نقد و بررسی

پردازنده M1 Pro در مقابل M1 Max ؛ کدامیک عملکرد بهتری دارد؟

پردازنده M1 Pro در مقابل M1 Max

اگر قصد دارید جدیدترین مک بوک اپل را خریداری کنید و در انتخاب مک بوک حاوی تراشه M1 Pro و M1 Max سردرگم شده‌اید، می‌توانید در این مطلب از فراسیب با مقایسه M1 Pro و M1 Max به نتیجه خوبی برسید…

به طور پیش فرض، مک بوک‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی اپل از تراشه M1 Pro برخوردارند. گرچه آن‌ها را می‌توان به M1 Max ارتقا داد اما باید برای آن هزینه پرداخت. برای اطلاع از جزئیات دقیق هر کدام از تراشه‌ها در ادامه ما را دنبال کنید.

تفاوت معماری پردازنده های M1 Pro و M1 Max اپل

معماری تراشه‌های M1 Pro و M1 Max بسیار شبیه به M1 است. این تراشه از فناوری 5 نانومتری و موتور عصبی 16 هسته‌ای برخوردار است. همچنین SoC ها (سیستم‌های روی تراشه‌ها) می‌توانند CPU و GPU را روی یک شبکه قرار دهند و آن‌ها را از طریق یک RAM یکپارچه شارژ کنند.

مقایسه تراشه های M1 Pro و M1 Max با تراشه M1

 

تراشه M1

تراشه M1 Pro

تراشه M1 Max

هسته‌های CPU

8

8 یا 10

10

هسته‌های عملکردی

4

6 یا 8

8

هسته‌های بازدهی

4

2

2

هسته‌های GPU

7 یا 8

14 یا 16

24 یا 32

هسته‌های موتور عصبی

16

16

16

حافظه یکپارچه

16 گیگابایت

16 یا 32 گیگابایت

32 یا 64 گیگابایت

حداکثر پهنای باند حافظه

n/a

200 Gbps

400 Gbps

شتاب دهنده‌های ProRes

ندارد

1

2

همانطور که از جدول فوق مشخص است، دو تراشه M1 Pro و M1 Max در تمامی جنبه‌ها از CPU و GPU گرفته تا پهنای باند حافظه، عملکرد بهتری از تراشه M1 دارند. حال زمان مقایسه M1 Pro و M1 Max با یکدیگر رسیده است!

عملکرد CPU در تراشه M1 Pro در مقابل M1 Max

در تراشه‌های جدید، CPU به میزان 70 درصد سریع‌تر از تراشه M1 عمل می‌کند و قاعدتاً این موضوع بر سرعت و روانی اجرای برنامه‌ها در لپ تاپ یا دستگاه‌های دیگر تأثیر گذار است.

عملکرد CPU تراشه M1 Pro

تراشه M1 Pro که از 33.7 میلیارد ترانزیستور در ساختار 5 نانومتری خود استفاده کرده است، 2 برابر چیپ M1 ترانزیستور را در خود جای داده است. علاوه بر این از یک نسخه پردازنده 8 هسته‌ای و 10 هسته‌ای که 6 یا 8 هسته با عملکرد بالا و 2 هسته با راندمان بالا دارد، تشکیل شده است.

CPU در تراشه های M1 Pro و M1 Max

CPU در تراشه های M1 Pro و M1 Max

بیانیه مطبوعاتی اپل:

CPU به کار رفته در چیپست M1 Pro به میزان 1.7 برابر عملکرد بالاتری نسبت به جدیدترین تراشه 8 هسته‌ای رایانه شخصی با همان سطح قدرتی دارد. همچنین با مصرف 70 درصد انرژی کمتر، به بیشترین عملکرد تراشه موجود در رایانه شخصی می‌رسد.

عملکرد CPU تراشه M1 Max

تراشه M1 Max از یک CPU با 10 هسته تشکیل شده است؛ همچنین به تعداد ۵۷ میلیارد یعنی 3.5 برابر بیشتر از تراشه M1 و ۷۰ درصد بیشتر از M1 Pro، ترانزیستور در خود دارد. تراشه M1 Max تاکنون بزرگترین تراشه تولید اپل است.

مقایسه M1 Pro و M1 Max در بخش GPU

اپل با تقویت پردازنده گرافیکی یکپارچه خود (GPU)، MacBook Pro جدید را به یک دستگاه فوق‌العاده برای گیمرها، توسعه دهنده‌ها، ادیتورهای ویدیو و بسیاری از موارد دیگر تبدیل کرده است.

بررسی پردازنده گرافیکی M1 Pro

تراشه M1 Pro از ۱۶ هسته پردازنده گرافیکی تشکیل شده است که همین تعداد زیاد به این تراشه کمک می‌کند تا بتواند به میزان ۲ برابر سریعتر از تراشه M1 و تقریباً ۷ برابر بهتر از آخرین تراشه لپ تاپ گرافیکی یکپارچه و ۸ هسته‌ای اپل عمل کند.

GPU در تراشه های M1 Pro و M1 Max

GPU در تراشه های M1 Pro و M1 Max

بررسی پردازنده گرافیکی تراشه M1 Max

اپل در تراشه M1 Max از پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای استفاده کرده است که قدرت پردازش این تراشه را 4 برابر سریعتر از M1 می‌کند.

این پردازنده گرافیکی با ۱۰۰ وات توان پایین‌تر و ۴۰ درصد مصرف انرژی کمتر، عملکردی مشابه با بک پردازنده سطح بالا در کامپیوترهای حرفه‌ای ارائه می‌کند.

تمام این موارد بدین معنی است که یک مک بوک پرو با برخورداری از تراشه M1 Max گرمای کمتری تولید می‌کند و در نتیجه عمر باتری بالاتری دارد. با این ویژگی، رندر گرافیکی که در Final Cut Pro و با استفاده از تراشه جدید گرفته می‌شود تا ۱۳ برابر سریعتر از نسل قبلی MacBook Pro 13 اینچی خواهد بود و این یک قدرت پردازش بسیار عالی است.

مک بوک پرو ۲۰۲۱

مک بوک پرو ۲۰۲۱

حافظه رم تراشه M1 Pro در مقابل تراشه M1 Max اپل

از آن‌جا که CPU و GPU حافظه رم را با هم به اشتراک می‌گذارند، اپل حافظه یکپارچه را طراحی کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌ حافظه یکپارچه، امکان اشتراک‌گذاری سریعتر داده‌ بین آن‌ها و پردازش سریع‌تر هر نوع کار است.

نقص مهمی که در تراشه‌های M1 وجود دارد حافظه کم آن است به طوری که حداکثر به ۱۶ گیگا‌بایت می‌رسد. کاربر در انجام شبیه سازی‌های سه بعدی به سیستمی با حافظه خیلی زیاد نیاز دارد زیرا در این عمل از CPU و GPU به طور همزمان و به بالاترین حد ممکن نیرو رد و بدل می‌شود. اپل نیز با درک این موضوع، تراشه M1 Pro را با ۳۲ گیگابایت حافظه یکپارچه و تراشه M1 Max را با 64 گیگابایت حافظه تولید کرده است.

پهنای باند حافظه

اپل علاوه بر این که حافظه یکپارچه را به دو برابر و ۴ برابر رسانده است بلکه عرض اینترفیس حافظه را نیز افزایش داده و DRAM سریعتری هم طراحی کرده است. به لطف این عمل، تراشه M1 Pro اکنون می‌تواند تا 200 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند حافظه ارائه دهد که این عدد نسبت به تراشه M1، به میزان 3 برابر بیشتر است.

چیپ M1 Max

چیپ M1 Max

پهنای باند حافظه در تراشه M1 Max، به حداکثر 400 گیگابایت بر ثانیه رسیده است که تقریباً 6 برابر این فاکتور در تراشه M1 است.

این تغییرات در تراشه اپل برای افراد معمولی جامعه، تنها افزایش سرعت و عملکرد مک بوک است اما نتایج حاصل از مقایسه M1 Pro و M1 Max برای افرادی که از مک بوک خود برای کارهای حرفه‌ای استفاده می‌کنند معنایی فوق‌العاده دارد.

مقایسه عملکرد کلی M1 Pro و M1 Max

اپل تراشه‌های جدید خود را با فناوری‌های سفارشی پیشرفته‌ای مانند موتور نمایشگر قدرتمند و شتاب دهنده‌های ProRes تولید کرده است. جزئیات این دو ویژگی را در زیر می‌خوانید:

موتور نمایشگر قدرتمند

تاکنون تراشه M1 از طریق یکی از درگاه‌های تاندربولت، تنها می‌توانست به یک صفحه نمایش خارجی متصل شود اما اکنون با وجود موتور نمایشگر قدرتمند جدید، تراشه‌های M1 Pro و M1 Max از چندین نمایشگر خارجی پشتیبانی می‌کنند.

با بهره‌گیری از M1 Pro می‌توان به دو نمایشگر خارجی و همچنین دو نمایشگر XDR 6K Pro متصل شد و تراشه M1 Max می‌تواند از چهار مانیتور خارجی یا سه نمایشگر Pro Display XDR و یک تلویزیون 4K به طور همزمان پشتیبانی کند.

شتاب دهنده‌های ProRes

شتاب دهنده‌های ProRes

شتاب دهنده‌های ProRes

هر دو تراشه M1 Pro و M1 Max از موتورهای رمزگذاری و رمزگشایی رسانه‌ای ساخت اپل برخوردارند. این موتورها در واقع برای سرعت بخشیدن به پردازش ویدیو و به حداقل رساندن مصرف باتری طراحی شده‌اند. تراشه M1 Pro فقط یک موتور رمزگذاری و یک موتور رمزگشایی دارد اما تراشه M1 Max دارای دو موتور رمزگذاری و یک موتور رمزگشایی است.

M1 Pro برای پخش چندین استریمینگ ویدیویی ProRes با کیفیت 4K و 8K و با مصرف انرژی کم، از شتاب اختصاصی ProRes برای کدک ویدیویی حرفه‌ای برخوردار است اما تراشه M1 Max با داشتن دو شتاب‌دهنده ProRes که رمزگذاری ویدیویی را تا 2 برابر سریع‌تر از M1 Pro انجام می‌دهد، بازدهی بسیار بالاتری دارد.

برای مقایسه M1 Pro و M1 Max در این زمینه، می‌توانیم به اعداد اعلام شده از طرف اپل اکتفا کنیم. به گفته اپل، تراشه M1 Pro می‌تواند تا 20 استریم ویدئویی ProRes با کیفیت 4K را اجرا کند و M1 Max حداکثر 7 استریم ویدئویی ProRes با کیفیت 8K را ارائه می‌کند.

نتایج Geekbench در مورد تراشه M1 Pro و M1 Max

وبسایت MacWorld این آزمایش‌ها را از طرفی بر روی یک مک بوک پرو ۱۴ اینچی با پردازنده M1 Max دارای CPU با 10 هسته‌ و GPU با ۳۲ هسته و از طرف دیگر بر روی مک بوک پرو 14 اینچی با پردازنده M1 Pro دارای CPU با 10 هسته و GPU با ۱۶ هسته انجام داد.

نتایج این آزمایش را در جدول زیر می‌بینید:

 

M1 Max – 10 هسته‌ای

M1 Pro – 10 هسته‌ای

CPU چندگانه

12590

12544

CPU تکی

1774

1778

محاسبه معیارها

 

 

Metal

68534

42862

Open CL

59774

37330

در مقایسه M1 Pro و M1 Max از نظر عملکرد CPU، تفاوت زیادی مشاهده نشد اما تراشه M1 Max از نظر کارایی GPU بسیار بهتر بود.

این وب سایت همچنین آزمایش‌های مربوط به رمزگذاری و رمزگشایی رسانه‌ها را در هر دو تراشه انجام داد و در حالی که M1 Pro نتایجی بسیار عالی داشت اما باز هم تراشه M1 Max از آن بهتر بود.

با توجه به نتایج حاصل از کارایی GPU، تراشه جدید اپل در بازی‌ها، عملکردی فوق‌العاده از خود نشان می‌دهد. با تمام این برتری‌ها، مک بوک خیلی برای بازی مناسب نیست زیرا بازی‌های زیادی در macOS در دسترس نیستند و اپل از پلتفرم‌های مختلف بازی پشتیبانی نمی‌کند.

گرچه ویژگی‌های مک بوک‌ها در حال بهبود است اما هنوز راه زیادی باقی مانده است تا مک بوک به یک پلتفرم بازی تبدیل شود. از نتایج تست بازی PCMag برآورد می‌شود که تراشه‌های M1 Pro و M1 Max در مسیر درست قدم برداشته‌اند.

مقایسه M1 Pro و M1 Max از نظر PCMag

مقایسه M1 Pro و M1 Max از نظر PCMag

ویژگی و قیمت دو تراشه بالا رده خانواده M1

از نظر تعداد هسته‌های CPU و GPU و همچنین حافظه یکپارچه، مدل‌های متنوعی از تراشه‌های M1 Pro و M1 Max در بازار وجود دارند. قیمت‌ها نیز بر اساس ویژگی‌ تراشه مورد نظر به کار رفته در محصول و پیکربندی آن تعیین می‌شود و هرچه عملکرد این تراشه بالاتر رود، قیمت نیز افزایش می‌یابد.

برای درک بهتر این موضوع بد نیست بدانید که یک مک بوک پرو پایه ۱۴ اینچی حاوی تراشه M1 Pro با ارزان‌ترین مدل مک بوک پرو دارای تراشه M1 Max به طور تقریبی ۹۰۰ دلار تفاوت قیمت دارد.

مقایسه قیمت و ویژگی M1 Pro و M1 Max

مقایسه قیمت و ویژگی M1 Pro و M1 Max

نتیجه‌گیری و جمع بندی

  • بر طبق آمار و گزارشات، تراشه جدید اپل می‌تواند بهترین سیستم‌های دسکتاپ را شکست دهد. برای اظهار نظر در این مورد نیز باید صبر کنیم تا CPU های Alder Lake اینتل به بازار عرضه شوند.
  • کاربر باید بر اساس نیاز و حرفه خود اقدام به خرید محصول مورد نظر نماید.
  • در مقایسه M1 Pro و M1 Max به این نتیجه مهم رسیدیم که قدرت، عملکرد و قیمت تراشه M1 Pro برای توسعه دهندگان برنامه، سازندگان محتوا، دانش آموزان و مشاغلی از این دسته بسیار مناسب است و M1 Max برای کارهایی که نیاز به گرافیک با کیفیت دارند مانند طراحان گرافیک، مدل‌ سازی سه بعدی، توسعه دهندگان بازی و فیلمبرداران مناسب‌تر است.

اگر از نظر بودجه مشکلی ندارید، انتخاب M1 Max بهترین انتخاب است زیرا تراشه‌ای برای نسل‌های آینده است؛ همچنین برای مقایسه مک بوک پرو M1 Max و مک پرو اپل می‌توانید بر روی مطلب لینک شده کلیک کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =