آموزش و ترفند

چگونه بررسی کنیم آیفون دست دوم، دزدی هست یا نیست!

چگونه بررسی کنیم آیفون دست دوم، دزدی هست یا نیست!

امروزه خرید محصولات دست دوم هم آسان‌تر شده و هم به صرفه. وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که افراد می‌توانند وسایل خود را برای فروش آگهی کنند، روز به روز زیادتر می‌شوند و این اتفاق، باعث افزایش کلاهبرداری‌ها شده است.

اما خرید محصولات دست دوم مزایایی هم دارد که غیرقابل چشم‌پوشیست. فراسیب در این مطلب درمورد راه‌های تشخیص آیفون سرقتی، خطرها و راه‌های خرید دست دوم امن را آموزش می‌دهد. با ما همراه باشید.

خطرهای خرید آیفون سرقتی!

قطعاً اکثریت ما بخاطر مشکل اخلاقی خرید محصول سرقتی، از اینکار دوری می‌کنیم. اما حتی اگر این کار برایتان آن‌چنان اهمیتی ندارد، دلایل بسیاری وجود دارد که باید از خرید یک آیفون صرف نظر کنید. نه‌تنها شما باید نگران پلیس باشید که ناگهان در خانه را بزند و گوشی را بدون بازگرداندن وجهی از شما بگیرد؛ بلکه تنظیمات امنیتی آیفون نیز ممکن از به طور کامل گوشی را قفل و غیرقابل استفاده کند.

صفحه فعالسازی Activation Lock

صفحه فعالسازی Activation Lock

صفحه Activation Lock به معنی آن است که شما نمی‌توانید از آیفون تا زمانیکه صاحب قبلی از حساب آیکلود خود خارج شود، استفاده کنید. اگر گوشی سرقتی باشد این اتفاق نخواهد افتاد! در واقع صاحب اصلی دستگاه بجای خروج از حساب خود، درحال ردیابی موقعیت دستگاه است.

بدتر از آن، حتی اگر بتوانید صفحه Activation Lock را هم دور بزنید، هیچ سیم‌کارتی در دستگاه کار نخواهد کرد. اگر گزارش سرقت گوشی در مراجع قضایی ثبت شده باشد، تمام اپراتورهای تلفن همراه، جلوی فعالیت سیم‌کارت شما را می‌گیرند.

پیش از خرید آیفون دست دوم، قدم‌های این مطلب را دنبال کنید تا از سرقتی بودن یا نبودن آیفون مطمئن شوید. این کار را حتماً انجام دهید حتی اگر فروشنده خود را صاحب واقعی آیفون معرفی کرده است.

چگونه بررسی کنیم آیفون دست دوم، دزدی هست یا نیست!

چگونه بررسی کنیم آیفون دست دوم، دزدی هست یا نیست!

قدم 1. سریال IMEI را بگیرید

هر گوشی موبایلی یک شماره سریال IMEI منحصر به فردی دارد که اپراتورهای تلفن همراه از آن برای تشخیص و هویت بخشی به گوشی‌های موبایل استفاده می‌کنند. اگر شماره سریال IMEI آیفونی که می‌خواهید بخرید را بگیرید می‌توانید آن را اسکن کنید و از سرقتی نبودن آن مطمئن شوید.

با فروشنده تماس بگیرید و بخواهید که سریال IMEI را برایتان بفرستند. این یک درخواست کاملاً طبیعی‌ست؛ فقط توضیح دهید که می‌خواهید از اینکه می‌توانید آیفون را پس از خریدن، فعال کنید، اطمینان حاصل کنید.

اگر امکانش بود، از فروشنده بخواهید که از مراحل رسیدن به IMEI از صفحه ویدیو بگیرند. در اینصورت می‌توانید مطمئن شوید که IMEI ای که برایتان می‌فرستند برای آیفونی است که می‌خواهید بخرید. درغیراینصورت ممکن است سریال IMEI آیفون دیگری بدهند.

در ضمن ویرایش ویدیو و گنجاندن IMEI غیرواقعی، سخت‌تر از عکس است.

چگونه بررسی کنیم آیفون دست دوم، دزدی هست یا نیست!

چگونه بررسی کنیم آیفون دست دوم، دزدی هست یا نیست!

از کجا IMEI آیفون را پیدا کنیم؟

چند جا وجود دارد که می‌توانید شماره سریال IMEI را پیدا کنید.

  • بر روی پشت دستگاه یا سینی سیم‌کارت حک شده است
  • درکنار بارکد بر روی کارتن اصل
  • در کنار اطلاعات دستگاه در فاکتور خرید
  • در تنظیمات دستگاه
  • شماره‌گیری *#06#

بهترین و مطمئن‌ترین را، رفتن به تنظیمات دستگاه است. با اینکار دیگر از اشتباهات سهوی مثل خواندن IMEI از روی کارتن یک آیفون دیگر، جلوگیری می‌کنید.

اپلیکیشن Settings را باز کنید. به General و سپس About بروید. شماره سریال IMEI در پایین لیست نشان داده شده است.

مسیر سریال IMEI در تنظیمات آیفون

مسیر سریال IMEI در تنظیمات آیفون

اگر آیفون راه اندازی نشده باشد می‌تونید رو دکمه i پایین سمت راست کلیک کنید. با اینکار اطلاعات آیفون و همچنین IMEI را نشان می‌دهد.

اگر فروشنده، IMEI را ندهد چه کنیم؟

اینکه فروشنده به شما IEMI را ندهد، کار غیرمعمولی نیست. جدای از آن شما یک شخص غریبه در اینترنت هستید. با این حال شما نباید اقدام  به خرید آیفونی کنید که IMEI آن را بررسی نکرده‌اید.

از فروشنده بخواهید سریال IMEI را در سایت‌های زیر چک کند. از ایشان بخواهید برای شما اسکرین شات بفرستند، هم از صفحه تنظیمات که سریال IMEI نوشته شده و هم از نتیجه وبسایت، البته بخشی از IMEI را در جفت تصاویر تار کنند.

فقط اطمینان حاصل کنید که بخش نمایان شماره سریال به حدی باشد که در هر دو تصویر یکسان باشد.

قدم 2. شماره سریال IMEI را بررسی کنید

بعد از دریافت سریال IMEI از فروشنده، باید از طریق چند وبسایت از غیر سرقتی بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید. اکثریت سایت‌ها به شما اجازه می‌دهند در طی روز چندین IMEI را اسکن کنید. برخی هم اطلاعات بیشتری مثل Activation Lock بودن یا داشتن حساب iCloud فعال را به شما ارائه می‌کنند.

  • همیاب 24: وبسایت همیاب 24 با وارد کردن شماره سریال دستگاه، به شما اطلاعاتی همچون سرقتی بودن یا نبودن، اسم شرکت سازنده و مدل آیفون را نمایش می‌دهد.
استعلام IMEI آیفون از همیاب 24

استعلام IMEI آیفون از همیاب 24

  • IMEI Pro: بعد از وارد کردن شماره سریال، روی I’m Not a Robot کلیک کنید. این وبسایت علاوه بر سرقتی بودن، روشن بودن Find My iPhone و وضعیت iCloud را نشان می‌دهد.
استعلام IMEI آیفون از سایت IMEI Pro

استعلام IMEI آیفون از سایت IMEI Pro

اگر دستگاه در لیست سیاه باشد، در گزارش‌ها، سرقتی نشان داده می‌شود. آن آیفون را نخرید!

اگر گوشی گزارش سرقت نداشته باشد اما iCloud و Find My iPhone فعال داشته باشد، از فروشنده بخواهید از حساب خود خارج شود. فقط در صورتیکه می‌توانستند از حساب اپل‌آیدی خارج شوند اقدام به خرید کنید.

قدم 3. از خودتان در زمان خرید محافظت کنید

حتی اگر نتیجه اسکن IMEI سبز باشد، آیفون دست دومی که می‌خواهید تهیه کنید ممکن است سرقتی باشد! امکان دارد فروشنده، IMEI جعلی در اسکرین شات و یا ویدیو که به شما ارسال کرده، گذاشته باشد. حتی ممکن از صاحب اصلی دستگاه هنوز اقدام به ثبت شماره IMEI به عنوان سرقتی نکرده باشد.

قبل از خرید آیفون دست دوم شما باید چند کار دیگر برای حفاظت خود انجام دهید.

حتماً خرید خود را توسط عملیات بانکی انجام دهید و از پرداخت وجه به صورت نقدی خودداری کنید. با این کار یک تراکنش بین شما و خریدار اتفاق افتاده است و اگر بعداً مشخص شود آیفون دست شما سرقتی‌ست، می‌توانید خود را از اتهام سارق تبرئه کنید.

خرید نقدی

اگر امکان دارد حتماً حضوری خرید کنید. این کار را در یک مکان عمومی انجام دهید تا امن باشد. در زمان دیدار با فروشنده، سریال IMEI را دوباره چک کنید. درضمن آیفون را روشن کرده و عملیات راه اندازی را شروع کنید تا از اینکه آیفون بلاک نشده است مطمئن شوید.

از فروشنده بخواهید که یک کارت شناسایی به شما نشان دهد. اسم و مشخصاتشان را یادداشت کنید تا اگر لازم شد بعداً به پلیس ارائه کنید.

البته که هر شخصی جدای از سارق بودن یا درست‌کار بودن، ممکن است به شما اجازه هیچکدام از این کارها را ندهد. به هر حال شما هم باید از خریدتان مطمئن باشید؛ پس اعتماد ایشان را جلب کرده و برایشان توضیح دهید که می‌خواهید خریدی امن داشته باشید.

جمع بندی

در شرایط امروز، کلاهبرداران روش‌های زیادی برای فریب دادن افراد بلد هستند. در این مطلب تلاش کردیم تا این کار را برایشان سخت و غیرممکن کنیم. اگر شما هم آیفون دست دوم تهیه کردید، تجربه خود را با ما و دیگران درمیان بگذارید. مطلب آموزش کامل راه اندازی اولیه آیفون جدید به صورت قدم به قدم نیز پس از خریدتان مطالعه کنید تا به مشکلی برنخورید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره امیرحسین جبلی

خودم به خودم می‌گم برنامه نویس، همکارام می‌گن تولید کننده محتوا و واقعیت، ترکیبی از خلاقیت، ایده گرفتن، نوشتن و ساختنه. ساختن یک دنیای جدید؛ چه کامپیوتری چه واقعی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 7 =