نقد و بررسی

نقد و بررسی کامل سرویس اپل موزیک

نقد و بررسی کامل سرویس اپل موزیک

اپل موزیک از جمله سرویس‌های مطرح در حوزه استریم موسیقی به حساب می‌آید و در این مطلب از فراسیب، قصد داریم به صورت کامل و جامع آن را بررسی کرده و با این پلتفرم آشنا شویم. در ادامه با فراسیب همراه باشید.

دنیای موزیک مدت زمان زیادی است که با تغییراتی همراه شده و از کاست‌ها به فایل‌هایی با پسوند MP3 و از دستگاه‌های غول پیکر به پخش کننده‌هایی کوچک مانند آیپاد تبدیل شده است. حالا به جایی رسیده‌ایم که سرویس‌های استریم موزیک در سراسر دنیا، روی کار آمده و به شدت با یکدیگر در حال رقابت هستند.

اگر نیاز به خرید اشتراک اپل موزیک دارید پیشنهاد می‌کنیم آن را با بصورت قانونی از فروشگاه فراسیب تهیه فرمایید.

در حالی که اپل اولین شرکتی به حساب نمی‌آید که وارد این عرصه شده است، اما سرویس Apple Music جزء موارد محبوب و مشهور در این حوزه شمرده می‌شود. اما چرا این تعریف و تمجیدها از این پلتفرم به میان می‌آید؟ آیا این سرویس تا این اندازه خوب است؟ در این مطلب به بررسی اپل موزیک خواهیم پرداخت.

نمایی از لوگوی اپل موزیک

نمایی از لوگوی اپل موزیک

اپل موزیک چیست؟

همان طور که اشاره شد، Apple Music یک سرویس استریم موزیک است. این پلتفرم از آغاز شروع به کار خود، از عوامل مختلفی برای جذب مخاطب استفاده کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به مشارکت DJهای مطرح اشاره کرد. اگر پیگیر اخبار دنیای تکنولوژی باشید،‌ مطمئنا می‌دانید که برند Beats سال‌ها پیش توسط اپل خریداری و تبدیل به زیر مجموعه این کمپانی آمریکایی شد.

همین موضوع باعث شد تا قراردادی میان آن‌ها امضا شده و برخی آثار مطرح از این طریق به اپل موزیک راه پیدا کند. به این ترتیب ارزش این سرویس در مقایسه با اسپاتیفای تا حد چشمگیری افزایش پیدا کرد. این قرارداد در حال حاضر به پایان رسیده، اما رادیوی اینترنتی Beats یکی از پر مخاطب ترین گزینه‌های این پلتفرم به حساب می‌آید.

نمایی از اپل موزیک روی آی او اس و اندروید

نمایی از اپل موزیک روی آی او اس و اندروید

چگونه از سرویس Apple Music استفاده کنیم؟

اگر از دیوایسی استفاده می‌کنید که به سیستم عامل آی او اس مجهز است، اپلیکیشن مربوطه به صورت پیش فرض روی آن نصب شده است. اما اگر از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنید، باید اپلیکیشن Apple Music را از Apple Music for Android دانلود کنید.

البته تفاوتی در سیستم عامل نداشته و رابط کاربری این نرم افزار روی هر دو سیستم عامل تقریبا با هم برابر است. به عنوان یک تفاوت بزرگ، می‌توان به نحوه جستجوی موزیک‌ها اشاره کرد. در آی او اس، اپل یک تب جداگانه را برای این منظور در نظر گرفته، اما در اندروید آیکون Search را در منوی بالایی مشاهده می‌کنید. اما غیر از این مورد، تجربه کاربری اپل موزیک روی هر دو سیستم عامل یکسان است.

آیکون‌‌هایی که در منوی پایینی دیده می‌شود، به شما کمک می‌کند تا به آسانی به قسمت مورد نظر خود وارد شوید. این آیکون‌ها از چپ به راست عبارتند از:

  • Library
  • For You
  • Browse
  • Radio

حالا بخش‌های یاد شده را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

بخش Library در Apple Music

نمایی از تب Library

نمایی از تب Library

کتابخانه یا همان Library میزبان تمامی موزیک‌ها بوده و از سوی دیگر، کتابخانه شخصی شما را نیز شامل می‌شود. زمانی که با یک موزیک یا آلبوم دلخواه روبرو شدید، می‌توانید روی آیکون +Add ضربه زده و آن را به کتابخانه اختصاصی خود منتقل کنید.

سیستم Navigation در این قسمت بسیار آسان بوده و دقیقا مانند نرم افزار آیتونز طراحی شده است. در صفحه اصلی کتابخانه همچنین می‌توانید آخرین آثار موزیک درج شده در این پلتفرم را مشاهده کنید و برای پیدا کردن آن‌ها، نیاز نیست صفحات مختلف را جستجو کنید.

متأسفانه در Apple Music مانند اسپاتیفای، امکان طراحی و ساخت پلی لیست‌های اشتراکی وجود ندارد. این قابلیت به شما و دوستان‌تان اجازه می‌دهد تا پلی لیست‌های اختصاصی خود را طراحی کرده و گزینه‌های دلخواه‌تان را به صورت مشترک به آن‌ها اضافه کنید. تنها امکانی که در اختیار شما خواهد بود، این است که پلی لیست خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، اما آن‌ها امکان اضافه کردن ترک‌های دلخواه خود به این پلی لیست یا حذف موزیک‌ها را نخواهند داشت.

امکان جستجوی موزیک در تب For You

نمایی از بخش For You

نمایی از بخش For You

به عنوان قسمت بعدی، به تب For You می‌رسیم؛ جایی که شما اغلب برای گوش دادن به موزیک به سراغ آن خواهید رفت. به کمک استفاده از الگوریتم‌های اختصاصی، سرویس اپل موزیک در این بخش آهنگ‌ها یا آثار خواننده‌های مورد علاقه شما را نمایش خواهد داد و به این ترتیب میکسی از موزیک‌های دلخواه‌تان را در این قسمت شاهد خواهید بود. همچنین برخی پلی لیست‌ها نیز در این بخش گنجانده شده‌اند که شما می‌توانید به سرعت، به موزیک‌های قرار گرفته در آن‌ها گوش دهید.

معرفی بخش Browse در اپل موزیک

نمایی از تب Browse

نمایی از تب Browse

حالا به تب Browse می‌رسیم که معمولا هنگام باز کردن اپلیکیشن Apple Music، به صورت پیش فرض در این قسمت حضور داریم. به جای نمایش موزیک‌ها و آثار دلخواه شما، در این صفحه کلیه آثار جدید و پلی لیست‌هایی را مشاهده خواهید کرد که با سلایق عامه مردم همخوانی دارد. همه چیز از ۱۰۰ اثر برتر در دنیا گرفته تا ۱۰۰ اثر برتر در کشور اوگاندا در این بخش به چشم می‌خورد.

همچنین با مراجعه به این قسمت، می‌توانید موزیک‌های جدید، ژانرهای مختلف یا حتی برخی مصاحبه‌های رادیوی Beats 1 را شاهد باشید. با پایان یافتن این بخش، به سراغ Search می‌رویم.

گوش دادن آنلاین به رادیوهای اینترنتی

نمایی از تب Radio

نمایی از تب Radio

یکی از بهترین امکانات Apple Music در هنگام عرضه، رادیوهای اینترنتی بود و همچنان این ویژگی با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. اغلب موارد یکی از DJ های مشهور در سراسر دنیا مشغول اجرای کارهای خود است. برای شنیدن اثر وی، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دکمه آغاز گوش دادن را فشار دهید. از آن جا که آثار این هنرمندان در این بخش ثبت و ضبط می‌شود، لذا در صورت از دست دادن پخش آنلاین می‌توانید بعدا آن‌ها را از همین بخش گوش دهید.

در این قسمت، امکان انتخاب ژانرهای مختلف نیز وجود دارد که پلی لیست‌های آن‌ها هم همواره بروزرسانی می شوند.

جستجوی موزیک‌ها با حالت‌های مختلف

آیا نام یک موزیک را فراموش کرده‌اید؟ اصلا مهم نیست. در اپل موزیک می‌توانید با نوشتن قسمتی از متن آهنگ، به دنبال آن بگردید. این موضوع باعث می‌شود تا از رفتن شما به وب سایت گوگل برای جستجو و بازگشت مجدد به اپلیکیشن اپل موزیک جلوگیری به عمل آید.

نمایی از حالت Search اپل موزیک

نمایی از حالت Search اپل موزیک

آیا اپل موزیک از اینترنت دیتا استفاده می‌کند؟

نمایی از گزارش مصرف دیتا روی سیستم عامل اندروید

نمایی از گزارش مصرف دیتا روی سیستم عامل اندروید

امکان دانلود موزیک‌ها، آلبوم‌ها یا پلی لیست‌ها با ضربه زدن روی آیکون ابر قرار گرفته کنار هر یک از این موارد وجود دارد. اما رادیوهای اینترنتی، حتی آن دسته از ایستگاه‌ها که از پیش ضبط شده هستند، امکان دانلود نداشته و حتما باید آن‌ها را به صورت آنلاین گوش دهید. لذا اگر قصد مسافرت یا خروج از منزل را دارید، باید بسته اینترنتی مناسب خود را خریداری کنید تا در طول سفر بتوانید به گزینه‌های دلخواه خود گوش دهید.

آیا امکان گوش دادن موزیک‌ها به صورت آفلاین وجود دارد؟

قابلیت دانلود آهنگ‌ها برای گوش دادن در حالت آفلاین در این پلتفرم گنجانده شده است. به این ترتیب اگر قصد مسافرت یا برنامه گشت و گذار در طبیعت را در سر دارید، می‌توانید از این ویژگی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. مطمئنا می‌دانید که برای دانلود این موزیک‌ها، به کانکشن اینترنت نیاز خواهید داشت. لذا پیش از حرکت به سوی مقصد، حتما عملیات دانلود را به پایان برسانید.

نمایی از رابط کاربری Apple Music

نمایی از رابط کاربری Apple Music

از سوی دیگر اگر فایل‌های اصلی موزیک‌های دلخواه خود را در اختیار داشته باشید (در صورت انتقال از کامپیوتر به آیفون)، می‌توانید بدون نیاز به اینترنت به آن‌ها گوش دهید.

چگونگی گوش دادن به موزیک‌های شخصی در Apple Music

اگر یک کتابخانه شخصی از موزیک‌ها برای خود تهیه کرده‌اید، برای استفاده از اپل موزیک نیازی به خلاص شدن از دست آن نیست. چرا که می‌توانید آن‌ها را در فضای iCloud Music Library خود آپلود کرده و هر زمان که اراده کنید، به آن‌ها گوش دهید.

این پلتفرم امکان آپلود ۱۰۰ هزار موزیک را به شما می‌دهد که این موضوع فوق العاده است. البته در این حوزه محدودیتی از نظر حجم وجود دارد. چرا که امکان آپلود موزیک‌ها با حداکثر حجم ۲۰۰ مگابایت فراهم شده است. البته با فرض اینکه موزیک‌ها با فرمت MP3 معمولا در بهترین حالت با حجمی بین ۵ تا ۱۰ مگابایت همراه هستند، لذا این محدودیت هیچ تاثیری روی تجربه موسیقایی شما نخواهد داشت.

نمایی از رابط کاربری اپلیکیشن اپل موزیک

نمایی از رابط کاربری اپلیکیشن اپل موزیک

به عنوان یک محدودیت دیگر، می‌توان به مدت زمان موزیک‌ها اشاره کرد. آثاری که بیش از ۲ ساعت باشند، از امکان دانلود برخوردار نیستند. همچنین اگر موزیک‌های انتخابی با فرمت ALAC، AIFF یا WAV باشند، هنگام تبدیل برای دسترسی از طریق آیکلود کیفیت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

پلتفرم اپل موزیک این موزیک‌ها را به فرمت AAC با بیت ریت 256 kbps تبدیل می‌کند و فایل اصلی، با همان کیفیت بالا در جایگاه خود باقی می‌ماند.

نمایی از لوگوی Apple Music

نمایی از لوگوی Apple Music

کیفیت پخش موزیک‌ها در اپل موزیک چگونه است؟

در حالت اصلی، موزیک‌ها با فرمت AAC و نرخ 256 kbps در این سرویس پخش می‌شوند که برای بسیاری از افراد، این موضوع واقعا فوق العاده و کافی است. در ماه می سال ۲۰۲۱، اپل سیستم لاسلس (Lossless) را به این پلتفرم اضافه کرد و کاربران برای برخورداری از این ویژگی، نیاز به پرداخت هزینه اضافه نداشتند.

در کنار این قابلیت، سیستم Spatial Audio (صدای فضایی) و دالبی اتموس هم به اپل موزیک اضافه شد. موزیک‌هایی که از این امکانات برخوردار باشند، به صورت خودکار با این کیفیت پخش می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با این قابلیت، پشنهاد می‌شود مطلب Spatial Audio چیست را مطالعه فرمایید.

متأسفانه اگر اقدام به خرید ایرپاد پرو یا ایرپادز ۳ کرده‌اید، امکان استفاده از این ویژگی را نخواهید داشت. چرا که قابلیت یاد شده از طریق بلوتوث کارایی ندارد و به دلیل پهنای باند، با محدودیت روبرو است. حتی ایرپادز مکس به همراه کابل لایتنینگ نیز جوابگوی نیاز شما نخواهد بود.

نمایی از لوگوی Apple Music

نمایی از لوگوی Apple Music

نقاط قوت سرویس Apple Music
  • امکان پخش رایگان رادیوهای اینترنتی
  • کتابخانه قدرتمند و گسترده
  • قابلیت Music Discovery
  • گوش دادن به بالاترین کیفیت موزیک‌ها بدون پرداخت هزینه اضافه
  • بهره‌مندی از پلن‌های مختلف
  • امکان آپلود پلی لیست‌های اختصاصی برای گوش دادن در هر مکانی
  • نمایش متن یا Lyrics آهنگ‌ها با گرافیک جذاب
  • نمایش موزیک ویدیوها
  • امکان جستجوی آهنگ‌ها با نوشتن بخشی از متن آن
نقاط ضعف سرویس اپل موزیک
  • عدم امکان پخش آفلاین رادیوهای اینترنتی
  • تبدیل فایل‌های فوق العاده با کیفیت به فرمت AAC (زمانی که در کتابخانه شخصی قرار می‌گیرند)
  • رابط کاربری شلوغ و گیج کننده
  • عدم پشتیبانی از پلی لیست‌های اشتراکی
نمایی از لوگوی Apple Music

نمایی از لوگوی Apple Music

در انتها، پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر که به این موضوع مرتبط هستند را مطالعه کنید. همچنین اگر علاقمند به استفاده از پلتفرم اسپاتیفای هستید پیشنهاد می‌کنیم که خرید اکانت اسپاتیفای را بصورت قانونی و با قیمت مناسب از فراسیب انجام دهید..

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 9 =