آموزش و ترفند MacOS

بهترین ترفند های شناسایی بدافزار و ویروس در مک او اس

بهترین ترفند های شناسایی بدافزار و ویروس در مک او اس

مک او اس از نظر بسیاری از افراد پلتفرمی است که هکرها و تولید کنندگان ویروس و بدافزار کمتر به سراغ آن می‌روند، اما بالاخره چنین مواردی هر چند کم در دنیای امروزی وجود دارند. در این مطلب با بهترین ترفندهای شناسایی و مبارزه با ویروس در مک آشنا می‌شویم…

روش‌های شناسایی ویروس در مک او اس

دیوایس‌های مبتنی بر macOS در مقایسه با محصولاتی که به ویندوز و لینوکس مجهز هستند، در مقابل تروجان‌ها، ویروس‌ها و بدافزارها از امنیت بیشتری برخوردار هستند، اما هیچ گاه نمی‌توان گفت که آن‌ها ۱۰۰ درصد ایمن هستند و متأسفانه روز به روز، بدافزارهای بیشتری برای این پلتفرم طراحی و ساخته می‌شود. اگر تصور می‌کنید دستگاه شما قربانی چنین مواردی شده است، در این مطلب چند روش مختلف برای مبارزه با آن‌ها را با هم مرور خواهیم کرد.

توصیه های اپل در خصوص محافظت از macOS

امنیت و شناسایی ویروس در مک او اس

امنیت و شناسایی ویروس در مک او اس

اگر پیغامی مبنی بر دانلود یا دریافت یک فایل مشکوک روی صفحه ظاهر شد، بهترین راه انتقال آن فایل به سطل آشغال و سپس حذف آن برای همیشه است.

کوپرتینویی‌ها همچنین توصیه کرده‌اند تا زمانی که از صحت یک فایل به صورت کامل مطمئن نبودید، آن را به هیچ عنوان باز نکنید و در صورت دانلود شدن، سریعا آن را حذف کنید. چرا که بعدا که از صحت آن مطمئن شدید، زمان برای دریافت آن خواهید داشت.

سیستم macOS Gatekeeper که به صورت پیش فرش با پلتفرم مک او اس همراه است، به شما در تأمین امنیت بیشتر دستگاه کمک خواهد کرد، اما کاربران همیشه آپشنی برای چشم‌پوشی از این گزینه و اینستال کردن نرم‌افزارها از خارج از اپ استور داشته‌اند.

اما در صورت تمایل شما می‌توانید به دستگاه خود با طی کردن مسیر زیر، بگویید که تنها نرم‌افزارهای دانلود شده از اپ استور اجازه نصب داشته باشند:

Settings > Privacy & Security و انتخاب گزینه App Store از قسمت Allow Applications Downloaded From

استفاده از ویروس اسکنر برای مک

محیط نرم‌افزار Malwayebytes

محیط نرم‌افزار Malwayebytes

Malwarebytes نام نرم‌افزاری است که در حوزه شناسایی و حذف بدافزار برای سیستم عامل مک فعالیت می‌کند. در حالی که مک‌ها از امنیت بالایی برخوردار هستند، اما Malwarebytes باعث می‌شود تا سیستم حفاظتی OS شما در وضعیت بهتری قرار گیرد.

شما می‌توانید این نرم‌افزار را دانلود کرده و ۱۴ روز به صورت رایگان از آن استفاده کنید. طرز کار آن بسیار ساده بوده و در صورت وجود خطر، می‌توانید به راحتی به شناسایی بدافزارها بپردازید. 

اگر نسخه پریمیوم این نرم‌افزار را خریداری کنید، دستگاه شما ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته، تحت مراقبت خواهد بود و به این ترتیب اجازه نصب نرم‌افزارهای مشکوک داده نشده، دستگاه به صورت خودکار اسکن شده و پیام‌های تبلیغاتی مزاحم نیز از جلوی دیدگان شما به صورت کامل حذف خواهد شد.

استفاده از نرم‌افزار CleanMyMac X

محیط نرم‌افزار CleanMyMacX

محیط نرم‌افزار CleanMyMacX

اگر یک اپلیکیشن با چند کاربرد برای شما خوشایند است، می‌توانید با خیال راحت از CleanMyMac X استفاده کنید. ۴۹ ابزار مختلف تعبیه شده درون این نرم‌افزار باعث می‌شود تا نیاز شما به گزینه‌های مختلف به صورت کامل برطرف شود.

به عنوان یکی از کاربردی‌ترین ابزار، می‌توان به شناسایی و حذف بدافزار اشاره کرد که CleanMy Mac X در مک او اس این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

همچنین از سوی دیگر فایل‌های پنهان به آسانی توسط این نرم‌افزار شناسایی و قابل حذف خواهند بود. امکان حذف فایل‌های تاریخ مصرف گذشته، فایل‌هایی که مدت‌ها از دانلود آن‌ها می‌گذرد، فایل‌های لاگ شده و در نهایت امکان بهینه‌سازی محیط سیستم عامل از جمله دیگر قابلیت‌های آن به حساب می‌آید.

آنتی ویروس‌های دیگر برای مک

اگر نرم‌افزارهای بالا شما را راضی نکرده است، می‌توانید از گزینه‌های زیر استفاده کنید:

جمع بندی

همان طور که اشاره شد، بدافزارها و ویروس‌های کمی برای پلتفرم macOS در دنیای امروزی یافت می‌شود؛ اما برای راحتی خیال و حلوگیری از خطرات احتمالی، می‌توانید از گزینه‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم استفاده کنید. اگر تجربه استفاده از هر یک از عناوین یاد شده را دارید، خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید مطلب پنج ترفند خالی کردن حافظه پنهان مک او اس را مطالعه کنید تا با دیگر راه‌های استفاده حرفه‌ای از مک او اس آشنا شوید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =