آپدیت های نرم افزاری

معرفی ۱۲ قابلیت جدید و جالب iOS 15

معرفی ۱۲ قابلیت جدید و جالب iOS 15

اپل در جدیدترین نسخه سیستم عامل خود یعنی iOS 15 از امکانات و قابلیت‌های جدیدی رونمایی کرد که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اکنون قصد داریم تا ۱۲ مورد از ویژگی‌های جالب این نسخه جدید سیستم عامل را مورد بررسی قرار دهیم.

در WWDC امسال، اپل با معرفی iOS 15 سر و صدای زیادی به پا کرد. با آنکه این به‌روزرسانی تا به امروز بزرگترین آپدیت سیستم عامل تلفن همراه نبوده، اما چندین قابلیت جذاب به آن اضافه شده است. از این رو در این پست لیستی از بهترین ویژگی‌های جدید که در آی او اس ۱۵ ارائه می‌شود را برای شما گردآوری کرده‌ایم. اپل پاییز امسال این سیستم عامل جدید را منتشر می‌کند. اکنون اجازه دهید تا قابلیت‌های جدید و جالب iOS 15 را مورد بررسی قرار دهیم.

بهترین و جالب‌ترین قابلیت‌های iOS 15

۱- تغییرات فیستایم

قابلیت های جدید فیستایم در آی او اس ۱۵

قابلیت های جدید فیستایم در آی او اس ۱۵

  • یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که در iOS 15 مشاهده کردیم، در اپلیکیشن فیس تایم است. در iOS 15 کاربران فیس تایم با استفاده از SharePlay می‌توانند یک تماس ویدیویی برقرار کرده و بعد این تجربه را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند. کاربران می‌توانند مانند سرویس‌های متفرقه‌ای مثل HBO Max و Disney+، ویدیو را با پشتیبانی بیشتر از برنامه Apple TV مشاهده کنند. کاربران می‌توانند از طریق برنامه Apple TV و همینطور برخی از سرویس های پخش کننده مثل HBO Max و Disney+ به تماشای ویدیو بپردازند. همچنین کاربران با پشتیبانی از Apple Music می‌توانند با هم موزیک گوش دهند.
  • به اشتراک گذاشتن صفحه نمایش: همچنین شما می‌توانید هنگام برقراری تماس از طریق فیس تایم به صورت سریع و آسان صفحه نمایش خود را به اشتراک بگذارید. به عبارت ساده‌تر، فردی که با آن تماس تصویری برقرار کرده‌اید، قادر به مشاهده نحوه تعامل شما با برنامه خواهد بود و به گروه‌ها اجازه می‌دهد که همزمان یک چیز را مشاهده کنند.
  • فناوری صوتی Spatial Audio: فناوری صوتی پیشرفته اپل اکنون در فیس تایم نیز استفاده شده است. با روشن شدن آن، صدای تماس گیرنده‌ها دقیق‌تر بنظر می‌رسد.
  • حالت Voice Isolation و Wide Specturm: با حالت Voice Isolation هیچ صدای اضافی به جز صدای تماس گیرنده نمی‌شنوید و صدای او به صورت کاملا شفاف و بدون هر گونه نویزی از اطراف او پخش می‌شود. در عوض حالت Wide Specturm برعکس آن عمل می‌کند و اجازه می‌دهد تا تمام صدای محیط اطراف فرد تماس گیرنده بهتر شنیده شود.
  • حالت Portrait هوشمندانه پس زمینه در یک مکالمه را تار کرده و مکالمه کننده را شفاف و برجسته به نمایش می‌گذارد.
  • حالت شبکه‌ای/ دعوت‌ها/ لینک‌ها: این حالت تمام مکالمه‌های ویدیویی را به صورت مربع‌های شناور هم سایز نشان می‌دهد. با لینک‌های جدید هرکسی را می‌توانید به یک مکالمه‌ی فیس تایم دعوت کنید، حتی اگر از ویندوز یا اندروید استفاده کند. در اینجا لینک‌های منحصر به فرد جدیدی برای زمانبندی یک مکالمه فیس تایم در زمانی دیگر هم وجود دارد.

۲- تغییرات آی مسیج

قابلیت های آی مسیج در آی او اس ۱۵

قابلیت های آی مسیج در آی او اس ۱۵

  • بخش Shared With You: یک بخش جدید و مستقل در بسیاری از برنامه‌هاست که به صورت خودکار محتوای مختلفی که برای شما به اشتراک گذاشته شده و شخصی که آن‌ها را به اشتراک گذاشته را نشان می‌دهد. این تجربه اشتراک گذاری جدید در برنامه‌هایی مثل Photos، Apple News، Safari، اپل موزیک، Apple Podcasts و Apple TV در دسترس است. حتی کاربران می‌توانند بدون آنکه برنامه Messages را باز کنند، به محتوای به اشتراک گذاشته شده پاسخ دهند.
  • Photo collections: این یک روش جدید برای تعامل با چندین تصویر به اشتراک گذاشته شده است. در ابتدا این عکس‌ها به صورت مجموعه‌ای از تصاویر ظاهر می‌شوند و بعد به یک کلاژ تعاملی توسعه پیدا می‌کنند. همچنین می‌توانید آن‌ها را به صورت شبکه مشاهده کنید.

۳- امکان ساخت میموجی های جدید

میموجی های جدید در iOS 15

میموجی های جدید در iOS 15

  • در آی او اس ۱۵، برای Memoji های ساخته شده، لباس و استایل‌های جدیدی موجود شده است. علاوه بر این، استیکرهای جدیدی برای بیان احساسات، کلاه‌های چند رنگ و انواع گزینه‌های دسترسی جدید برای انتخاب وجود دارد.

۴- قابلیت جدید فکوس در iOS 15

امکانات iOS 15

امکانات iOS 15

  • این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا به سرعت وارد یک حالت متمرکز شوند که نحوه مدیریت نوتیفیکیشن‌ها به همراه سایر عناصر نرم افزاری را تغییر می‌دهد. این حالت‌ها قابل تغییر نیز هستند، به طوری که شما می‌توانید انتخاب کنید که کدام یک از مخاطبین قادر به تماس با شما باشند.
  • وضعیت خودتان را روی حالت Focus تنظیم کنید. در واقع شما باید آن را برای مواقعی که پر مشغله هستید تنظیم کنید و اگر کسی قصد داشت با شما تماس بگیرد، متوجه خواهد شد که شما نوتیفیکیشن‌ها را سایلنت کرده‌اید. این حالت به آن‌ها اطلاع می‌دهد که کاربر مورد نظر در حال حاضر در دسترس نیست.

۵- نوتیفیکیشن های بازطراحی شده

امکانات iOS 15

امکانات iOS 15

  • هنگامی که بخواهید خلاصه‌ای از نوتیفیکیشن‌های دریافتی خود را مشاهده کنید، می‌توانید یک برنامه مشخص تنظیم کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، در یک گالری زیبا به صورت یکجا قرار می‌گیرند. iOS 15 بر اساس اولویت، به صورت خودکار و هوشمند این اعلان‌ها را مرتب می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که مسیج‌های دریافتی از مخاطبین جزو Notifications Summary نخواهند بود.
  • طراحی نوتیفیکیشن‌ها کمی هوشمندانه‌تر شده است. نوتیفیکیشن‌های جدید آیکون‌های برنامه بزرگتری دارند و اکنون نوتیفیکیشن‌های دریافتی از سوی مخاطبین دارای عکس هستند.

۶- اپلیکیشن Maps جدید

امکانات iOS 15

امکانات iOS 15

  • در آی او اس ۱۵ مناظر شهری انتخاب شده با مدل‌های مختلف 3D برای مکان های دیدنی به زیبایی ارائه می‌شوتد. در این به‌روزرسانی جزئیات بسیار بیشتری از درختان، جاده‌ها، ساختمان‌ها و موارد دیگر دیده می‌شود. این یک تجربه جالب است. گرچه هنگام اجرای برنامه Maps این مسئله تنها برای شهر‌های انتخاب شده در دسترس است و در آینده پشتیبانی بیشتری را ارائه می‌دهد.
  • قابلیت‌های رانندگی جدید با ارائه اطلاعات بیشتر به مسافران، کمک می‌کند که آن‌ها راحت‌تر به مکان مورد نظر خود بروند. این اطلاعات شامل گردش به چپ و راست، مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده رو‌هاست که در این برنامه نمایش داده شده است. همچنین یک نقشه اختصاصی برای رانندگی وجود دارد که شرایط ترافیک و هر گونه حادثه در جاده را نشان می‌هد.
  • ویژگی‌های جدید حمل و نقل شامل توانایی تعیین مسیر‌های حمل و نقل عمومی مورد علاقه است. اکنون اطلاعات حمل و نقل عمومی با دقت بیشتری در نرم افزار ادغام شده است. این بدان معناست که مکان مورد نظر شما دقیق‌تر خواهد بود.
  • اپل مپ برای پیاده روی از ویژگی‌ها واقعیت افزوده استفاده کرده که با فلش‌های غول پیکر راه درست را به شما نشان می‌دهد.

۷- Wallet

اپلیکیشن Wallet در آی او اس ۱۵

اپلیکیشن Wallet در آی او اس ۱۵

  • برنامه Wallet قصد دارد تا نیاز کاربران به کیف پول فیزیکی را از بین ببرد. ظاهرا اپل می‌خواهد که کاربران با استفاده از این اپلیکیشن حتی گواهینامه رانندگی و کارت شناسایی نیز همراه خود نداشته باشند و از همراه داشتن آن‌ها بی‌نیاز باشند. این موارد در اپلیکیشن Wallet ذخیره و به همین ترتیب رمز گذاری می‌شوند. جالب اینجاست که در برخی از ایالت‌های آمریکا دیگر نیازی به همراه داشتن کارت شناسایی نیست، زیرا افراد می‌توانند با اسکن کردن آن از طریق برنامه Wallet به کارهای خود بپردازند.
  • اپلیکیشن Wallet قصد دارد تا با پشتیبانی از کلیدها یا سوئیچ‌ها افراد را از همراه داشتن ‌آن‌ها نیز بی‌نیاز کند. البته این مورد برای اتومبیل و اتاق‌ها و خانه‌هایی که قفلشان به صورت هوشمند است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۸- قابلیت Live Text

قابلیت live text در آی او اس ۱۵

قابلیت live text در آی او اس ۱۵

 

  • در واقع کاربرد لایو تکست به این گونه است که به شما امکان جدا کردن متن و نوشته از تصاویر را می‌دهد. با استفاده از این ویژگی می‌توانید متن یا نوشته روی یک تصویر را کپی پیست کنید. یا اگر از یک علامت یا نشانه‌ای همراه با شماره تلفن عکس گرفتید، می‌توانید روی آن شماره تلفن موجود در عکس ضربه بزنید و با آن تماس بگیرید.
  • از لایو تکست هم می‌توانید در برنامه Photos و هم در اپ دوربین هنگام عکسبرداری استفاده کنید.
  • لایو تکست هنگام راه اندازی از ۷ زبان مختلف پشتیبانی می‌کند: انگلیسی، چینی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، پرتغالی و اسپانیایی.

۹- بخش جستجوی Spotlight در iOS 15

امکانات iOS 15

امکانات iOS 15

  • این به‌روزرسانی تاکنون یکی از بزرگترین آپدیت‌های Spotlight بوده است. نسخه‌ی جدید این قابلیت در آی او اس ۱۵ اطلاعات بیشتری را به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با جستجو در اسپات لایت دسته بندی‌هایی مانند سرگرمی، نمایش های تلویزیونی، فیلم‌ها، نام هنرمندان و حتی مخاطبین خود را مشاهده کنید. اسپات لایت از جستجوی Photos نیز پشتیبانی می‌کند.

۱۰- تغییرات بخش Photos آی او اس ۱۵

امکانات iOS 15

امکانات iOS 15

  • در برنامه Photos بیشترین تغییر در بخش Memories صورت گرفته است. علاوه بر این مورد طراحی آن نیز تغییر یافته و استفاده از آن را راحت کرده است. رابط کاربری برنامه Photos تعاملی‌تر و سریع‌تر شده است.
  • اپل موزیک نیز از Memories پشتیبانی می‌کند. این بدان معناست که برای شخصی سازی حافظه دیگر مجبور نیستید که از گزینه‌های خود اپل استفاده کنید. اکنون می‌توانید موزیک را مستقیما از اپل موزیک انتخاب کنید.

۱۱- Health

امکانات iOS 15

امکانات iOS 15

برنامه Health یکی از مهمترین برنامه‌های این روزهاست. با عرضه iOS 15 اپل ویژگی‌های جالب و ارزشمندی را به آن اضافه کرده است.

  • شما می‌توانید اطلاعات سلامتی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. شما می‌توانید انتخاب کنید که این اطلاعات را با خانواده یا افرادی که از شما مراقبت می‌کنند به اشتراک بگذارید. کاربران می‌توانند انتخاب کنند که چه اطلاعاتی به اشتراک گذاشته شود.
  • نوتفیکیشن‌ها را با افرادی که قبلا اطلاعات سلامتی خود را با آن‌ها Share کرده‌اید، به اشتراک بگذارید. بنابراین هنگامی که به دلیل ضربان قلب نامنظم اعلانی دریافت کردید، فرد مقابل نیز این اعلان را دریافت می‌کند.
  • همچنین می‌توانید داده‌ها را از طریق Messages نیز به اشتراک بگذارید.
  • بخش Walking Steadiness در آیفون برای کسانی که ممکن است در راه رفتن مشکل داشته باشند طراحی شده است. این افزونه برای تشخیص افتادن یا زمین خوردن در اپل واچ است. با استفاده از الگوریتم‌های سفارشی، این ویژگی می‌تواند میزان تعادل، راه رفتن و قدرت هر مرحله را اندازه گیری کند. شما می‌توانید نوتیفیکیشن‌های آن را هنگامی که در راه رفتن تعادل ندارید یا به سختی راه می‌روید، فعال کنید.
  • اکنون می‌توانید یک کد QR از ارائه دهنده خدمات سلامتی خود اسکن کنید تا سوابق ایمن سازی COVID-19 خود را در برنامه Health ذخیره کنید.

۱۲- Privacy

امکانات iOS 15

امکانات iOS 15

  • بخش جدیدی به نام App Privacy Report امکان مشاهده دسترسی برنامه‌ها به دیتا و حسگر گوشی شما طی هفته‌ی گذشته را فراهم می‌کند. آن همچنین فعالیت‌های اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها در شبکه با دامنه‌هایی که بیشتر از طریق دیوایس شما مشاهده شده است را به نمایش می‌گذارد.
  • شما قبلا می‌توانستید اطلاعات را بین دیوایس‌های خود پیست کنید، اما اکنون انجام این کار از امنیت بیشتری برخوردار است. علاوه بر این توسعه دهندگان نمی‌توانند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند، مگر آنکه شما اجازه دسترسی به کلیپ بورد را به آن‌ها داده باشید.
  • اپلیکیشن‌ها می‌توانند یک دکمه اختصاصی برای اشتراک گذاری لوکیشن فعلی شما ارائه دهند.
  • همچنین ویژگی جدید Mail Privacy Protection نیز ارائه شده است.

اشتراک جدید آیکلود پلاس

قابلیت های آیکلود پلاس

قابلیت های آیکلود پلاس

  • iCloud+ امکان مخفی کردن ایمیل‌ها را به صورت پیش فرض فراهم می‌کند. این بدان معناست که کاربران می‌توانند برای مکاتبات مستقیم از یک آدرس ایمیل تصادفی استفاده کنند. به این ترتیب شخصی که با او مکاتبه برقرار کردید، هرگز آدرس ایمیل واقعی شما را نمی‌فهمد.
  • آیا ترجیح می‌دهید که نام دامنه خود را داشته باشید؟ خب این امر قابل انجام است. iCloud+ به شما اجازه می‌دهد تا با ایجاد نام دامنه خود، آدرس ایمیل iCloud خود را سفارشی کنید. همچنین شما می‌توانید به اعضای خانواده خود امکان استفاده از این نام دامنه را نیز بدهید.
  • اکنون HomeKit Secure Video از دوربین‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند و ویدیوهای ضبط شده همچنان با رمز گذاری به صورت end-to-end ذخیره می‌شوند و هیچ یک از فیلم‌های ذخیره شده در حافظه آیکلاد شما اهمیتی ندارند.
  • iCloud Private Relay یکی از بزرگترین افزونه‌های جدید است. این افزونه امنیت کلی را افزایش می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد تا از طریق Safari در هر شبکه‌ای با اطمینان جستجو کنید. این ویژگی به طور خودکار داده‌هایی که از دستگاه شما خارج می‌شوند را رمز گذاری می‌کند و اطمینان می‌دهد که هیچ کس نمی‌تواند آن داده‌ها را رهگیری کرده و بخواند.

اپل آیدی

امکانات iOS 15

امکانات iOS 15

  • برنامه Digital Legacy جدید به شما اجازه می‌دهد تا مخاطبین خود را به عنوان Legacy contact علامت بزنید. در هنگام مرگ شما، آن‌ها می‌توانند به داده‌ها و اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند.
  • اکنون شما می‌توانید Account Recovery Contancts را راه اندازی کنید. اگر اکانت شما قفل نباشد، این روش دیگری برای دسترسی به حساب شخصی شماست. یک یا چند نفر را برای این روند انتخاب کنید، زیرا آن‌ها می‌توانند به ریست کردن پسورد شما کمک کنند.

 قابلیت‌هایی که در این مطلب ذکر کردیم، تعدادی از نکات و قابلیت‌های جدید و جذاب در iOS 15 است. نظر شما در مورد این قابلیت‌ها چیست؟ در آی او اس ۱۵ شما بیشتر دنبال چه چیزی هستید؟ انتظارات شما از آی او اس ۱۵ چیست؟ در صورت تمایل نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =