آپدیت های نرم افزاری, اخبار, اخبار جیلبریک

انتشار iOS 13.5.1 برای جلوگیری از جیلبریک و توقف ساین iOS 13.4.1

انتشار iOS 13.5.1 برای جلوگیری از جیلبریک و توقف ساین iOS 13.4.1

اپل دقایقی پیش آپدیت ۱۳.۵.۱ – iOS 13.5.1 را برای تمام دیوایس های پشتیبانی شده خود منتشر کرد. این بروزرسانی، یک بسته نرم افزاری کوچک محسوب می‌شود که تنها یک هدف بزرگ دارد و آن هم برطرف کردن یک آسیب پذیری امنیتی است که برای جیلبریک آی او اس ۱۳.۵ استفاده می‌شود.

چندی پیش آموزش جیلبریک آی او اس ۱۳.۵ برای شما عزیزان فراسیبی منتشر کردیم که در آن روش از یک آسیب پذیری امنیتی سطح کرنل برای اجرای اپلیکیشن Unc0ver استفاده می‌شود. با وجود این که بسیاری از کاربران از جیلبریک کردن آی دیوایس خود لذت می‌برند و معتقدند که این کار آزادی بیشتری بر روی آیفون و آیپد به آنها می‌دهد، اما هکرها و افراد خرابکار نیز از همین آسیب پذیری‌ها و حفره های امنیتی برای سرقت اطلاعات استفاده می‌کنند و به همین دلیل برطرف کردن این باگ های امنیتی اولویت زیادی برای اپل دارد.

آپدیت آی او اس ۱۳.۵.۱ همزمان با آیپد او اس ۱۳.۵.۱ منتشر شده است

انتشار آپدیت آی او اس ۱۳.۵.۱

انتشار آپدیت آی او اس ۱۳.۵.۱

در همین راستا و همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، اپل آپدیت آی او اس ۱۳.۵.۱ را از دقایقی پیش برای کاربران سراسر جهان منتشر کرده است و در لیست تغییرات آن نیز تنها یک مورد دیده می‌شود که آن هم برطرف شدن باگی است که دسترسی به کرنل دیوایس و اجرای کدهای سطح پایین به اپلیکیشن ها از جمله اپلیکیشن جیلبریک Unc0ver را می‌دهد.

در واقع این مشکل امنیتی در این سیستم عامل واچ او اس ۶.۲.۶ نیز وجود داشته و اپل با انتشار یک بروزرسانی ویژه، هر سه پلتفرم نرم افزاری خود را آپدیت کرده است. اگر شما نیز علاقه‌ای به جیلبریک ندارید، پیشنهاد می‌شود که هر چه سریع‌تر این بروزرسانی را بر روی آیفون، آیپد و اپل واچ خود نصب کنید تا نگرانی‌های امنیتی به حداقل برسد.

اپل دیگر آی او اس ۱۳.۴.۱ را نیز ساین نمی‌کند

انتشار آپدیت آی او اس ۱۳.۵.۱

انتشار آپدیت آی او اس ۱۳.۵.۱

علاوه بر انتشار این آپدیت، اپل حالا دیگر ساین کردن آی او اس ۱۳.۴.۱ را نیز متوقف کرده است. آپدیت ۱۳.۵ هفته گذشته در اختیار کاربران قرار گرفت و حالا اپل با متوقف کردن ساین آی او اس ۱۳.۴.۱ دیگر به کاربران اجازه دانگرید کردن به این نسخه را نخواهد داد. بازگشت به ورژن‌‌های پایین‌تر آی او اس برای بسیاری از کاربران در برخی مواقع مفید واقع می‌شود و به خصوص هنگام انتشار جیلبریک برای نسخه‌های پایین‌تر و یا در مواردی که آپدیت جدید سیستم عامل باعث به وجود آمدن باگ‌های عجیب و غریب بر روی گوشی یا تبلت آنها می‌شود، دانگرید کردن به نسخه‌های قبلی روش معقولی به شمار می‌رود.

اما از آنجایی که در حال حاضر جیلبریک نسخه‌ی ۱۳.۵ آی او اس نیز منتشر شده، دلیلی برای دانگرید به نسخه‌های قبلی وجود ندارد و اقدام اپل برای متوقف کردن ساین این نسخه آسیب چندانی به جامعه جیلبریک وارد نمی کند. اپل همواره به دلیل موارد امنیتی علاقه دارد که کاربران به جدیدترین نسخه‌های iOS مهاجرت کنند و یکی از مواردی که به محقق شدن این موضوع کمک می‌کند، متوقف شدن ساین نسخه‌های پیشین و از بین بردن امکان دانگرید است.

اگر می‌خواهید جیلبریک کنید، آی او اس خود را آپدیت نکنید!

آپدیت iOS 13.4.1 برای اولین بار در ماه آوریل منتشر شد که باگ‌های مربوط به اپلیکیشن فیس تایم و ارتباط بلوتوثی را برطرف می‌کرد. این نسخه هفته گذشته با ورژن آی او اس ۱۳.۵ جایگزین شد که تغییرات بسیار گسترده‌تری از جمله یک Api جدید برای هشدار به کاربران هنگام ورود به مناطق پرخطر از نظر ابتلا به کرونا را به آیفون اضافه می‌کند.

جیلبریک Unc0ver

جیلبریک Unc0ver

در پایان ذکر این نکته لازم است که اگر می‌خواهید دیوایس خود را از طریق ابزار Unc0ver جیلبریک کنید، لازم است که حتما بر روی ورژن ۱۳.۵ بمانید، زیرا در صورت آپدیت از نسخه‌های پیشین، تنها امکان رفتن به آخرین نسخه یعنی آی او اس ۱۳.۵.۱ را خواهید داشت که اپل امکان جیلبریک آن را از بین برده است؛ در حال حاضر هنوز مشخص نیست که اپل چه زمانی ساین کردن این نسخه را متوقف خواهد کرد.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 3 =