آپدیت های نرم افزاری, اخبار اپل

آی او اس ۱۴.۵ بطور عمومی منتشر شد؛ همه آنچه باید درباره iOS 14.5 بدانید

آی او اس ۱۴.۵ بطور عمومی منتشر شد؛ همه آنچه باید درباره iOS 14.5 بدانید
عناوین مطلب در یک نگاه بستن لیست

اپل به‌روزرسانی آی او اس ۱۴.۵ را برای عموم کاربران آیفون‌های سازگار (آیفون 6s به بعد) منتشر کرد. در این مطلب از فراسیب، شما را با تمام قابلیت‌ها و امکانات iOS 14.5 آشنا خواهیم کرد.

کمپانی اپل سه‌شنبه گذشته آی او اس ۱۴.۵ را به صورت رسمی برای عموم کاربران منتشر کرد که شامل چندین ویژگی جدید و تغییر مهم است. این بزرگ‌ترین به‌روزرسانی نرم افزاری آی او اس از زمان عرضه نسخه ۱۴ محسوب می‌شود. در این مقاله شما را با تمام ویژگی‌ها و امکانات جدید به‌روزرسانی آیفون‌های اپل بیشتر آشنا خواهیم کرد.

باز کردن قفل آیفون با اپل واچ هنگام زدن ماسک به صورت

با آی او اس ۱۴.۵ و واچ او اس ۷.۴، اپل باز کردن قفل صفحه آیفون هنگامی که ماسک روی صورت کاربر است را آسان کرده است. یک گزینه جدید به نام Unlock with Apple Watch به بخش تنظیمات فیس آیدی آیفون‌های اپل اضافه شده است که به کاربر اجازه می‌دهد وقتی ماسک روی صورت دارد و فیس آیدی قادر به تشخیص چهره آن نیست، از اپل واچ خود به عنوان یک ابزار احراز هویت ثانویه استفاده کند.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

این یعنی شما مجبور نیستید ماسکتان را بردارید یا حتما به صورت دستی رمزعبور را وارد کنید تا قفل صفحه باز شود. برای استفاده از این قابلیت هم باید اپل واچ شما به واچ او اس ۷.۴ به‌روزرسانی شده باشد و iOS 14.5 را هم روی آیفون خود نصب کرده باشید. علاوه بر این باید از صفحه تنظیمات آیفون وارد بخش Face ID & Passcode شده و گزینه Unlock with Apple Watch را به حالت فعال درآورده باشید.

اگر در مورد امنیت خود نگران هستید، اپل با قابلیت‌های امنیتی داخلی خود نگرانی شما را برطرف می‌کند. شما نیاز دارید که مطمئن شوید اپل واچ روی مچ دست شما است و برای تأیید اعتبار جهت باز کردن قفل گوشی، وقتی اولین بار از آن استفاده می‌کنید باید رمزعبور ساعت را وارد کنید. اگر ساعت خود را از مچ دست خود جدا کنید و صفحه آن قفل شود، شما باید مجدداً رمزعبور را وارد کنید.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

در اینجا از یک حسگر مجاورتی هم استفاده می‌شود که اگر آیفون شما نزدیکی ساعت هوشمندتان نباشد و دوربین آن تمام چهره شما را پوشش ندهد، قفل صفحه را باز نخواهد کرد. در این روش همچنان از فیس آیدی استفاده می‌شود و آن نیاز دارد که چشم‌های شما را اسکن کند.

گرچه می‌توانید از اپل واچ به عنوان یار کمکی فیس آیدی برای باز کردن قفل آیفون بدون وارد کردن رمزعبور استفاده کنید، اما ساعت شما نمی‌تواند فرآیند احراز هویت در پرداخت‌های Apple Pay یا App Store را انجام دهد. در این صورت به اسکن کامل چهره شما یا وارد کردن رمزعبور نیاز است.

پشتیبانی از AirTags

آپدیت iOS 14.5 پشتیبانی از دستگاه تازه معرفی شده AirTags را به همراه دارد که به کاربر اجازه می‌دهد از طریق اپلیکیشن Find My بتواند به دنبال آن بگردد. روی گوشی‌های آیفون ۱۲ و آیفون ۱۱ یک قابلیت به نام Precision Finding وجود دارد که از چیپ امنیتی U1 برای ارائه راهنمای تصویری، صوتی یا بازخوردهای لرزشی برای پیدا کردن یک شیء گم شده که AirTags به آن متصل است، استفاده می‌کند.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

ایرتگ دارای یک حالت گم شدن است که از طریق صدا ردیابی می‌شود و می‌تواند با استفاده از شبکه Find My روی آیفون، آیپد یا کامپیوترهای مک که در مجاورت آن هستند، پیدا شود.

معرفی جاده‌های خطرناک و دوربین‌های کنترل سرعت توسط Apple Maps

آی او اس ۱۴.۵ اپل یک قابلیت جمع‌سپاری شبیه به Waze را برای گزارش تصادفات، خطرات و دوربین‌های کنترل سرعت در مسیر از طریق اپلیکیشن Maps ارائه می‌کند.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

یک دکمه Report جدید به اپلیکیشن Apple Maps اضافه شده که به شما امکان گزارش یک سانحه رانندگی یا یک دوربین کنترل سرعت را در مسیر می‌دهد. این مشابه چیزی است که Waze ارائه می‌کند. دکمه Report هم از طریق آیفون و هم CarPlay در دسترس کاربران قرار دارد.

در گوشه بالا، سمت راست صفحه‌ی اپلیکیشن Maps روی دکمه‌ی اطلاع‌رسانی ضربه بزنید، سپس گزینه‌ی Report an Issue را مشاهده خواهید کرد. البته اگر در حال حرکت در مسیر باشید، دسترسی به دکمه گزارش آسوده‌تر خواهد شد.

زمان تقریبی رسیدن به مقصد برای مسیرهای پیاده‌روی/ دوچرخه‌سواری

وقتی در حال مسیریابی برای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری هستید، اکنون گزینه جدیدی برای ارسال زمان تقریبی رسیدن به مقصد، به یک شخص از طریق اپلیکیشن Messages اضافه شده است. با ضربه زدن روی کارت مربوط به مسیر در پایین صفحه یا از طریق دستیار مجازی Siri می‌توانید این زمان را برای شخص مربوطه ارسال کنید.

پشتیبانی از AirPlay 2 توسط سرویس فیتنس پلاس

آپدیت‌های iOS 14.5 و iPadOS 14.5 و همچنین watchOS 7.4 پشتیبانی از AirPlay 2 را به سرویس فیتنس پلاس اضافه می‌کنند و به مشترکین این سرویس اجازه می‌دهند از طریق فناوری ایر پلی،‌ تمرینات ورزشی خود را روی صفحه تلویزیون بیندازند. به لطف این قابلیت، تمرینات روی یک صفحه بزرگ‌تر از گوشی به نمایش درمی‌آیند؛ هرچند متأسفانه اپل واچ نمی‌تواند آمار و ارقام مربوط به تمرینات شما را از این طریق به نمایش درآورد.

این آمار شامل حلقه‌های فعالیت، زمان باقی‌مانده از تمرین، کالری‌های سوزانده شده، طول تمرین و غیره می‌شوند که به جای تلویزیون، روی آیفون یا آیپد شما به نمایش درخواهند آمد.

پشتیبانی دو سیم کارت از 5G

یکی از امکاناتی که صاحبان آیفون‌های دو سیم کارت سری ۱۲ بی‌صبرانه منتظر آن بودند، فعال شدن پشتیبانی دو سیم کارت از 5G بود که اکنون همراه آی او اس ۱۴.۵ ارائه شده است. این قابلیت به کاربران گوشی‌های آیفون ۱۲ دو سیم کارت اجازه می‌دهد از دو سرویس خط 5G روی گوشی خود استفاده کنند. پیش از این تنها یکی از سیم کارت‌ها می‌توانست از شبکه 5G پشتیبانی کند.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

بهبود در مصرف داده 5G

حالت پیشرفته Smart Data Mode بهینه‌سازی‌هایی را روی شبکه 5G برای بهبود مصرف داده و عمر باتری بیشتر گوشی ارائه خواهد داد.

ایموجی‌های جدید

در آی او اس جدید اپل چندین شکلک ایموجی جدید از جمله قلب آتشین، قلب باندپیچی شده، چهره‌ای غرق در ابر، چهره‌ای با چشم‌های مارپیچ و چندین ایموجی مرد و زن جدید با رنگ پوست مختلف در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

اپل همچنین خون را از روی ایموجی سرنگ حذف کرده تا ظاهر بهتری گرفته و حتی بتوان از آن برای واکسیناسیون هم استفاده کرد. ایموجی هدفون هم اکنون ظاهری شبیه به ایرپادز مکس گرفته و اموجی صخره‌نورد نیز اکنون با یک کلاه ایمنی همراه شده است.

انتخاب سرویس پخش موسیقی از طریق Siri

در iOS و iPadOS 14.5 گزینه‌ای برای انتخاب سرویس پخش موسیقی دلخواه کاربر برای Siri اضافه شده که وقتی کاربر از Siri با فرامین صوتی می‌خواهد آهنگ‌ها را پخش کند، سرویس انتخاب شده توسط کاربر اجرا شود. بعد از این آپدیت، اولین باری که از سیری می‌خواهید یک موسیقی را پخش کند، شما فهرستی از سرویس‌های پخش موسیقی دیگری به جز Apple Music و Apple Podcasts را هم مشاهده خواهید کرد.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

بعد از این که یکی از این اپلیکیشن‌ها را انتخاب کردید، Siri انتخاب شما را برای فرمان صوتی پخش بعدی به خاطر خواهد سپرد. به طور مثال اگر اسپاتیفای را انتخاب کرده باشید و سپس از سیری بخواهید یک موسیقی پخش کند، دیگر نیازی نیست اسپاتیفای را مجدداً برای دسترسی توسط سیری انتخاب کنید.

البته توجه داشته باشید که این گزینه‌ی انتخاب اپلیکیشن پیش‌فرض موسیقی نیست و هیچ راهی برای فعال کردن همیشگی این سرویس نیست. در واقع شما با انتخاب سرویس موسیقی مورد نظر خود به سیری ترجیحتان را می‌فهمانید.

صداهای جدید برای Siri

دو صدای انگلیسی جدید همراه iOS 14.5 به Siri اضافه شده است و دیگر به صورت پیش‌فرض، صدای سیری یک زن نخواهد بود. کاربران هنگام راه‌اندازی Siri می‌توانند انتخاب کنند که کدام صدا را ترجیح می‌دهند.

بعد از ارتقاء سیستم به iOS 14.5، بخش Siri & Search در صفحه تنظیمات آیفون یک گزینه جدید را به Siri Voice را اضافه می‌کند. برچسب Accent (لهجه) اکنون به Variety (نوع) تغییر پیدا کرده و به دلیل اضافه شدن صداهای اضافه، دیگر انتخاب جنسیت وجود ندارد.

دیگر پیشرفت‌های Siri

اپل می‌گوید Siri تماس‌های دریافتی را اعلام خواهد کرد و اطلاعاتی از تماس‌گیرنده را در اختیار شما خواهد گذاشت. وقتی AirPods یا هدفون‌های برند Beats را هم پوشیده باشید، مکالمات به صورت هندزفری ممکن خواهد بود. ضمن اینکه Siri اکنون می‌تواند با مخاطبین اورژانسی شما در مواقع لازم تماس گرفته و همچنین یک فیس تایم گروهی را هم با سیری ایجاد کنید.

پشتیبانی از دسته بازی کنسول‌های جدید

با آی او اس ۱۴.۵ شما اکنون می‌توانید دسته بازی پلی استیشن ۵ یا ایکس باکس سری ۵ را به آیفون خود متصل کنید. این دسته‌های جدید از طریق آپدیت tvOS 14.5 به اپل تی‌وی نیز وصل می‌شوند.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

کالیبره مجدد باتری آیفون ۱۱

اپل با توجه به گزارش‌های متعدد کاربران در مورد مشکلات کالیبره نبودن باتری گوشی‌های آیفون ۱۱، ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس، قابلیت کالیبره مجدد باتری را در iOS 14.5 معرفی کرده است. این به‌روزرسانی حداکثر ظرفیت و حداکثر عملکرد باتری را در مدل‌های آیفون ۱۱ برای تصحیح ارزیابی نادرست سلامت باتری که بسیاری از کاربران با آن مواجه شده‌اند، مجدداً کالیبره می‌کند.

از جمله علائم این باگ، خالی شدن غیرمنتظره باتری یا کاهش اوج عملکرد آن است که بعد از نصب این به‌روزرسانی برطرف خواهد شد. البته توجه داشته باشید که فرآیند کالیبراسیون باتری ممکن است چند هفته طول بکشد.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

شفاف‌سازی ردیابی اپلیکیشن‌ها

با عرضه iOS 14.5، توسعه‌دهندگان اکنون ناچار هستند پیش از آنکه اپلیکیشن آن‌ها برای ردیابی فعالیت‌های شما در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مختلف به شناسه تبلیغاتی تصادفی شما دسترسی پیدا کند، از شما درخواست مجوز کنند.

اگر به خاطر داشته باشید چندی پیش اپل در جنگ با فیسبوک اعلام کرد که این قابلیت را سر راهش قرار می‌دهد. اما اکنون با iOS 14.5، اپلیکیشن‌های بیشتری ملزم به رعایت این قوانین جدید اپل هستند.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

تغییرات اپلیکیشن Apple Music

تغییرات کوچکی در اپلیکیشن Apple Music به وجود آمده که نتیجه‌ی آن‌ها می‌تواند به بهبود تجربه کاربری شما ختم شود. اکنون فرمان لمس کشویی صفحه برای اضافه کردن یک آهنگ به صف پخش Now Playing یا اضافه کردن به Library آهنگ‌های اپل موزیک اضافه شده است. وقتی هم لمس طولانی روی یک آهنگ در حال پخش انجام دهید، گزینه‌های جدیدی از جمله Play Last (آخرین اپلیکیشن پخش شده) و Show Album (مشاهده آلبوم موسیقی در حال پخش)‌ را مشاهده خواهید کرد.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

در Library آهنگ‌ها، دکمه‌ی دانلود جای خودش را به دکمه سه نقطه داده است که وقتی روی آن کلیک کنید، به جز دانلود گزینه‌های مختلفی را به نمایش می‌گذارد. در اینجا یک قابلیت جدید به نام Share Lyrics نیز اضافه شده است که به شما اجازه می‌دهد متن ترانه‌ها را برای دوستانتان ارسال کنید. برای این کار کافیست روی یک متن ترانه در حال پخش لمس طولانی انجام دهید و سپس وارد رابط کاربری اشتراک‌گذاری شوید.

این منو به شما پیشنهاد می‌کند متن ترانه را مستقیماً در اینستاگرام و فیسبوک هم به اشتراک بگذارید.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

و برای برخی آلبوم‌ها، اطلاعات برچسب شرکت ناشر موسیقی با فونت بزرگ‌تری به نمایش درمی‌آید که وقتی روی آن ضربه بزنید، سایر آلبوم‌های منتشر شده توسط آن ناشر را هم می‌توانید مشاهده کنید.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

گزینه City Charts در Apple Music

در اپلیکیشن اپل موزیک یک بخش جدید به نام City Charts اضافه شده که به شما امکان دسترسی به پلی لیستی از محبوب‌ترین آهنگ‌های پخش شده در بیش از ۱۰۰ شهر اطراف محل زندگی شما را ایجاد خواهد کرد.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

اپلیکیشن Podcasts

تغییراتی در طراحی اپلیکیشن Podcasts ایجاد شده است. به طور مثال دکمه‌ی جدید Smart Button اکنون جایگزین دکمه اصلی پخش شده و رابط کاربری اپلیکیشن نیز بهینه‌تر شده تا آسوده‌تر اپیزودهای جدید در دسترس کاربران قرار بگیرد.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

در صفحه‌ی پادکست‌های در حال پخش اکنون توضیحات اپیزودها به خوبی نمایان است و دسترسی به دکمه از سرگیری پخش (Resume) آسوده‌تر شده است. علاوه بر این، زبانه Search نیز به شما اجازه می‌دهد در دسته‌بندی‌های مختلف به دنبال پادکست مورد نظر خود بگردید.

اپل زبان Subscribe را از اپلیکیشن پادکست حذف کرده و به جای آن گزینه‌های Follow که امکان حمایت از یک سرویس پادکست پولی را فراهم می‌کند، حضور یافته است.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

در اینجا گزینه‌ای برای ذخیره و دانلود اپیزود پادکست‌ها و همچنین اضافه کردن خودکار آن‌ها به Library برای دسترسی سریع‌تر نیز اضافه شده است.

اپلیکیشن Reminders

اکنون گزینه‌ی جدیدی برای دسته‌بندی یادآورها بر اساس تاریخ آشنایی، تاریخ دوستی و غیره به اپلیکیشن Reminders اضافه شده است. علاوه بر این شما می‌توانید از فهرست یادآورهای خود یک پرینت چاپ شده تهیه کنید و آن را در اختیار هر کاربر دیگری که خواستید قرار دهید. اپل همچنین باگی که باعث می‌شد برخی از یادآورهایی که از طریق Siri ایجاد می‌شدند برای اول صبح تنظیم شوند را هم برطرف کرده است.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

اپلیکیشن News

یک زبانه جستجوی جدید به اپلیکیشن News اضافه شده و +News نیز با یک قابلیت جدید به نام For You و دسترسی آسوده‌تر به زبانه Browse، بازطراحی شده است.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

اپلیکیشن Translate

وقتی از اپلیکیشن مترجم اپل (Translate) استفاده می‌کنید، شما می‌توانید سرعت پخش را با فشار دادن دکمه پخش هنگامی که در حال گوش کردن به یک گفتگوی خیلی سریع هستید، تنظیم کنید.

تنظیمات آیکلاد اپل واچ

iOS 14.5 یک گزینه جدید به نام iCloud را برای اپل واچ معرفی می‌کند که به شما اجازه می‌دهد اطلاعات ساعت هوشمند خود را در فضای ابری آیکلاد ذخیره کنید.

اپلیکیشن Shortcuts

یک عملکرد جدید به اپلیکیشن Shortcuts برای ثبت یک اسکرین شات از طریق ایجاد شورتکات‌ها اضافه شده است. علاوه بر این عملکردهای جدیدی برای قفل جهت آیفون و جابجایی بین حالت‌های اینترنت دیتای موبایل نیز اضافه شده است. با عملکرد Voice & Data نیز شما می‌توانید بین شبکه‌های 5G و 5G Auto یا 4G یکی را انتخاب کنید.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

بی‌صدا کردن تماس از شماره‌های ناشناس

وقتی بعد از آپدیت گوشی خود به آی او اس ۱۴.۵ تماسی را از طرف یک تماس گیرنده ناشناس دریافت کنید، اپل ممکن است به شما راه اندازی قابلیت Call Silencing که در iOS 13 معرفی کرده بود را پیشنهاد کند. با این قابلیت‌، تماس‌ها از طرف شماره‌های ناشناس مستقیماً به صندوق صوتی شما منتقل خواهد شد. هرچند این قابلیت جدیدی نیست، اما اپل در نسخه جدید آی او اس به آن پر و بال داده است.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

ردیابی هدفون‌های Beats و سایر لوازم جانبی در اپلیکیشن Find My

کاربران اکنون می‌توانند محصولات غیر اپلی نظیر هدفون‌های Beats یا ایربادهای بی‌سیم جدید بلکین را از طریق زبانه جدید Items در اپلیکیشن Find My روی آیفون یا آیپد، رهگیری کنند.

تنظیمات امنیتی اپلیکیشن Find My

در اپلیکیشن Find My با هدف پیش‌گیری از سوء استفاده از AirTags و لوازم مجهز به بلوتوث که توسط اپلیکیشن Find My ردیابی می‌شوند، یک گزینه جدید به نام Safety Feature در زیر بخش Me اضافه شده است.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

اگر وسیله‌ای را نزد خود یا در نزدیکی خود داشته باشید و سعی کنید از طریق پراکسی موقعیت مکانی خود را تغییر دهید، آیفون متوجه آن خواهد شد. این قابلیت باعث می‌شود هیچ‌کس نتواند شما را از طریق یک ردیاب بلوتوثی سازگار با Find My یا AirTag اپل تعقیب کند. البته گزینه‌ای برای غیرفعال کردن این قابلیت هم وجود دارد، اما توصیه می‌کنیم حتماً آن را روشن بگذارید.

بازخورد لمسی کیف پول MagSafe

وقتی یک کیف پول MagSafe را به یک گوشی آیفون ۱۲ وصل یا از آن جدا می‌کنید، با یک لرزش متوجه این موضوع خواهید شد.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

تنظیمات هشدارهای اضطراری

اگر به صفحه تنظیمات آیفون خود و سپس بخش Notifications بروید، در پایین صفحه با بخشی به نام Emergency Alerts مواجه خواهید شد که با روشن کردن قابلیت Always deliver در آن، می‌توانید مشخص کنید همیشه هشدارهای اضطراری، حتی اگر گوشی سایلنت باشد هم شنیده شوند.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

اپل CarPlay

شما اکنون می‌توانید زمان تقریبی رسیدن به مقصد خود در Apple Maps را از طریق Siri یا دکمه‌های مخصوص CarPlay برای یک شخص ارسال کنید.

قابلیت‌های مخصوص iPadOS 14.5

اما برخی قابلیت‌ها تنها مختص به iPadOS 14.5 و آیپدهای اپل است. در ادامه با این به‌روزرسانی‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

لوگو اپل روی صفحه لودینگ افقی

اگر آیپد را به صورت افقی در دست گرفته باشید، صفحه لودینگ با لوگو اپل به همین شکل روی صفحه ظاهر خواهد شد.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

پشتیبانی از ایموجی

اکنون می‌توانید در iPadOS 14.5 به دنبال یک ایموجی خاص بگردید. این قابلیتی است که با iOS 14 به آیفون‌ها اضافه شده بود.

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

آپدیت آی او اس ۱۴.۵

گسترش زبان‌های پشتیبانی کننده Scribble

iPadOS 14.5 برای کاربران اپل پنسل تعداد زبان‌هایی که با قابلیت Scribble کار می‌کنند را گسترش می‌دهد. این قابلیت اکنون با زبان‌های آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی و پرتغالی نیز سازگار است.

Scribble طراحی شده تا به کاربران اجازه دهد با دست‌خط خودشان روی صفحه آیپد بنویسند و سپس آن را به شکل خودکار، در قالب یک فایل متنی دریافت کنند. Scribble اکنون برای نوشتن iMessage، جستجو در Safari، جستجو در Maps، یادداشت‌برداری در Notes و ایجاد رویدادهای زمان‌بندی شده در Calendar مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امنیت Smart Folio

اپل روی آیپد نسل هشت، آیپد ایر نسل چهار، آیپد پرو ۱۱ اینچی نسل دو و آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی نسل چهار یک قابلیت جدید حفظ حریم خصوصی را اضافه کرده که میکروفون کیبورد Smart Folio را غیرفعال می‌کند.

این از دسترسی اپلیکیشن‌ها به میکروفون در زمانی که تبلت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، جلوگیری خواهد کرد.

امنیت

امنیت همیشه برای اپل اهمیت داشته است. به همین خاطر همیشه در به‌روزرسانی‌های نرم افزاری تلاش می‌کند حتماً پیشرفت‌های امنیتی را هم حاصل کند. iOS 14.5 نیز از این قضیه مستثنی نیست.

وب‌گردی امن‌تر با Safe Browsing

اپل در iOS 14.5 و iPadOS 14.5 با تلاش برای محدود کردن دسترسی به داده‌های شخصی کاربران از قابلیت Safe Browsing گوگل استفاده کرده که از سرورهای خود برای ارائه وب‌گردی امن‌تر بهره می‌برد.

در سافاری قابلیتی به نام Fraudulent Website Warning را با هدف هشدار به کاربران در صورت مراجعه به وب‌سایت‌هایی که برای دزدیدن اطلاعات آن‌ها تلاش می‌کنند، معرفی کرده است. اپل برای قدرت‌بخشی به این قابلیت از پایگاه داده Safe Browsing گوگل استفاده می‌کند که می‌تواند به گوگل اجازه دهد آدرس‌های آی‌پی را جمع‌آوری کند. با محدود کردن قابلیت Safe Browsing و انتقال آن به سرور‌های خودش، اپل می‌تواند داده‌هایی که گوگل مشاهده می‌کند را محدود کند.

جلوگیری از حمله Zero-Click

آی او اس و آیپد او اس ۱۴.۵ شامل مقررات امنیتی گسترده‌تری از PAC می‌شود که اجرای حملات Zero-Click را سخت‌تر می‌کند. با این دسته از حملات، هکرها می‌توانند بدون تعامل با قربانیان (مثل کلیک روی یک لینک)، به دستگاه هدف نفوذ کنند که باعث می‌شود کاربران به سختی متوجه این موضوع شوند.

رفع باگ‌ها

در iOS و iPadOS 14.5 بسیاری از باگ‌ها که تجربه استفاده کاربران را خدشه‌دار می‌کردند، رفع شده‌اند. در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

حل مشکل هاله سبز صفحه

آی او اس ۱۴.۵ شامل بهینه‌سازی‌هایی برای حل مشکل بروز هاله سبز روی نمایشگر آیفون‌ها است. اپل می‌گوید این بهینه‌سازی‌ها برای کاهش یک درخشندگی کم نور است که شاید با کاهش روشنایی صفحه در پس زمینه‌ی مشکی روی مدل‌های آیفون ۱۲ ظاهر شود.

سوئیچ ایرپادز

اپل می‌گوید این به‌روزرسانی یک باگ که می‌تواند باعث شود صدای ایرپادز هنگام سوئیچ خودکار به دستگاه اشتباهی منتقل شود را برطرف می‌کند. مشکل از دست رفتن یا ارسال مجدد نوتیفیکیشن‌های این قابلیت به نام Automatic Switching نیز با این به‌روزرسانی رفع می‌شود.

مشکلات پیام‌ها

اشکالی که باعث ارسال نشدن برخی از پیام‌ها شده بود در این آپدیت برطرف شده است. این باعث بروز مشکلاتی در آی مسیج‌های گروهی با کاربران اندرویدی شده بود.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 2 =