آموزش و ترفند iOS, آپدیت های نرم افزاری

قابلیت‌هایی که فقط در آی او اس ۱۵ می‌توان تجربه کرد

قابلیت‌هایی که فقط در آی او اس ۱۵ می‌توان تجربه کرد

سیستم عامل آی او اس ۱۵ مدتی است برای عموم کاربران عرضه شده و برخی از قابلیت‌های جدید این سیستم عامل را فقط در همین آپدیت iOS 15 خواهید دید؛ به عبارتی افرادی که دستگاه خود را به این نسخه آپدیت نکنند، از تجربه‌ی این ویژگی‌های جدید باز خواهند ماند.

آپدیت به آی او اس ۱۵ یک سری از قابلیت‌های جذاب و جدید را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند شما را برای آپدیت به این نسخه تشویق کند. در حال حاضر آپدیت iOS 15 در دسترس تمام کاربران قرار گرفته و شما هم می‌توانید از مسیر Settings > General > Software Update این بروز رسانی را نصب کنید.

قابلیت‌های اختصاصی آی او اس ۱۵

برخی از قابلیت‌هایی که فقط در آی او اس ۱۵ می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید را در ادامه آورده‌ایم…

قابلیت Focus Mode در iOS 15

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آی او اس جدید، حالت Focus Mode می‌باشد که می‌توانید آن را در Settings پیدا کنید. درست مانند ویژگی «Do Not Disturb»، در این قسمت نیز می‌توانید سناریوهای مختلفی مانند خانه، محل کار و یا تعطیلات تعریف کنید و برای هر کدام از آن‌ها قوانین دریافت اعلان یا نوتیفیکیشن را شخصی سازی کنید؛ همچنین می‌توانید به دیگران نیز اطلاع دهید که زمانی که آن‌ها سعی داشته‌اند برایتان پیامی ارسال کنند، شما اعلان‌ها را غیرفعال کرده بودید. 

اضافه شدن بخش Shared With You

در آپدیت آی او اس ۱۵ می‌توانید هر آنچه را که با شما به اشتراک گذاشته شده، در یک قسمت تحت عنوان Shared With You مشاهده کنید. در بسیاری از برنامه‌های اختصاصی سیستم عامل iOS اپل، مانند Photos، Safari ، Apple News ، Apple Music ، Apple Podcasts و Apple TV، قسمت جدیدی را با عنوان Shared With You خواهید دید.

در این قسمت می‌توانید دسترسی راحت‌تری به تصاویر، ویدیوها و … که دوستانتان برای شما ارسال کردند، داشته باشید.

شخصی سازی بیشتر نوتیفیکیشن‌ها در آی او اس ۱۵

مسلما هر تغییری که به شخصی سازی و بهبود هرچه بیشتر بخش نوتیفیکیشن‌ها (اعلانات) منجر شود، اتفاقی خوب به شمار می‌رود و گزینه‌ی Scheduled Summary که در تنظیمات و پایین گزینه‌ی Notifications وجود دارد، این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

شخصی سازی بیشتر نوتیفیکیشن‌ها در آی او اس 15

شخصی سازی بیشتر نوتیفیکیشن‌ها در آی او اس 15

شما می‌توانید برنامه‌هایی که می‌خواهید اعلان (نوتیفیکیشن) آن‌ها محدود شود را انتخاب کنيد و گزینه‌ی زمان‌بندی به شما کمک می‌کند تا اعلان‌ها را در زمان مشخص و برنامه ریزی شده، دریافت کنید. طبیعتا دریافت نوتیفیکیشن بدین شکل بسیار بهتر از این است که اعلان‌ها را سریع دریافت کنید و به یک باره با حجم زیادی از نوتیفیکیشن‌ها روبرو شوید.

اضافه شدن حالت Portrait Mode به فیس تایم

همان حالت پرتره‌ای که در زمان عکاسی با دوربین آیفون، پس زمینه‌ی افراد را تار می‌کند، می‌تواند در حین تماس FaceTime نیز فعال شود! برای فعال کردن حالت Portrait Mode فیس تایم، باید در حین تماس تصویری، بر روی تصویر خودتان ضربه بزنید تا بزرگ شود و بعد بر روی نماد پرتره‌ای که در گوشه‌ی بالا و سمت چپ صفحه دیده می‌شود کلیک کنید؛ بعد از این کار، مشاهده می‌کنید که پس زمینه به سرعت محو می‌شود.

