آی دیوایس ها, نقد و بررسی

مقایسه کامل و جامع Beats Fit Pro با ایرپادز سری ۳ و ایرپادز پرو

مقایسه کامل و جامع Beats Fit Pro با ایرپادز سری ۳ و ایرپادز پرو

هدفون Beats Fit Pro قابلیت حذف نویز فعال (Active Noise Cancellation) را با قیمت ارزان‌تر از AirPods Pro ارائه می‌کند! در این مقاله از فراسیب نحوه عملکرد هدفون بیتس فیت پرو در برابر AirPods Pro و همتای ارزان قیمت آن، ایرپادز سری 3 آمده است.

پاییز ۲۰۲۱ یک زمان طلایی برای معرفی محصولات صوتی اپل بوده است؛ به طوری که ایرپادز نسل سوم از نظر ویژگی‌های ظاهری به ایرپاد پرو نزدیک شدند، اما قابلیت حذف نویز فعال را از دست دادند.

تصویری از ایرپادز 3 به همراه کیس شارژ

تصویری از ایرپادز 3 به همراه کیس شارژ

با معرفی Beats Fit Pro از زیرمجموعه‌های دیوایس‌های صوتی شخصی اپل، این شرکت گزینه دیگری را برای کسانی که می‌خواهند قابلیت ANC داشته باشند، ارائه می‌کند؛ اما نه لزوماً به صورت AirPods. هدفون Beats Fit Pro دارای همان فناوری تراشه H1 و بسیاری از ویژگی‌های مشابه با ایرپادزهای اپل می‌باشد؛ تنها با اضافه شدن استایل Beats، در میان ویژگی‌های دیگر.

در نگاه ساده، هدفون Beats Fit Pro جایی بین AirPods Pro و AirPods سری 3 در کاتالوگ محصولات اپل قرار می‌گیرد؛ اما باید دید که آیا به اندازه کافی کاربران اپل را تحت تاثیر ویژگی‌های ظاهری و مشخصات فنی خود قرار می‌دهد یا خیر؟

مقایسه کامل و جامع Beats Fit Pro با ایرپادز سری ۳ و ایرپادز پرو

مقایسه کامل و جامع Beats Fit Pro با ایرپادز سری ۳ و ایرپادز پرو

مقایسه ویژگی‌ فیزیکی Beats Fit Pro با ایرپادز ۳ و ایرپاد پرو

ایرپادز سری 3 اپل و ایرپادز پرو از نظر ظاهری کاملاً شبیه به یکدیگر هستند. هر دو سفید هستند و از یک منحنی با دنباله باریک شکیل شده‌اند که با دریچه‌های سیاه در چند نقطه کامل شده است.

تفاوت ظاهری اصلی این است که AirPods Pro از گوش‌گیر‌های سیلیکونی استفاده می‌کند؛ در حالی که ایرپادهای نسل سوم به دنباله تماماً متصل هستند که به درستی در ورودی مسیر گوش کاربر قرار می‌گیرد. این نوک سیلیکونی باعث می‌شود AirPods Pro در خود مجرای گوش قرار بگیرد و همچنین به ویژگی های ANC آن کمک می‌کند.

مقایسه مشخصات فنی در یک نگاه

  Beats Fit Pro AirPods نسل سوم AirPods Pro
قیمت (دلار) 199.99 179 249
ابعاد (میلی‌متر) 19 × 24 × 30 18.26 × 19.21 × 30.79  24.0 × 21.8 × 30.9
وزن (گرم) 5.6 4.28 10.8
ابعاد کیس (میلی‌متر) 28.5 × 62 × 62 21.38 × 46.40 × 54.40 21.7 × 60.6 × 45.2
وزن کیس (گرم) 55.1 37.91 45.6
عمر باتری 6 ساعت با ANC 6 ساعت 4.5 ساعت با ANC
عمر باتری با محفظه شارژ تا 24 ساعت تا 30 ساعت تا 24 ساعت
قابلیت اتصال بلوتوث بی‌سیم 1 بلوتوث 5.0  بلوتوث 5.0
مقاومت در برابر تعریق و آب IPX4 IPX4 IPX4
قابلیت حذف نویز فعال (ANC) دارد ندارد دارد
قابلیت Spatial Audio دارد دارد دارد
رنگ‌ها سفید، سیاه، بنفش، خاکستری سفید سفید

هدفون Beats با دیزاین متفاوت از انتخاب های معمول اپل

تصویر هدفون بیتس فیت پرو

تصویر هدفون بیتس فیت پرو

به جای حالت خمیده رو به پایین پایه‌های ایرپادز، یک هدفون با پایه رو به بالا طراحی شده است که فرم حرف “b” را شکل می‌دهد. یک نوک سیلیکونی برای Beats Fit Pro در نظر گرفته شده است؛ در حالی که پایه‌های هدفون خم می‌شوند تا در چین‌های گوش قرار بگیرند. نوآوری جالب هدفون بیتس دریچه‌هایی برای کاهش فشار و راحتی در استفاده طولانی مدت هستند.

یکی از مزایای قطعی Beats Fit Pro نسبت به AirPods انتخاب رنگ است. در حالی که هدفون های اپل فقط در رنگ سفید استاندارد موجود هستند، Beats چهار گزینه را ارائه می‌دهد: Beats White، Beats Black، Stone Purple یا Sage Grey.

مقایسه طراحی Beats Fit Pro با ایرپادز سری ۳ و ایرپادز پرو

بررسی وزن و ابعاد هدفون بیتس فیت پرو با ایرپادز پرو و ایرپادز سری ۳

از نظر ابعاد، Beats Fit Pro در فضایی مشابه با دو هدفون AirPods قرار دارد. ابعاد Beats Fit Pro (62 × 62 × 28.5 میلی‌متر) است؛ در مقابل، ایرپادز سری سوم دارای ابعاد (54.4 × 46.4 × 21.38 میلی‌متر) و ایرپادز پرو (60.6 × 45.2 × 21.7 میلی‌متر) هستند.

از نظر وزن، هدفون بیتس فیت پرو کمترین وزن هر هدفون را دارد و حدودا هم‌وزن با ایرپادز نسل سوم است. اما از نظر وزن کیس، کیس Beats Fit Pro از AirPods سری 3 و AirPods Pro سنگین‌تر می‌باشد.

هدفون بی سیم ایرپاد پرو اپل

هدفون بی سیم AirPods Pro

امکانات و سایر قابلیت ها

همه مدل‌ها دارای رتبه IPX4 در مقاومت در برابر آب و رطوبت هستند؛ در حالی که هیچ‌کدام قادر به مقابله با غوطه‌وری در آب نیستند! این موضوع به این معنی است که تمام هدفون‌ها باید بتوانند پاشیده‌شدن آب، عرق کردن و باران خفیف را تحمل کنند.

پایه‌های آویزان AirPods سری 3 و AirPods Pro برای کنترل‌های متفاوت استفاده می‌شوند. در واقع با ضربه‌ها و فشارهایی جزئی می‌توان کنترل تماس‌ها و ویژگی‌ها را بدست گرفت. در حالی که با Beats Fit Pro چنین رابطی مبتنی بر ضربه ندارید؛ اما می‌توانید لوگوی Beats را روی هر هدفون به عنوان دکمه‌ای برای کنترل‌های نسبتا مشابه فشار دهید.

تصویری از ایرپادز 3 در حال شارژ از طریق مگ سیف

تصویری از ایرپادز 3 در حال شارژ از طریق مگ سیف

ویژگی کیس بیتس فیت پرو با AirPods 3 و AirPods Pro

هر سه هدفون بی‌سیم دارای قاب‌هایی هستند که به عنوان محفظه شارژ عمل می‌کنند. از همان ابتدا، می‌توان گفت که قاب‌های هدفون‌های اپل به طور قابل توجهی کوچک‌تر از مدل Beats هستند. با باز کردن قاب‌ها، می‌توانید متوجه شوید که اپل هیچ فضای داخلی را هدر نداده است؛ در حالی که به ظاهر فضای خالی زیادی در قاب بزرگ‌تر Beats وجود دارد.

هدفون Beats دارای قابلیت شارژ بی‌سیم در کیس خود نیست؛ در حالی که هر دو هدفون AirPods سری 3 و AirPods Proاین قابلیت را دارند. کاربر می‌تواند با استفاده از کابل USB-C برای شارژ کیس Beats Fit Pro استفاده کند.

مقایسه قیمت Beats Fit Pro با ایرپادز سری ۳ و ایرپادز پرو

نگاهی به فناوری پخش صدا

همه هدفون‌های مورد بررسی، از یک تراشه H1 استفاده می‌کنند که مجموعه‌ای از ویژگی‌های تقریباً مشابه را در سراسر هدفون ارائه می‌کند. این بدان معناست که شما با iOS، جفت شدن با یک لمس، جابه‌جایی خودکار بین دستگاه‌های اپل، اشتراک‌گذاری صدا با یک جفت دیگر Beats یا AirPods و پشتیبانی از «Hey Siri» و اپلیکیشن Find My را دریافت می‌کنید.

تفاوت بزرگ پخش صدا در این هدفون‌ها این است که ایرپادز سری 3 فاقد فناوری ANC است. هر دو هدفون Beats Fit Pro و AirPods Pro می‌توانند برخی از نویزها را برای تجربه شنیداری بهینه‌تر، مسدود و حذف کنند. در واقع Beats Fit Pro و AirPods Pro دارای حالت شفاف‌سازی صدا هستند؛ که به برخی از صداهای محیطی اجازه می‌دهد از فیلتر ANC عبور کنند.

قابلیت Lossless Audio

قابلیت Lossless Audio

در مورد کیفیت پخش صدا در Beats Fit Pro، باید بگوییم که شامل یک پلتفرم آکوستیک ویژه است. این پلتفرم برای بهینه سازی صدا استفاده می‌شود تا باعث ایجاد صدایی کمتر با وضوح بیشتر و باس قابل توجه‌تر شود.

عمر باتری کدام هدفون بیشتر است؟

اپل سری سوم ایرپادز را با شش ساعت عمر باتری با یک بار شارژ به کاربران معرفی کرده است؛ که اگر از گزینه Spatial Audio برای گوش دادن به موسیقی استفاده کنید، پنج ساعت است. در زمان مکالمه نیز عمر باتری به حدود 4 ساعت با یک بار شارژ، کاهش می‌یابد.

تصویری از نسخه سفید رنگ بیتس فیت پرو

تصویری از نسخه سفید رنگ بیتس فیت پرو

هدفون AirPods Pro تا 4.5 ساعت را با ANC روشن ارائه می‌دهد؛ اما با خاموش بودن ANC و Spatial Audio تا 5 ساعت می‌رسد. برای زمان مکالمه نیز عمر باتری به 3.5 ساعت کاهش می‌یابد. اما هدفون Beats Fit Pro در اینجا عالی عمل می‌کند!

این محصول را با روشن بودن ANC می‌توانید تا 6 ساعت فعال داشته باشید و با ANC و Spatial Audio خاموش، این زمان به 7 ساعت افزایش می‌یابد. البته اپل مدت زمان مکالمه بیتس فیت پرو را ارائه نداده است.

هر سه هدفون، قابلیت شارژ سریع را ارائه می‌کنند که در آن با 5 دقیقه شارژ کیس، یک ساعت می‌توان از هدفون استفاده کرد. Beats آن را به عنوان Fast Fuel معرفی کرده است.

بررسی قابلیت Beats Fit Pro با ایرپادز سری ۳ و ایرپادز پرو

اتصال آسان با Beats Fit Pro

یکی از زمینه‌های ارتباطی که Beats Fit Pro در آن بهتر عمل می‌کند، اتصال اندروید است. در حالی که هدفون‌های اپل می‌توانند از طریق جفت‌سازی بلوتوث معمولی به تلفن هوشمند یا تبلت اندرویدی متصل شوند، Beats در ارائه برخی از ویژگی‌های مبتنی بر iOS در اندروید، تلاش بیشتری کرده است.

این بدان معناست که اگر برنامه Beats برای اندروید را نصب کنید، می‌توانید از جفت‌سازی با یک لمس، کنترل‌های ویژه هدفون، به‌روزرسانی‌های میان‌افزار و تست Fit استفاده کنید و حتی از میزان باتری باقی‌مانده مطلع شوید.

تصویری از بیتس فیت پرو درون گوش دو شخص مختلف

تصویری از بیتس فیت پرو درون گوش دو شخص

قیمت Beats Fit Pro کمتر است یا ایرپادز؟

اپل برای آخرین مدل ایرپاد خود، یعنی ایرپادز نسل سوم، 179 دلار دریافت می‌کند. در حالی که AirPods Pro که دوباره ارائه می‌شود، ۲۴۹ دلار قیمت دارد. قیمت Beats Fit Pro نیز 199.99 دلار است. واضح است که قیمت ایرپادز سری 3 از مابقی گزینه‌ها کمتر است.

نتیجه مقایسه

با توجه به امکانات Beats Fit Pro مثل تراشه H1، حالت ANC و Spatial Audio می‌توان آن را هم‌تراز با ایرپادز اپل قرار داد. در حالی که به‌خاطر عدم پشتیبانی از کیس بی‌سیم می‌توان آن را در درجه سوم قرار داد!

تصویر ایرپاد پرو نسل ۱

تصویر ایرپاد پرو نسل ۱

در حقیقت با درنظر گرفتن معیار مهم طول عمر باتری، بیتس فیت پرو می‌شود را در انتخاب دوم قرار داد. از طرفی با مقایسه ایرپادز 3 و بیتس فیت پرو می‌توان گفت که AirPods سری 3 انتخاب مطمئن‌تری است. در نهایت اگر بنا به نظر کاربر ویژگی‌هایی مثل تنوع رنگی، فناوری حذف صدای باد و سازگاری بهتر با اندروید اهمیت بیشتری داشته باشند، Beats Fit Pro گزینه مناسب‌تری است.

منبع محتوا: AppleInsider

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره صبا عموزاده

معمولا سمت کارای سخت و پرزحمت میرم؛ مثل درس خوندن تو امیرکبیر یا خوندن زبان آلمانی! اما محتوانویسی از اون کاراییه که هرچقدر هم پرچالش باشه، بازم واسم لذت‌بخشه... امیدوارم بتونم این حس خوب رو بهتون منتقل کنم:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 5 =