آی دیوایس ها

مقایسه کامل مک استودیو با مک بوک پرو، مک مینی، آیمک و مک پرو

صفر تا صد مقایسه مک استودیو با مک بوک پرو، مک مینی، آیمک و مک پرو

مک استودیو نام یکی از محصولات جدید اپل است که در این مطلب از فراسیب قصد داریم آن را با سایر محصولات مبتنی بر مک او اس مقایسه کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید…

کمپانی اپل چندی پیش محصول جدید خود با نام Mac Studio را به دنیای تکنولوژی معرفی کرد که می‌توان آن را قدرتمندترین دیوایس مجهز به تراشه اپل سیلیکون به حساب آورد. به این ترتیب تا زمان عرضه مک پرو با پردازنده‌های سری M1، می‌توان روی خرید این محصول توسط تولید کنندگان محتوا و ادیتورها حساب باز کرد. در حالی که مشخصات سخت افزاری این محصول فوق العاده بالا و شدیدا کار راه انداز است؛ اما مطمئنا چنین دستگاهی برای تمامی کاربران کاربرد نخواهد داشت.

لذا قصد داریم تا آن را با دیگر دیوایس‌های مبتنی بر مک او اس مقایسه کرده و ببینیم کدام یک انتخاب بهتری برای شما است.

تصویری از مک استودیو اپل روی میز کار

تصویری از مک استودیو اپل روی میز کار

بررسی تفاوت ها میان مک استودیو، آیمک، مک بوک، مک مینی و مک پرو

همانطور که گفتیم، مک استودیو اپل از همه لحاظ بسیار کارآمد و حرفه‌ای است؛ اما آیا به کار شما می‌آید؟ در اینجا به مقایسه مک استودیو اپل با دیگر مک‌ها می‌پردازیم.

مقایسه عملکرد پردازشی مک ها

تراشه M1 Ultra که در حال حاضر تنها روی Mac Studio شاهد آن هستیم، توانسته تقریبا تمام توان سخت افزاری خود را نسبت به پردازنده M1 Max به حالت دو برابر برساند. چرا که این تراشه به کمک تکنولوژی Ultra Fusion از ترکیب دو چیپست M1 Max و اتصال آن‌ها به یکدیگر ساخته شده است. به گفته اپل به دلیل استفاده از معماری Custom-Built، سیستم عامل مک به M1 Ultra به عنوان یک پردازنده مستقل نگاه می‌کند.

تکنولوژی الترا فیوژن همچنین باعث شده تا سیستم مولتی چیپ اپل بتواند پهنای باند ۴ برابری نسبت به قدرتمندترین محصولات رقبا را در اختیار کاربران خود بگذارد.

نمایی از مشخصات سخت افزاری مک استودیو اپل

نمایی از مشخصات سخت افزاری مک استودیو اپل

این دستگاه در بالاترین مشخصات خود، با یک تراشه ۲۰ هسته‌ای، ۱۲۸ گیگابایت رم، پردازنده گرافیکی ۶۴ هسته‌ای، ۸۰۰ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند حافظه و SSD با سرعت انتقال دیتا فوق العاده سریع ۷.۴ گیگابایت بر ثانیه‌ای همراه است.

در جدول زیر، مشخصات پردازنده‌های مختلف اپل را با هم مرور خواهیم کرد:

 

مک استودیو

مک بوک پرو

مک مینی / آیمک

مک پرو

تراشه

M1 Max یا M1 Ultra

M1 Pro یا M1 Max

M1 تا ۸ هسته

اینتل زئون تا ۲۸ هسته

پردازنده گرافیکی

تا ۶۴ هسته

تا ۳۲ هسته

۸ هسته

تا AMD Radeon Pro W6800X Duo

حافظه داخلی

تا ۸ ترابایت

تا ۸ ترابایت

تا ۲ ترابایت

تا ۸ ترابایت

رم

تا ۱۲۸ گیگابایت

تا ۶۴ گیگابایت

تا ۱۶ گیگابایت

تا ۱.۵ ترابایت

در حالی که اپل از واژه ماژولار برای توصیف مک استودیو استفاده کرده، اما تمامی قطعات سخت افزاری در سر جای خود فیکس شده و برای تغییر در مشخصات سخت افزاری، باید آن را به اپل استور سپرده یا از ابتدا با همان مشخصات دلخواه دستگاه را سفارش دهید. در مصاحبه‌ ای با مدیران اپل مشخص شد که منظور از واژه ماژولار، امکان اتصال نمایشگرهای مختلف به این دستگاه بوده و به هیچ عنوان پای امکان تعویض قطعات به صورت شخصی توسط کاربر در میان نبوده است.

در همان ابتدای عرضه، تصاویر بنچمارک منتشر شده از نحوه عملکرد پردازنده M1 Ultra نشان داد که این تراشه با اقتدار کامل، مک پرو با تراشه ۲۸ هسته‌ای اینتل را شکست داده است. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که Mac Studio به هیچ عنوان امکان رقابت با رم ۱.۵ ترابایتی یا پردازنده گرافیکی دوگانه Radeon Pro W68700X Duo را نخواهد داشت. لذا در شرایط خاصی، مک پرو را می‌توان همچنان پرقدرت‌ترین محصول اپل به حساب آورد.

با تمام این تفاسیر، تراشه M1 Ultra نهایت قدرت یک دستگاه در ابعادی کوچک را برای شما فراهم خواهد کرد و مانند تمامی محصولات دیگر که به پردازنده اپل سیلیکون مجهز هستند، اپل عملکرد آن را از نظر واحد وات با دیگر محصولات مقایسه کرده است:

نمایی از مقایسه توان پردازنده M1 Ultra در مک استودیو

نمایی از مقایسه توان پردازنده M1 Ultra در مک استودیو

همچنین به گفته اپل، پردازنده M1 Ultra در مقایسه با قوی‌ترین پردازنده گرافیکی، ۲۰۰ وات توان کمتری را با همان میزان قدرت پردازشی مورد استفاده قرار می‌دهد.

نمایی از مقایسه عملکرد پردازنده گرافیکی مک استودیو اپل

نمایی از مقایسه عملکرد پردازنده گرافیکی مک استودیو اپل

یک دسته از کاربران که می‌توانند از مزیت های مک استودیو استفاده کنند، تولید کننده‌های محتوا و افرادی هستند که با فایل‌های ویدیویی سر و کار دارند. به لطف موتور Media Engine این دستگاه با پردازنده ام وان الترا می‌تواند ۱۸ ویدیو با رزولوشن 8K و فرمت ProRes را به صورت همزمان استریم کند.

به گفته اپل این محصول همچنین می‌تواند ویدیوها را ۵.۶ برابر سریع‌تر نسبت به مک پرو با تراشه ۲۸ هسته‌ای (به همراه Afterburner) رمزنگاری کند.

نمایی از موتور Media Engine در تراشه M1 Ultra

نمایی از موتور Media Engine در تراشه M1 Ultra

اپل همچنین مدعی شده است که گرافیست‌ها و افرادی که با محیط‌های سنگین سه بعدی مشغول به کار هستند، بهبود عملکرد خارق‌العاده‌ای را می‌توانند از این دستگاه انتظار داشته باشند.

مقایسه درگاه های ارتباطی مک استودیو و سایر محصولات

نمایی از پورت های Mac Studio اپل

نمایی از پورت های Mac Studio اپل

این دستگاه در مقایسه با سایر مک‌ها از درگاه‌های فوق‌العاده زیادی پشتیبانی می‌کند. مک استودیو در مقایسه با دستگاه‌های دیگر (به جز مک پرو) که از سیستم عامل مک برخوردار هستند، حاوی پورت‌هایی است که کار استفاده کنندگان از این دستگاه را شدیدا راه انداخته و گزینه‌های دیگر آورده شده در این مطلب برای برخورداری از این موارد باید به داک‌های اکسترنال پناه ببرند. در جدول زیر این محصولات را با یکدیگر از این نظر مقایسه خواهیم کرد:

 

مک استودیو

مک بوک پرو

مک مینی / آیمک

مک پرو

تاندربولت ۴ / USB 4

تا ۶ درگاه

۳

۲

تاندربولت ۳ / USB-C

تا ۱۲ درگاه

USB-A

۲

۲ /

۲

HDMI

۱

۱

۱ /

SDXC Slot

UHS-II

UHS-I

Ethernet

۱۰ گیگابیت

۱۰ گیگایت

۱۰ گیگابیت دوگانه

جک هدفون

وای فای ۶

وای فای ۵

بلوتوث نسخه ۵.۰

همچنین مطمئنا درگاه‌های قرار گرفته در جلوی بدنه Mac Studio فوق العاده کاربردی خواهد بود. گزینه‌ای که حتی روی مک مینی یا آیمک نیز شاهد آن نیستیم.

اما اگر قصد خرید مک مینی یا مک بوک پرو را داشته باشید و قدرت سخت افزاری آنچنان بالا برای شما کاربردی نداشته باشد، یک داک می‌تواند صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌های شما به عمل آورد.

به عنوان یک موضوع مستقل دیگر، می‌توان به حالت همیشه روشن بودن این دستگاه در مقایسه با مک‌ بوک ها اشاره کرد که در برخی مواقع، می‌تواند شدیدا در حوزه صرفه جویی در زمان به شما کمک کند.

مقایسه نمایشگر مک استودیو با Mac های دیگر

نمایی از مک استودیو در کنار Studio Display اپل

نمایی از مک استودیو در کنار Studio Display اپل

مانند مک مینی و مک پرو، برای خرید این دستگاه باید به فکر یک مانیتور اکسترنال نیز باشید. برای افرادی که به اکوسیستم شرکت اپل علاقمند هستند، نمایشگر جدید استودیو دیسپلی می‌تواند بهترین گزینه در این حوزه به حساب آيد.

همچنین به لطف تراشه ام وان الترا، این محصول از نمایشگرهای اکسترنال بیشتری در مقایسه با دیگر محصولات (به جز مک پرو) پشتیبانی می‌کند.

 

مک استودیو

مک بوک پرو

مک مینی

آیمک

مک پرو

نمایشگر داخلی

 XDR به همراه پروموشن

 نمایشگر رتینا با رزولوشن 4.5K

پشتیبانی از نمایشگر خارجی

تا ۵ نمایشگر (۴ نمایشگر با رزولوشن 6K و یک نمایشگر با رزولوشن 4K)

تا ۴ نمایشگر (۳ نمایشگر با رزولوشن 6K و ۱ نمایشگر با رزولوشن 4K)

۱ نمایشگر با رزولوشن 6K

۱ نمایشگر با رزولوشن 6K

تا ۱۲ نمایشگر (۱۲ نمایشگر با رزولوشن 4K یا ۶ نمایشگر با رزولوشن 6K)

نکته حساس ماجرا اینجا است که اگر به تعداد نمایشگر بیش از ۱ عدد نیاز دارید، مک مینی به هیچ عنوان محصول مورد نیاز شما نخواهد بود. اگر مک پرو را کنار بگذاریم، مک بوک پرو یا مک استودیو انتخاب خوبی از نظر پشتیبانی از نمایشگرها با تعداد بالا به حساب می‌آیند.

در مطلبی جداگانه نیز به نقد و بررسی نمایشگر استودیو و Pro Display XDR پرداختیم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

مقایسه قیمت مک استودیو با آی مک با مک بوک پرو با مک مینی با مک پرو

بسته به میزان بودجه شما، مک استودیو با پردازنده M1 Max با قیمت پایه ۱۹۹۹ دلاری همراه است و در بالاترین کانفیگ قیمت مک استودیو به نزدیک ۸۰۰۰ دلار می‌رسد.

از سوی دیگر بسته به نیازهای شما و نوع پردازنده سری M1، انتخاب‌های خوبی برای شما روی میز خواهد بود که از مک مینی گرفته تا مک بوک پرو می‌توانید به صورت دلخواه انتخاب کنید.

دو نما از Mac Studio

دو نما از Mac Studio

مک بوک پرو ۱۴ اینچی با تراشه M1 Pro با قیمت پایه ۱۹۹۹ دلاری (مانند مک استودیو) همراه است که البته پردازنده آن ضعیف‌تر بوده و در مقابل، یک نمایشگر با آن همراه خواهد بود. برای مهاجرت به پردازنده M1 Max در این دستگاه، باید قیمت پایه ۲۸۹۹ دلاری را در نظر داشته باشید. در سوی دیگر نیز گزینه مک پرو با قیمت پایه ۵۹۹۹ دلار اما با پردازنده اینتل بر روی میز است؛ اما این غول کامپیوتری برای کارهای سنگین و افراد حرفه‌ای مناسب است.

با تمام این تفاسیر اگر به دنبال دستگاهی با پردازنده M1 هستید، آیمک با نمایشگری با رزولوشن 4.5K بهترین گزینه در این حوزه به حساب می‌آید که قیمت پایه ۱۵۰۰ دلاری برای آن انتخاب شده است. اما اگر بودجه شما به این اندازه نیست، مک بوک ایر با تراشه M1 با قیمت ۹۹۹ دلار یا مک مینی با تراشه M1 با قیمت ۶۹۹ دلار در دسترس خواهد بود.

جمع بندی

با خواندن این مطلب، می‌توانید متوجه شوید که آیا مک استودیو جوابگوی نیازهای شما است، یا می‌توانید با صرفه جویی هزینه قابل ملاحظه‌ای، گزینه‌های دیگر را خریداری کنید. با استناد به اطلاعات آورده شده در این مطلب، شما کدام یک از دستگاه‌های یاد شده را برای خرید در نظر دارید؟ لطفا نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سه =