. طرفدار دو آتیشه برند اپل و عاشق نوشتن درباره محصولات و تولیدات جدید در حوزه تکنولوژی. تولید محتوا و زبان انگلیسی دو تا از علایق زندگیشه و از این کار لذت می‌بره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 7 =