آموزش و ترفند iOS

ویژگی ها و قابلیت های جدید iOS 15.4 که احتمالا نمیدانستید!

ویژگی ها و قابلیت های جدید iOS 15.4 که احتمالا نمیدانستید!

امکانات و قابلیت های جدید iOS 15.4 باعث شده تا کاربران هرچه بیشتر نسبت به آپگرید دستگاه خود به این نسخه تمایل پیدا کنند. در این مطلب از فراسیب با این ویژگی‌ها آشنا خواهیم شد. در ادامه با ما همراه باشید…

همزمان با ارائه بروزرسانی iOS 15، بسیاری از کاربران از اضافه شدن قابلیت باز کردن فیس آیدی به همراه ماسک که یکی از ویژگی‌های جذاب این نسخه به حساب می‌آید، شدیدا شگفت زده شدند. اما مطمئنا امکانات دیگری نیز به این ورژن اضافه شده که ممکن است بسیاری از شما با آن‌ها آشنا نباشید.

از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به اضافه شدن ایموجی‌های جدید اشاره کرد و از سوی دیگر، قابلیت Universal Control نیز به آیپد و مک‌ها اضافه شد. اما این موارد باز هم از جمله گزینه‌هایی نیستند که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت. حال بیایید تا به صورت موشکافانه به سراغ قابلیت های جدید iOS 15.4 برویم…

قابلیت Live Text در آپدیت آی او اس 15

قابلیت Live Text در آپدیت آی او اس 15

قابلیت های جدید آی او اس ۱۵.۴؛ پخش سریع موزیک‌ها در اپل موزیک

به لطف اکشن سریع جدیدی که به این نسخه اضافه شده، شما می‌توانید موزیک‌های خود را سریع‌تر از قبل روی آیفون پلی کنید.

با وجود این که قابلیت 3D Touch از بین رفته، اما امکانات آن هنوز در جای خود باقی مانده است. به این ترتیب با نگه داشتن انگشت روی آیکون اپلیکیشن‌های مختلف، لیستی روی آن‌ها ظاهر می‌شود که امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. به عنوان مثال با نگه داشتن انگشت روی آیکون دوربین، می‌توانید به سرعت یک عکس سلفی گرفته یا اقدام به فیلمبرداری کنید.

نمایی از منوی ظاهر شده روی آیکون اپلیکیشن Music

نمایی از منوی ظاهر شده روی آیکون اپلیکیشن Music

با انتشار آی او اس 15.4، سرویس اپل موزیک میزبان دو اکشن سریع با نام‌های Play Most Recent و Play My Station بوده است که به ترتیب آخرین موزیک در حال پخش یا ایستگاه رادیویی دلخواه‌تان را برای شما پخش می‌کند.

قابلیت های iOS 15.4 و اجرای سریع‌تر شورتکات‌های اتوماسیون

اگر تا به حال از اپلیکیشن Shortcuts برای ایجاد اتوماسیون‌ها استفاده نکرده‌اید، حتما این کار را برای یک بار هم که شده، انجام دهید. به این ترتیب شما می‌توانید صدای شارژ شدن دیوایس را تغییر داده یا هنگام ورود به خودرو، مطمئن شوید که ایرپاد به دستگاه متصل شده است. همچنین می‌توانید مطلب شورتکات چیست و چه کاربردی دارد را مطالعه بفرمایید.

همچنین امکان تعویض واچ فیس‌ها بر اساس زمان یا لوکیشن خاص یا از طریق تگ‌های NFC نیز وجود خواهد داشت.

اما در کنار قدرتمند بودن این شورتکات‌ها، اما یک عامل آزار دهنده در این زمینه وجود داشت. هر زمان که یکی از شورتکات‌ها به مرحله اجرا می‌رسید، نوتیفیکیشنی مبنی بر فعال شدن آن روی صفحه نمایش ظاهر می‌شد.

یکی از دلایل این اتفاق، اطلاع کاربر از رویدادی است که در پس زمینه دیوایس در حال انجام است. اما شخصی که این شورتکات‌ها را تنظیم می‌کند، معمولا با علم به اتفاق افتادن آن‌ها اقدام به انجام چنین کاری می‌کند؛ لذا اطلاع رسانی در این زمینه آنچنان که باید و شاید لازم نیست.

نمایی از تنظیمات جدید اپلیکیشن Shortcuts

نمایی از تنظیمات جدید اپلیکیشن Shortcuts

اما خوشبختانه در آپدیت iOS 15.4 ، اپل امکانی برای رهایی از مشکل یاد شده را در اختیار کاربران گذاشته است. سوییچ جدید Notify When Run قابلیتی است که با خاموش کردن آن، می‌توانید از شر نمایش نوتیفیکیشنی که به آن اشاره کردیم، خلاص شوید. البته این موضوع را در نظر داشته باشید اگر سوییچ Ask Before Running در وضعیت خاموش قرار گرفته باشد، امکان غیر فعال کردن سوییچ Notify When Run نیز میسر خواهد شد.

مدیریت دامین‌های شخصی در تنظیمات آیکلود

سال گذشته همزمان با رونمایی از iOS 15، اپل از سرویس جدید آیکلود پلاس با امکانات اختصاصی آن نیز پرده برداری کرد. به این ترتیب امکان استفاده از دامین‌های اختصاصی در اختیار کاربران قرار گرفت.

تا پیش از عرضه بروزرسانی آی او اس ۱۵.۴، شما برای تنظیم این گزینه باید از طریق یک کامپیوتر وارد وبسایت iCloud.com می‌شدید. اما در نسخه جدید کلیه تنظیمات دامین اختصاصی و امکانات سرویس آیکلود پلاس به صفحه تنظیمات iCloud در آیفون اضافه شده است.

برای انجام این تنظیمات، باید مسیر زیر را طی کنید:

  • وارد اپلیکیشن Settings شوید.
  • از بالاترین قسمت این نرم افزار روی بنری که حاوی نام و تصویر اکانت شما است، ضربه بزنید.
  • حالا وارد قسمت iCloud شوید.
  • روی iCloud Mail ضربه بزنید.
  • حالا Custom Email Domain را انتخاب کنید.
مراحل انجام تنظیمات دامین اختصاصی

مراحل انجام تنظیمات دامین اختصاصی

به این ترتیب می‌توانید به راحتی دامین اختصاصی خود را تنظیم کرده یا در صورت موجود بودن، گزینه‌های دیگری را نیز به این لیست اضافه کنید. برخی از این قابلیت‌ها ممکن است شما را به سمت مرورگر سافاری هدایت کنند، اما اغلب آن‌ها روی یک وب پیج بهینه شده برای آیفون‌ها ظاهر می‌شوند.

فیلتر کردن اپیزودها در اپلیکیشن Podcasts

تجربه کار با نرم افزار پادکست در آی او اس ۱۵.۴ با گذشته کمی متفاوت شده است. قابلیت جدید فیلتر کردن به شما اجازه می‌دهد تا پادکست‌های دلخواه‌تان را منظم‌تر از پیش مشاهده کرده یا گوش دهید.

نمایی از قابلیت جدید فیلتر کردن در اپلیکیشن Podcasts

نمایی از قابلیت جدید فیلتر کردن در اپلیکیشن Podcasts

به این ترتیب شما می‌توانید تنها آیتم‌های پخش شده را در لیست مشاهده کنید یا بالعکس، پادکست‌های پخش شده را از لیست پنهان کنید. همچنین امکان نمایش پادکست‌های دانلود شده یا ذخیره شده نیز در این قسمت گنجانده شده است. اگر پادکست مد نظر شما در فصل‌های مختلف منتشر شده باشد، از این طریق می‌توانید نسبت به مشاهده اپیزودهای دلخواه از فصل مورد نیاز اقدام کنید.

قابلیت های جدید iOS 15.4 ؛ استفاده از SharePlay به صورت مستقیم از داخل اپلیکیشن‌ها

با ارائه بروزرسانی آی او اس ۱۵.۴، دیگر برای استفاده از ویژگی شیرپلی نیازی نیست که ابتدا یک تماس فیس تایم برقرار کنید. به این ترتیب کلیه اپلیکیشن‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، میزبان یک دکمه SharePlay خواهند بود.

نمایی از طرز کار با قابلیت جدید شیرپلی در آی او اس ۱۵.۴

نمایی از طرز کار با قابلیت جدید شیرپلی در آی او اس ۱۵.۴

برای تجربه این ویژگی، کافی است مانند تصویر بالا محتوای مورد نظر خود را انتخاب کرده، از قسمت بالای منوی نرم افزار روی دکمه Share کلیک کنید و از منوی باز شده روی دکمه سبز رنگ SharePlay ضربه بزنید.

سپس با یک صفحه روبرو خواهید شد که در مورد SharePlay توضیحاتی را به شما نمایش می‌دهد. با ضربه زدن روی دکمه سبز رنگ Continue، به صفحه‌ای هدایت خواهید شد که باید مخاطب مورد نظر را انتخاب کنید. به محض پیوستن مخاطب به این پروسه، محتوای انتخاب شده به صورت خودکار پخش خواهد شد.

اضافه کردن یادداشت به پسوردهای iCloud Keychain

اگر در اپ استور جستجو کنید، مسلما اپلیکیشن‌های زیادی برای مدیریت پسورد (Password Management) پیدا خواهید کرد. اما بد نیست بدانید اپل به صورت پیش فرض، برای مدیریت پسوردها بخشی را درون سیستم عامل آی او اس قرار داده که با مراجعه به مسیر Settings> Passwords می‌توانید به ویرایش پسورد و مدیریت آن‌ها بپردازید.

در آپدیت iOS 15.4 امکان ذخیره تایید هویت دو مرحله‌ای در iCloud Keychain میسر شده است. همچنین اگر پسورد شما در سطح اینترنت لو رفته باشد یا رمز عبور انتخابی از امنیت بالایی برخوردار نباشد، به شما هشدار داده می‌شود. همچنین اگر از ویندوز استفاده کرده و کاربر سیستم عامل مک نباشید، باز هم می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید!

سیستم مدیریت پسورد اپل در حال حاضر به عنوان یک اپلیکیشن جداگانه نمیباشد و تنظیمات آن را در اپلیکیشن Settings و بخش Passwords مشاهده خواهید کرد.

با ارائه آی او اس ۱۵.۴، دو ویژگی جدید به این سیستم اضافه شده است. به این ترتیب شما می‌توانید برای هر یک از پسوردها یک یادداشت نوشته یا پیشنهادات امنیتی غیر قابل استفاده را از این قسمت حذف کنید.

نمایی از پنجره مدیریت پسوردها در آیفون

نمایی از پنجره مدیریت پسوردها در آیفون

قابلیت های iOS 15.4 و وارد کردن متن از طریق دوربین داخل اپلیکیشن Notes

قابلیت Live Text یکی از بهترین امکانات آی او اس ۱۵ به حساب می‌آید که اپل در بروزرسانی iOS 15.4، این ویژگی را به اپلیکیشن Notes نیز آورده است. به این ترتیب می‌توانید متن‌های دلخواه خود را به آسانی و بدون نیاز به تایپ کردن، وارد این نرم افزار کنید.

نمایی از وارد کردن متن داخل اپلیکیشن Notes به کمک دوربین

نمایی از وارد کردن متن داخل اپلیکیشن Notes به کمک دوربین

برای انجام این کار کافی است مانند تصویر بالا وارد نرم افزار Notes شوید، از نوار ابزار قرار گرفته بالای دکمه‌های کیبورد روی آیکون دوربین ضربه زده، از منوی باز شده Scan Text را انتخاب کرده و حالا در کادر جدید، دوربین را روی متن مورد نظر بگیرید تا به صورت کامل وارد اپلیکیشن Notes شود.

نکته: در حال حاضر این قابلیت از زبان‌های محدودی پشتیبانی کرده و زبان فارسی تحت پوشش آن قرار نمی‌گیرد. اما دانشجویانی که کتاب‌های خارجی را مطالعه می‌کنند یا افرادی که با متن‌های خارجی در ارتباط هستند، می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. برداشتن آدرس ایمیل، آدرس یا شماره تلفن از روی بروشور یا کارت ویزیت از جمله دیگر کاربردهای این قابلیت به حساب می‌آید.

همچنین از گوشه و کنار، زمزمه‌هایی در مورد اضافه شدن ۲۰ زبان جدید به اکوسیستم اپل شنیده می‌شود که در میان آن‌ها، نام زبان فارسی نیز به چشم می‌خورد. می‌توانیم خوشبین باشیم که در آینده نزدیک، شاهد چنین اتفاقی خواهیم بود.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − شش =