نقد و بررسی

نقد و بررسی اپل واچ سری 7 ؛ نگاهی دقیق، فنی و موشکافانه به این ساعت

نقد و بررسی اپل واچ سری 7 ؛ نگاهی دقیق، فنی و موشکافانه به این ساعت

اپل واچ سری 7 پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت معرفی شد. در این مطلب از فراسیب قصد داریم تا این محصول را به صورت موشکافانه مورد بررسی قرار دهیم. همچنین اگر به تازگی اپل واچ تهیه کردید می‌توانید آموزش قدم به قدم راه‌ اندازی اپل واچ را مطالعه کنید.

با این که ساعت هوشمند جدید اپل از قابلیت‌های جدیدی در حوزه سلامت برخوردار نیست و عملکرد پردازشی آن نیز در حد معقول بهتر نشده است، اما بزرگ‌تر شدن نمایشگر اپل واچ سری 7 نسبت به مدل پیشین باعث شده تا این محصول لقب بهترین ساعت هوشمند تولید شده توسط اپل را به خود اختصاص دهد.

در بررسی اپل واچ سری 7 در نگاه اول باید گفت تفاوت قائل شدن بین آن و مدل پیشین کمی سخت است. ظاهر این محصول بر خلاف شایعات زیاد در این زمینه، دست نخورده باقی مانده است و خبری از سنسور جدید در حوزه سلامت هم نیست. اما تفاوت‌ها زمانی که صفحه نمایش را روشن کنید، خود را نشان می‌دهد.

در دوران عمر ساعت هوشمند اپل، صفحه نمایش این محصول دو مرتبه تغییر سایز داشته است. دفعه اول از حالت مربعی شکل با گوشه‌های تیز در سری 3 به حالت مربعی شکل با گوشه‌‌های گرد در سری 4 و حالا با افزایش سایز از سری 6 به سری 7 روبرو شده است.

اپل واچ سری 7 (سمت چپ) و اپل واچ سری 6 (سمت راست)

اپل واچ سری 7 (سمت چپ) و اپل واچ سری 6 (سمت راست)

نمایشگر و زبان طراحی در اپل واچ سری 7

ساعت هوشمند جدید اپل در دو سایز 41 و 45 میلیمتری در اختیار خریداران قرار می‌گیرد که نسبت به مدل پیشین، شاهد افزایش سایز 1 میلیمتری آن هستیم. تا زمانی که کنار یکدیگر قرار ندهید، متوجه تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر نخواهید شد. تنها تغییر ظاهری که در نگاه اول به چشم‌تان خواهد آمد، یکی شدن حفره‌‌های اسپیکر است که در مدل پیشین، این گزینه به صورت دوتایی طراحی شده بود.

تفاوت اسپیکرهای اپل واچ سری 7 (بالا) و اپل واچ سری 6 (پایین)

تفاوت اسپیکرهای اپل واچ سری 7 (بالا) و اپل واچ سری 6 (پایین)

اما حقیقت ماجرا، به افزایش پیدا کردن سایز و ابعاد نمایشگر مربوط می‌شود. صفحه نمایش اپل واچ سری 7 حدودا 20 درصد نسبت به مدل پیشین بزرگ‌تر شده است. هنگامی صفحه نمایش خاموش است شما متوجه این موضوع نخواهید شد. چرا که ابعاد و سایز بدنه تقریبا یکسان است.

اما اپل با کم کردن حاشیه‌های اطراف نمایشگر، توانسته سایز آن را افزایش دهد. المان‌های تشکیل دهنده رابط کاربری روی این صفحه نمایش جذاب به حرکت درآمده و تجربه جالبی را به شخص کاربر القاء می‌کنند.

حالت استندبای در این محصول جدید اپل همچنین نسبت به سال گذشته 70 درصد روشن‌تر شده است. در حالی که مسئولان اپل تنها به گفتن همین گزینه اکتفا کردند، اما به نظر می‌رسد در محیط‌های بیرونی و زیر نور مستقیم آفتاب، کار با اپل واچ سری 7 آسان‌تر شده و می‌تواند به این نتیجه رسید که روشنایی نمایشگر از مدل پیشین بیشتر شده است.

اپل واچ سری 7 (سمت چپ) و اپل واچ سری 6 (سمت راست)

اپل واچ سری 7 (سمت چپ) و اپل واچ سری 6 (سمت راست)

در حالت کلی، نمایشگر بزرگ‌تر و روشن‌تر یک تغییر مهم به حساب می‌آید که حتی اگر از اپل واچ سری 6 به این محصول آپگرید کرده باشید، این موضوع به چشم خواهد آمد. در حالت پیش فرض اپل واچ سری 7 متن‌های بیشتری هنگام مشاهده یک لیست یا خواندن ایمیل‌ها به شما نشان نخواهد داد، اما اگر سایز متون را یک درجه کمتر کنید، شاهد محتوای بیشتری خواهید بود.

همچنین افرادی که سایز فونت را از طریق منوی Accessibility افزایش می‌دهند، از بزرگ‌تر شدن ابعاد نمایشگر سود خواهند برد.

کیبورد و واچ فیس‌ها در اپل واچ سری 7

یکی از مشخصه‌های هفتمین نسل از اپل واچ را می‌توان کیبورد QWERTY دانست که هنگام پاسخ به پیام یا نوشتن ایمیل، به صورت کامل در اختیار شما خواهد بود. مدل‌های پیشین از نسخه کامل این گزینه روی واچ او اس 8 برخوردار نبودند، اما استفاده از این روش روی صفحه نمایش‌های کوچک‌تر کمی غیر قابل درک خواهد بود.

کیبورد QWERTY کامل

کیبورد QWERTY کامل

تپ کردن روی تک تک حروف روی صفحه نمایش این اپل واچ با دقت کامل انجام می‌شود، اما بهترین گزینه استفاده از حالت سوایپ خواهد بود. در بسیاری از مواقع، بهره گیری از حالت سوایپ کارایی خوبی از خود نشان می‌دهد. هنوز هم بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از سیری برای تایپ متن خود استفاده کنند، اما در اختیار بودن کیبورد کامل QWERTY یکی از نکات مثبت اپل واچ سری 7 به حساب می‌آید.

دو واچ فیس جدید به نام‌های کانتور (Contour) و ماژولار دو (Modular Duo) نیز از جمله امکانات نسل هفتم اپل واچ به حساب می‌آید. در واچ فیس رنگارنگ کانتور، اعداد مربوط به ساعت تا لبه‌های بدنه کشیده خواهند شد که در صورت چرخاندن دکمه دایره‌ای شکل Digital Crown برخی از آن‌ها به حالت بزرگ‌تر درآمده و به سمت اعداد بعدی خواهند چرخید. همچنین در بالا و پایین عقربه‌های ساعت، امکان اضافه کردن دو Complication متفاوت وجود خواهد داشت.

واچ فیس کانتور

واچ فیس کانتور

واچ فیس ماژولار دو نیز امکان قرار دادن دو کامپلیکیشن بزرگ و یک گزینه کوچک در گوشه سمت چپ صفحه را در اختیار شما می‌گذارد. واچ فیس اینفوگراف که در نسخه‌های پیشین اپل واچ قرار داشت، امکان اضافه کردن یک کامپلیکیشن بزرگ را به شما می‌داد.

همچنین می‌توانید در مطلبی جداگانه، درباره واچ فیس اپل واچ و تغییر آن بیشتر مطالعه کنید.

واچ فیس ماژولار دو

واچ فیس ماژولار دو

عملکرد پردازشی و نگهداری شارژ در اپل واچ سری 7

اپل در جریان رویداد California Streaming که به معرفی خانواده آیفون 13 و اپل واچ سری 7 اختصاص پیدا کرد، از بیان پردازنده این محصول سر باز زد. در حالی که این تراشه با نام S7 درون بدنه اپل واچ قرار گرفته است، اما عملا همان پردازنده S6 است که روی سری ششم اپل واچ شاهد آن بودیم.

در مدل‌های پیشین ساعت هوشمند اپل، افت عملکرد یکی از گزینه‌هایی بود که در مصرف طولانی مدت خود را نشان می‌داد. اما خوشبختانه این موضوع روی سری ششم اپل واچ دیده نشد و به این ترتیب می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تراشه S7 نیز با افت عملکرد روبرو نشود.

سوایپ کردن بین واچ فیس‌ها، پخش یک پادکست یا باز کردن اپلیکیشن‌های سوم شخص به سرعت و کاملا نرم و روان اجرا می‌شود. به این ترتیب هنگام استفاده روزمره، نیازی به صبر کردن برای باز شدن اپلیکیشن‌ها نیست.

اپلیکیشن AnyList روی اپل واچ

اپلیکیشن AnyList روی اپل واچ

یکی از اپلیکیشن‌های پرکاربرد روی اپل واچ، AnyList نام دارد. این نرم افزار که به عنوان لیست خرید فعالیت می‌کند، می‌توانید لیست‌ها را بین کاربران سینک کرده، آن‌ها را در دسته بندی‌ها یا بر اساس فروشگاه‌های مختلف مرتب کند و از همه مهم‌تر، این اپلیکیشن برای آیفون، آیپد یا حتی محصولات اندرویدی نیز در دسترس خواهد بود. اسکرول کردن در لیست‌ها و چک کردن آیتم‌های این اپلیکیشن در صفحه نمایش بزرگ اپل واچ سری 7 یک تجربه هیجان انگیز خواهد بود.

هفتمین نسل از اپل واچ به قابلیت شارژ سریع نیز مجهز خواهد بود که نسبت به مدل پیشین، 33 درصد سریع‌تر شارژ می‌شود. شارژ کردن 8 دقیقه‌ای این محصول، می‌تواند امکان ردیابی خواب به مدت 8 ساعت را در اختیار شما قرار دهد. اما کاربران باید از آداپتور 5 واتی USB-C برای استفاده از این ویژگی استفاده کنند.

اپل واچ سری 7 روی ماسه‌های قرمز

اپل واچ سری 7 روی ماسه‌های قرمز

ثبت و ضبط فعالیت‌های ورزشی در اپل واچ سری 7

یکی از مهم‌ترین استفاده‌‌ها از اپل واچ، ثبت و ضبط فعالیت‌های ورزشی است. متأسفانه در محصول جدید اپل، سنسور جدیدی اضافه نشده است. به این ترتیب مانند سال گذشته سنسور پایش سطح اکسیژن خون، ECG، پایش ضربان قلب و تشخیص سقوط از ارتفاع در این محصول وجود خواهد داشت.

همچنین ثبت و ضبط فعالیت‌های ورزشی مانند سال گذشته به قوت خود باقی مانده، اما نمایشگر بزرگ‌تر هنگام مشاهده اطلاعات ورزشی و موارد مربوطه بیشتر کمک‌تان خواهد کرد.

مقاومت اپل واچ سری 7 در شرایط مختلف

اپل واچ سری 7 مانند اپل واچ SE و اپل واچ سری 3 از گواهی WR50 بهره می‌برد که هنگام شنا کردن، کمک می‌کند تا آسیبی به آن وارد نشود. همچنین محفظه کریستالی که روی نمایشگر قرار گرفته، 50 درصد نسبت به نسیل پیشین ضخیم‌تر و مقاوم‌تر شده است.

اپل واچ سری 7 روی شن‌های سفید

اپل واچ سری 7 روی شن‌های سفید

اما در نسخه جدید این محصول، شاهد گواهی IPX6 هستیم که آن را در مقابل ذرات ریز گرد و غبار مقاوم خواهد کرد. در تست‌های انجام شده پس از انداختن اپل واچ روی سطوح شنی و غلطاندن و سپس شستن آن، متوجه شدیم که این محصول مانند روز اول شده و به انجام وظایف خود بدون هیچ مشکلی ادامه می‌دهد.

آیا بروزرسانی به اپل واچ سری 7 عاقلانه است؟

برای افرادی که تا به حال لذت کار با اپل واچ را تجربه نکرده‌اند، خرید این محصول شدیدا توصیه می شود. در گذران عمر این محصول، دومین باری است که شاهد افزایش ابعاد نمایشگر هستیم. هفتمین نسل از اپل واچ حتی در مقایسه با مدل پیشین، از لحاظ نمایشگر شما را بیشتر به سمت خود جذب خواهد کرد.

واچ فیس کانتور اپل واچ ۷

واچ فیس کانتور اپل واچ ۷

کوپرتینویی‌ها همچنان به فروش اپل واچ SE با قیمت 279 دلار و اپل واچ سری 3 با قیمت 199 دلار ادامه می‌دهند. در حالی که قیمت پایین‌تر معمولا اولویت به حساب می‌آید، اما به شما پیشنهاد می‌کنیم هیچ گاه به سراغ خرید سری سوم این محصول نروید.

صفحه نمایش کوچک و پردازنده‌ای با عملکرد ضعیف‌تر نسبت به مدل‌های امروزی، احتمالا شما را پس از مدتی پشیمان خواهد کرد و به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که دست کم به سراغ سری چهارم یا نسخه‌های بالاتر بروید. همچنین در مطلب تفاوت اپل واچ سری 6 و 7 می‌توانید بصورت کامل تفاوت این دو نسل را مشاهده کنید.

اپل واچ SE یک گزینه بحث برانگیز به حساب می‌آید و بیشتر برای کودکان یا افرادی که کمتر به دنیای تکنولوژی علاقمند هستند، مناسب به نظر می‌رسد. در حالی که این محصول از قابلیت نمایشگر همیشه روشن و ECG برخوردار نیست، اما توانسته از تمامی جهات سری سوم اپل واچ را با اقتدار کامل کنار بزند.

مقایسه اپل واچ سری 7 در کنار اپل واچ سری 6 و اپل واچ سری 3

مقایسه اپل واچ سری 7 در کنار اپل واچ سری 6 و اپل واچ سری 3

افرادی که از سری چهارم یا پنجم آپگرید کنند، سنسور پایش سطح اکسیژن خون، نمایشگر بزرگ‌تر و افزایش سرعت را تجربه خواهند کرد. اگر این موارد از نظرتان منطقی به نظر می‌رسد، وقت آپگرید کردن رسیده است.

اما سخت ترین تصمیم، آپگرید از سری ششم به نسخه جدید است. در بررسی اپل واچ سری 7 از نظر سرعت پردازش تفاوتی با نسل پیشین خود نخواهد داشت، خبری از سنسور جدیدی نیست و عمر مفید باتری نیز به همان میزان باقی مانده است. اما برای افرادی که به ساعت هوشمند اپل علاقمند هستند یا اشخاصی که به صفحه نمایش بزرگ وابسته هستند، نسل هفتم اپل واچ یک گزینه شایان توجه به حساب می‌آید.

اپل واچ سری 7 با قیمت 399 دلاری برای مدل 41 میلیمتری و 429 دلاری برای مدل 45 میلیمتری همراه خواهد بود. رنگ‌های آن هم به صورت میدنایت (سیاه)، استارلایت (چیزی بین طلایی و نقره‌ای)، سبز، آبی و قرمز در نظر گرفته شده است. افرادی که قصد خرید نسخه سلولار را داشته باشد، باید 100 دلار به قیمت‌های یاد شده اضافه کنند.

نسخه‌‌های استیل این محصول در رنگ‌های نقره‌ای، گرافیت و طلایی با قیمت 699 دلاری همراه است و مدل تیتانیومی نیز در دو رنگ نقره‌ای و مشکی با قیمت 799 دلار در دسترس خریداران قرار گرفته است.

نقاط قوت اپل واچ سری 7

  • نمایشگر بزرگ‌تر
  • دو واچ فیس جدید
  • کیبورد QWERTY کامل
  • شارژ سریع‌تر
  • مقاومت بیشتر در مقابل ذرات گرد و غبار و خط و خش

نقط ضعف اپل واچ سری 7

  • نبود سنسورهای جدید در حوزه سلامت
  • عدم تغییر پردازنده
  • نبود واچ فیس‌های سوم شخص
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =