اخبار اپل

واردات آیفون به دلیل عدم ثبت سفارش گوشی Apple متوقف شد!

واردات آیفون به دلیل عدم ثبت سفارش گوشی Apple متوقف شد!

آیا شما هم از طرفداران محصولات اپل مخصوصاً آیفون‌های این کمپانی هستید؟ اگر این چنین است، حتماً با شنیدن خبر ممنوعیت واردات آیفون به کشور، بسیار شوکه خواهید شد. ما در فراسیب به صورت مفصل به بررسی این موضوع و دلایل آن می‌پردازیم…

دلایل ممنوعیت واردات آیفون در ایران

همانطور که می‌دانید چند سالی است که در مورد منع واردات کالاهای لوکس و آمریکایی به داخل کشور بحث‌هایی صورت می‌گیرد. یکی از دلایلی که سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این زمینه مطرح کرده‌ است، این است که هر ساله برای واردات کالاهای لوکس از جمله واردات آیفون به داخل کشور، حجم زیادی ارز نیمایی تعلق می‌گیرد که در این شرایط اقتصادی که با کمبود منابع ارزی برای واردات کالاهای اساسی و دارو مواجه هستیم، عملی منطقی به نظر نمی‌رسد.

علاوه بر این،‌ در مورد تخصیص ارز غیر نیمایی به این کالاها نیز بحث شده‌ بود و یکی دیگر از دلایلی که در این زمینه مطرح شد، این است که کالاهای ضروری، در برخورداری از منابع ارزی کشور اولویت دارند. از آن جایی که واردات کالاهایی مانند تلفن همراه از ضرورت‌های کشور نیست، پس نیازی به واردات آن نیز نمی‌باشد.

تصویر آیفون ۱۳ و آيفون ۱۳ پرو سبز رنگ

تصویر آیفون ۱۳ و آيفون ۱۳ پرو سبز رنگ

قاچاق کالاهای لوکس

از طرفی،‌ دبیر انجمن واردکنندگان اعلام کرده‌ بود که اگر این قانون اجرا شود و جلوی ورود هرگونه کالای لوکس به داخل کشور گرفته شود، مطمئناً با قاچاق بی‌رویه آن کالاها روبرو خواهیم شد و این موضوع باعث می‌شود قیمت آن‌ها با رشد بی‌ سابقه و غیر‌منطقی مواجه شود.

لازم به ذکر است، افرادی در بازار هستند که کالای درخواستی را در کمتر از ۲۴ ساعت و از طریق قاچاق و توسط مسافر به دست خریدار می‌رسانند و سپس مابقی کارهای ثبت و فرآیند فعال‌سازی آن را انجام می‌دهند. بدین ترتیب نه تنها ورود کالاهای لوکس، بخصوص گوشی تلفن همراه اپل به داخل کشور محدود نمی‌شود، بلکه به همان میزان و البته با قیمتی بسیار بالاتر در دسترس خریداران قرار می‌گیرد؛ همانطور که تاکنون نیز نسبت به ۳ ماه گذشته با افزایش ۲۰ تا ۵۰ درصدی قیمت مواجه شده‌است.

اعلام نهایی ممنوعیت واردات iPhone

ممنوعیت واردات آیفون به ایران

ممنوعیت واردات آیفون به ایران

اکنون پس از حدود ۶ سال بحث و بررسی در این زمینه، بالاخره واردات iPhone به داخل ایران، موقتاً ممنوع اعلام شد. واردکنندگان گوشی همراه در روز دوشنبه یعنی ۲۶ اردیبهشت اعلام کردند که برای ثبت گوشی آیفون با محدودیت روبرو شده‌اند و امکان ثبت این گوشی‌های پرطرفدار را نداشته‌اند.

حال باید دید که آیا این قانون به طور دائم و همیشگی قابل اجرا خواهد بود و یا از سمت صنف واردکنندگان تلفن همراه با واکنش‌هایی روبرو خواهد شد.

در آخر

بدیهی است که با انتشار این خبر، در معامله گوشی آیفون دچار تردید شده‌اید و اگر تا حالا قصد خرید آن را داشته‌اید، اکنون منتظر رسیدن خبرهای جدیدی در این زمینه هستید و موقتاً از خرید منصرف شده‌اید. اکنون که در حال بررسی این موضوع هستید، مطلبی از فراسیب با عنوان گوگل و فیسبوک از مخالفان سرسخت سیاست های حریم خصوصی اپل را نیز مطالعه کنید تا با مخالفین شرکت اپل بیشتر آشنا شوید!

 
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + هفت =