اطلاعات مربوط به سلامتی خود را به اشتراک بگذارید

در حالی که ما به طور غریزی فکر می‌کنیم اطلاعات مربوط به سلامتیمان موضوعی شخصی است و باید محفوظ بماند، اما در بسیاری از موارد بد نیست که با کسی مانند همسر و یا والدین خود آن‌ها را به اشتراک بگذاریم.

حال در آپدیت آی او اس ۱۵ و برنامه‌ی Apple Health، به شما این امکان داده می‌شود که هر کدام از داده‌های مربوط به سلامتیتان (از سلامت قلب گرفته تا فعالیت‌های کلی و یا شناسه‌ی پزشکی) را که می‌خواهید، به اشتراک بگذارید و همچنین مخاطبینی را که می‌خواهید این اطلاعات را در اختیارشان قرار دهید، انتخاب کنید.

قابلیت Walking Steadiness در آی او اس 15

قابلیت Walking Steadiness در آپدیت iOS 15

قابلیت Walking Steadiness در آپدیت iOS 15

قابلیت Walking Steadiness نیز به برنامه‌ی Health در iOS 15 اضافه شده است. این قابلیت میزان پیاده روی شما را اندازه گیری می‌کند و جمع بندی این داده‌ها به شما نشان خواهد داد که در سال آینده و یا سال‌های بعد، در چه زمانی دیگر پیاده روی نخواهید کرد! در این برنامه همچنین اگر شما از نظم پیاده روی روزانه خود خارج شوید، اخطاری را در قالب نوتیفیکیشن دریافت خواهید کرد.

امنیت بیشتر با iCloud

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در ازای استفاده از فضای ذخیره‌ی iCloud، مبلغی پرداخت می‌کنید، از این به بعد در آی او اس 15 می‌توانید به طور اتوماتیک ویژگی‌های جدیدی از آی‌کلود که شامل رله‌ی خصوصی آی‌کلود نیز می‌شود را دریافت کنید. نوعی از VPN (نه تمامی انواع آن)، برای حفظ حریم خصوصی و امنیت بیشتر شما، یک اتصال مجدد به اینترنت را مسیریابی و رمزگذاری کرده است.

شما می‌توانید در قسمت تنظیمات، با لمس نام خودتان در بالای صفحه، کلیک بر روی iCloud و سپس Private Relay، آن را بیابید.

آپدیت جدید iCloud

آپدیت جدید iCloud

امنیت دستگاه خودتان را بالاتر ببرید

در آی او اس 15، برنامه‌ی Find My، از یک ویژگی جدید بهره می‌برد که به نام «هشدار جداسازی» شناخته می‌شود. در این قابلیت، زمانی که آیفونتان از دستگاه‌های دیگر (مثلا مک بوک، اپل واچ و یا ایرتگ) جدا می‌شود، آلارم‌هایی داده می‌شود تا به شما اعلام کند که آیفونتان جدا شده و ممکن است مفقود شود.
برای این کار، در برنامه‌ی Find My یک ورودی انتخاب کنید، سپس به دنبال گزینه‌ی Notify When Left Behind Behind باشید که در دستگاه‌های مچ شده و سازگار ظاهر می‌شود.

قابلیت Live Text در آی او اس ۱۵

آی او اس 15، همچنین ویژگی جدیدی به نام Live Text را عرضه می‌کند که در برنامه‌های Camera و Photos نشان داده می‌شود. با استفاده از این ویژگی می‌توانید هر عکسی را که متن داخل آن برایتان مهم است، اسکن کنید و بعدا به دنبال آن متن بگردید (سرچ کنید) و یا آن را کپی کنید.

برنامه‌ی دوربین را که باز می‌کنید و آماده‌ی گرفتن عکس می‌شوید، زمانی که متن مورد نظر در کادر قرار می‌گیرد، بر روی دکمه‌ی Live Text (پایین سمت راست) ضربه بزنید. بعد از آن در بخش photos، درست باید بر روی آن ضربه بزنید تا بتوانید متن را انتخاب کنید.

قابلیت Live Text در دو حالت متن تایپ شده و دست نویس کار می‌کند و از چندین زبان نیز پشتیبانی می‌کند.

جزئیات بیشتر برنامه Apple Maps

در اپل مپ بر روی شهرهای بزرگ زوم کنید و مناطقی دیدنی که به صورت سه بعدی رندر گرفته شده است را مشاهده کنید. (برای مثال پل گلدن گیت) اگر می‌خواهید این پیشرفت‌های دقیق را در اپل مپ ببینید، می‌توانید بر روی شهرهایی مانند سانفرانسیسکو، لس آنجلس، نیویورک و لندن زوم کنید.

جزئیات بیشتر برنامه Apple Maps

جزئیات بیشتر برنامه Apple Maps

راهنمای جهت یابی پیاده روی

اپل به تازگی در آی او اس 15، به کاربران خود، جهت یابی و راهنمایی برای پیاده روی را در گوگل مپ ارائه می‌کند. اگر در شهری هستید که از این ویژگی پشتیبانی می‌کند و مسیر پیاده روی را در Apple Maps بارگذاری می‌کند، می‌توانید از تلفن همراه خود کمک بگیرید؛ بدین صورت که آن را برداشته و برنامه را باز کنید تا از شما بخواهد که محیط اطرافتان را اسکن کنید و سپس پیام‌های جهت یابی AR همه‌جانبه را به شما نشان دهد.

پشتیبانی سافاری از افزونه‌ها و شورتکات‌ها در iOS 15

زمانی که به افزونه‌های یک مرورگر فکر می‌کنید، معمولا گوگل کروم به ذهنتان می‌آید؛ اما بد نیست بدانید که سافاری نیز از این به بعد از شورتکات‌ها و افزونه‌ها پشتیبانی می‌کند.

پشتیبانی سافاری از افزونه‌ها و شورتکات‌ها

پشتیبانی سافاری از افزونه‌ها و شورتکات‌ها

در تنظیمات، بر روی Safari و سپس Extensions ضربه بزنید تا ببینید چه چیزهایی از قبل نصب شده و همچنین ببینید که کدام افزونه‌ها در حال حاضر فعال هستند؛ سپس More Extensions را انتخاب کنید تا چند افزونه‌ی جدید برای افزودن به لیست پیدا کنید. ما در مطلبی جداگانه کاربردی ترین اکستنشن های سافاری آیفون را برای شما معرفی کرده‌ایم که می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

تب‌ها یا همان زبانه‌های گروهی در Safari

در آی او اس 15 در Safari، می‌توان زبانه‌های مرورگر را گروه بندی کرد و بدین ترتیب راحت‌تر می‌توان آن‌ها را مرتب سازی کرد.

بر روی دکمه‌ی Tab در نوار ابزار ضربه بزنید (دو مستطیل، پایین سمت راست)، سپس منوی کشویی Tabs را که در پایین صفحه نمایش داده می‌شود، انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید یک گروه برگه‌ی جدید (tab group) ایجاد کنید. همه‌ی صفحات وبی را که باز می‌کنید، قبل از این که صفحه‌ی جدیدی باز کنید، به این گروه اضافه می‌شوند.

برای رفرش صفحات در سافاری، صفحه را به پایین بکشید

یکی از قابلیت‌های جدید و کوچکتر اما مفید سافاری این است که به شما این امکان را می‌دهد تا برای تازه سازی یا همان رفرش وب سایت، در بالای صفحه نمایش، تپ کنید و آن را به سمت پایین بکشید. استفاده از این روش بسیار آسان‌تر از این است که دوباره بخواهید صفحه را بارگیری کنید! با این وجود، شاید هنوز خیلی از افراد از این قابلیت بی اطلاع هستند.

پیشرفت قابل توجه در قسمت خاطرات برنامه Photos

قسمت خاطرات (Memories) در برنامه‌ی Photos با پیشرفت‌های قابل توجهی همراه است؛ در حال حاضر اسلایدشوهای تولید شده، به صورت خودکار به همراه آهنگ‌های پیشنهادی از Apple Music ارائه می‌شوند. این موارد از نظر بصری تازه و جدید هستند، نسبت به قبل تعاملی‌تر بوده و همچنین از تنوع بیشتری برخوردارند که کاربران بتوانند از میان آن‌ها انتخاب کنند.

علاوه بر این، دسته‌های جدیدی از Memories نیز در iOS 15 موجود است.

افزایش حریم خصوصی و امنیت برنامه‌ها در iOS 15

ویژگی های ای او اس ۱۵

افزایش حریم خصوصی و امنیت برنامه‌ها

برنامه تنظیمات را در iOS 15 باز کنید، گزینه‌ی privacy را انتخاب کنید و به پایین صفحه بروید؛ در این قسمت گزینه‌ی جدیدی برای ضبط فعالیت برنامه (Record App Activity) مشاهده خواهید کرد. پس از اینکه یک بار این ویژگی را فعال کردید، می‌تواند یک گزارش 7 روزه از برنامه‌هایی که از لوکیشن، عکس‌ها، مخاطبین و مجوزهای دوربین و میکروفون شما استفاده کرده‌اند و همچنین زمانی که از آن‌ها استفاده شده است را ضبط و ذخیره کند. بدین صورت هر برنامه‌ای که بد بوده و خطا داشته است را در لیست برجسته می‌کند تا مشخص باشد.

تغییرات در Memoji ها در آی او اس ۱۵

معمولا در هر آپدیت جدیدی که برای سیستم عامل آی او اس عرضه می‌شود، تغییرات جذابی را برای بخش مموجی‌ها داریم که آپدیت iOS 15 نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اپل در آپدیت آی او اس 15 تغییرات جذابی را برای Memoji ها در نظر گرفته؛ مانند امکان انتخاب لباس برای کاراکتر در مدل و رنگ دلخواه، امکان قرار دادن سمعک گوش و یا کلاه ایمنی برای کاراکتر و…

اضافه شدن قابلیت SharePlay به فیس تایم

یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب آی او اس 15 که در نسخه‌های اولیه‌ی آن را در اختیار نداریم، SharePlay است.
این ابزار جدید در برنامه‌ی FaceTime به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید در حین مکالمه‌ی تصویری، به همراه عزیزان خود و به صورت گروهی به موسیقی گوش دهید یا تلویزیون و فیلم‌ها را در برنامه‌هایی مانند Apple TV+ یا Apple Music بصورت همزمان تماشا کنید.

طبق ادعای اپل این ویژگی در آپدیت‌های بعدی آی او اس ۱۵ و در اواخر پاییز در دسترس قرار می‌گیرد. ما این ویژگی را در نسخه‌ی بتای اولیه‌ی آی او اس 15 تجربه کردیم و متوجه شدیم این یک راه بسیار سرگرم کننده برای به اشتراک گذاری محتوا خواهد بود. امیدواریم ارائه‌ی این قابلیت مدت زیادی طول نکشد.

برخی از قابلیت‌های جدیدی که برای iOS 15 در نظر گرفته شده، در نسخه‌های اولیه دیده نمی‌شود و ما در مطلبی جداگانه به بررسی قابلیت هایی که در آپدیت های بعدی iOS 15 اضافه میشود پرداخته‌ایم که می‌توانید در صورت نیاز مطالعه کنید؛ امیدواریم این مطلب نیز برای شما مفید بوده باشد…

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهسا نمیرانیان

از صفر شروع کردم و تو هر زمینه‌ای یه سرکی کشیدم؛ تولید محتوا (متنی، گرافیکی و ویدیویی)، سئو، دیجیتال مارکتینگ، وردپرس و طراحی سایت و کارای مرتبط تو این زمینه‌ها؛ شروع کارم از 6 سال پیش و با دنیای اپل و محصولاتش بود و هنوزم طرفدار پروپاقرصشم:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − پنج =