اخبار, اخبار اپل

آی او اس ۱۶ با امکان شخصی سازی بینهایت رونمایی شد!

آی او اس ۱۶ با امکان شخصی سازی بینهایت رونمایی شد!

رویداد WWDC 2022 بالاخره لحظاتی پیش به پایان رسید و آی او اس ۱۶ با امکانات و قابلیت‌‌های جدید خود به صورت رسمی به دنیای تکنولوژی معرفی شد. در این مطلب از فراسیب قصد داریم تا با ویژگی‌های جدید این پلتفرم به صورت کامل آشنا شویم؛ در ادامه با ما همراه باشید…

اگر رویداد WWDC 22 را دنبال کرده باشید، ‌مطمئنا می‌دانید که بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان نسخه جدید سیستم عامل آیفون‌ها با نام iOS 16 رسما رونمایی شد. عمده تمرکز توسعه دهندگان این پلتفرم روی شخصی سازی رابط کاربری و ارتباطات بوده است. اما مطمئنا این تمام ماجرا نیست. پس بیایید تا به صورت موشکافانه جزئیات معرفی آی او اس ۱۶ را با هم مرور کنیم.

قابلیت‌ها و امکانات جدید آی او اس ۱۶

به گفته کریگ فدریگی، بزرگترین بروزرسانی صفحه لاک اسکرین در این نسخه اتفاق افتاده است. به این ترتیب زمانی که شما پس از آپدیت گوشی هوشمند خود را بر می‌دارید، با یک ظاهر جدید روبرو می‌شوید. از جمله تغییرات، می‌توان به امکان تغییر فونت صفحه لاک اسکرین، امکان اضافه کردن ویجت‌ها و انتخاب عمق میدان برای تار یا واضح شدن بکگراند اشاره کرد.

در iOS 16 همچنین شاهد گالری والپیپر جدیدی هستیم که تصاویر زیبایی را برای بکگراند آیفون شما در اختیارتان می‌گذارد. همچنین انیمیشن‌هایی برای نحوه آنلاک شدن گوشی هم برای کاربران در نظر گرفته شده است.

نمایی از تغییرات ظاهری آی او اس ۱۶

نمایی از تغییرات ظاهری آی او اس ۱۶

اگر از جمله دارندگان آیفون‌های سری ۱۳ یا نسخه‌های پشتیبانی کننده از iOS 15 باشید، مطمئنا با قابلیت Focus آشنا هستید. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا هرچه بیشتر روی کارهای خود تمرکز کرده و بدون پرت شدن حواس‌تان از طریق دریافت نوتیفیکیشن‌هایی که نیازی به اطلاع از آن‌ها در لحظه نیست، بتوانید به امورات خود به راحتی و با نهایت تمرکز رسیدگی کنید. حالا در iOS 16 این ویژگی به سیستم مدیریت لاک اسکرین نیز ورود پیدا کرده است. به این ترتیب می‌توانید صفحه Lock Screen دلخواه خود را برای هر یک از حالت‌های Focus مانند Work یا Personal یا حتی Sleep تنظیم کرده و به این ترتیب، دنیای متفاوتی نسبت به گذشته را تجربه کنید.

نمایی از تغییرات جدید قابلیت Focus

نمایی از تغییرات جدید قابلیت Focus

در نسخه جدید سیستم عامل آیفون شاهد تغییر سبک نمایش نوتیفیکیشن‌ها هم هستیم. به این ترتیب نوتیفیکیشن‌ها در قسمت پایینی صفحه نمایش ظاهر شده و دیگر کل تصویر بک گراند صفحه لاک اسکرین را به خود اختصاص نخواهند داد.

حالت جدید نمایش نوتیفیکیشن‌ها در iOS 16

حالت جدید نمایش نوتیفیکیشن‌ها در iOS 16

همچنین قابلیت جدیدی با نام Live Notifications نیز به این سیستم عامل اضافه شده است که به اپلیکیشن‌هایی مانند Uber اجازه می‌دهد تا مسیر حرکت خودرو به سمت شما را به صورت زنده به نمایش بگذارد.

این ویژگی از طریق API مربوطه در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت تا آن‌ها نیز بتوانند نوتیفیکیشن‌های زنده را روی اپلیکیشن‌های خود اجرایی کنند.

نمایی از قابلیت Live Notifications

نمایی از قابلیت Live Notifications

امکانات جدید اپلیکیشن Messages در iOS 16

اپل در نسخه جدید پلتفرم آی او اس، سه قابلیتی که کاربران از نبود آن‌ها همواره لب به شکایت گشوده بودند را برایشان فراهم کرده است. این سه قابلیت عبارتند از:

  • قابلیت ویرایش پیام‌ها
  • دکمه Undo Send برای حذف پیام ارسال شده
  • امکان نشانه گذاری پیام‌ها به عنوان خوانده نشده
نمایی از قابلیت جدید Undo Send در آی او اس ۱۶

نمایی از قابلیت جدید Undo Send در آی او اس ۱۶

در نسخه جدید iOS اپل قابلیت Shared With You را به اپلیکیشن Messages نیز آورده است. به این ترتیب هنگام دیدن فیلم، سریال یا گوش دادن به موزیک همراه با دوستان یا آشنایان خود، می‌توانید به راحتی با آن‌ها در این مورد از طریق iMessage تبادل نظر کنید.

قابلیت Dictation نیز به صورت مستقیم روی دیوایس آورده شده است. این سیستم به شما کمک می‌کند تا در لحظه بین حالت‌های تایپ یا گفتار سوییچ کنید و متن مورد نظر خود را از این طریق به آسانی و با سرعت هر چه بیشتر در اختیار داشته باشید.

اپل همچنین API مربوط به سیری را در اختیار توسعه دهندگان گذاشته است و به این ترتیب آن‌ها می‌توانند به راحتی، دستیار هوشمند را داخل اپلیکیشن‌های خود فراخوانی کرده و حداکثر استفاده را از آن به عمل بیاورند.

در آي او اس ۱۶ قابلیت مشهور و محبوب Live Text برای نخستین بار به ویدئوها نیز آورده شده است. به این ترتیب هنگام مشاهده ویدئو، می‌توانید آن را نگه داشته و متن مورد نظر را از داخل آن استخراج کنید. API مربوط به این قابلیت نیز در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت و آن‌ها می‌توانند از این ویژگی در اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند.

از سوی دیگر امکاناتی به این بخش اضافه شده که کاربرد سیستم Live Text را بیش از پیش افزایش داده است. به عنوان مثال شما در لحظه می‌توانید از طریق متن‌های روی تصویر با یک شخص تماس بگیرید، وارد یک وب سایت شوید، کلمات را به زبان‌های مختلف ترجمه کنید یا حتی واحد پول کشورها را به یکدیگر تبدیل کنید.

نمایی از قابلیت تبدیل واحد پول

نمایی از قابلیت تبدیل واحد پول

سیستم یادگیری ماشینی در iOS 16 شدیدا بهبود یافته و به کمک آن، شما می‌توانید به راحتی موجودات مختلف را از درون تصویر بدون همراه داشتن بکگراند آن‌ها استخراج کرده و حاصل کار را به راحتی با دیگران به اشتراک بگذارید.

نمایی از استخراج تصویر یک سگ و ارسال از طریق iMessage در iOS 16

نمایی از استخراج تصویر یک سگ و ارسال از طریق iMessage در iOS 16

اپلیکیشن Wallet با امکانات جدید

امکانات و قابلیت‌های جدید آی او اس ۱۶ به اپلیکیشن Wallet نیز راه پیدا کرده است. در کنار پشتیبانی از آیدی دیجیتالی، کاربران می‌توانند تاریخ تولد خود را برای تأیید سن‌شان با اپلیکیشن‌ها به اشتراک بگذارند.

نمایی از اپلیکیشن Wallet در iOS 16

نمایی از اپلیکیشن Wallet در iOS 16

قابلیت Apple Pay Later هم حالا در دسترس کاربران قرار گرفته است. به این ترتیب شما می‌توانید هزینه مربوطه برای خرید یک کالا را تا چهار رقم مساوی قسط بندی کرده و بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافه یا سود بیشتر، همان مبلغ را در ۴ قسط پرداخت کنید. تمامی این کارها به صورت مستقیم از طریق اپلیکیشن Wallet انجام می‌شود.

بهبود اپلیکیشن Maps در آی او اس ۱۶

قابلیت Flyover این اپلیکیشن گسترش پیدا کرده و حالا در شهرهای آتلانتا، شیکاگو، لاس وگاس، لندن، لس آنجلس، ملبورن، میامی، مونترال، نیویورک، فیلادلفیا، سن دیگو، سن فرانسیسکو، سیاتل، سیدنی، تورنتو، ونکوور و واشنگتن در دسترس قرار گرفته است.

برای نخستین بار همچنین شاهد اضافه شدن قابلیت Multi-stop به این اپلیکیشن هستیم. به گفته اپل، کاربران می‌توانند تا ۱۵ نقطه را برای توقف در مسیر خود انتخاب کنند. همچنین در حین رانندگی، می‌توانید از سیری برای اضافه کردن نقاط توقف کمک بگیرید.

نمایی از اپلیکیشن Maps در آی او اس ۱۶

نمایی از اپلیکیشن Maps در آی او اس ۱۶

قابلیت Transit که در این نسخه اضافه شده، باعث می‌شود تا شما بتوانید از مسیرهایی با اطلاعات مشخص و سیستم پرداخت از طریق اپل پی استفاده کنید.

مدیریت داروها در iOS 16

در آی او اس ۱۶ شما می‌توانید مصرف داروهای خود را مدیریت کنید. به این ترتیب با اضافه کردن انواع داروها و زمان بندی مربوطه، آیفون شما در موعد مقرر به شما یادآوری می‌کند تا قرص، کپسول یا سایر موارد مورد نیاز را مصرف کرده و به این ترتیب، بیش از پیش به سلامت خود اهمیت خواهید داد.

نمایی از سیستم مدیریت داروها در آی او اس ۱۶

نمایی از سیستم مدیریت داروها در آی او اس ۱۶

امکان کنترل اپل واچ از طریق آیفون

در iOS 16 اپل قابلیتی را اضافه کرده که کاربران به کمک آن می‌توانند صفحه نمایش خود را روی آیفون کنترل کنند. این موضوع از طریق Switch Control، Voice Control یا هر ابزار هوشمند دیگری امکان پذیر خواهد بود و محتوای قابل نمایش روی اپل واچ را به صورت کامل و از طریق قابلیت Mirroring روی صفحه نمایش آیفون نشان می‌دهد.

نمایی از قابلیت AirPlay Mirroring

نمایی از قابلیت AirPlay Mirroring

امکانات ورزشی

قابلیت‌های ورزشی حالا به اپلیکیشن News اپل اضافه شده است. کاربران در کشورهای انگلستان، آمریکا، کانادا و استرالیا به این ترتیب می‌توانند اطلاعات ورزشی مورد نیاز خود را از این اپلیکیشن استخراج کرده و آن‌ها را از طریق ویجت یا نوتیفیکیشن دریافت کنند.

سرویس اپل نیوز پلاس هم با همکاری مراجع مربوطه که در این خصوص فعالیت می‌کنند، اطلاعات ویژه‌ای را در اختیار کاربران می‌گذارد.

تصویری از کریگ فدریگی با لباس ورزشی

تصویری از کریگ فدریگی با لباس ورزشی

سایر امکانات و قابلیت های آی او اس ۱۶

  • قابلیت‌های جدید فمیلی شیرینگ امکان کنترل بیشتر فرزندان را به والدین‌شان می‌دهد.
  • ویژگی جدید Quick Start هنگام خرید یک محصول جدید برای کودکان کمک می‌کند تا دسترسی‌های لازم را همان ابتدا و هنگام روشن کردن دستگاه برای نخستین بار تنظیم کنید.
  • ویژگی iCloud Shared Photo Library به شما کمک می‌کند تا تصاویری خاص از گالری خود را با اعضای خانواده به اشتراک بگذارید.
نمایی از کریگ فدریگی در حال توضیح iCloud Shared Photo Library

نمایی از کریگ فدریگی در حال توضیح iCloud Shared Photo Library

قابلیت Personal Safety

به عنوان یکی از امکانات جذاب آی او اس ۱۶ می‌توان به Personal Safety اشاره کرد. به این ترتیب کاربران می‌توانند به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن دسترسی اپلیکیشن‌ها را به حالت ابتدایی خود بازگردانده و از سرقت اطلاعات یا مواردی از این قبیل جلوگیری به عمل آورند.

همچنین شما می‌توانید به راحتی سیستم به اشتراک گذاری آیتم‌های مختلف با دیگران را مدیریت کنید که این موضوع شامل لوکیشن، اطلاعات اکانت، پیام‌ها و مواردی از این قبیل می‌شود.

تصویری از قابلیت جدید Personal Safety

تصویری از قابلیت جدید Personal Safety

تغییرات اپلیکیشن Home در آی او اس ۱۶

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان، اپلیکیشن Home اپل نیز با تغییراتی همراه شد. زبان طراحی این نرم افزار تغییر پیدا کرده و در قسمت بالایی شاهد اضافه شدن دسته بندی‌های جدید هستیم. همچنین شما می‌توانید کلیه اتاق‌های منزل خود را در یک صفحه مشاهده کنید و از سوی دیگر، امکانات بهتری برای پشتیبانی از چند دوربین به صورت همزمان در نظر گرفته شده است.

نمایی از رابط کاربری جدید اپلیکیشن Home اپل

نمایی از رابط کاربری جدید اپلیکیشن Home اپل

کاشی‌های کلاسیک هم بازطراحی شده‌اند و به این ترتیب، آیتم‌های مهم‌تر با ابعاد بزرگتری در دسترس خواهند بود و در مقابل سایز کاشی‌های با اهمیت کمتر، کوچک‌تر در نظر گرفته شده است.

تشخیص درب ورودی به کمک Door Detection

به کمک قابلیت Door Detection شما می‌توانید در حین حرکت از وجود درب در مسیر روبروی خود مطلع شوید. این ویژگی فاصله شما تا درب منزل یا مکانی دیگر را تخمین زده و به شما اعلام می‌کند و از سوی دیگر، نوشته‌های حک شده یا چسبانده شده روی درب نیز از این طریق قابل خواندن خواهد بود. به این ترتیب شما می‌توانید متوجه شوید که این درب چگونه باز می‌شود یا متعلق به چه مکانی است.

نمایی از قابلیت Door Detection

نمایی از قابلیت Door Detection

سایر موارد رونمایی شده در iOS 16

از جمله دیگر امکانات این سیستم عامل می‌‌توان به عناوین زیر اشاره کرد:

  • امکان شخصی سازی قابلیت صدای فضایی (Spatial Audio)
  • اضافه شدن ویژگی Quick Note به آیفون
  • امکان شخصی سازی بیشتر میموجی‌ها

کدام آیفون‌ها توسط iOS 16 پشتیبانی می‌شوند؟

در روزهای اخیر شایعه شده بود که اپل قصد دارد تا به پشتیبانی از آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس و نسخه‌های پیش از آن در پلتفرم آی او اس ۱۶ پایان دهد. حالا همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، متأسفانه این اتفاق صحت داشته و دارندگان آیفون ۷ و مدل‌های پیش از آن، امکان نصب iOS 16 را نخواهند داشت. به این ترتیب محصولات زیر تحت پوشش نسخه جدید سیستم عامل آيفون قرار می‌گیرند:

  • آیفون ۱۳ پرو مکس
  • آيفون ۱۳ پرو
  • آیفون ۱۳
  • آيفون ۱۳ مینی
  • آیفون ۱۲ پرو مکس
  • آیفون ۱۲ پرو
  • آیفون ۱۲
  • آیفون ۱۲ مینی
  • آیفون ۱۱ پرو مکس
  • آیفون ۱۱ پرو
  • آیفون ۱۱
  • آیفون XS Max
  • آیفون XS
  • آیفون XR
  • آیفون X
  • آیفون ۸ پلاس
  • آيفون ۸
  • آیفون SE نسل ۲
  • آیفون SE نسل ۳
نمایی از آیفون‌های سازگار با آی او اس ۱۶

نمایی از آیفون‌های سازگار با آی او اس ۱۶

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =