آی دیوایس ها, نقد و بررسی

نقد و بررسی ایرتگ اپل ؛ آیا در ایران قابل استفاده است؟

نقد و بررسی ایرتگ اپل ؛ آیا در ایران قابل استفاده است؟

در این مطلب از فراسیب قصد داریم ایرتگ اپل را به صورت موشکافانه بررسی کرده و چگونگی استفاده از آن را زیر ذره بین ببریم.

ایرتگ اپل را می‌توان کوچکترین محصولی به حساب آورد که کوپرتینویی‌ها از بدو تأسیس شرکت‌شان طراحی و تولید کرده‌اند. اگر این محصول نیاز به قاب یا محفظه‌ای نداشت، یک گجت فوق العاده به حساب می‌آمد. اما استفاده از آن نیازمند دانستن مواردی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ایرتگ اپل تمام کاری که مسئولان این شرکت آمریکایی ادعا کرده‌اند یا تمام مواردی که در مورد آن شایعه شده بود را به آسانی و راحتی انجام می‌دهد. اگر قصد دارید تا یک دیوایس، کیف، کلید یا برخی وسایل خود را گم نکنید، استفاده از ایرتگ اپل بهترین گزینه برای شما به حساب می‌آید. شاید این موضوع به دلیل فوق العاده بودن آن، یا مدت زمانی است که برای ارائه و عرضه آن به بازار منتظر مانده بودیم.

در این مطلب قصد داریم تا AirTag را در بخش‌های مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهیم و به عنوان اولین گزینه، به سراغ مشخصات و زبان طراحی آن می‌رویم.

نقد و بررسی ایرتگ اپل؛ مشخصات فنی و زبان طراحی

این محصول هوشمند و جذاب تنها 11 گرم وزن دارد و قرار دادن آن درون اجسام مختلف، تأثیر آنچنان زیادی روی وزن‌شان نخواهد گذاشت. همچنین قطر آن تنها 3.2 سانتی متر خواهد بود. البته AirTag در نگاه اول کوچک به نظر می‌آید، اما آنچنان که تصورش را می‌کنید کوچک نیست.

مقایسه ایرتگ اپل در کنار سکه یک پوندی

مقایسه ایرتگ اپل در کنار سکه یک پوندی

ضخامت ایرتگ 8 میلیمتر اعلام شده است که در مقایسه با سکه، از ضخامت بیشتری برخوردار خواهد بود. همچنان امکان الصاق آن به یک جسم، بدون این که از قاب‌های مخصوص آن استفاده کنید، نخواهد بود. مگر این که این گجت را درون کیف یا کوله پشتی یا مواردی از این قبیل بیندازید که در این صورت، احتیاجی به قاب‌‌ها و لوازم جانبی نیست.

بدون شک این موضوع تا حد زیادی ناامید کننده به نظر آمده و همچنین خرید یک قاب یا لوازم جانبی دلخواه‌تان، به قیمت اولیه آن خواهد افزود. شرکت‌‌های مطرحی مانند Hermes دست به طراحی و تولید لوازم جانبی گران قیمتی در این حوزه زده‌اند. اما اگر با مشکل مالی دست و پنجه نرم می‌کنید، احتیاجی به خرید محصولاتی با برند یاد شده نیست و قاب‌های ارزان قیمت‌تری نیز در بازار وجود دارند.

AirTag و نگهدارنده‌های جانبی آن

AirTag و نگهدارنده‌های جانبی آن

این موضوع را در نظر داشته باشید که باتری ایرتگ اپل حدودا یک سال دوام آورده و پس از آن، باید این قطعه را با یک گزینه جدید تعویض کنید. پس در انتخاب لوازم جانبی مربوطه دقت کرده و محافظی که باز و بسته کردن آن سخت باشد را به هیچ عنوان انتخاب نکنید.

باتری این محصول از نوع CR2032 بوده که در تمامی فروشگاه‌ها به آسانی یافت می‌شود و خوشبختانه اپل در این زمینه انحصارطلبی همیشگی خود را کنار گذاشته و از باتری‌ای استفاده کرده است که کاربران و خریداران AirTags بتوانند به آسانی آن را تهیه کنند.

ایرتگ اپل در کنار باتری، از دو قطعه دیگر نیز تشکیل شده است که نسخه کالبدشکافی شده آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

قطعات جدا شده ایرتگ اپل

قطعات جدا شده ایرتگ اپل

بخش نقره‌ای رنگ، قطعه‌ای است که تراشه U1 را درون خود جای داده است که همین قطعه سخت افزاری، قابلیت Precision Finding که یکی از امکانات مهم ایرتگ محسوب می‌شود را با خود به همراه دارد. قسمت سفید رنگ نیز اسپیکر دستگاه را درون خود جای داده است که از صدایی بلند نیز برخوردار خواهد بود.

البته نباید انتظار صدایی با فرکانس بسیار بالا را داشته باشید. زنگ صدای ایرتگ بسیار گوش نواز خواهد بود، اما گوش دادن به آن در طولانی مدت ممکن است شما را آزار دهد. ایرتگ به شما کمک خواهد کرد تا اجسام گم شده خود را به آسانی پیدا کرده یا در صورت قرار گرفتن آن توسط شخص دیگری درون وسایل‌تان، این موضوع به سرعت به شما اطلاع داده خواهد شد.

راه اندازی و کاربرد AirTag

برای راه اندازی AirTag کافی است تا لایه محافظ آن را به راحتی خارج کرده تا ارتباط میان باتری و تراشه آن برقرار شود. به این ترتیب اگر آن را در نزدیکی آیفون خود نگه داشته باشید، مانند تصویر زیر پنجره پاپ‌آپ شناسایی آن بالا خواهد آمد و می‌توانید به راحتی این گجت جذاب و هوشمند را راه‌اندازی کنید.

راه اندازی اولیه AirTags توسط آیفون

راه اندازی اولیه AirTags توسط آیفون

مراحل راه اندازی ایرپاد توسط آیفون کاملا مانند ایرپادها خواهد بود. بد نیست بدانید که اتصال ایرتگ به آیفون، باعث کانکت شدن آن به اپل آیدی‌تان نیز خواهد شد.

به این ترتیب زمانی که آن را از طریق آیفون‌تان ستاپ کنید، پس از آن روی سایر محصولات نیز در دسترس خواهد بود. حتی اگر توسط مرورگر کامپیوتر به سایت آیکلاد نیز بروید، می‌توانید محل ایرتگ روی نقشه را مشاهده کنید.

زمانی که پیدا کردن ایرتگ اپل تبدیل به یک دردسر بزرگ می‌شود!

پیدا کردن ایرتگ توسط آیفون‌تان اگر در محدوده نزدیک به آن باشید یک گزینه ایده‌آل و جذاب به حساب می‌آید. اما زمانی که فاصله ایرتگ از شما شدیدا دور باشد، پیدا کردن آن به اشخاص دیگری که از آیفون استفاده می‌کنند بستگی خواهد داشت. همچنین می‌توانید آموزش استفاده از Find My برای پیدا کردن آیفون یا آیپد گم شده را مطالعه کنید.

بد نیست بدانید که در تست‌های انجام شده، ایرتگی که در گوشه خیابان افتاده بود، توسط رانندگانی که از کنار آن رد شده بودند شناسایی و به فرد دارنده آن تحویل داده شده بود. این موضوع فوق العاده هیجان انگیز است. این طور نیست؟!

پیدا شدن یا نشدن ایرتگی که با فاصله زیاد آن را گم کرده‌اید، کاملا به افرادی بستگی دارد که در آن محدوده زندگی می‌کنند. قابلیت Precision Finding و در کل ایرتگ توسط شبکه فایند مای (Find My) اپل شناخته شده و کاربرد پیدا می‌کند. اما اگر ایرتگ خود را در محل ناشناخته‌ای گم کرده باشید، اپلیکیشن فایند مای قادر خواهد بود تا آخرین محل اتصال آن با آیفون‌تان را روی نقشه به شما نمایش دهد.

به این ترتیب می‌توانید با مراجعه به محل مورد نظر، با راحتی با راهنمایی گرفتن از نقشه این اپلیکیشن AirTag خود را پیدا کنید.

نمایش ایرتگ روی نقشه

نمایش ایرتگ روی نقشه

همان طور که اشاره کردیم، این قابلیت با نام Precision Finding شناسایی می‌شود. این ویژگی توسط تراشه U1 موجود روی آیفون‌ها عمل خواهد کرد. پس اگر از آیفون 11 یا مدل‌های بعد از آن استفاده می‌کنید، این چیپ روی گوشی هوشمند شما قرار دارد.

البته این موضوع را باید بدانید که علاوه بر مجهز بودن آیفون‌تان به چیپ U1، باید در کشوری نیز زندگی کنید که قوانین آن اجازه استفاده از این پردازنده را بدهد. در حال حاضر کشورهای زیر اجازه استفاده از چیپ U1 را به افراد ساکن نخواهند داد:

  • ارمنستان
  • آذربایجان
  • بلاروس
  • اندونزی
  • قزاقستان
  • قرقیزستان
  • نپال
  • روسیه
  • تاجیکستان
  • ترکمنستان
  • اوکراین
  • ازبکستان
  • ایران!

اگر در یکی از کشورهای یاد شده سکونت داشته باشید، ایرتگ همچنان برای‌تان یک وسیله کاربردی خواهد بود. اما روند کاربرد آن متفاوت خواهد بود. به این ترتیب ایرتگ نیز مانند سایر محصولات، دستگاهی خواهد بود که روی نقشه آن را مشاهده خواهید کرد و بدون همراه داشتن راهنما، باید به سراغ آن بروید.

قابلیت Precision Finding در ایرتگ اپل

قابلیت Precision Finding در ایرتگ اپل

کارایی AirTag در تمامی شرایط یکسان خواهد بود و به شما کمک می‌کند تا وسیله گم شده را به راحتی پیدا کنید. مخصوصا اگر در کشورهای پشتیبانی شده ساکن باشید، راهنمای آن روی نقشه به آسانی شما را به محل گم شده هدایت می‌کند.

خطا‌ها و انتقادات پیرامون ایرتگ اپل

یکی از ایرادات رایج، عدم نمایش مسافت تحت سیستم متریک (حتی خارج از کشور آمریکا) است و باید با مقیاس فوت کنار بیایید. مسئولان وب سایت Apple Insider در بررسی‌های خود، تنها یک بار با پیام خطای More light required روبرو شدند و دیگر این پیغام هنگام کار با اپلیکیشن فایند مای ظاهر نشد. متأسفانه مدیران و تیم فنی شرکت اپل نیز هیچ نظریه‌ای در مورد این پیام اعلام نکردند.

به ترتیب از چپ به راست: آغاز مرحله پیدا کردن ایرتگ، زمان رسیدن به آن هنگام مواجهه با پیام خطای یاد شده

به ترتیب از چپ به راست: آغاز مرحله پیدا کردن ایرتگ، زمان رسیدن به آن هنگام مواجهه با پیام خطای یاد شده

امکان به اشتراک گذاری ایرتگ اپل وجود نخواهد داشت

یکی از مشکلاتی که دارندگان AirTags با آن روبرو هستند، بر خلاف سایر محصولات شرکت اپل، عدم امکان به اشتراک گذاری این گجت یا لوکیشن آن با دیگران است.

تصور کنید شما به همراه پارتنر یا هم خانه خود زندگی می‌کنید و قصد دارید تا کلید منزل یا خودروی خود را با او به اشتراک بگذارید. بودن چنین خصوصیتی یک امر مهم و کاربردی به حساب می‌آید. اما متأسفانه اپل چنین اجازه‌ای را به شما نخواهد داد و مهم ترین دلیل این امر، حفظ حریم شخصی کاربران است.

پک چهار عددی ایرتگ

پک چهار عددی ایرتگ

تصور کنید سارقان به یک شخص حمله کرده و قصد ورود به خانه وی را داشته باشند. اگر امکان به اشتراک گذاری ایرتگ وجود داشته باشد، امنیت او به خطر افتاده و سارقان به راحتی خواهند توانست وارد منزل وی شوند. به همین دلیل است که اپل از این امر جلوگیری به عمل آورده است.

برای حل این مشکل باید یک AirTag دیگر را خریداری کنید. مسلما این موضوع برای شخص کاربر هزینه اضافه را در بر خواهد داشت و کمپانی آمریکایی یاد شده نیز از این موضوع سود بسیار زیادی را به جیب خواهد زد. اما مطمئنا امنیت، چیزی است که کاربران بیشتر به فکر آن هستند و با این موضوع کنار خواهند آمد.

ایجاد استقلال بین چند ایرتگ اپل

اگر مشغول استفاده از چند ایرتگ باشید، مسلما ایجاد تمایز میان آن‌ها کار بسیار سختی خواهد بود. به کمک روش ساده‌ای که اپل برای شما در نظر گرفته، می‌توانید میان آن‌ها به راحتی تفاوت قائل شوید.

امکان شخصی سازی ایرتگ اپل هنگام خرید آن‌ها به صورت آنلاین

امکان شخصی سازی ایرتگ اپل هنگام خرید آن‌ها به صورت آنلاین

اپل قابلیتی را برای کاربران هنگام سفارش ایرتگ در نظر گرفته که به آن‌ها کمک می‌کند تا ایموجی یا متن دلخواه خود را روی بدنه این محصول حک کنند. بد نیست بدانید که این گزینه هزینه اضافه‌ای برای شما در بر نخواهد داشت و می‌توانید روی هر یک از ایرتگ‌ها، ایموجی و متن دلخواه خود را اضافه کنید.

آیا خرید ایرتگ منطقی است و کاربرد دارد؟

برای افرادی که مدام وسایل خود را گم می‌کنند، خرید این محصول یک امر حیاتی به حساب می‌آید. همچنین از آن جا که ممکن است نسخه دوم این محصول در کار نبوده و اپل به فکر ارتقاء آن نباشد، لذا برای جلوگیری از گم شدن وسایل و پیدا کردن آن‌ها در شرایط خاص، می‌توانید از این گجت هوشمند استفاده کنید.

اپل برای فروش بیشتر و بهتر AirTag دست به کاری هوشمندانه زده و این محصول را در قالب تک یا پک چهارتایی به فروش می‌رساند. توصیه کوپرتینویی‌ها به کاربران، خرید پک چهارتایی است. چرا که مطمئنا کاربران به تعداد زیادی از این محصول برای الصاق به کلید،‌کوله پشتی، حیوان خانگی یا مواردی از این قبیل نیاز خواهند داشت.

نمایش ایرتگ اپل در نقشه

نمایش ایرتگ اپل در نقشه

در حال حاضر ایرتگ در نسخه تک به قیمت 29 دلار و پک چهارتایی آن نیز به قیمت 99 دلار به فروش می‌رسد. به این ترتیب هنگام خرید پک چهارتایی، صرفه جویی 17 دلاری برای شما در میان بوده که مطمئنا این قضیه به نفع شخص کاربر خواهد بود.

نکات مثبت خرید ایرتگ اپل

  • انجام کارهایی که اپل اعلام کرده و کاربران نیز از آن انتظار دارند.
  • راه اندازی سریع و انجام تنظیمات به آسان‌ترین شکل ممکن
  • امنیت و حریم شخصی کاربران به بهترین شکل ممکن رعایت خواهد شد.

نکات منفی خرید ایرتگ اپل

  • قیمت نسبتا بالا
  • نیاز به خرید لوازم جانبی برای الصاق به برخی اشیاء مانند کلید یا مواردی از این قبیل
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =