اخبار اپل

همه آنچه درباره آی او اس ۱۶ می‌دانیم و باید آنها را بدانید!

همه آنچه درباره آی او اس ۱۶ می‌دانیم

اگر پیگیر اخبار دنیای تکنولوژی باشید، مطمئنا می‌دانید که اپل در تاریخ ۱۶ خرداد کنفرانس اپل 2022 را برگزار می‌کند که در خلال آن، نسخه جدید سیستم عامل‌ها شامل عناوین زیر به صورت رسمی معرفی خواهد شد:

  • آی او اس ۱۶
  • آیپد او اس ۱۶
  • مک او اس ۱۳
  • واچ او اس ۹
  • تی وی او اس ۱۶

در این مطلب از فراسیب قصد داریم اطلاعاتی که تا به این لحظه در مورد نسخه جدید سیستم عامل اپل با نام iOS 16 منتشر شده است را مرور کنیم؛ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید…

ششم ژوئن مصادف با ۱۶ خرداد روزی است که اپل برای رونمایی از نسخه جدید پلتفرم‌های اختصاصی خود در نظر گرفته است. هیچ یک از عناوین یاد شده نزد کوپرتینویی‌ها نسبت به دیگری ارجحیت نداشته و به همین دلیل است که تمامی آن‌ها در یک روز در کنار یکدیگر معرفی می‌شوند.

قابلیت‌ها و امکانات iOS 16

قابلیت‌ها و امکانات iOS 16

البته روی کاغذ، پلتفرم iOS از اهمیت بالاتری نسبت به بقیه برخوردار بوده و به دنبال موفقیت بی چون و چرای iOS 15 که در سال ۲۰۲۱ شاهد معرفی آن بودیم، حالا باید چشم به رویداد پیش رو بدوزیم و ببینیم آی او اس ۱۶ چه امکانات و قابلیت‌هایی را با خود به ارمغان خواهد آورد. ( برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه قابلیت های جدید اپل موزیک در iOS 16 وارد صفحه لینک شده شوید)

تا به این لحظه شایعات بسیار زیادی در مورد iOS 16 در رسانه‌های خبری مطرح شده است که اگر بخواهیم تک تک به آن‌ها بپردازیم، باید زمان زیادی را صرف کنیم. پیش‌تر برخی امکانات و قابلیت‌های کاربردی توسط سران و مقامات اپل لو رفته بود، اما در انتها با اشاره به عبارت coming later this year در مورد زمان رونمایی از آن‌ها اطلاعاتی به میان نیاوردند. اما همین جمله یاد شده نشان می‌دهد که امکانات لو رفته در آی او اس ۱۶ گنجانده خواهد شد.

در ادامه این مطلب، کلیه شایعات و مواردی که ممکن است حتی باعث تعجب شما شود نیز آورده شده است تا ببینیم در نهایت کدام یک از آن‌ها به این پلتفرم اضافه خواهد شد.

قابلیت‌ها و امکانات iOS 16

قابلیت‌ها و امکانات iOS 16

تاریخ حدودی عرضه عمومی آی او اس ۱۶

همانطور که اشاره شد، نسخه جدید این سیستم عامل در تاریخ ۶ ژوئن مصادف با ۱۶ خرداد معرفی خواهد شد و طبق روال سال‌های گذشته، در ماه سپتامبر (شهریور) در دسترس عموم کاربران قرار می‌گیرد.

اگر سنت دیرینه اپل امسال نیز تکرار شود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که iOS 16 در کنار سایر پلتفرم‌‌ها در روز یاد شده به صورت دمو در رویداد آنلاین نمایش داده خواهد شد و پس از آن، در اختیار توسعه دهندگان و بتا تسترها قرار خواهد گرفت. به این ترتیب برای عرضه این پلتفرم، می‌توان زمان بندی زیر را در نظر گرفت:

  • ۱۶ خرداد: معرفی رسمی
  • ۱۶ خرداد: عرضه برای توسعه دهندگان و بتا تسترها
  • تیر ماه: عرضه برای بتا تستر های عمومی (کاربرانی که مایل به نصب این نسخه هستند)
  • شهریور ماه: عرضه نسخه نهایی برای عموم کاربران

اگر از جمله طرفداران محصولات اپل باشید،‌ مطمئنا می‌دانید که عرضه عمومی نسخه جدید پلتفرم آی او اس اواخر ماه تابستان و شهریور ماه انجام می‌شود. به دنبال آن هم پس از گذشت چند هفته یا چند ماه شاهد ارائه نسخه‌های بعدی برای رفع باگ‌های احتمالی خواهیم بود. 

قابلیت‌ها و امکانات آی او اس ۱۶

قابلیت‌ها و امکانات آی او اس ۱۶

آی او اس ۱۶ روی کدام آیفون‌ها قابل نصب خواهد بود؟

در رویداد WWDC 21 اپل کلیه کاربران را سورپرایز کرد؛ چرا که iOS 15 روی تمام محصولاتی که صلاحیت نصب iOS 14 را داشتند، قابل نصب بود که این موضوع شامل حال دارندگان آيفون 6S و نسل اول آیفون SE نیز می‌شد. با این تفاسیر، باید منتظر بمانیم و ببینیم کدام آيفون‌ها از iOS 16 پشتیبانی خواهند کرد. آیا اپل باز هم کاربران خود را سورپرایز می‌کند؟

بعید به نظر می‌رسد آیفونی که در سال ۲۰۱۶ شاهد معرفی آن بودیم (iPhone 6S) تحت پوشش این پلتفرم قرار گیرد. اما به طور حتم می‌توان گفت که آیفون ۷ و نسخه‌های پس از آن صلاحیت نصب این سیستم عامل را خواهند داشت. چرا که پلتفرم‌های اپل معمولا برای دیوایس خاصی عرضه نمی‌شود و تنها پردازنده قرار گرفته درون این محصولات، اهمیت خواهد داشت. آیفون 6S از پردازنده A9 برخوردار بود که آخرین بار در سال ۲۰۱۷ روی نسل پنجم آیپد و اولین نسخه از آیپد پرو شاهد آن بودیم.

آیفون ۷ و نسخه پلاس آن از آن جا که به تراشه A10 مجهز هستند، در حاشیه امن قرار گرفته و می‌توانند تحت پوشش آی او اس ۱۶ قرار گیرند. این پردازنده در محصولاتی که در سال ۲۰۱۹ شاهد رونمایی از آن‌ها بودیم نیز گنجانده شده بود و به این ترتیب بعید به نظر می‌رسد که اپل قصد چشم پوشی از آن را داشته باشد.

قابلیت‌ها و امکانات آی او اس ۱۶

قابلیت‌ها و امکانات آی او اس ۱۶

مرور شایعات مختلف درباره آی او اس ۱۶

البته باید بدانیم تا زمانی که هر یک از امکانات و قابلیت‌های مطرح شده به تأیید مقامات و مسئولان اپل نرسد، نمی‌توان روی آن حسابی باز کرد. اما با تمام این تفاسیر، برخی ویژگی‌های شایع شده را مرور خواهیم کرد.

ویجت‌های تعاملی

آقای مارک گرمن خبرنگار بلومبرگ در آخرین اظهارات خود به این موضوع اشاره کرده است که اپل قصد دارد تا امکان تعامل با ویجت‌ها را به iOS 16 اضافه کند. این موضوع مطمئنا موجب خوشحال شدن کاربران خواهد شد. چرا که افراد بسیار زیادی از زمان رونمایی از آی او اس ۱۵ به دنبال این امکان هستند.

در حال حاضر ویجت‌ها قابل تعامل نبوده و با ضربه زدن روی آن‌ها، مستقیما به داخل اپلیکیشن مربوطه هدایت می‌شوید. اما اضافه شدن امکان تعامل باعث می‌شود تا بتوانید کارهای زیادی را بدون وارد شدن به اپلیکیشن‌ها، از طریق ویجت‌ها انجام دهید. به عنوان مثال تصور کنید از طریق ویجت موزیک بتوانید آهنگ در حال پخش را متوقف کرده یا به ترک بعدی بروید. این موضوع شدیدا کاربردی خواهد بود. چرا که ویجت‌ها از پتانسیل بالایی برخوردار هستند و اپل باید از این فضا نهایت استفاده را ببرد.

ویجت های تعاملی در iOS 16

ویجت های تعاملی در iOS 16

نمایشگر همیشه روشن!

اگر خاطرتان باشد، پیش از معرفی آیفون‌های سری ۱۳ کلیه شایعات از این موضوع حکایت داشتند که محصولات یاد شده به قابلیت Always-on Display مجهز خواهند بود. به این ترتیب شما بدون نیاز به روشن شدن صفحه نمایش، می‌توانید نوتیفیکیشن‌های دریافتی یا تماس‌های از دست رفته یا حتی تاریخ و زمان را روی نمایشگر مشاهده کنید. اما متاسفانه رویداد معرفی iPhone 13 برگزار شد و خبری از این موضوع نبود.

این ویژگی به هیچ عنوان نیاز به سخت افزار خاصی نداشته و تمام چیزی که نیاز دارد، یک نمایشگر OLED است که از آیفون X به بعد (به جز آیفون XR، آیفون SE نسل ۱ و ۲ و آيفون ۱۱)، شاهد آن‌ها بودیم. احتمال می‌رود که ویژگی یاد شده آخرین مراحل تست را پشت سر گذاشته و در نهایت با رونمایی از آی او اس ۱۶ شاهد اضافه شدن آن به آیفون‌ها خواهیم بود.

آقای راس یانگ که در حوزه زنجیره تأمین نمایشگرها فعالیت دارد، در یکی از آخرین توییت‌های خود، انتظار اضافه شدن قابلیت نمایشگر همیشه روشن به آیفون‌ها و دست کم به سری آيفون ۱۴ را مطرح کرده است.

قابلیت Always-on Display روی آیفون

قابلیت Always-on Display روی آیفون

تغییرات نوتیفیکیشن‌ها

آقای مارک گرمن خبرنگار بلومبرگ در یکی از اظهارات خود به این موضوع اشاره کرد که اپل قصد دارد تا ساختار کار با نوتیفیکیشن‌ها در iOS 16 را تغییر دهد. به عنوان یکی از این تغییرات، می‌توان به حالت Focus اشاره کرد که نسبت به نسخه‌های پیشین تفاوت‌هایی پیدا خواهد کرد. اما این تمام ماجرا نیست و مسلما اپل گزینه‌های دیگری را نیز پشت پرده خواهد داشت که به زودی آشکار می‌شوند.

قابلیت‌ها و امکانات iOS 16

قابلیت‌ها و امکانات iOS 16

امکانات جدید در حوزه فعالیت‌های ورزشی و سلامت

مطمئنا در نسخه جدید این پلتفرم شاهد اضافه شدن ویژگی‌های جدید در حوزه سلامت خواهیم بود که البته این موارد صرفا به iOS محدود نخواهد شد. این گزینه‌ها به اپل واچ و سیستم عامل واچ او اس اضافه می‌شود و از آن جا که این پلتفرم با آی او اس همواره در تعامل است، میان این دو مشترک خواهد بود. اپلیکیشن های Health و Fitness مطمئنا با تغییراتی روبرو خواهند شد که از امکانات اپل واچ جدید مانند بهبود سیستم پایش خواب پشتیبانی به عمل آورند.

پیش بینی شده بود که اپل در آی او اس ۱۵ امکان پایش و ثبت اطلاعات غذایی و تغذیه را فراهم می‌کند. اما متاسفانه چنین اتفاقی روی نداد. ممکن است این ویژگی در آن زمان آماده نبوده و احتمالا روی نسخه بعدی، یعنی آی او اس ۱۶ شاهد آن خواهیم بود.

یکی دیگر از قابلیت‌های پیش بینی شده، یادآوری داروها و مدیریت در این زمینه است. اطلاعات سلامت زنان نیز از جمله دیگر امکاناتی است که پیش بینی می‌شود iOS 16 با خود به ارمغان آورد.

قابلیت‌ها و امکانات آی او اس ۱۶

قابلیت‌ها و امکانات آی او اس ۱۶

تشخیص تصادف در iOS 16

شایعه شده است که اپل در نسخه بعدی واچ او اس، امکان تشخیص و گزارش تصادف را اضافه خواهد کرد که چیزی شبیه به سیستم Fall Detection خواهد بود. به این ترتیب در صورت تشخیص تصادف، اپل واچ شما در لحظه با اورژانس تماس گرفته و این موضوع را گزارش خواهد داد. البته پیش از تماس، یک مهلت چند ثانیه‌ای برای توقف این امکان در اختیار کاربر خواهد بود تا از تماس‌های بیخود با اورژانس جلوگیری به عمل آید. مطمئنا چنین قابلیتی به آيفون نیز اضافه خواهد شد. اما هنوز مشخص نیست ویژگی یاد شده به سری آيفون ۱۴ محدود خواهد بود، یا تمام محصولات پشتیبانی کننده از iOS 16 می‌توانند از آن بهره ببرند.

قابلیت‌ها و امکانات iOS 16

قابلیت‌ها و امکانات iOS 16

امکانات مختلف در حوزه واقعیت افزوده / واقعیت مجازی

بر هیچکس پوشیده نیست که تکنولوژی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در سال‌های اخیر مورد توجه شرکت اپل قرار گرفته و امکانات جالب و جذابی نیز در اختیار کاربران خود گذاشته‌اند. این موضوع در آی او اس ۱۶ تقویت شده و مطمئنا شاهد امکانات جدیدی در این حوزه خواهیم بود. 

احتمال می‌رود که در رویداد پیش رو، یعنی WWDC 22 شاهد رونمایی از هدست واقعیت افزوده اپل نیز باشیم که مدت هاست شایعاتی پیرامون آن در رسانه‌های خبری مطرح می‌شود.

قابلیت‌ها و امکانات iOS 16

قابلیت‌ها و امکانات iOS 16

قابلیت‌های کاربردی احتمالی آی او اس ۱۶

اپل اخیرا برخی امکانات کاربردی اضافه شده به iOS 16 را پیش از معرفی رسمی لو داد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کپشن (زیرنویس) خودکار: گجت هوشمند شما هنگام پخش محتوای صوتی، به صورت خودکار اقدام به تشخیص و نمایش زیرنویس خواهد کرد. این موضوع هنگام برقراری تماس از طریق فیس تایم شدیدا کاربردی خواهد بود. در کنار آن، شاهد بهبود سیستم Dictation سیری نیز خواهیم بود.
  • میرور شدن اپل واچ: در نسخه جدید کاربران می‌توانند محتوای نمایشگر اپل واچ را روی آیفون مشاهده کرده و به این ترتیب بدون تماس با نمایشگر این ساعت هوشمند، با این دستگاه تعامل داشته باشند.
  • تشخیص درب مکان‌های مختلف: محصولات مجهز به سنسور لایدار می‌توانند از طریق اپلیکیشن Magnifier درب مکان‌های مختلف را تشخیص داده و فاصله شما تا آن را برآورد کنند. این گزینه برای عینک هوشمند اپل فوق العاده کاربردی خواهد بود.
  • بروزرسانی VoiceOver: در کنار امکانات کاربردی یاد شده، اپل همچنین اعلام کرد که پشتیبانی از ۲۰ زبان جدید به VoiceOver اضافه خواهد شد. لذا می‌توانیم امیدوار باشیم که پس از گذشت چندین سال، بالاخره شاهد پشتیبانی از زبان فارسی در آی او اس ۱۶ باشیم.
قابلیت‌ها و امکانات آی او اس ۱۶

قابلیت‌ها و امکانات آی او اس ۱۶

بهبود Dictation

طبق اعلام اپل، حالت Voice Control Spelling به شما این امکان را می‌دهد تا نحوه تایپ کلمات شخصی خود را به این سیستم آموزش دهید.

امکانات جدید برای کنترلر بازی‌ها

آپشن جدیدی تحت عنوان Buddy Controller به شما این امکان را می‌دهد تا دو کنترلر را به عنوان یک کنترلر به دستگاه معرفی کنید که این موضوع هنگام انجام بعضی بازی‌ها شدیدا به کارتان خواهد آمد.

قابلیت‌ها و امکانات آی او اس ۱۶

قابلیت‌ها و امکانات آی او اس ۱۶

اپلیکیشن‌های جدید در آی او اس ۱۶

آقای مارک گرمن در خبرنامه خود که در ماه May منتشر شد، به موضوع اپلیکیشن‌های بروز اشاره کرده است. حالا مشخص نیست که این عبارت می‌تواند معنی و مفهوم ایجاد تغییرات در نرم افزارهای گذشته را داشته باشد، یا می‌توانیم انتظار اضافه شدن اپلیکیشن‌های جدید به این پلتفرم را داشته باشیم.

البته طبق اعلام اپل، یکی از این بروزرسانی‌ها در مورد اپلیکیشن Books مشخص شده است. در آپدیت جدید این نرم افزار شما می‌توانید ساده‌تر از پیش به خواندن کتاب‌ها مشغول شده و احتمالا تم‌های جدید و جذابی نیز برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

 

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 17 =