اخبار اپل

انحصار طلبی اپل؛ چرا فقط اپ استور مورد تایید اپل است؟

انحصار طلبی اپل؛ چرا فقط اپ استور مورد تایید اپل است؟

در حال حاضر دانلود برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های iOS و iPadOS فقط از طریق اپ استور اپل ممکن است. اما خیلی از کاربران و توسعه دهندگان، با این انحصار مخالفند. اندروید با فروشگاه‌های اپلیکیشن غیر از گوگل پلی مشکلی ندارد و شما می‌توانید از هرجایی برنامه مورد نیازتان را دریافت کنید. در این مطلب فراسیب به دلایل، مزایا و معایب انحصار طلبی اپل می‌پردازیم و خواهیم گفت چرا فقط اپ استور مورد تایید اپل است؟

جدال بین شرکت اپل و اپیک گیمز

در اواسط سال ۲۰۲۰ شرکت مشهور Epic Games مخالفت خود را با قوانین جدید اپ استور اعلام کرد. این جنجال هنوز هم ادامه داشته و نتیجه نهایی‌ای اعلام نشده است. اپیک گیمز می‌خواهد بازی معروفش، Fortnite ، مشمول قانون جدید پرداخت درون برنامه‌ای نباشد. با این قانون ۳۰ درصد از هر پرداخت را اپل برداشته و مابقی به حساب توسعه دهنده واریز می‌شود.

اپیک گیمز در برابر اپل

اپیک گیمز در برابر اپل

همه می‌دانیم که اپل قوانین سخت‌گیرانه‌ای تقریباً در همه حوزه‌ها دارد. از انحصار بین دستگاه‌ها و ارتباط بین آن تا شرایط انتشار اپلیکیشن در اپ استور. اپل تمام پرداخت‌های درون برنامه‌ای را نیز محدود به درگاه پرداخت خود کرده و به هیچ شرکت و توسعه دهنده‌ای اجازه استفاده از درگاه خود را نمی‌دهد. اگر هم از این سرویس استفاده کنید، ۳۰ درصد مبلغ را سهم خود می‌داند.

اپیک گیمز و دیگر مخالفان این سیاست‌ها، درخواست کاهش سهم اپل را نیز ارائه دادند اما اپل زیر بار سهم کمتر از ۳۰ درصد نمی‌رود. با این شرایط توسعه دهندگان اپلیکیشن که تمایلی به قرارگیری در چهارچوب‌های اپل را ندارند نیز راه سختی در پیش دارند. باید برنامه خود را بصورت غیرقانونی منتشر کنند که اپل به طور جدی اجازه استفاده از این اپلیکیشن‌ها را به کاربر نمی‌دهد.

پرسش اصلی آن است که آیا کاربران آیفون و آیپد باید حق انتخاب داشته باشند؟ آن‌ها نیز شبیه به کاربران اندروید باید بتوانند از فروشگاه‌های غیررسمی استفاده کنند یا از سایت‌های مختلف برنامه دانلود کنند؟ برای پاسخ به این سوال باید دیدگاه هر دو طرف را بشنویم.

دیدگاه اول؛ اپل نباید اجازه استفاده از فروشگاه‌های غیررسمی را بدهد

در مسائل امنیتی، اپل موفق‌تر از اندروید ظاهر شده است. اندروید بسیار بیشتر از آی او اس در معرض ویروس‌ها و بدافزارهاست؛ اما فروشگاه‌های زیادی هم هستند که برنامه‌ها را از فیلترهای زیادی رد کرده و امنیت را فراهم می‌کنند. به همین دلیل خیلی‌ها معتقدند انحصار طلبی اپل فقط به منظور سود بیشتر این شرکت است.

اگر به دور از جهت‌گیری به این مبحث نگاه کنیم باید حق را به اپل بدهیم. اپل هر اپلیکیشن را از فیلترهای سخت‌گیرانه و با دقت بسیار بالا گذرانده تا شما درگیر هیچگونه تهدید یا ویروسی نباشید. حتی در سیاست‌های جدید، هر برنامه باید به وضوح استفاده از داده‌های شخصی شما را اطلاع دهد. اطلاعاتی که ممکن است برای نمایش تبلیغات و یا هر هدف دیگه‌ای استفاده شود.

انحصار طلبی اپل؛ چرا فقط اپ استور مورد تایید اپل است؟

انحصار طلبی اپل؛ چرا فقط اپ استور مورد تایید اپل است؟

با این تفاسیر، اپل مشخصاً حریم خصوصی و امنیت کاربران را در اولویت قرار داده و شما حتی می‌توانید به برنامه‌های مختلف اجازه استفاده از اطلاعات خود را ندهید. علاوه بر این، وجود دنیای امنی مثل اپ استور، کار را برای دارندگان آیفون و آیپد بسیار آسان کرده است.

مسلماً اگر بتوانید برنامه‌ای را از وبسایتی دانلود و نصب کنید، خطرناک خواهد بود. دیگر هیچگونه اطلاعی از داده‌های جمع آوری شده از خود یا عملکرد برنامه را ندارید. به این ترتیب ممکن است گوشی شما صدمه دیده یا حتی اطلاعات بسیار حساستان در اختیار افراد دیگر قرار بگیرد. پس به نظر می‌رسد محدودیت‌های اپل مفید بوده و حداقل کاربران خیالی آسوده دارند.

دیدگاه دوم؛ اپل باید اجازه استفاده از فروشگاه‌های غیررسمی را بدهد

از آن طرف، مشخصاً هر فرد اکثر برنامه‌هایی که نصب می‌کند را می‌شناسد و دلیلی برای انحصار به یک فروشگاه اپلیکیشن نیست. بیشتر کاربران هم اطلاعات کافی از برنامه‌های خود را دارند و فروشگاه‌های دیگر هم سعی بر حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران را دارند.

سیاست‌های جدید اپل و انحصار اپ استور

سیاست‌های جدید اپل و انحصار اپ استور

همچنین خیلی از کاربران آیپد مخالف شدید این انحصار هستند. آن‌ها داشتن یک تبلت پرقدرت اما در عین حال نداشتن آزادی در استفاده از آن را عاقلانه نمی‌دانند. خیلی از اپلیکیشن‌های ماشین مجازی که در حال حاضر وجود دارند به خاطر قوانین و سیاست‌های سخت‌گیرانه اپل، اجازه نصب بر روی آیپد را ندارند. به همین دلیل خیلی از افراد به سمت نمونه‌های اندرویدی تبلت‌ها رفته و آن را به اپل و محدودیت‌هایش ترجیح دادند.

این در حالیست که برخی از همان اپلیکیشن‌ها در گوگل پلی حضور دارند و گوگل امنیت و سلامت آن‌ها را تایید کرده است. با این وجود حذف انحصار اپل برای انتشار اپلیکیشن‌ها در کنار حضور فروشگاه‌هایی معتبر با استانداردهای بالا، باعث خوشحالی هر دو طرف خواهد بود.

جمع بندی

سیاست‌های جدید اپل مزایا و معایب خاص خود را دارد. کاربران با خیالی آسوده‌تر از قبل دارند؛ اما توسعه دهندگان کارشان سخت‌تر است. باید سهم بیشتری به اپل بپردازند و حریم خصوصی کاربر را بیش از پیش رعایت کنند. دادگاه اپیک گیمز و اپل همچنان ادامه داشته و بازی Fortnite هنوز بر روی اپ استور قرار ندارد. در این خصوص مطلب مهم ۵ جریان مهم که مونوپلی بودن اپ استور را تایید میکند را نیز مطالعه کنید. در نهایت به نظر شما اپل باید چه رویکردی را در پیش بگیرد؟ نظرتان را با ما و خوانندگان دیگر به اشتراک بگذارید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره امیرحسین جبلی

خودم به خودم می‌گم برنامه نویس، همکارام می‌گن تولید کننده محتوا و واقعیت، ترکیبی از خلاقیت، ایده گرفتن، نوشتن و ساختنه. ساختن یک دنیای جدید؛ چه کامپیوتری چه واقعی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =