نقد و بررسی

سرویس تیدال چیست و چه مزایایی دارد؟

سرویس تیدال چیست و چه مزایایی دارد؟

اگر از طرفداران سرویس استریم موسیقی هستید و ماهانه بیشتر از یک آلبوم صوتی با فرمت FLAC خریداری می‌کنید، در این مطلب از فراسیب با معرفی سرویس تیدال همراه ما باشید…

در حال حاضر سرویس‌های استریم با برخورداری از ویژگی‌های کاربردی، طرفداران زیادی دارند. سرویس تیدال ادعا می‌کند که یک پلتفرم بسیار با کیفیت است و می‌تواند با اسپاتیفای رقابت کند و فایل‌هایی با فرمت FLAC را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

* لازم به ذکر است که FLAC یک فرمت صوتی برای فشرده سازی موسیقی‌های طولانی می‌باشد.

معرفی کامل و جامع سرویس تیدال؛ Tidal چیست؟

تیدال (یا تایدال) یک سرویس استریم موسیقی است که سعی دارد هنرمندان و طرفداران را به یکدیگر پیوند دهد. اگر به قصد استفاده از تمام قابلیت‌های تیدال در این سرویس عضو شوید، متوجه تفاوت‌های اساسی این سرویس با دیگر سرویس‌ها می‌شوید. این سرویس با در اولویت قرار دادن محتوای یک آهنگ، مجموعه‌های ویدیویی اورجینال، پادکست‌ها و ژورنالیست‌های موسیقی را نیز در اختیار کاربران می‌گذارد. ناگفته نماند که پادکست‌ها در این سرویس بسیار محدود هستند.

تیدال هایفای پلاس چیست؟

تیدال های فای پلاس چیست؟

اولویت سرویس تیدال، هنرمندان است. لازم به ذکر است که افرادی مانند بیانسه و جی زی از سهامداران این سرویس هستند. با این حال رضایت طرفداران نیز برای این سرویس مهم است. هنرمندان، محتوای دیجیتال و تجربیات انحصاری خود را از طریق TIDAL X در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

تیدال از 20 آگوست 2019، از ویژگی‌های اجتماعی بهره‌مند است که به کاربران iOS و Android این امکان را می‌دهد تا موسیقی و ویدئو را در استوری‌های اینستاگرام و فیسبوک خود به اشتراک بگذارند؛ تاکنون ما این ویژگی را در اسپاتیفای مشاهده کرده بودیم. اکنون تیدال نیز به کاربران خود اجازه می‌دهد تا آهنگ‌های منحصر بفرد و یا حتی پلی لیست‌های کاملی که در پلتفرم‌های دیگر، تنها به صورت یک تصویر ثابت دیده می‌شوند را در شبکه های اجتماعی خود share کنند.

نحوه استفاده از اشتراک و پلتفرم تیدال

نحوه استفاده از سرویس تیدال

نحوه استفاده از سرویس تیدال

سرویس تیدال برای پلتفرم های موبایل (Android و iOS) و دسکتاپ (Windows و macOS intel و macOS ARM) در دسترس است و البته از طریق نسخه وب نیز در دسترس است. هوم اسکرین در تیدال، بنری از محتوای ویژه را نمایش می‌دهد که برخی از آن‌ها به طور انحصاری برای تیدال تولید شده‌اند. سپس در زیر بنر، محتوایی را که آخرین بار تماشا کرده بودید را خواهید دید و در ادامه، آهنگ‌ها و البوم‌های جدید پیشنهاد شده است. با کمی اسکرول کردن، به پیشنهادات پلی لیست منتخب دسترسی پیدا می‌کنید.

کلیک در هوم اسکرین، شما را به صفحه Explore می‌برد. در این صفحه به اسامی هنرمندان مشهور، ژانرهای مختلف و همچنین پیشنهاداتی بر اساس سلیقه خود دسترسی خواهید داشت. اگر در یک مهمانی نقش میزبان را دارید و یا قصد دارید به باشگاه ورزشی بروید، می‌توانید گزینه Moods and Activities را انتخاب کنید.

یکی از مهم‌ترین و زیباترین ویژگی‌های تیدال، قسمت TIDAL Rising است که درست در زیر صفحه Explore قرار گرفته است. در این قسمت اسامی هنرمندان تازه‌ کار و ناشناس به چشم می‌خورد. بسیاری از این تازه‌ کارها عالی عمل می‌کنند و در آینده به هنرمندانی سرشناس تبدیل خواهند شد.

معرفی سرویس تیدال

معرفی سرویس تیدال

در آپدیت سرویس تیدال در تاریخ 19 دسامبر 2019، صفحه Album Credits به همراه تاریخ انتشار ویدئو و اطلاعات مربوط به آن نمایش داده می‌شود. علاوه بر این، مقیاس تصویر نیز بهبود پیدا کرد به طوری که دیگر تصاویر را به صورت نامتناسب نخواهید دید. بسیاری از کاربران از نمایش نتایج غیر مرتبط با سرچ خود، شکایت کرده بودند که در آپدیت مذکور، top result نیز اصلاح شده است.

لازم به ذکر است که در 25 مارس 2020، تیدال یک آپدیت جدید منتشر کرد که حاوی ستون Date Added در قسمت پلی لیست‌های شخصی است. علاوه بر این، نوتیفیکیشن‌های ناگهانی مربوط به آپدیت و اشکالات جزئی را کاهش داد.

پخش موسیقی، ساخت پلی لیست و سایر موارد در تیدال

ساخت پلی لیست در تیدال

ساخت پلی لیست در تیدال

زمانی که می‌خواهید یک آهنگ را پخش کنید و آن را انتخاب می‌کنید، صفحه پخش مربوطه نشان داده می‌شود. همچنین کنترل‌ها و گزینه‌های اولیه مانند shuffle و loop را مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این می‌توانید آن آهنگ را بر روی دستگاه‌هایی مانند اسپیکرهای Sonos که به سرویس متصل هستند، پلی کنید.

با کلیک بر روی آیکن سه دایره که در گوشه سمت راست پایین نمایشگر قرار دارد، منویی نمایش داده می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید آهنگ مذکور را به پلی لیست و یا کلکسیون خود اضافه کنید، آن را با یک دوست به اشتراک بگذارید، Track Radio را پلی کنید، Credits را ببینید و بسیاری از موارد دیگر که در دسترس شما قرار می‌گیرند.

قابلیت Credits یکی از بهترین مواردی است که در تیدال ارائه می‌شود. این قابلیت تنها با یک کلیک بر روی آیکن i، به سرعت ظاهر می‌شود. این در حالی است که دسترسی به این قابلیت در اسپاتیفای به زمان بیشتری نیاز دارد. تمامی قسمت‌های تیدال همانند قابلیت Credits ساده و کاربردی است. به طور مثال، زمانی که بر روی نام یک مشارکت کننده ضربه می‌زنید، پروژه‌های دیگر آن شخص را مشاهده خواهید کرد و این یک راه عالی برای کشف صداهای مشابه است.

اشتراک تیدال های فای پلاس

اشتراک تیدال های فای پلاس

در بسیاری از مواقع، برای جستجوی یک هنرمند و تحقیق در مورد آلبوم‌های آن شخص به گوگل مراجعه می‌کنیم اما در سرویس Tidal بدون خروج از برنامه این امکان فراهم شده است و این نقطه قوتی برای این سرویس به شمار می‌رود.

رابط کاربری اپلیکیشن تیدال

رنگ سیاه و خاکستری تیره به همراه آبی متضاد که در این سرویس مشاهده می‌شود، زیبایی آن را دوچندان کرده است. علاوه بر این وجود انیمیشن‌هایی بین منوها به آن جذابیت بخشیده است. تاکنون در این سرویس هیچگونه تاخیری در ارائه تجربه نشده است. لازم به ذکر است که تنها ایراد این سرویس، نبود قابلیت جستجوی صوتی است که امیدواریم به زودی در آپدیت‌های بعدی آن ایجاد شود.

تنوع کیفیت پخش در اشتراک تیدال

با تهیه اشتراک این سرویس، می‌توان به ۲ کیفیت پخش متفاوت دسترسی داشت. این کیفت‌ها عبارتند از: HiFi و HiFi Plus.

در هر دوی این پلن ها شما به بیش از ۹۰ میلیون موسیقی و ۴۵۰ هزار موزیک ویدیو دسترسی خواهید داشت، هیچگونه تبلیغاتی مزاحم شما نخواهد شد، میتوانید بصورت آفلاین به موسیقی گوش کنید، بصورت نامحدود آهنگ ها رو skip کنید و از قابلیت Tidal Connect بهره ببرید تا بتوانید روی سایر دستگاه های خود نیز به ادامه موسیقی خود گوش کنید.

معرفی Tidal

معرفی Tidal

اما در اشتراک HiFi تیدال، تمامی فایل‌های FLAC با کیفیت CD در دسترس کاربران قرار می‌گیرند و هنگام انتقال صدا به گوش آنان هیچ داده‌ای از بین نمی‌رود. بدین معنی که کاربران از فایل‌های صوتی 1411 kbps بهره‌مند خواهند شد.

در اشتراک HiFi Plus نیز، صدا با کیفیت و وضوح بسیار بالا یعنی 9216 kbps در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. فرمت‌هایی که از طریق این کیفیت عرضه می‌شوند عبارتند از FLAC و WAV. لازم به ذکر است در زمان استفاده از این کیفیت سرویس تیدال، باید هدفون‌های نسبتا مناسبی داشته باشید تا بتوانید از حداکثر کیفیت ارائه شده برخوردار شوید.

لازم به ذکر است که هر رسانه‌ای در تیدال که با عنوان MQA برچسب گذاری شده باشد، مستقیماً توسط هنرمند تایید شده است. در حال حاضر MQA در دسکتاپ و موبایل در دسترس است.

قابلیت و امکان دانلود بصورت آفلاین در تیدال

در سرویس تیدال می‌توان محتوای دلخواه را دانلود کرد تا در زمان مسافرت و یا عدم دسترسی به اینترنت از آن استفاده کرد. با این کار از پرداخت هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌شود.

Tidal Music

Tidal Music

برای دانلود خودکار یک آهنگ، می‌توانید آن آهنگ را به پلی لیست دانلود شده موجود اضافه کنید. همچنین می‌توانید نحوه دانلود را نیز مشخص کنید؛ به طور مثال تعیین کنید که تنها از طریق WiFi و از طریق منوی تنظیمات، دانلود صورت گیرد.

برای دانلود حجم زیادی از موسیقی و ویدئو باید مطمئن شوید که دستگاه شما از فضای ذخیره سازی مورد نیاز برخوردار است.

عدم پشتیبانی تیدال از فایل‌های صوتی لوکال

در حال حاضر، امکان افزودن فایل‌های موسیقی لوکال به تیدال وجود ندارد! بنابراین می‌توانید به سرویس‌هایی مانند اسپاتیفای، دیزر و یا آمازون موزیک HD مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که می‌توان کتابخانه موسیقی و پلی لیست‌های خود را از پلتفرم‌های موسیقی دیگر به کتابخانه TIDAL انتقال داد. تیدال این کار را به کمک سرویس‌های جانبی انجام می‌دهد که عمل انتقال مذکور را مدیریت می‌کنند.

تفاوت تیدال HiFi و تیدال HiFi Plus

تفاوت تیدال های فای و تیدال های فای پلاس

تفاوت تیدال های فای و تیدال های فای پلاس

تیدال های فای در ۱۷ نوامبر سال ۲۰۲۱ به دو سطح جداگانه تقسیم شد. یک اشتراک پولی و دیگری رایگان. در ادامه ما به بررسی جزئیات طرح پولی این سرویس می‌پردازیم…

کاربران با استفاده از طرح استاندارد تیدال های فای که مقرون به صرفه‌تر از اشتراک تیدال های فای پلاس است، بدون وقفه به آرشیو TIDAL دسترسی خواهند داشت. همچنین موسیقی را با کیفیت حداکثر 1411 کیلوبیت در ثانیه در اختیار دارند و به قابلیت‌های آفلاین و TIDAL Connect دسترسی دارند.

از طرف دیگر کاربران با تهیه طرح تیدال های فای پلاس به فایل‌های MQA دسترسی دارند و همانند طرح تیدال های فای، فرمت‌های صدای فراگیر مانند Dolby Music و Sony 360 Reality Audio را دریافت می‌کنند.

 پرداخت به هنرمندان در Tidal

سرویس تیدال به نوعی موفقیت خود را مدیون هنرمندان می‌داند. اما هنوز هم پرداخت‌های این سرویس به هنرمندان، با پرداخت‌های سرویس Qobuz که یکی دیگر از سرویس‌های استریم با کیفیت بالا است قابل قیاس نیست.

تیدال دو برابر مبلغی که گوگل پلی موزیک (در حال حاضر یوتیوب موزیک) و یا اپل موزیک به هنرمندان خود می‌پردازند را به هنرمندان خود اختصاص می‌دهد. البته بدیهی است که برای حمایت مستقیم از هنرمندان باید در نمایش‌های آنان حضور یافت و محصولات آن‌ها را خریداری کرد.

معرفی سرویس تیدال

معرفی سرویس تیدال

در سال ۲۰۲۲ قرار است که حق امتیاز هنرمندان بر اساس فعالیت‌های فردی مشترکین طرفدار آنان پرداخت شود. به این ترتیب، طرفداران بیشترین نقش را در موفقیت هنرمند محبوب خود خواهند داشت.

نکات منفی و معایب سرویس تیدال

یکی از بزرگترین معایب این سرویس، عدم برخورداری از رسانه‌های اجتماعی است. اگرچه تیدال اخیرا امکان استوری در اینستاگرام و فیسبوک را به خدمات خود اضافه کرده است اما هنوز از ویژگی‌های اجتماعی بومی که در اسپاتیفای دیده می‌شود، بی بهره است. به طور مثال ستون Friend Activity که در اسپاتیفای موجود است و با نگاهی به آن، می‌توان پلی لیست‌های مورد علاقه دوستان خود را کشف کرد و گاهی به هنرمند محبوب خود رسید، متاسفانه در تیدال وجود ندارد.

نقاط ضعف سرویس تیدال

نقاط ضعف سرویس تیدال

لازم به ذکر است که ویژگی‌هایی از این قبیل، به شخص شنونده مربوط می‌شود، در حالی که در تیدال بر روی رابطه بین شنونده و هنرمند تأکید می‌شود. به همین دلیل افراد زیادی هستند که به ویژگی‌های اجتماعی اسپاتیفای اهمیتی نمی‌دهند. اما اگر این موارد برای شما با ارزش است سرویس تیدال مناسب شما نیست.

تیدال از پادکست‌های کمی برخوردار است و اگر فردی به دنیای پادکست‌ها علاقمند است نباید اشتراک سرویس Tidal را تهیه کند.

ضرورت خرید اشتراک تیدال

ضرورت تهیه اشتراک سرویس تیدال

ضرورت تهیه اشتراک سرویس تیدال

از ۱۷ نوامبر ۲۰۲۱، این سرویس در حال رقابت با آمازون و اپل موزیک است. اگرچه هنوز هم آمازون در اشتراک پرایم موزیک، ارزان‌تر از Tidal است اما قیمت‌ها مدام در حال تغییر هستند و ممکن است این سرویس از آمازون پیشی بگیرد.

تیدال یک سرویس پر طرفدار است که در چند سال گذشته آرشیو هنرمندان خود را گسترش داده است. این سرویس به جز قسمت پادکست، در تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های دیگر می‌تواند با اسپاتیفای رقابت کند. اگر به محتوای ویدئویی و انحصاری که زودتر از انتشار در دسترس قرار می‌گیرند علاقمند هستید، انتخاب سرویس تیدال، منطقی خواهد بود. همچنین عملکرد هر دو TIDAL Rising و Credits فوق‌العاده هستند و به طرفداران موسیقی کمک می‌کند تا هنرمندان نوظهور را بهتر بشناسند.

اگر کیفیت صدا برای شما مهم نیست و تنها به محتوا و موسیقی‌های انحصاری اهمیت می‌دهید، باز هم سرویس تیدال برای شما کاربردی است.

رقبای سرویس Tidal

رقبای سرویس تیدال

رقبای سرویس تیدال

سرویس Qobuz:

گرچه مانند تیدال پرنفوذ نیست اما یک سرویس استریمینگ با کیفیت پخش بالا است که به عنوان اولین سرویس پخش صوتی ۲۴ بیتی در Sonos به شمار می‌رود. آرشیو Qobuz بیشتر از 70 میلیون آهنگ دارد. Qobuz به خاطر فروشگاه آنلاین خود معروف است. در این فروشگاه می‌توان به فایل‌های صوتی دیجیتالی با کیفیت بالا دسترسی داشت. کاربران می‌توانند به همراه دوستان خود پلی لیست‌های مشترک ایجاد کنند و این ویژگی هنوز در اپل موزیک ارائه نشده است.

آمازون موزیک:

یک سرویس با قابلیت استریم با کیفیت بالا است که کتابخانه‌ای وسیع از موسیقی با فرمت FLAC را در اختیار کاربران خود می‌گذارد. این سرویس حاوی بیشتر از 50 میلیون آهنگ 16 بیتی (44.1 کیلوهرتز) و کیفیت پخش 3730 کیلوبیت در ثانیه در Ultra HD است. برای در اختیار داشتن این سرویس با کیفیت بالا، به دستگاهی شاخص نیز احتیاج است، به همین دلیل برخی از کاربران ممکن است به DAC (مبدل صدای دیجیتال به آنالوگ) نیاز داشته باشند. آمازون برخلاف تیدال از پخش فایل لوکال پشتیبانی می‌کند.

اپل موزیک:

سرویسی است که با ارائه Dolby spatial audio (صدای فضایی) دنیای موسیقی را تکان داد. کاربران اندروید ممکن است علاقه‌ای به تهیه این سرویس نداشته باشند اما همچنان یک گزینه‌ای عالی در دنیای استریم موسیقی به شمار می‌رود.

نحوه انتقال پلی لیست از یک سرویس استریم به سرویس دیگر

انتقال پلی لیست از تیدال به سرویس دیگر

انتقال پلی لیست از تیدال به سرویس دیگر

برای انتقال پلی لیست‌های خود به تیدال یا از تیدال به سرویسی دیگر، باید از یک برنامه جانبی که برای این منظور طراحی شده‌ است مانند Soundiiz یا Tune My Music استفاده کرد. برای استفاده از این برنامه‌ها تنها باید یک مبدأ و یک مقصد تعیین کنید، به طور مثال، انتخاب TIDAL و Apple Music در اولین قدم، سپس موارد مورد نظر برای انتقال را انتخاب کنید و بدین ترتیب، برنامه جانبی منتخب تمام کارها را به خوبی انجام خواهد داد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که باید به آن برنامه جانبی اجازه دسترسی به اکانت‌های سرویس استریمینگ قدیمی و جدید خود را بدهید و پس از انتقال، بلافاصله آن را لغو کنید.

اکنون که با مطالعه مطلب فوق، با خصوصیات و مزایای اشتراک Tidal آشنا شدید، در صورت تمایل به دانستن نحوه انتقال موزیک از ویندوز به آیفون توسط آیتونز بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 5 =