آموزش و ترفند iOS

چند قابلیت جالب و کاربردی در iOS 16

چند قابلیت جالب و کاربردی در iOS 16

اولین نسخه آزمایشی از iOS 16 دوشنبه، ۶ ژوئن مصادف با ۱۶ خرداد ماه در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفت. از آن زمان تا به حال قابلیت های آی او اس ۱۶ یکی پس از دیگری در حال افشا شدن است. در این مطلب از فراسیب قصد داریم با ۵ ویژگی جذاب این پلتفرم به صورت کامل آشنا شویم؛ در ادامه با ما همراه شوید…

نسخه عمومی iOS 16 شهریور ماه یا ابتدای فصل پاییز به همراه نسل جدید آيفون‌ها در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و آن جاست که شما می‌توانید از نزدیک با امکانات و قابلیت‌های این پلتفرم کار کنید. در حال حاضر نسخه آزمایشی این سیستم عامل در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفته است و از سوی دیگر، امکان نصب آن برای عموم مردم نیز وجود دارد. اما به شخصه به هیچ عنوان به شما پیشنهاد انجام چنین کاری را نمی‌دهم. چرا که نسخه‌های آزمایشی سرشار از ایراد و باگ هستند و دانلود و نصب آن‌ها روی محصولی که به صورت مداوم با آن سروکار دارید، برای‌تان دردسر خواهد شد.

اما بیایید با قابلیت های آی او اس ۱۶ آشنا شده و ببینیم این پلتفرم پر سر و صدا، چه امکاناتی را در اختیارمان قرار خواهد داد.

امکان ویرایش و لغو ارسال پیام‌ها یا Unread در آی مسیج

نمایی از قابلیت‌های جدید اپلیکیشن Messages

نمایی از قابلیت‌های جدید اپلیکیشن Messages

در آی او اس ۱۶ شاهد اضافه شدن امکانات جذابی به iMessage هستیم. زمانی که این نسخه در دسترس عموم قرار بگیرد، شما ۱۵ دقیقه پس از ارسال پیام می‌توانید متن آن‌ها را ویرایش کرده و آن را Unsend کنید. این موضوع زمانی که شما در متن پیام غلط دیکته‌ای داشته یا متنی را به اشتباه برای شخصی ارسال کرده باشید، شدیدا کاربردی خواهد بود.

تصور کنید به صورت ناخودآگاه دست‌تان روی پیامی خورده است که قصد داشته‌اید آن را بعدا مطالعه کنید. به کمک یکی از قابلیت‌های جدید در آی او اس ۱۶ شما می‌توانید در صفحه اصلی اپلیکیشن Messages روی صفحه چت با مخاطب مورد نظر انگشت خود را از سمت چپ به راست کشیده و گزینه Unread را انتخاب کنید. به این ترتیب آن پیام به عنوان خوانده نشده نشانه گذاری شده و بعدا می‌توانید آن را مطالعه نمایید.

نکته: به خاطر داشته باشید که هر سه ویژگی یاد شده نیازمند آن است که هر دو سمت ارسال و دریافت کننده پیام، یکی از سیستم عامل‌های زیر را روی دستگاه‌شان نصب داشته باشند:

  • آی او اس ۱۶
  • آیپد او اس ۱۶
  • مک او اس ۱۳ Ventura
  • واچ او اس ۹

در غیر این صورت عملیات ویرایش یا حذف پیام‌ها به هیچ عنوان قابل انجام نخواهد بود.

تغییرات آی او اس ۱۶ ؛ دگرگون شدن صفحه لاک (Lock Screen)

نمایی از لاک اسکرین جدید iOS 16

نمایی از لاک اسکرین جدید iOS 16

به عنوان مهم ترین یا در واقع بهترین گزینه قابل اشاره در آی او اس ۱۶ می‌توان به صفحه لاک اشاره کرد. اضافه شدن قابلیت شخصی سازی به شما این امکان را می‌دهد تا فونت و رنگ نشانگر ساعت را تغییر دهید، ویجت‌های جدید را به این قسمت اضافه کنید و از همه مهم‌تر، اضافه شدن گالری والپیپرها دست شما را برای نمایش خلاقیت‌های‌تان کاملا باز می‌گذارد.

به کمک افکت multilayered photo سوژه تصویر بکگراند می‌تواند از پس زمینه جدا شده و بخشی از آن روی ساعت قرار گیرد که حالت سه بعدی جذابی به صفحه لاک شما می‌بخشد. نمونه‌ای از این افکت را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

نمایی از افکت multilayered photo

افکت multilayered photo

در نهایت بد نیست بدانید که برای قرار دادن ویجت‌ها با هیچ محدودیتی مواجه نبوده و علاوه بر ویجت‌های اپل، گزینه‌های ساخته شده توسط توسعه دهندگان و اپلیکیشن‌های مختلف نیز می‌توانند به این قسمت اضافه شوند.

قابلیت جدید آی او اس ۱۶ ؛ اضافه شدن قابلیت Live Text به ویدئوها

نمایی از این ویژگی در آی او اس ۱۶

نمایی از این ویژگی در آی او اس ۱۶

لایو تکست یا متن زنده یکی از بهترین امکانات آی او اس ۱۵ به حساب می‌آید که حالا در iOS 16 شاهد پیشرفته‌تر شدن آن هستیم. این ویژگی حالا به ویدئوها آمده است.

به این ترتیب زمانی که مشغول تماشای ویدئویی هستید و قصد دارید متن درون آن را استخراج کنید، می‌توانید به راحتی فیلم در حال پخش را نگه داشته و با کمک Live Text کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

همچنین اطلاعات نمایش داده شده روی تصاویر یا ویدئوها نیز از امکان تعامل برخوردار هستند. به این ترتیب شما می‌توانید شماره پرواز خود را به آسانی ردیابی کرده، متن‌های دلخواه را به زبان‌های دیگر ترجمه کرده یا واحدهای پولی را به یکدیگر تبدیل کنید.

بهبود Focus Mode در iOS 16

نمایی از حالت جدید Focus در iOS 16

نمایی از حالت جدید Focus در iOS 16

با عرضه آی او اس ۱۵ بسیاری از کاربران اظهار داشتند که حالت Focus Mode یکی از بهترین قابلیت‌های این پلتفرم به حساب می‌آید. حالا در نسخه جدید شاهد پیشرفته‌تر شدن این ویژگی هستیم.

به این ترتیب صفحه لاک نیز می‌تواند بر اساس حالت Focus انتخابی متفاوت باشد. تصور کنید شما کارمند هستید و ساعت کاری شما ۸ تا ۱۷ است. به این ترتیب می‌توانید در تنظیمات Focus این اعداد را وارد کنید و در نتیجه در ساعت‌های کاری تصویر لاک اسکرین شما به همراه ویجت‌های مورد نیاز بر این اساس تنظیم شده و پس از ساعت ۱۷ با تصویر دیگری روبرو خواهید بود که ویجت‌های دلخواه شما نیز روی آن قرار گرفته است.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید مطلب همه چیز درباره Focus Mode در آی او اس ۱۶ را مطالعه کنید.

ملاقات با Passkey، حالت امن‌تر مدیریت پسوردها در iOS 16

نمایی از ویژگی Passkey

نمایی از ویژگی Passkey

قابلیت Passkey در iOS 16 آمده تا جایگزین پسوردها شده و از طریق فیس آیدی یا سنسور اثر انگشت، امکان انجام امور مختلف را برای شما فراهم کند.

از آن جا که Passkey از گوشی هوشمند شما خارج نمی‌شود، امکانی برای فیشینگ یا درز آن‌ها در سطح اینترنت وجود ندارد. همچنین این گزینه‌ها برای هر وب سایت به صورت مستقل و جداگانه ساخته شده و احتمال فیشینگ یا هک شدن آن‌ها به صفر می‌رسد.

البته Passkey ها روی دیوایس‌های شما سینک شده و امکان ورود روی دستگاه‌های دیگر را برای شما فراهم می‌کند. به گفته اپل، آن‌ها به دنبال راهی هستند تا به کمک اسکن یک کد QR یا مواردی از این قبیل، قابلیت ورود به وب سایت‌ها از طریق Passkey ها و بدون نیاز به محصولات اپل (مخصوص دارندگان گوشی‌های اندرویدی یا کاربران ویندوز) را فراهم کنند.

جمع بندی

این ۵ ویژگی گفته شده در این مطلب را می‌توان از جمله مهم‌ترین تغییرات و قابلیت های آی او اس ۱۶ به حساب آورد که شدیدا شایان توجه هستند. شما به عنوان خواننده این مطلب، به کدام یک از ۵ ویژگی یاد شده بیشتر علاقمند هستید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + ده =