آموزش و ترفند, آموزش و ترفند iOS, آپدیت های نرم افزاری

7 قابلیت جدید آی او اس 15 که کمتر از ۷ روز دیگر می‌توانید تجربه کنید!

7 قابلیت جدید آی او اس 15 که کمتر از ۷ روز دیگر می‌توانید تجربه کنید!

امشب تاریخ عرضه نسخه عمومی آی او اس 15 مشخص شد؛ ۲۰ سپتامبر یا همان دوشنبه ۲۹ شهریور! شما در این آپدیت جدید سیستم عامل اپل، قابلیت‌های جدید و جذاب زیادی را تجربه خواهید کرد. اگر پیگیر اخبار بوده باشید احتمالا از تغییرات بزرگی که در بخش‌هایی مانند فیس تایم در آپدیت iOS 15 خواهیم داشت، اطلاع دارید؛ اما بسیاری از تغییرات کوچک و مهم دیگر نیز در این آپدیت جدید iOS وجود دارد که کمتر در مورد آن صحبت شده است.

متاسفانه گفته شده که اپل تمام قابلیت‌هایی که برای آی او اس 15 وعده داده بود را در همان نسخه اولیه ارائه نمیدهد و برای تجربه‌ی ویژگی‌هایی مانند SharePlay باید منتظر نسخه‌های آینده‌ی iOS بمانیم. در ادامه با فراسیب همراه باشید…

7 قابلیت جدید و کاربردی آی او اس 15

در ادامه 7 قابلیت جدید آی او اس 15 که تا کمتر از 7 روز دیگر دیگر می‌توانید تجربه کنید را برای شما شرح خواهیم داد.

۱. برنامه FaceTime برای اندروید و ویندوز

برنامه FaceTime برای اندروید و ویندوز

فیس تایم برای اندروید و ویندوز

برنامه‌ FaceTime برای تماس تصویری و صوتی با دوستان و عزیزان یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود؛ اما از ابتدا با یک نقص بزرگ همراه بود و آن این بود که هرکسی که می‌خواست از آن استفاده کند، باید حتما از محصولات اپل خریداری می‌کرد و مثلا یک شخص با گوشی اندرویدی نمی‌توانست از آن بهره ببرد و به همین خاطر خیلی‌ها به برنامه‌های دیگر مثل Zoom روی آوردند!

خوشبختانه اپل با انتشار آپدیت جدید آی او اس یعنی آی او اس 15، این مشکل را حل کرده است و به هر شخصی با هر سیستم عاملی، امکان پیوستن به تماس‌های گروهی فیس تایم را می‌دهد.

در مرحله‌ی اول، اپل، صفحه‌ای را از Zoom در اختیار شما قرار می‌دهد که به شما این امکان را می‌دهد تا به جای اینکه با کاربران تماس مستقیم داشته باشید، بتوانید آن‌ها را از طریق لینک دعوت به تماس گروهی ملحق کنید. این قابلیت، برقراری تماس را برای دفعه‌های بعد راحت‌تر می‌کند، چون با در اختیار داشتن لینک دعوت، کاربران در صورت آماده بودن، بسیار سریعتر و راحت‌تر می‌توانند به تماس گروهی در فیس تایم بپیوندند.

  • اتصال به فیس تایم با مرورگر

اکنون با این قابلیت جدید، همه‌ی کاربران با هر پلتفرمی اعم از ویندوز، اندروید و یا هر سیستم عاملی به غیر از سیستم عامل های اپل، می‌توانند با در اختیار داشتن لینک مورد نظر، به تماس گروهی فیس تایم در وبسایت متصل شوند. نکته‌ی مهم این است که آن‌ها برای اتصال به فیس تایم به یک مرورگر نسبتاً مدرن مانند Chrome و Edge نیاز دارند. مرورگرهای دیگر مانند Firefox که از پشتیبانی ویدئویی H.264 برخوردار نیستند، نمی‌توانند برای فیس تایم مورد استفاده قرار گیرند.

سوال اینجاست که آیا اپل دیر برای رفع این مشکل اقدام نکرده است؟ آیا بسیاری از کاربران برنامه‌ی زوم که از پایداری و ثبات این برنامه راضی هستند، بخاطر فیس تایم اپل از Zoom یا حتی اسکایپ خواهند گذشت؟

۲. پوشاندن لباس‌ بر تن Memoji ها

پوشاندن لباس‌ها بر تن Memoji ها

پوشاندن لباس‌ها بر تن Memoji ها

اپل هر ساله در آپدیت جدید iOS، قابلیت‌های جذابی را به قسمت memoji ها اضافه می‌کند؛ امسال این شرکت برای اهل فشن و مد که در بین کاربران هستند، دسته‌ای از لباس‌ها را برای memoji ها در نظر گرفته است. دیگر برای این که رنگ پیراهن میموجی خود را عوض کنید نیازی نیست که از ترفندهای پنهانی استفاده کنید، چون اپل در نسخه‌ی جدید خود بیشتر از 40 مدل لباس مختلف را با 12 رنگ متفاوت ارائه می‌کند.

در واقع هر لباس از سه عنصر رنگی مختلف تشکیل شده است که شما می‌توانید به تنهایی هر کدام از آن‌ها را انتخاب و تنظیم کنید. می‌توانید کلاه خودتان را نیز با حداکثر سه رنگ مختلف شخصی سازی کنید؛ به علاوه سه مدل جدید از عینک را انتخاب کنید و همچنین رنگ‌های دلخواه خود را برای فریم و لنزها اضافه کنید.

در آخر نیز اپل ویژگی‌های ظاهری جدید، مانند لوله‌های اکسیژن، کاشت حلزون گوش و کلاه ایمنی را اضافه کرده و همچنین می‌توانید رنگ متفاوتی را برای چشم چپ و راست Memoji خود انتخاب کنید.

۳. پین کردن لینک‌ها و تصاویر برای مشاهده در زمانی دیگر

7 قابلیت جدید آی او اس 15

7 قابلیت جدید آی او اس 15

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که برای پیدا کردن لینک‌ها و تصاویری که مخاطبینتان در برنامه Messages برای شما ارسال می‌کنند باید وقت و انرژی زیادی بگذارید، مطمئنا با این ویژگی جدید آی او اس 15 خوشحال خواهید شد.

اپل در حال حاضر به طور خودکار انواع خاصی از محتوا را که معمولاً در قالب پیام با شما به اشتراک گذاشته می‌شود، جمع آوری کرده و در برنامه‌های مربوطه ظاهر می‌کند. به عنوان مثال، اگر کسی لینکی را برای شما ارسال کند، در آپدیت iOS 15 در صفحه‌ی وب Safari شما و در بخش Shared with You ظاهر می‌شود.

همین اتفاق در مورد عکس‌ها، اخبار، موسیقی، پادکست‌ها و برنامه‌های تلویزیونی نیز می‌افتد.

  • پین کردن پیام‌ها و موارد دیگر

در آپدیت آی او اس ۱۵ همچنین می‌توانید پیام‌های خاصی را در مکالمات خود پین کنید تا بعداً به راحتی بتوانید آن‌ها را پیدا کنید؛ می‌توانید این کار را با کلیک کردن و نگه داشتن پیامی که می‌خواهید پین کنید، انجام دهید و این کار دقیقا مطابق با ریپلای کردن پیام می‌باشد.

لینک‌ها و عکس‌های پین شده در قسمت بالایی بخش‌های “Shared with You” و در قسمت “pins” جدید در بخش اطلاعات تماس کاربر در برنامه‌ی Messages ظاهر می‌شوند. یک تغییر جدید در قسمت shared with you در اطلاعات تماس کاربر می‌تواند این امکان را به شما بدهد که اگر می‌خواهید پیام آن‌ها در قسمت shared with you مربوط به سایر برنامه‌ها نیز نشان داده شود، بتوانید این کار را انجام دهید.

حتی اگر این حالت در دستگاه شما خاموش باشد، باز هم محتوای پین شده نمایان می‌شود! این اتفاق در مورد هر پیامی که در Messages نیز ارسال می‌کنید صدق می‌کند؛ این موارد معمولاً از قسمت shared with you حذف می‌شوند مگر اینکه خودتان آن‌ها را پین کنید.

۴. دریافت جزئیات بیشتر از تصاویر گرفته شده در آی او اس 15

دریافت جزئیات بیشتر از تصاویر گرفته شده

دریافت جزئیات بیشتر از تصاویر گرفته شده

در آپدیت آی او اس 15 در برنامه‌ی Photos، علاوه بر ویژگی‌های Photo Memories و Live Text in Photos، می‌توانید اطلاعات بیشتری از عکس‌های خود دریافت کنید! در آپدیت iOS 15، برنامه‌ی Photos از یک اطلاعات EXIF دقیق برای هر یک از عکس‌های شما استفاده می‌کند؛ شما می‌توانید به سادگی و با ضربه زدن بر روی دکمه‌ی “info” و همچنین swiping up، در هنگام مشاهده‌ی عکس آن را ببینید.

این اطلاعات شامل تاریخ و زمانی است که عکس گرفته شده است (که می‌توانید برای اولین بار در برنامه‌ی Photos نیز آن را تنظیم کنید)؛ همچنین این اطلاعات، نام فایل اصلی عکس و همه‌ی مشخصات معمولی دیگر عکس را نیز در خود دارد. علاوه بر اطلاعات EXIF، اپل یک ویژگی “Visual Look Up” را نیز اضافه کرده است که می‌تواند اجسام و صحنه‌های خاصی را شناسایی کرده و اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها ارائه دهد.

این اطلاعات در مورد هنرهای مشهور و مکان‌های دیدنی، گیاهان و گل‌ها و حتی نژادهای حیوانات خانگی صدق می‌کند. در بیشتر موارد این اطلاعات بسیار دقیق می‌باشند؛ اگرچه اطلاعات مربوط به حیوانات خانگی هنوز در حال پیشرفت است…

۷ قابلیت جدید آی او اس ۱۵

۷ قابلیت جدید آی او اس ۱۵

  • محدودیت‌ها و حداقل‌های لازم

این نکته نیز مهم است که در نسخه‌ی بتای فعلی، نمایه سازی Visual Look Up ممکن است تنها در صورتی رخ دهد که منطقه‌ی iPhone شما روی ایالات متحده تنظیم شده باشد؛ اما از آنجایی که اپل به این محدودیت منطقه‌ای هیچ اشاره‌ای نداشته است، بنابراین ما امیدواریم که تنها در نسخه‌ی بتا این محدودیت وجود داشته باشد و در نسخه‌ی اصلی تمامی مناطق را پوشش دهد.

با این حال، درست مانند ویژگی Live Text، در اینجا نیز شما به iPhone XS/XR یا بالاتر نیاز دارید تا بتوانید از این مزیت استفاده کنید. این موضوع به دلیل این است که تراشه‌های پیش از A12 نیروی لازم برای انجام این نوع تجزیه و تحلیل تصاویر را ندارند.

۵. ایجاد صفحات Home Screen متمرکز با قابلیت Focus

۷ قابلیت جدید آی او اس ۱۵

۷ قابلیت جدید آی او اس ۱۵

احتمالاً قبلاً در مورد حالت‌های فوکوس جدید شنیده‌اید که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید کنترل بی سابقه‌ای بر نحوه‌ی دریافت اعلان‌ها (نوتیفیکشن‌ها) داشته باشید. حال از یک ویژگی مخفی دیگر نام می‌بریم که می‌تواند این قابلیت جدید را حتی جذاب‌تر از این نیز بکند.

علاوه بر اینکه می‌توانید مشخص کنید چه افراد و چه برنامه‌هایی می‌توانند در حالت فوکوس مشخص به شما دسترسی داشته باشند، همچنین می‌توانید یک صفحه‌ی اختصاصی Home screen را به هر فوکوس اختصاص دهید! این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ها و ویجت‌های خود را به نحوی سازماندهی کنید که مربوط به task at hand می‌باشد.

به عنوان مثال، “work Focus” می‌تواند صفحه‌ای را در اختیار شما قرار دهد که تنها آن برنامه‌هایی را نشان می‌دهد که برای انجام کار خود باید روی آن‌ها تمرکز کنید. در این حالت تمامی عوامل مزاحم مانند رسانه‌های اجتماعی و بازی‌ها را می‌توانید حذف کنید. از طرف دیگر، حالت “Personal Time Focus” می‌تواند شما را از شر همه‌ی چیزهای مزاحمی که به کار ارتباط دارد و نمی‌خواهید در تعطیلات آخر هفته به آن‌ها فکر کنید، خلاص کند.

همچنین می‌توانید برای جلوگیری سریع‌تر از حواس پرتی، علائم notifications را به طور کامل در Home screen خود پنهان کنید! در این صورت هنگامی که یک فوکوس مشخص فعال است، وسوسه نمی‌شوید که پیام‌های خوانده نشده، ایمیل‌ها یا اعلان‌های فیس بوک را بررسی کنید.

۶. سفارشی کردن ظاهر Safari در آی او اس 15

سفارشی کردن ظاهر Safari

سفارشی کردن ظاهر Safari

در ماه ژوئن گذشته، اپل از یک طرح جذاب و جدید برای Safari رونمایی کرد. اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم، با این ویژگی جدید شما می‌توانید ظاهر Safari را در iPhone خود به چند روش مختلف تغییر دهید تا بتوانید متناسب با نیازتان، بهترین تجربه را کسب کنید.

صفحه‌ی شروع قابل تنظیمی که سال گذشته در macOS Big Sur معرفی شده بود، اکنون به iPhone و iPad رسیده است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید صفحه‌ی پیش فرض Safari خودتان را با تصاویر پس زمینه بپوشانید و قسمت‌هایی را که می‌خواهید نمایش داده شود، انتخاب کنید. این مورد از قسمت‌هایی از macOS تشکیل شده است؛ بخش‌هایی مانند گزارش حریم خصوصی، پیشنهادات Siri و ویژگی جدید shared with you در آن وجود دارد.

از همه بهتر این که همه‌ی این موارد در دستگاه‌های شما از طریق iCloud همگام سازی می‌شوند؛ یعنی تنظیمات کاملا یکسانی را در Mac ،iPad و iPhone خود نیز خواهید داشت. اپل همچنین طراحی جدید Safari 15 خود را که در آن نوار آدرس را در پایین صفحه قرار داده است، به طور کامل کنار نگذاشته است؛ اما اکنون به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا بتوانند بر حسب علاقه‌ی خودشان مکان آن را مشخص کنند و کسانی که طراحی جدید برایشان خوشایند است، می‌توانند همچنان از آن استفاده کنند.

۷. نوتیفیکیشن‌های بیشتری را در ایرپاد خود بشنوید

۷ قابلیت جدید آی او اس ۱۵

۷ قابلیت جدید آی او اس ۱۵

دو سال پیش، در آپدیت iOS 13، اپل این امکان را به کاربرانش داد تا بتوانند نوتیفیکیشن‌های پیام‌های ورودی را در AirPods خود بشنوند؛ هم اکنون آی او اس 15 این قابلیت را گسترش می‌دهد و اعلان‌های مهم برنامه‌ها را نیز در خود جای داده است.

این ویژگی باعث می‌شود تا زمانی که در حال استفاده از ایرپاد خود هستید، بتوانید اعلان‌های مهم مربوط به قرارهای کاری و یا یادآورها را بشنوید و از دست ندهید و Siri به محض ورود، آن‌ها را برای شما می‌خواند. این اعلان ها به عنوان بخشی از حالت‌های فوکوس جدید آپدیت iOS 15 ارائه می‌شوند.

به طور خلاصه باید بگوییم که برخی از برنامه‌های قطعی، می‌توانند اعلان‌های خاصی را با سطح اولویت بالاتر از حالت عادی تعیین کنند. این ویژگی حتی به این برنامه‌ها اجازه می‌دهد در مواردی که سایر نوتیفیکیشن‌ها را نیز بی صدا کرده‌اید، به خوبی عمل کنند!

  • آیا این قابلیت برای همه‌ی برنامه‌ها کار می‌کند؟

به عنوان مثال، برنامه‌های پیشفرض خود اپل مانند Calendar و Reminders از این قابلیت در آی او اس 15 استفاده خواهند کرد؛ اما فقط برای اعلان‌هایی مانند قرارهای بعدی و کارهای مقرر و به عبارتی مواردی که می‌خواهید سریع در مورد آن‌ها خبردار شوید، عمل می‌کند. با این حال، سایر نوتیفیکیشن‌های این برنامه‌ها، مانند زمانی که شخصی تقویمی را با شما به اشتراک می‌گذارد، “Time Sensitive” محسوب نمی‌شود و روند اعلام آن‌ها به طور معمول انجام می‌شود.

ما امیدواریم که توسعه دهندگان نیز از این موضوع به خوبی استفاده کنند؛ مثلا خیلی خوب است زمانی که غذای شما به درب منزل شما می‌رسد، بدون اینکه بخاطر اعلان‌های تبلیغاتی اذیت شوید، از Uber Eats اعلان دریافت کنید و خبردار شوید که غذایتان رسیده است.

توجه داشته باشید که در این جا فقط نوتیفیکیشن‌هایی که Time Sensitive یا حساس به زمان هستند، به طور پیش فرض در ایرپادها شنیده می‌شوند. ناگفته نماند که شما می‌توانید این ویژگی را به طور خاص برای هر برنامه‌ای که دوست دارید فعال کنید. البته باید بدانید که این کار باعث می‌شود همه‌ی اعلان‌های آن برنامه از طریق AirPods شنیده شوند، خواه آن اعلان‌ها مهم باشند یا نباشند.

 
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهسا نمیرانیان

از صفر شروع کردم و تو هر زمینه‌ای یه سرکی کشیدم؛ تولید محتوا (متنی، گرافیکی و ویدیویی)، سئو، دیجیتال مارکتینگ، وردپرس و طراحی سایت و کارای مرتبط تو این زمینه‌ها؛ شروع کارم از 6 سال پیش و با دنیای اپل و محصولاتش بود و هنوزم طرفدار پروپاقرصشم:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =