آپدیت های نرم افزاری, نقد و بررسی

ویژگی‌هایی که اپل در نسخه‌های بعدی آپدیت iOS 15 عرضه می‌کند

ویژگی‌هایی که اپل در نسخه‌های بعدی آپدیت iOS 15 عرضه می‌کند

اپل در رویداد WWDC 2021 از آپدیت آی او اس 15 پرده برداشت. این نسخه قابلیت‌های جدید زیادی را به همراه دارد، اما همه‌ی این تغییرات در نسخه‌ی اولیه عرضه نشد. در ادامه‌ی این مطلب از فراسیب به بررسی ویژگی‌هایی که اپل در نسخه‌های بعدی آپدیت iOS 15 عرضه می‌کند، خواهیم پرداخت…

هر ساله هنگام عرضه‌ی آی او اس جدید، برخی از قابلیت‌هایی که هنگام معرفی اعلام می‌شود در این نسخه وجود دارند، درست قبل از انتشار نسخه رسمی و در نسخه‌های بتای نهایی حذف می‌شوند! دلیل اصلی این اقدام اپل این است که برخی قابلیت‌ها به درستی کار نمی‌کنند و زمان بیشتری لازم است تا با کمترین مشکل در دسترس کاربران قرار گیرند.

در ادامه برخی از این قابلیت‌های جدید که در نسخه‌ی اولیه‌ی آپدیت iOS 15 ارائه نشده را مشاهده می‌‌کنید.

قابلیت SharePlay در آپدیت iOS 15

قابلیت SharePlay یکی از تغییرات کلیدی آپدیت آی او اس 15 به شمار می‌رود که به کاربران این امکان را می‌د‌هد تا بتوانند فیلم، موسیقی و یا حتی تصویری از صفحه‌ی دستگاه خود را در فیس تایم با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند؛ SharePlay اولین قابلیتی بود که اپل در رویداد WWDC 2021 آن را به نمایش گذاشت و توسعه دهندگان و دیگر کاربرانی که بتای iOS 15 را نصب کرده بودند، می‌توانستند از آن استفاده کنند.

قابلیت SharePlay در آپدیت iOS 15

بعد از اینکه بتای 6 نسخه‌ی آی او اس 15 منتشر شد، اپل تایید کرد که SharePlay دیگر بخشی از آی او اس 15 نیست و به عبارتی غیر فعال شده است!
این کمپانی کوپرتینویی دلیل اینکه قابلیت SharePlay را از دسترس خارج کرده بیان نکرد.

اپل در این باره می‌گوید:

موقتا نمی‌توان از ویژگی SharePlay در نسخه‌های توسعه دهنده‌ی بتای 6 در سیستم عامل های iOS 15 ، iPadOS 15 و tvOS 15 استفاده کرد و به عبارتی غیر فعال شده است؛ این ویژگی در نسخه‌ی بعدی بتای 6 macOS Monterey نیز غیرفعال خواهد شد.
همچنین قابلیت SharePlay برای استفاده در نسخه‌های اولیه‌ی پاییز امسال غیرفعال می‌شود و برای استفاده‌ی مجدد، در نسخه‌های بتای توسعه دهندگان در آینده فعال می‌شود. این ویژگی در آپدیت نرم افزاری و در پاییز امسال برای عموم کاربران عرضه می‌شود.

پشتیبانی از ID cards

اپل در آپدیت iOS 15 و برنامه‌ی wallet از آی دی کارت پشتیبانی می‌کند. با این قابلیت کاربران می‌توانند اسنادی مانند گواهینامه‌ی رانندگی را در آیفون خودشان ذخیره کنند؛ اگرچه این ویژگی در نسخه‌ی اول آی او اس 15 آورده نشده است!

اپل می‌گوید:

شما می‌توانید گواهینامه‌ی رانندگی و آی دی دولتی خود را در کیف پول خود در iPhone و یا Apple Watch متصل به آن ذخیره کنید و بدین صورت آن‌ها را به صورت کاملا ایمن در ایست‌های بازرسی TSA ارائه دهید.

اپل در وبسایت خود تایید کرد که این ویژگی در آپدیت‌های بعدی آی او اس و به طور کاملا جداگانه تا اواخر امسال ارائه می‌شود. نکته‌ی مهمی که باید بدانید این است که پشتیبانی از کارت‌های آی دی در برنامه‌ی Wallet، انحصارا در دسترس کاربران ایالات متحده خواهد بود.

گزارش App Privacy در آپدیت iOS 15

اپل به همراه آپدیت iOS 15، میزان کنترل حریم خصوصی برنامه‌ها یا همان app privacy را افزایش داده است. به این ترتیب که با ورود به تنظیمات می‌توان جزئیات مربوط به داده‌ها و همچنین دسترسی‌های هر کدام از برنامه‌ها را در طی هفت روز دریافت کرد.

گزارش App Privacy در آپدیت iOS 15

گزارش App Privacy در آپدیت iOS 15

این کمپانی می‌گوید:

بخشی در تنظیمات وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا متوجه شوید که برنامه‌ها در طی هفت روز گذشته، چندین بار به لوکیشن، عکس‌ها، دوربین، میکروفون و یا مخاطبین شما دسترسی داشته‌اند؛ این ویژگی همچنین به شما نشان می‌دهد که کدام برنامه‌ها با دامنه‌‌های دیگر تماس گرفته‌اند و آخرین بار چگونه با آن‌ها تماس گرفته‌اند!

متاسفانه، این قابلیت در آپدیت‌های بعدی آی او اس 15 در دسترس خواهد بود و فعلا امکان استفاده از آن وجود ندارد.

دامنه‌ی ایمیل سفارشی (Custom Email Domain)

اپل در وب سایت خود به طور کاملا نامحسوس تأیید کرده که کاربران می‌توانند از دامنه‌های خودشان برای شخصی‌سازی آدرس‌های ایمیل iCloud استفاده کنند.

اپل در این باره می‌گوید:

شما می‌توانید آدرس ایمیل iCloud خود را با نام دامنه‌ی سفارشی، برای خودتان شخصی سازی کنید و همچنین اعضای خانواده‌تان را دعوت کنید تا از دامنه‌ای شبیه به حساب‌های ایمیل iCloud خود استفاده کنند.

تا این لحظه، این قابلیت برای کاربرانی که آپدیت iOS 15 را نصب کردند در دسترس نیست؛ اپل می‌گوید برخی از ویژگی‌های iCloud+ تا اواخر امسال ارائه می‌شوند.

جهت یابی دقیق 3D در CarPlay

اپل در رویداد WWDC 2021 نشان داد که چگونه توانسته برنامه‌ی Maps را با انتشار آپدیت iOS 15 بهبود ببخشد. این برنامه در حال حاضر از جهان تعاملی سه بعدی، قابلیت‌های جدید رانندگی، جستجوی پیشرفته و نمایی دقیق از ساختمان‌ها در برخی از شهرها تشکیل شده است.

جهت یابی دقیق 3D در CarPlay

جهت یابی دقیق 3D در CarPlay

طبق ادعای اپل:

از حالا شما می‌توانید در شهرهایی مانند سان فرانسیسکو، لس آنجلس، نیویورک و لندن به گردش و جستجویی راحت بپردازید، زیرا قابلیت جدید نمایش سه بعدی برنامه‌ی Maps، به شما جزئیاتی بی‌سابقه از ارتفاع، جاده‌ها، درختان، ساختمان‌ها، مکان‌های دیدنی و موارد دیگر را ارائه می‌دهد.

در حالی که این ویژگی در آپدیت iOS 15 موجود است، اما در Apple CarPlay نمی‌توان به آن دسترسی داشت! شرکت اپل می‌گوید که جهت یابی دقیق 3D در آپدیت‌های بعدی به CarPlay اضافه می‌شود.

مخاطبین قدیمی

اپل بالاخره به کاربران این مجوز را می‌دهد که در صورت مرگ خود، بتوانند “مخاطبین قدیمی” را روی Apple ID خود تنظیم کنند. در این صورت این مخاطبین می‌توانند حتی بدون اینکه گذر واژه‌ی فرد را داشته‌ باشند، به حساب و داده‌های او دسترسی پیدا کنند. البته این اتفاق قاعدتا تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که ثابت کنند صاحب Apple ID فوت کرده است.

اپل درباره این قابلیت می‌گوید:

برنامه‌ی Digital Legacy به شما این امکان را می‌دهد تا افراد را به عنوان مخاطبین قدیمی (Legacy Contacts) معرفی کنید که بتوانند بعد از مرگ شما، به حساب و اطلاعات شخصی‌تان دسترسی پیدا کنند.

قابلیت Legacy Contacts تا نسخه‌ی چهارم آپدیت iOS 15 در دسترس کاربران بتا قرار داشت، اما اکنون حذف شده است! اپل می‌گوید این گزینه “در نسخه‌های آینده‌ی آی او اس باز خواهد گشت.”

قابلیت Universal control در آیپد او اس و مک او اس

این قابلیت یکی از مهمترین ویژگی‌هایی بود که در رویداد WWDC، اپل برای آپدیت آی او اس 15 معرفی کرد. قابلیت Universal control به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند با استفاده از کیبورد و موس رایانه‌ی اصلی خودشان، مک و یا آیپد دیگری را کنترل کنند.

قابلیت Universal control در آی او اس 15

قابلیت Universal control در آی او اس 15

به گفته‌ی اپل:

در حال حاضر یک صفحه کلید و ماوس و یا یک صفحه‌ی تاچ، بین Mac و iPad شما به طور کاملا یکپارچه و هماهنگ کار می‌کند. می‌توان این هماهنگی را حتی به بیش از یک دستگاه گسترش داد! در این حالت مکان نما را از مک خود، به iPad خود منتقل کنید، در Mac خود تایپ کنید و در iPad شما نشان داده می‌شود!

متأسفانه، قابلیت Universal Control به همراه آپدیت iOS 15 ارائه نمی‌شود، زیرا به macOS Monterey نیز نیاز دارد که در اواخر امسال منتشر خواهد شد…

پشتیبانی بهتر Find My از ایرپادها هنگام گم شدن

آی او اس 15 برای مکان‌یابی دقیق ایرپادها، از فناوری بلوتوث استفاده می‌کند؛ آن‌ هم درست زمانی که به آن‌ها نزدیک هستید، ولی دقیقاً نمی‌دانید که در کجا قرار دارد! (کاملا مشابه AirTags)

این ویژگی برای AirPods Pro و AirPods Max در دسترس خواهد بود. این قابلیت، مکان فعلی AirPods شما را حتی زمانی که به iPhone یا iPad تان متصل نیستند، بر روی نقشه نشان می‌دهد.
با همه‌ی این‌ها، این ویژگی به همراه نسخه‌ی اول آی او اس 15 ارائه نشده و باید در آپدیت‌های بعدی منتظر آن باشیم.

جمع بندی

این ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد در آپدیت‌های بعدی آی او اس جدید، یعنی در آی او اس 15.1 یا 15.2، ارائه خواهد شد. فقط امیدواریم که همه‌ی آن‌ها تا آخر امسال در دسترس عموم قرار گیرند. در مطلبی جداگانه به بررسی ۷ قابلیت جدید آی او اس ۱۵ که می‌توانید تجربه کنید پرداختیم که اگر مایل بودید می‌توانید مطالعه کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهسا نمیرانیان

از صفر شروع کردم و تو هر زمینه‌ای یه سرکی کشیدم؛ تولید محتوا (متنی، گرافیکی و ویدیویی)، سئو، دیجیتال مارکتینگ، وردپرس و طراحی سایت و کارای مرتبط تو این زمینه‌ها؛ شروع کارم از 6 سال پیش و با دنیای اپل و محصولاتش بود و هنوزم طرفدار پروپاقرصشم:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + هشت =