نقد و بررسی

نقد و بررسی کامل و جامع اپل واچ SE 2022

نقد و بررسی کامل و جامع اپل واچ SE 2022

چندی پیش در کنار اپل واچ سری هشت، اپل واچ SE 2022 به صورت رسمی معرفی شد. در این مطلب از فراسیب قصد داریم این ساعت هوشمند را به زیر ذره بین برده، با امکانات و قابلیت‌های آن آشنا شده و در نهایت نقاط ضعف و قوت آن را به صورت کامل بشناسیم. در ادامه با ما همراه باشید…

نسل دوم اپل واچ اس ای یک محصول آپگرید شده و به عنوان پلن استارتر برای افرادی که به تازگی قصد خرید ساعت هوشمند اپل را دارند، گزینه مناسبی به حساب می‌آید. از سوی دیگر والدینی که می‌خواهند برای فرزند خود یک ساعت هوشمند خریده و تا حدی روی او کنترل داشته باشند، می‌توانند روی این محصول حساب باز کنند.

رنگ های اپل واچ SE 2

رنگ های اپل واچ SE 2

زمانی که اولین نسخه از این ساعات هوشمند معرفی شد، کاربران زیادی به سمت آن جذب شدند. چرا که از یک سو ساعت هوشمند اپل را در اختیار داشته و از سوی دیگر، هزینه زیادی برای خرید آن پرداخت نمی‌کردند. این محصول نخستین بار در کنار سری سوم اپل واچ معرفی شد و حالا با معرفی نسل دوم آن، اثری از اپل واچ سری ۳ در بازار دیده نمی شود.

حالا که اپل واچ SE 2022 روانه بازار شده و نسل اول آن از چرخه تولید کنار رفته است، محصول دیگری برای رقابت با آن دیده نمی‌شود و به این ترتیب این ساعت هوشمند می‌تواند به تنهایی در این عرصه یکه‌تازی کند. اما بیایید این دیوایس را مورد نقد و بررسی قرار داده و در انتها ببینیم آیا نسل دوم اپل واچ اس ای ارزش خرید دارد یا خیر.

بسته بندی جعبه اپل واچ SE 2022

بسته بندی جعبه اپل واچ SE 2022

نقد و بررسی موشکافانه اپل واچ اس ای ۲۰۲۲

نسخه LTE اپل واچ اس ای می‌توان گفت کلیه قابلیت‌های اپل واچ‌های گران قیمت را دارا بوده، اما هزینه آنچنان زیادی برای به دست آوردن آن پرداخت نخواهید کرد. اپل ابزار مختلفی را در اختیار والدین گذاشته است تا بتوانند دیوایس فرزند خود را به راحتی Setup کرده و از سوی دیگر، امکان محدود سازی‌های زیادی را در دسترس آن‌ها قرار داده است؛ از محدود کردن کار با دیوایس گرفته تا جلوگیری از انجام برخی کارها با این ساعت هوشمند.

اگر از نظر امنیت و سلامت به فرزند خود به صورت کامل اعتماد دارید، تهیه نسخه سلولار (که البته در کشور ایران هیچ کاربردی ندارد و منظور سایر کشورها است) گزینه بهتری نسبت به مدل معمولی به حساب می‌آید. البته ساعت‌های هوشمند در مقایسه با گوشی‌ها محدودیت‌های بیشتری داشته و به عنوان مثال کودکان نمی‌توانند ویدئوهای یوتیوب را با این گجت‌ها تماشا کنند.

اپل واچ اس ای ۲۰۲۲

اپل واچ اس ای ۲۰۲۲

از سوی دیگر ساعت‌های هوشمند به راحتی روی مچ دست بسته شده و در مقابل موبایل یا حتی اشیاء گران قیمت‌تر، امنیت بیشتری خواهد داشت. والدینی که می‌خواهند روی فرزندان خود کنترل داشته باشند، Apple Watch SE 2022 محصول خوبی برای آن‌ها به حساب می‌آید و خرید آن در مقایسه با آیفون، منطقی‌تر است.

اپل واچ SE 2022؛ یک محصول بالغ!

در حالی که قیمت این محصول در مقایسه با اپل واچ سری ۸ پایین‌تر است، اما بسیاری از کاربردهای آن را روی این دیوایس شاهد هستیم و از سوی دیگر، زبان طراحی آن‌ها هیچ تفاوتی با یکدیگر نخواهد داشت. در سمت راست بدنه شاهد دکمه‌های پاور و Digital Crown هستیم و در میانه آن‌ها نیز میکروفون آن قرار گرفته است و در جهت مقابل هم اسپیکر را می‌بینیم.

اپل واچ اس ای ۲۰۲۲

اپل واچ اس ای ۲۰۲۲

بدنه اپل واچ اس ای ۲۰۲۲ از آلومینیوم بازیافتی تشکیل شده و نمایشگر آن هم توسط Ion-X Glass پشتیبانی می‌شود. این مشخصه‌ها روی نسخه آلومینیومی اپل واچ سری ۸ نیز عینا تکرار شده است. نسخه ۴۰ میلیمتری و ۴۴ میلیمتری به ترتیب به نمایشگری با رزولوشن ۳۹۴ × ۳۲۴ و ۴۴۸ × ۳۶۸ پیکسلی مجهز است.

پنل LTPO OLED این دستگاه متاسفانه مانند Apple Watch سری ۸ از قابلیت Always-On برخوردار نیست، اما حداکثر روشنایی آن ۱۰۰۰ نیت خواهد بود که به این ترتیب زیر نور آفتاب، می‌توانید به راحتی با آن کار کنید.

بدنه پشتی اپل واچ اس ای ۲۰۲۲

بدنه پشتی اپل واچ اس ای ۲۰۲۲

در پشت بدنه و دقیقا مماس با پوست دست، سنسور پایش ضربان قلب را می‌بینیم که در مرکز بدنه قرار گرفته است. در اطراف این سنسور بر خلاف سری هشتم Apple Watch به خاطر کاهش قیمت تمام شده، شاهد یک بدنه پلاستیکی هستیم که تا لبه‌های قسمت آلومینیومی ادامه پیدا کرده است و رنگ بندی آن نیز با رنگ‌های اصلی این محصول (میدنایت، استارلایت و نقره‌ای) کاملا همخوانی دارد.

نسخه ۴۰ میلیمتری و ۴۴ میلیمتری اپل واچ SE 2022 در مدل معمولی و سلولار به ترتیب ۲۶.۴ و ۲۷.۸ گرم (برای نسخه ۴۰) و ۳۲.۹ و ۳۳ گرم (برای نسخه ۴۴) وزن خواهند داشت. هر دو مدل تا عمق ۵۰ متری در مقابل آب مقاوم هستند.

قابلیت های هوشمند Apple Watch SE 2 در حوزه سلامت

تراشه S8 به عنوان قلب تپنده نسل دوم اپل واچ اس ای فعالیت می‌کند که این گزینه، روی Apple Watch سری ۸ و نسخه الترا هم قرار گرفته است و از این نظر، تفاوتی میان آن‌ها وجود نخواهد داشت. لذا می‌توانید انتظار بالاترین سرعت حین انجام وظایف را داشته باشید.

نمایشگر Apple Watch SE 2022

نمایشگر Apple Watch SE 2022

به گفته اپل، این محصول در مقایسه با نسل پیشین با افزایش سرعت ۲۰ درصدی همراه است. البته این موضوع روی کارهای روزمره آنچنان حس نخواهد شد و مجبور هستیم در این مورد، روی ادعای اپل حساب باز کنیم.

در پشت بدنه، شاهد قرارگیری نسل دوم سنسور پایش ضربان قلب هستیم که در این خصوص، این محصول در مقایسه با سری هشتم و نسخه الترا یک نسل عقب‌تر است. این سنسور قادر است میزان بالا یا پایین بودن ضربان قلب را به درستی تشخیص داده و به شخص کاربر در این باره گزارش دهد.

البته با خرید نسخه SE شما از قابلیت ECG برخوردار نبوده و به این ترتیب در صورت ابتلا به فیبریلاسیون، متوجه آن نخواهید شد. اپلیکیشن پایش اکسیژن خون نیز روی این محصول وجود نخواهد داشت. البته کودکان و نوجوانان به ECG یا پایش سطح اکسیژن خون نیاز نخواهند داشت و این قابلیت‌ها در ایران کارایی ندارند.

ثبت فعالیت‌های ورزشی با Apple Watch SE 2022

ثبت فعالیت‌های ورزشی با Apple Watch SE 2022

در حوزه ثبت و ضبط فعالیت‌های ورزشی، اپل واچ SE 2022 شما را به هیچ عنوان ناامید نخواهد کرد. اپلیکیشن Workout روی این محصول نیز یافت می‌شود و حلقه‌های سه رنگ مشهور اپل نیز در کنار شما خواهند بود. همچنین برای استفاده تمام و کمال از ویژگی‌های ورزشی این ساعت هوشمند پیشنهاد می‌کنیم نسبت به خرید اشتراک اپل فیتنس پلاس اقدام کنید.

امنیت بالا با اپل واچ SE 2022

در کنار سنسور پایش ضربان قلب، امکانات دیگری روی این محصول وجود دارد که می‌تواند امنیت شما را تأمین کرده یا در صورت نیاز به آن‌ها، در دسترس خواهند بود.

قابلیت تشخیص تصادف در اپل واچ SE 2022

قابلیت تشخیص تصادف در اپل واچ SE 2022

از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به تشخیص سقوط از ارتفاع اشاره کرد که در صورت پاسخگو نبودن شما، می‌تواند با اورژانس تماس گرفته و لوکیشن شما را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. همچنین در چنین شرایطی و در صورت انتخاب کردن مخاطبین اضطراری، پیامی به آن‌ها ارسال شده و این موضوع به آن‌ها اطلاع داده می‌شود.

این ویژگی‌ها تا به حال روی محصولات دیگر نیز وجود داشت، اما به عنوان یک قابلیت جدید باید به امکان تشخیص تصادف اشاره کنیم که با استفاده از سنسورهای مختلف، این حالت شناخته و واکنش‌های لازم ارائه می‌شود. در این شرایط نیز تماس خودکار با اورژانس در صورت نشان ندادن واکنش از سوی شما انجام شده و مخاطبین اضطراری نیز در جریان قرار خواهند گرفت.

این امکانات چیزهایی نیستند که هر روز و هر دقیقه به آن‌ها نیاز داشته باشید، اما در شرایط اضطراری مطمئنا به کمک شما خواهند آمد.

ارتباطات، شارژدهی و مدیریت اپل واچ SE 2022

اتصال شارژر به اپل واچ

اتصال شارژر به اپل واچ

نسخه ۲۰۲۲ اپل واچ اس ای از طریق وای فای 802.11b/g/n و بلوتوث نسخه ۵.۰ به آيفون متصل می‌شود. در حالی که سخت افزار جدید محصولات اپل از وای فای ۶ و نسخه ۵.۳ بلوتوث برخوردار است، اما این محصول بدون بروز هیچ مشکلی به آن‌ها متصل خواهد شد.

مدل سلولار اپل واچ می‌تواند به صورت مستقل از آیفون عمل کرده و به این ترتیب در صورتی که گوشی هوشمند خود را در منزل جا بگذارید، می‌توانید بدون هیچ گونه نگرانی تماس‌ها یا پیام‌های خود را به کمک Apple Watch رفع و رجوع کنید. البته همانطور که گفته شد، این ویژگی در ایران کاربردی نخواهد داشت و خرید نسخه سلولار، عملا مانند آتش زدن یا دور ریختن پول‌تان است.

در حوزه مصرف باتری، نسل دوم Apple Watch SE حدودا ۱۸ ساعت در صورت مصرف روزانه معمول می‌تواند به شما سرویس‌دهی کند و اگر مصرف شما کمتر از این میزان باشد، احتمالا چند ساعت بیشتر در خدمت شما خواهد بود.

ارتباط با سیری روی اپل واچ

ارتباط با سیری روی اپل واچ

برای شارژ، اپل از یک شارژر مغناطیسی استفاده کرده است که به پشت بدنه این ساعت هوشمند چسبیده و سمت دیگر آن نیز به درگاه USB-C مجهز است و قاعدتا طبق روال این چند سال اخیر، آداپتور شارژر را باید به صورت جداگانه خریداری کنید.

تجهیزات NFC هم روی این محصول قرار گرفته و به این ترتیب در کشورهای دیگر، می‌توانید به راحتی از Apple Pay استفاده کرده و پرداخت‌های خود را انجام دهید.

در نهایت به کمک سیگنال‌های جی پی اس، والدین می‌توانند محل استقرار کودکان یا فرزندان خود را روی نقشه و از طریق اپلیکیشن Find My مشاهده کنند. این ویژگی در صورت گم شدن این گجت نیز کاربرد خواهد داشت.

اپل واچ SE 2022 (سمت راست) در کنار اپل واچ سری ۸ (سمت چپ)

اپل واچ SE 2022 (سمت راست) در کنار اپل واچ سری ۸ (سمت چپ)

اپل واچ SE 2022؛ ارزان قیمت ترین ساعت هوشمند اپل

از نظر قیمت، این مدل ارزان‌ترین نسخه به حساب می‌آید. نسخه ۴۰ میلیمتری در دو مدل GPS و سلولار به ترتیب با قیمت‌های ۲۴۹ و ۲۹۹ دلار همراه است و البته همانطور که گفته شد، نسخه سلولار در کشور ما کاربردی نداشته و به نوعی هدر رفت هزینه خواهد بود. نسخه ۴۴ میلیمتری هم به ترتیب با قیمت ۲۷۹ و ۳۲۹ دلار در دسترس خریداران قرار گرفته است.

در مقام مقایسه، بد نیست بدانید که اپل واچ سری ۸ برای مدل ۴۱ و ۴۵ میلیمتر و نسخه GPS و سلولار به ترتیب با قیمت‌های ۳۹۹، ۴۹۹، ۴۲۹ و ۵۲۹ دلار همراه است. به این ترتیب حتی در صورت خرید نسخه سلولار اپل واچ اس ای، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌ها به عمل خواهد آمد.

اپل واچ اس ای ۲۰۲۲

اپل واچ اس ای ۲۰۲۲

آیا خرید اپل واچ SE 2022 منطقی است و پیشنهاد میشود؟

افرادی که برای نخستین بار قصد دارند از ساعت هوشمند اپل استفاده کنند، مسلما با خرید این محصول شدیدا هیجان زده و خوشحال خواهند شد. از سوی دیگر والدینی که قصد دارند ساعت هوشمندی را برای فرزند خود خریداری کرده، اما قصد خرید آیفون برای او را ندارند، می‌توانند روی این دیوایس حساب باز کنند. چرا که در این شرایط اپل واچ اس ای بهترین گزینه به حساب می‌آید.

در انتها اگر می‌‌خواهید پیش از خرید اپل واچ، از چند ترفند جالب و مخفی واچ او اس ۹ مطلع شوید، می‌توانید به مطلب لینک شده مراجعه کنید.

نقاط قوت اپل واچ اس ای ۲۰۲۲

  • قیمت مقرون به صرفه بدون از دست دادن امکانات اصلی
  • قیمت منطقی‌تر نسخه سلولار نسبت به مدل‌های دیگر اپل واچ
  • عدم پرداخت هزینه بیشتر برای سنسورهایی که در ایران فعال نیستند

نقاط ضعف اپل واچ اس ای ۲۰۲۲

  • عدم پشتیبانی از قابلیت نمایشگر همیشه روشن (Always-On)
  • عدم پشتیبانی از ECG
  • فاقد اپلیکیشن پایش سطح اکسیژن خون
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =