اخبار اپل

الزام استفاده از USB-C در آیفون از سال ۲۰۲۴ در اروپا

الزام استفاده از USB-C در آیفون از سال ۲۰۲۴ در اروپا

گزارشی که در ماه ژوئن ۲۰۲۲ منتشر شد، خبر از الزام استفاده از USB-C در آیفون از سال ۲۰۲۴ و در اروپا داشت. در واقع تمام مدل‌هایی که در اروپا به فروش خواهند رسید، باید به صورت اجباری از درگاه USB-C استفاده کنند، چرا که اتحادیه اروپا در استفاده از یک درگاه شارژ مشترک برای همه تلفن‌های هوشمند به توافق جمعی رسیده است.

طبق گزارش‌های پیشین و صحبت‌هایی درباره احتمال خداحافظی با پورت لایتنینگ، رأی کامل پارلمان اروپا برای تصویب این قانون لازم بود و حالا اپل با توجه به تأیید اتحادیه اروپا، شاید از سال ۲۰۲۴ مجبور باشد با درگاه لایتنینگ دوست‌داشتنی‌اش (حداقل برای آیفون) برای همیشه خداحافظی کند؛ با فراسیب همراه باشید…

کابل شارژ USB-C به لایتنینگ آیفون

کابل USB-C در کنار لایتنینگ آیفون

مروری بر پیشینه قانون الزام استفاده از USB-C در آیفون

هدف اصلی این قانون کاهش ضایعات الکترونیکی است، چرا که کاربران بعد از خرید یک گوشی هوشمند جدید، شارژر و کابل شارژ گوشی‌های قدیمی را دور می‌اندازند.

اتحادیه اروپا مدت‌هاست به این نتیجه رسیده تنها راهکار این مشکل، اجباری کردن یک درگاه شارژ یکسان برای همه تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند است. باید خیلی خوش‌شانس بوده باشیم که از پیشنهاد اولیه این قانون تا اجرای آن زمان زیادی گذشته است. وقتی این طرح برای اولین بار مطرح شد، رایج‌ترین پورت در گوشی‌های هوشمند microUSB اعصاب‌خوردکن و به‌دردنخور بود! پورتی که هم یک‌طرفه بود و هم بسیار کند و مزخرف!

خبر خوش این که USB-C به عنوان استاندارد در نظر گرفته شده و پیش‌تر، گوشی‌های هوشمند اندرویدی پرچم‌دار و میان‌رده بازار به این پورت مجهز شده بودند.

قانون‌گذاران در ایالات متحده آمریکا هم از این رویکرد حمایت و اعلام کرده‌اند استفاده از یک پورت واحد هزینه‌های مصرف‌کننده و هم‌چنین زباله‌های الکترونیکی را کاهش می‌دهد. بنابراین علاوه بر الزام استفاده از USB-C در آیفون از سال ۲۰۲۴ و در اروپا، اپل باید خود را برای تغییر تولیدات در آمریکا و احتمالا سراسر دنیا آماده کند.

نمایی از ورودی لایتنینگ روی آيفون

نمایی از ورودی لایتنینگ روی آيفون

سفر اپل به سوی آیفون با درگاه USB-C

اگرچه تصویب این قانون عملا اپل را مجبور می‌کند پورت‌های iPhone را در خانواده ۱۶ از لایتنینگ به USB-C تغییر دهد، به نظر می‌رسد قبلا این تغییر را اعمال کرده باشد و منتظر دستور نبوده باشد!

اپل در سال ۲۰۱۵ مک‌بوک ۱۲ اینچی خود را با USB-C به بازار عرضه کرد. بعد از آن مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ به این درگاه مجهز شد و البته سال گذشته با بازگرداندن اسلات‌های HDMI، MagSafe و درگاه کارت SD کمی پسرفت داشت. آیپد ۲۰۱۸ به جای لایتنینگ از USB-C استفاده کرد و در مدل‌های آیپد پرو ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی از این درگاه استفاده شد. برای آشنایی با درگاه های مختلف دستگاه های اپل می‌توانید به مطلب لینک شده مراجعه نمایید؛ در این مطلب به علائم شماتیک این پورت‌ها نیز پرداخته‌ایم.

این تغییرات باعث شد iPhone تنها محصول اصلی و مهم اپل باشد که از درگاه لایتنینگ استفاده می‌کند. از آنجایی که آیفون سال‌ها بعد از استفاده از USB-C در مک‌بوک و آیپد، کانکتور قدیمی خود را حفظ کرده، بسیاری بر این باور بودند که اپل این درگاه را تا تولید اولین گوشی بدون پورت شارژ تغییر نخواهد داد. با این حال، «مینگ-چی کو»، تحلیل‌گر محصولات اپل اعلام کرد الزام استفاده از USB-C در آیفون از سال ۲۰۲۴ نخواهد بود و احتمالا اپل با معرفی آیفون ۱۵ از این پورت استفاده خواهد کرد.

بهبود مشخصات و ویژگی‌های USB4 که ابتدای اکتبر اعلام شد، انگیزه دیگری برای کمپانی‌های تولیدکننده گوشی هوشمند از جمله اپل خواهد بود که از این درگاه استفاده کنند. سرعت انتقال داده در نسل جدید تا ۸۰ گیگابایت در ثانیه اعلام شده است.

الزام استفاده از USB-C در آیفون

آیفون با درگاه USB-C

تصویب قانون با اکثریت قاطع آرا

قانون جدید که در جلسه عمومی با ۶۰۲ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع به تصویب رسید، بخشی از تلاش گسترده اتحادیه اروپا برای کاهش زباله‌های الکترونیکی و توانمندسازی مصرف‌کنندگان برای انتخاب‌های پایدارتر است.

این قانون فقط محدود به گوشی‌های هوشمند نیست و طیف وسیعی از دستگاه‌های دیگر را شامل می‌شود.

صرف‌نظر از سازنده، همه تلفن‌های همراه جدید، تبلت‌ها، دوربین‌های دیجیتال، هدفون و هدست، کنسول‌های بازی ویدیویی دستی و اسپیکرهای قابل حمل، کتابخوان‌های الکترونیکی، کیبوردها، ماوس‌ها، سیستم‌های ناوبری قابل حمل، ایربادها و لپ‌تاپ‌هایی که با کابل و به صورت سیمی شارژ می‌شوند و با برق تا ۱۰۰ وات کار می‌کنند، باید به پورت USB-C مجهز شوند.

به نظر شما اپل بالاخره می‌تواند از این اجبار (یا فرصت) استفاده کند و درگاه شارژ مجیک ماوس را تغییر دهد؟ قانون الزام استفاده از USB-C در آیفون در سال ۲۰۲۶ در مورد لپ‌تاپ‌ها هم اعمال می‌شود و اینجاست که اپل بسیار جلوتر از سایرین عمل کرده است. در حالی که جدیدترین مدل‌های مک‌بوک دارای پورت شارژ MagSafe هستند، اما می‌توان آن‌ها را با USB-C هم شارژ کرد.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره صبا سعادت جو

فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشجوی دکترای مدیریت عالی کسب و کار و عاشق فناوری و هر چیزی که تو این حوزه قرار می‌گیره. طرفدار دو آتیشه برند اپل و عاشق نوشتن درباره محصولات و تولیدات جدید در حوزه تکنولوژی. تولید محتوا و زبان انگلیسی دو تا از علایق زندگیشه و از این کار لذت می‌بره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شش =