آموزش و ترفند iOS

آشنایی با قابلیت های امنیتی آیفون ها در iOS 16

آشنایی با قابلیت های امنیتی آیفون ها در آی او اس ۱۶

در حالی که iOS 16 با صفحه لاک اسکرین باز طراحی شده خود در این مدت کوتاه دل بسیاری از کاربران را برده است، اما قابلیت های امنیتی آيفون آی او اس ۱۶ نیز بهبود پیدا کرده و شاهد امکانات جدیدی هستیم. در این مطلب از فراسیب قصد داریم با این ویژگی‌ها آشنا شویم؛ با ما همراه باشید…

شرکت اپل همواره برای امنیت کاربران و محصولات خود اهمیت زیادی قائل شده و در این زمینه در دنیا بسیار مشهور است. آخرین نسخه از سیستم عامل گوشی هوشمند این شرکت آمریکایی با نام iOS 16 مهر ماه امسال در دسترس کاربران قرار گرفت و در همین مدت کوتاه توانسته محبوبیت بسیار زیادی را کسب کند.

آی او اس ۱۶

آی او اس ۱۶

اپل در این نسخه از سیستم عامل آیفون ویژگی‌های جدیدی در حوزه حریم شخصی را ارائه کرده که استفاده از آن‌ها می‌تواند امنیت شما را بیش از پیش تضمین کند. در ادامه با ۵ ویژگی جدید در این حوزه آشنا خواهیم شد.

معرفی قابلیت های امنیتی آیفون در iOS 16

۱ـ ویژگی Rapid Security Response در آی او اس ۱۶

آی او اس در کنار آیپد او اس و مک او اس حالا امکان rapid security response را در اختیار شما می‌گذارد. به این ترتیب اپل می‌تواند پچ‌های امنیتی برای بروزرسانی دیوایس‌های مختلف را بدون نیاز به ریبوت کردن دستگاه یا خارج شدن از اپلیکیشنی که مشغول به کار با آن هستید، در اختیار شما قرار دهد. 

سوییچ مربوط به فعال کردن Rapid Security Response

سوییچ مربوط به فعال کردن Rapid Security Response

این گزینه از طریق مسیر Settings > General > Software Updates > Automatic Updates در دسترس است. به گفته اپل حتی با وجود خاموش بودن این سوییچ، برخی آپدیت‌های سیستم به صورت خودکار در پس زمینه انجام می‌پذیرد.

۲ـ قابلیت های امنیتی آیفون: Lockdown Mode

اگر از جمله افرادی هستید که در حوزه خبرنگاری فعالیت می‌کنید یا دیوایس شما در خطر حملات سایبری است، قابلیت Lockdown Mode شدیدا به کار شما خواهد آمد. این گزینه با کمک محدود کردن برخی امکانات از جمله پیام‌ها و مرورگر وب، امکان نفوذ به دستگاه شما را تا حد امکان غیر ممکن می‌کند.

به گفته اپل، استفاده از این قابلیت باعث می‌شود حملات سایبری به دستگاه شما از طریق Spyware، برخی اپلیکیشن‌ها یا سایت‌های مختلف تا حد چشمگیری کاهش پیدا کند.

برای فعال کردن این قابلیت باید مسیر Settings > Privacy & Security > Lockdown Mode را طی کنید.

مراحل فعال کردن قابلیت Lockdown Mode

مراحل فعال کردن قابلیت Lockdown Mode

۳ـ Passkey ها در iOS 16

برای افرادی که با این موضوع غریبه هستند، باید بگوییم که Passkey ها روش جدیدی برای احراز هویت هستند که در iOS 16 جایگزین پسوردها خواهند شد. این ویژگی با همکاری اپل، گوگل و مایکروسافت و بر اساس استاندارد FIDO ارائه شده است.

ساز و کار استفاده از این قابلیت بسیار ساده است. شما مانند همیشه برای ثبت نام در سایت مورد نظر اقدام خواهید کرد. سپس پنجره‌ای باز شده و برای ذخیره کردن Passkey از شما سوال پرسیده می‌شود. سپس برای ورود به وبسایت یا اپلیکیشن مدنظر کافی است هویت خود را از طریق تشخیص چهره یا تشخیص اثر انگشت احراز کنید. به این ترتیب دیگر احتیاجی به نام کاربری، رمز عبور و سایر گزینه‌ها برای ورود اکانت نخواهید داشت.

Passkey ها در macOS Ventura

Passkey ها در macOS Ventura

پس‌کی‌ها روی تمامی پلتفرم‌های اپل مانند آی او اس، آیپد او اس و مک او اس در دسترس خواهند بود. به این ترتیب هر کلیدی که روی هر کدام از دیوایس‌های شما ایجاد شود، روی سایر محصولات نیز سینک شده و قابل استفاده خواهد بود. همچنین بد نیست بدانید که تمامی پس‌کی‌ها از ابتدا تا انتها رمزنگاری شده هستند و از این طریق، هیچ کس به این گزینه‌ها دسترسی نخواهد داشت.

در حالی که قابلیت یاد شده در حال حاضر به صورت محدود در دسترس کاربران قرار گرفته، اما می‌توان آن را جزء لایه‌های امنیتی به حساب آورد که از این طریق، دسترسی هکرها به اکانت شما بسیار سخت‌تر از قبل خواهد شد.

۴ـ نوت های رمز گذاری شده

در حالی که امکان گذاشتن رمز روی نوت‌ها گزینه جدیدی به حساب نمی‌آید، اما اشاره به این گزینه در این مطلب خالی از لطف نیست. نوت‌های رمزنگاری شده تنها از طریق وارد کردن رمز عبور یا احراز هویت از طریق تشخیص چهره یا تشخیص اثر انگشت در دسترس خواهند بود.

روش‌های مختلفی برای لاک کردن نوت‌ها وجود دارد که راحت‌ترین راه، نگه داشتن انگشت روی گزینه مورد نظر در صفحه اصلی اپلیکیشن Notes و انتخاب Lock Note از منوی باز شده است. به همین سادگی این فایل از دسترس دیگران در امان خواهد ماند.

مراحل لاک کردن نوت‌ها در آیفون

مراحل لاک کردن نوت‌ها در آیفون

اپل در مورد سیستم رمزنگاری نوت‌ها چنین می‌گوید:

زمانی که کاربران یک نوت را قفل می‌کنند، یک کلید ۱۶ بایتی به وسیله PBKDF2 و SHA256 ساخته می‌شود. به این ترتیب فایل نوت به همراه فایل‌های ضمیمه آن به وسیله ARS-GCM محافظت خواهند شد.

روش AES-GCM در مقایسه با CBC کمی سریع‌تر عمل خواهد کرد. در حالی که رمزگشایی این سیستم ممکن است به کمک تکنولوژی فعلی میلیاردها سال طول بکشد، اما بد نیست بدانید هیچ سیستمی به صورت کامل امن نیست.

۵ـ قابلیت امنیتی Safety Check در آی او اس ۱۶

به عنوان یکی دیگر از قابلیت های امنیتی آیفون در آی او اس ۱۶ باید به Safety Check اشاره کنیم. این ابزار به شما این امکان را می‌دهد تا گزینه‌هایی که با دیگران به اشتراک گذاشته‌اید را چک کرده و در صورت نیاز، عملیات یاد شده را متوقف کنید.

توضیحات اپل در مورد Safety Check به شرح زیر است:

اگر حریم شخصی شما در خطر قرار گرفته است، می‌توانید از Safety Check در پلتفرم iOS 16 استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید عملیات اشتراک گذاری اطلاعات با دیگران را در لحظه متوقف کرده یا گزینه‌های به اشتراک گذاشته با دیگران را مرور کرده و در صورت نیاز، برخی از آن‌ها را از دسترس خارج کنید.

مراحل فعال سازی Safety Check در iOS 16

مراحل فعال سازی Safety Check در iOS 16

در حالت کلی اگر در شرایطی قرار گرفتید که احساس خطر کردید، می‌توانید با رفتن به مسیر Settings > Privacy & Security > Safety Check از این گزینه استفاده کنید. از آن جا که دنیای تکنولوژی همواره در حال پیشرفت است، لذا تأمین امنیت و حفاظت از اطلاعات از جمله مسائل مهم به حساب می‌آید.

اگر هیچ یک از قابلیت‌های امنیتی آی او اس ۱۶ شما را شگفت‌زده نکرده است، اما باز هم توصیه می‌کنیم اگر تا به حال دستگاه خود را به این نسخه آپگرید نکرده‌اید، این کار را در اسرع وقت انجام دهید. چرا که اپل با ارائه هر نسخه، پچ‌های امنیتی را نیز ارائه می‌کند که در تأمین امنیت بیشتر به شما کمک خواهد کرد.

کلام آخر

همانطور که مشاهده کردید، شرکت اپل همواره روی حرف خود در حفظ حریم شخصی کاربران و تأمین امنیت آن‌ها باقی مانده و سعی می‌کند به این گزینه اهمیت زیادی بدهد. اگر مسائل امنیتی و حریم شخصی برای شما اهمیت زیادی دارد، توصیه می‌کنیم علاوه بر صفحه Apple Platform Security سایت اپل، مطالب زیر را هم بخوانید:

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =