آموزش و ترفند iOS

تغییرات و آپدیت های iMessage در آی او اس ۱۶

تغییرات و آپدیت های iMessage در آی او اس ۱۶

نسخه بتای iOS 16 جولای عرضه شد و نسخه اصلی آن در سپتامبر منتشر می‌شود. در این بروزرسانی، اپل ویژگی‌های جدیدی به Messages اضافه خواهد کرد که کاربران سال‌هاست منتظر آن‌ها هستند. در این مقاله قرار است امکانات و قابلیت های جدید آی مسیج در iOS 16 را با هم مرور کنیم.

البته با توجه به اینکه ویژگی‌های Messages کراس‌پلتفرمی است، این تغییرات و قابلیت‌ها در iPadOS 16، watchOS 9، iOS 16 و macOS Ventura هم وجود دارد و با یک تیر چند نشان خواهید زد؛ در ادامه با فراسیب همراه باشید…

امکان ویرایش پیام در آی مسیج در iOS 16

در iOS 16 و بعد از ارسال پیام در آی مسیج تا ۱۵ دقیقه بعد می‌توانید متن پیام را ویرایش کنید. برای این کار روی پیام مورد نظر نگه دارید، متن را ویرایش کنید و سپس روی دکمه ارسال ضربه بزنید تا پیامتان مجدد فرستاده شود.

امکانات و قابلیت های جدید آی مسیج در iOS 16

امکان ویرایش پیام در iMessage

در رابطه با این قابلیت نکاتی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. ویرایش متن پیام فقط در iMessage فعال است و در پیامک‌ها نمی‌توانید از آن استفاده کنید؛ شما و گیرنده پیام باید آیفون داشته باشید تا این ویژگی به درستی کار کند. پیام‌های ویرایش شده برای کسانی که iOS 16 ندارند به صورت تکراری ارسال می‌شود و نسخه قدیمی هم‌چنان در صندوق پیام‌هایشان وجود دارد.

استفاده از قابلیت ویرایش متن پیام و همه امکانات و قابلیت های جدید آی مسیج در iOS 16 مستلزم این است که آخرین نسخه سیستم عامل را نصب کرده باشید. به عبارت دیگر باید از iOS 16، iPadOS 16، macOS Ventura و watchOS 9 استفاده کنید تا تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید برای شما فعال شوند. اگر از نسخه‌های قدیمی‌تر iOS یا سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنید، هنگام دریافت پیام متنی خواهید دید که به شما می‌گوید این پیام به نسخه فعلی ویرایش شده است.

امکانات و قابلیت های جدید آی مسیج در iOS 16

ویرایش پیام در iMessage

اپلیکیشن Messages تاریخچه‌ای از پیام‌های آی مسیج دارد که پیام‌های ویرایش شده را نشان می‌دهد، بنابراین گیرنده پیام می‌تواند روی نسخه ویرایش شده ضربه بزند و ببیند چه مواردی تغییر کرده است. هم‌چنین باید به این نکته توجه کنیم که پیام برای مدت محدودی قابلیت ویرایش دارد و بعد از آن گزینه «ویرایش» حذف می‌شود و نمی‌توانید متن را ادیت کنید. هم‌چنین تا پیش از حذف گزینه ویرایش فقط پنج بار می‌توانید پیامتان را تغییر دهید.

لغو ارسال پیام در iMessage در آی او اس ۱۶

اگر پیامی در آی مسیج ارسال کردید و نظرتان عوض شد، می‌توانید از قابلیت لغو ارسال پیام استفاده کنید. البته یادتان باشد این ویژگی فقط دو دقیقه بعد از ارسال پیام فعال است و بعد از آن راهی برای حذف پیام وجود ندارد.

لغو ارسال پیام در iMessage

لغو ارسال پیام در iMessage

لغو ارسال پیام مثل ویرایش پیام در آی مسیج محدودیت‌هایی دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. اگر از ویژگی لغو ارسال پیام برای مخاطبی استفاده می‌کنید که از نسخه‌های قبل از آی او اس ۱۶ استفاده می‌کند، این قابلیت کارایی ندارد و پیام برای طرف مقابل حذف نمی‌شود. پس دقت کنید مواردی که در این مقاله درباره آن‌ها صحبت می‌شود امکانات و قابلیت های جدید آی مسیج در iOS 16 است و فقط برای دستگاه‌هایی با این سیستم عامل و نسخه‌های جدید سیستم‌عامل‌های دیگر اپل سازگار است.

در این حالت حتی اگر شما لغو ارسال را زده باشید، پیام در گوشی طرف مقابل ارسال شده و پاک نمی‌شود. اگر کسی نسخه‌های قبلی iOS را داشته باشد، با پیام زیر مواجه می‌شوید:

«شما پیامی را لغو ارسال کردید. (شخص مورد نظر) ممکن است هم‌چنان پیام شما را در دستگاه‌هایی که نسخه‌های قدیمی‌تر iOS دارند ببینند.»

“You unsent a message. [Person] may still be able to see your message on devices running older versions of iOS.”

برای اینکه لغو ارسال پیام کار کند، باید فرستنده و گیرنده از iOS 16، macOS Ventura، iPadOS 16 و watchOS 9 استفاده کنند.

علامت گذاری پیام به عنوان «خوانده نشده» در آی مسیج

یکی دیگر از امکانات و قابلیت های جدید آی مسیج در iOS 16 امکان علامت‌گذاری پیام به عنوان خوانده نشده (Unread) است و زمانی کاربرد دارد که پیامی دریافت کردید و در لحظه، فرصت بررسی و خواندن آن را ندارید و می‌خواهید بعدا به آن پاسخ دهید. با استفاده از این قابلیت می‌توانید به خودتان یادآوری کنید پیام یا پیام‌های خوانده نشده دارید و باید به آن‌ها رسیدگی کنید.

از امکانات و قابلیت های جدید آی مسیج در iOS 16

علامت‌گذاری پیام به عنوان «خوانده نشده» در iMessage

برای علامت‌گذاری یک پیام به عنوان خوانده نشده، روی باکس پیام ضربه بزنید و نگه دارید و گزینه Mark as Unread را انتخاب کنید.

ویژگی جدید بازیابی پیام‌های پاک شده در iMessage

در رابط کاربری برنامه Messages و در قسمت Filters بخش جدیدی به نام Recently Deleted وجود دارد. همان‌طور که مشخص است، این قسمت حاوی تمام پیام‌های حذف شده شماست. اگر به طور تصادفی پیامی را حذف کردید که به آن نیاز داشتید، می‌توانید آن را در این قسمت پیدا کنید.

بازیابی پیام‌های پاک شده در iMessage

بازیابی پیام‌های پاک شده در iMessage

این رابط کاربری گزینه‌های Delete All و Recover All را هم به این بخش اضافه کرده است و می‌توانید تمام پیام‌ها را به صورت یک‌جا و یا جداگانه و به صورت انتخابی برای همیشه حذف یا بازیابی کنید.

آی مسیج در iOS 16 و پشتیبانی از SharePlay

قابلیت SharePlay برای استفاده از اپلیکیشن‌ها، تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی و غیره با دوستان و خانواده از طریق FaceTime طراحی شده و در iOS 16 به آی مسیج هم اضافه شده است. در هر برنامه‌ای که از SharePlay پشتیبانی می‌کند می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.

امکانات و قابلیت های جدید آی مسیج در iOS 16  - پشتیبانی از SharePlay

پشتیبانی از SharePlay

کسانی که در کنفرانس یا جلسه SharePlay حضور دارند می‌توانند محتوای به اشتراک‌گذاری شده را ببینند و در آی مسیج درباره آن بحث کنند. استفاده از برنامه‌های مختلف، بازی کردن، ورزش کردن، صحبت کردن در مورد فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و تقریبا هر آنچه که فکر کنید با این قابلیت امکان‌پذیر است. در حال حاضر SharePlay با آی مسیج و فیس‌تایم سازگار است و می‌توانید روش ارتباطی مورد نظرتان را انتخاب کنید.

یکپارچگی همکاری در آی مسیج نسخه آی او اس ۱۶

همکاری (Collaboration) یکی دیگر از امکانات و قابلیت های جدید آی مسیج در iOS 16 است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید با همکاران، دوستان یا اعضای خانواده فایل‌ها، یادآورها، یادداشت‌ها و محتوای برنامه‌هایی مثل Pages، Numbers، Keynote و سافاری را به اشتراک بگذارید و با هم کار کنید. یادتان باشد برای دسترسی دیگران به این محتوا باید برای آن‌ها دعوت‌نامه همکاری ارسال کنید.

وقتی Collaboration آغاز شود، همه کسانی که در گروه حضور دارند می‌توانند آپدیت‌ها را ببینند و از ویرایش محتوا آگاه شوند. این قابلیت می‌تواند از طریق آی مسیج یا فیس‌تایم آغاز شود.

امکان ثبت گزارش هرزنامه در iMessage

اپل در حال بهبود و گسترش قابلیت داخلی Report Junk در برنامه Messages است تا پیام‌های کوتاه متنی و تصویری را پوشش دهد و امکان گزارش هرزنامه را به اپراتورهای ایالات متحده آمریکا فراهم کند.

امکانات و قابلیت های جدید آی مسیج در iOS 16

گزارش هرزنامه (پیام‌های ناخواسته)

اگر در iOS 16 روی پیام متنی یا تصویری از فرستنده ناشناس ضربه بزنید و نگه دارید، می‌توانید گزینه Report Junk را ببینید. استفاده از این گزینه به شما امکان می‌دهد پیام‌های ناخواسته را گزارش کنید، آن را به اپل ارسال و حذف کنید.

این قابلیت از قبل در آی مسیج فعال بود، اما گزارش هرزنامه پیام‌های کوتاه متنی و تصویری به اپل و اپراتورها جدید است.

رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) برای توسعه‌دهندگان

یکی از جذاب‌ترین امکانات و قابلیت های جدید آی مسیج در iOS 16 این است که اپل قرار است رابط برنامه‌نویسی کاربردی Shared with You را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند بخش اختصاصی Shared with You را در برنامه‌های خود ایجاد و محتوایی را که برای شما فرستاده شده یا با شما به اشتراک گذاشته شده جمع‌آوری کنند.

این قابلیت برای برنامه‌های شخص ثالث مفید است و بهبود و توسعه عملکرد Shared with You است که اپل در iOS 15 معرفی کرده بود. در واقع Shared with You لینک‌های سافاری، عکس‌ها، موسیقی و موارد دیگر را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را در برنامه‌های مرتبط در دسترس کاربران قرار می‌دهد تا محتوایی که از طرف دوستان یا اعضای خانواده با شما به اشتراک گذاشته شده از دست ندهید.

آی مسیج در آی او اس ۱۶

آی مسیج در آی او اس ۱۶

اپل رابط برنامه‌نویسی کاربردی Collaboration در پیام‌ها را هم در اختیار برنامه‌های شخص ثالث قرار می‌دهد تا آن‌ها هم بتوانند از این ویژگی جدید استفاده کنند. کاربران در برنامه Messages می‌توانند در حال کار روی برنامه دیگر از این طریق با هم تعامل داشته باشند و با هم کار کنند.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره صبا سعادت جو

فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشجوی دکترای مدیریت عالی کسب و کار و عاشق فناوری و هر چیزی که تو این حوزه قرار می‌گیره. طرفدار دو آتیشه برند اپل و عاشق نوشتن درباره محصولات و تولیدات جدید در حوزه تکنولوژی. تولید محتوا و زبان انگلیسی دو تا از علایق زندگیشه و از این کار لذت می‌بره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =