اخبار اپل

مک بوک پرو جدید با ۲ چیپ M1 Pro و M1 Max معرفی شد

مک بوک پرو جدید با ۲ چیپ M1 Pro و M1 Max معرفی شد

امشب اپل از قدرتمندترین لپتاپ خود، مک بوک پرو ۲۰۲۱ با چیپ‌های M1 Pro و M1 Max رونمایی کرد. مک بوک پرو های جدید در دو اندازه ۱۴ و ۱۶ اینچی به همراه دوربین 1080p و به ادعای اپل، بهترین نمایشگر حال حاضر در تمامی لپ‌تاپ‌ها عرضه می‌شوند. با فراسیب و همه چیز درباره مراسم رونمایی مک بوک پرو ۲۰۲۱ همراه ما باشید…

در کنفرانس Unleashed اپل، مک بوک پرو جدید با تفاوت بسیار فاحش نسبت به نسل ۱۳ اینچی M1 معرفی شد. اپل سعی کرده از تمامی قابلیت‌های مک بوک پرو با طراحی جدید و نمایشگر به همراه ناچ (بریدگی بالای صفحه) استفاده کند. حاشیه کمتر، مجیک کیبورد جدید با دکمه‌های فیزیکی به جای تاچ بار و البته چیپ‌های جدید اپل از جمله تغییرات مک بوک پرو ۲۰۲۱ است.

پورت‌های بیشتر دیگر خبر خوشحال کننده غول تکنولوژی بود. دیگر نیازی به تهیه مبدل برای اتصال پورت‌های مختلف به مک بوک پرو جدید ندارید. البته وجود ناچ بدون حضور فیس آیدی، کمی دور از انتظار بود.

مک بوک پرو ۲۰۲۱ معرفی شد

مک بوک پرو ۲۰۲۱ معرفی شد

MacBook Pro جدید از سیستم خنک کنندگی بهتر و با ۵۰ درصد گردش هوای بیشتر بهره مند شده است. طبق گفته اپل، فن‌ها در بیشتر مواقع و با کارکرد روزمره، روشن نخواهند شد. با این توضیحات احتمالاً صدای کمتر فن را تجربه خواهیم کرد. مک بوک پرو ۱۶ اینچی با وزن حدودی ۱.۸ کیلوگرم و نسخه ۱۴ اینچی با ۱.۵ کیلوگرم عرضه می‌شوند.

کیبورد و پورت‌های مک بوک پرو ۲۰۲۱ اپل

کیبورد فیزیکی به جای تاچ بار بازگشته است. ترکپد قدیمی و دوست داشتنی نیز حفظ شده است. این کیبورد از تاچ آیدی بهرمند است. همچنین از پورت‌های HDMI، خشاب SD Card، جک ۳.۵ میلیمتری صدا و پورت Thunderbolt 4 پشتیبانی می‌کند. دو پورت تاندربولت دیگر و شارژر مگ سیف نیز حضور دارند.
با نسخه M1 Max امکان اتصال همزمان به ۳ نمایشگر Pro Display XDR و یک تلویزیون 4K وجود دارد.

چیپ‌های M1 Pro و M1 Max

اپل از دو تراشه جدید اختصاصی خود، M1 Pro و M1 Max نیز رونمایی کرد. هر دو مدل ۱۴ و ۱۶ اینچی را می‌توانید با M1 Pro یا M1 Max تهیه کنید. هر کدام از این چیپ‌ها با ده‌ها پیشرفت و تغییر جدید رونمایی شدند. به گفته اپل:

تراشه M1 Pro تغییری اساسی در طراحی M1 داشته است. با ویژگی قدرتمند حداکثر ۱۰ هسته پردازنده با ۸ هسته high-performance و ۲ هسته high-efficiency به همراه حداکثر ۱۶ هسته گرافیکی، چیپ M1 Pro توانایی ارائه ۷۰ درصد عملکرد سریعتر نسبت به M1 و ۲ برابر عملکرد بهتر در پردازش گرافیکی را دارد. همچنین M1 Pro توانایی انتقال داده تا ۲۰۰ گیگابایت در ثانیه را دارد.

و همچنین:

قدرتمندترین چیپ لپ‌تاپ‌های دنیا M1 Max با حفظ طراحی M1 Pro، قدرت آن را بسیار بیشتر کرده است. چیپ M1 Max با همان ۱۰ هسته پردازنده مرکزی شبیه به M1 Pro اما ۲ برابر هسته گرافیکی، ۳۲ هسته GPU و ۴ برابر سرعت پردازش بیشتر نسبت به M1 عرضه می‌شود. پردازش گرافیکی با ۶۴ گیگابایت رم، زمین بازی را تغییر داده است. ویرایشگران و تدوینگران ویدیویی با مک بوک پرو جدید و چیپ M1 Max توانایی انجام کارهایی را دارند که سابقاً غیر قابل تصور بود. این چیپ همچنین از موتور بهینه برای تحلیل محتوای ویدیویی بهرمند است؛ که ویرایش فایل‌هایProRes را بیش از پیش قدرتمندتر کرده است.

مک بوک پرو جدید با قدرت بسیار بالای ویرایش عکس و ویدیو

مک بوک پرو جدید با قدرت بسیار بالای ویرایش عکس و ویدیو

و البته اپل اقدام به مقایسه این دو مدل مک بوک پرو ۲۰۲۱ با نسل پیشین خود کرد:

بهترین مدل مک بوک پرو ۱۴ اینچی با تراشه M1 Pro و M1 Max:

  • تا ۳.۷ برابر سریعتر برای ساخت پروژه در Xcode
  • تا ۳ برابر بیشتر Amp designer در Logic Pro

بهترین مدل مک بوک پرو ۱۴ اینچی جدید در پردازش گرافیکی:

  • تا ۹.۲ برابر خروجی سریعتر در تنظیمات 4K با استفاده از Final Cut Pro و ۱۳.۴ سریعتر با M1 Max
  • تا ۵.۶ برابر سرعت بیشتر در رندر vector و بازدهی گرافیکی در Affinity Photo و ۸.۵ برابر سرعت بیشتر با M1 Max
  • تا ۳.۶ برابر سرعت بیشتر در رندر افکت در Blackmagic Design DaVinci Resolve Studio و ۵ برابر سرعت بیشتر با M1 Max

هر دو تراشه جدید با ۱۶ هسته Neural Engine برای انجام بهتر وظایف یادگیری ماشین عرضه شدند:

  • تا ۸.۷ برابر ردیابی اجزا و اشیا در Final Cut Pro و ۱۱.۵ برابر بیشتر با M1 Max
  • تا ۷.۲ برابر سرعت بیشتر در تشخیص ویرایش صحنه در کیفیت 1080p ProRes 422 ویدیویی در Adobe Premiere Pro
  • تا ۲.۶ برابر عملکرد بهتر در زمان انتخاب موارد در Adobe Photoshop

صفحه نمایش مک بوک پرو ۲۰۲۱

نمایشگر جدید، ۲۴ درصد باریک‌تر شده است. همچنین با حضور ناچ برای دوربین، منو بار بالاتر از همیشه و در کنار دوربین قرار می‌گیرد. با این تغییر، فضای بیشتری برای نمایش محتوا وجود خواهد داشت. مدل ۱۶ اینچی از نمایشگر ۱۶.۲ اینچی بهرمند است. نسبت به نسل پیشین ۱.۶۸ میلیون پیکسل بیشتر استفاده شده و با ۷.۷ میلیون پیکسل، بیشترین تعداد را در تمام مک بوک‌ها داراست. در مدل ۱۴ اینچی فقط از ۵ میلیون پیکسل استفاده شده است.

قابلیت نرخ بروزرسانی هوشمند یا ProRes نیز با حداکثر رفرش ریت ۱۲۰ هرتز نیز در هر دو مدل معرفی شد. همچنین صفحه نمایش از ۱ میلیارد رنگ پشتیبانی کرده و از فناوری Liquid Retina XDR بهرمند است. در روشنایی معمولی تا ۱۰۰۰ نیت و در شرایط حداکثری تا ۱۶۰۰ نیت روشنایی دارد.

دوربین و صدا در MacBook Pro 2021

دوربین جلو بالاخره تغییر کرد. از این پس با کیفیت فول اچ دی و دوربین 1080p در جلسات خود حاضر شوید. عملکرد دوربین در شرایط نوری ضعیف نیز بهتر شده است. اپل می‌گوید این بهترین دوربین در تمام مک بوک‌هاست.

همچنین اپل ادعا می‌کند با میکرفن‌های استودیویی تعبیه شده در مک بوک پرو های جدید، امکان ضبط صدا با کیفیتی شبیه به استودیو موسیقی خواهید داشت. همچنین از ۶ اسپیکر در مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی استفاده شده است. هر دو مدل از صدای فضایی یا Spatial Audio پشتیبانی می‌کنند.

حالت Spatial Audio در مک بوک پرو ۲۰۲۱

حالت Spatial Audio در مک بوک پرو ۲۰۲۱

باتری مک بوک پرو ۲۰۲۱ اپل

۱۷ ساعت پخش ویدیو در مدل ۱۴ اینچی و ۲۱ ساعت در مدل ۱۶ اینچی. همچنین مک بوک پرو های جدید از قابلیت شارژ سریع بهره مند هستند. اپل ادعا می‌کند ۵۰ درصد شارژ در فقط ۳۰ دقیقه صورت می‌پذیرد. همچنین از پورت MagSafe 3 استفاده شده است.

قیمت و تاریخ عرضه MacBook Pro جدید

پیش فروش مک بوک پرو های جدید امشب در سایت Apple آغاز شده است. همچنین از هفته آینده نیز عرضه عمومی خواهد شد. قیمت پایه‌ترین مدل ۱۴ اینچی ۱۹۹۹ دلار بوده و پایه‌ترین مدل ۱۶ اینچی با قیمت ۲۴۹۹ دلار به فروش می‌رسند. این لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای، در دو رنگ خاکستری فضایی و نقره‌ای عرضه می‌شوند.

 
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره امیرحسین جبلی

خودم به خودم می‌گم برنامه نویس، همکارام می‌گن تولید کننده محتوا و واقعیت، ترکیبی از خلاقیت، ایده گرفتن، نوشتن و ساختنه. ساختن یک دنیای جدید؛ چه کامپیوتری چه واقعی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =