نقد و بررسی

نقد و بررسی کامل سرویس و پلتفرم Spotify

نقد و بررسی کامل سرویس Spotify

سرویس اسپاتیفای یکی از بزرگترین مراجع برای استریم موزیک در دنیا به حساب می‌آید. در این مطلب از فراسیب قصد داریم این پلتفرم موزیک را به زیر ذره بین برده و به بررسی اسپاتیفای بپردازیم؛ در ادامه مطلب با ما همراه باشید…

اگر از علاقمندان دنیای موزیک باشید، مطمئنا می‌دانید که این عرصه در سال‌های اخیر با تغییر و تحولات بسیار زیادی همراه بوده است و از آن جا که بسیاری از افراد این روزها ترجیح می‌دهند تا به جای خرید، آهنگ‌های دلخواه خود را به صورت استریم شده گوش دهند، لذا پلتفرم‌های مختلفی برای ارائه این دست سرویس‌ها رفته رفته به وجود می‌آیند که اسپاتیفای یکی از آنهاست.

سرویس استریم موسیقی اسپاتیفای

سرویس استریم موسیقی اسپاتیفای

یکی از عناوینی که با اختلاف در این عرصه عملکرد فوق‌العاده خوبی از خود نشان داده، سرویس Spotify است. این پلتفرم با ۲۳۰ میلیون کاربر که حدودا ۱۰۰ میلیون نفر از آن‌ها اشتراک این سرویس را خریداری کرده‌اند، توانسته لقب مشهور ترین پلتفرم استریم را به خود اختصاص دهد. پیش از این نیز در مقاله‌ای به اسپاتیفای چیست پرداخته‌ایم؛ اما در این مطلب به بررسی Spotify از تمام جنبه‌های آن می‌پردازیم.

رابط کاربری ساده این سیستم بدون توجه به سیستم عاملی که مشغول به کار با آن هستید، باعث شده تا بسیاری از افراد زمانی که به دنبال انتخاب پلتفرمی برای استریم موزیک هستند، به سراغ Spotify بیایند. اما آیا این سرویس مستحق این همه توجه است؟

چه محتوایی در اسپاتیفای یافت می شود؟

پلتفرم اسپاتیفای تنها به موزیک محدود نبوده و دسته بندی‌های مختلفی از محتوای مد نظر بسیاری از افراد درون آن یافت می‌شود. بخش‌های مختلف این سرویس استریم را در ادامه به صورت مجزا بررسی خواهیم کرد.

استریم در Spotify

نمایی از وب سایت Spotify

نمایی از وب سایت Spotify

سیستم انتخاب موزیک در این پلتفرم فوق‌العاده جذاب است. به گفته مسئولان، در حال حاضر بیش از ۸۰ میلیون آهنگ در این سرویس در دسترس است. اگر به دنبال یک موزیک روز هستید یا آلبوم یک گروه که سال‌های پیش منتشر شده را نیاز دارید، به راحتی می‌توانید در این سیستم به دنبال آن‌ها بگردید.

در صورت استفاده از نسخه رایگان سرویس اسپاتیفای، شما با محدودیت بیت ریت 160 kbps روبرو خواهید بود. اما در صورت خرید اشتراک، این محدودیت برداشته شده و موزیک‌ها با بیت ریت 320 kbps در دسترس قرار خواهد گرفت. در ماه فوریه سال ۲۰۲۱، Spotify از اشتراک جدید Spotify HiFi نیز رونمایی کرد که موزیک‌ها با قابلیت پشتیبانی از سیستم lossless audio را در اختیار شما می‌گذارد. به این ترتیب این پلتفرم با ویژگی یاد شده در کنار رقبایی مانند Amazon Music HD، Qobuz و Tidal HiFi قرار می‌گیرد.

پادکست در اسپاتیفای

بخش Podcasts در وب سایت اسپاتیفای

بخش Podcasts در وب سایت اسپاتیفای

در کنار موزیک، شاهد ارائه پادکست در Spotify نیز هستیم. همچنین استریم شوهایی که از آیتونز یا Google Podcasts دانلود کرده‌اید، در این پلتفرم وجود دارد. خوشبختانه مجموعه عظیمی از انواع پادکست‌ها در این پلتفرم یافت می‌شود که می‌توانید اوقات فراغت یا تایم‌هایی که به پادکست اختصاص می‌دهید را با آن‌ها بگذرانید.

پادکست‌ها با فرمت Ogg و بیت ریت 96 kbps در دسترس خواهند بود. اما اگر از وب پلیر استفاده کنید، کیفیت پادکست‌ها به 128 kbps ارتقاء پیدا خواهد کرد.

داستان های کمیک

علاقمندان به Comic ها نیز می‌توانند روی سرویس اسپاتیفای حساب باز کنند. البته عناوین مشهور مانند سوپرمن یا Captain America به این زودی‌ها در این قسمت مشاهده نخواهند شد.

تجربه استفاده از Spotify چگونه است؟

نمایی از اپلیکیشن اسپاتیفای

اپلیکیشن اسپاتیفای

در ادامه بررسی اسپاتیفای باید بدانید گنجینه عظیم موزیک‌ها و محتوای قرار گرفته در این پلتفرم، به هیچ عنوان باعث نشده تا هنگام کار با آن با پیچیدگی خاصی روبرو باشید. در نسخه دسکتاپ، همه چیز در سر جای خود قرار گرفته است. سیستم نویگیشن (شامل قسمت‌های Home، Browse و Radio) در سمت چپ قرار گرفته و در مرکز تصویر با کتابخانه موزیک و پلی لیست‌های خود روبرو هستید که می‌توانید میان آن‌ها جابجا شوید. اما بیایید ببینیم هر یک از بخش‌های یاد شده با چه محتوایی همراه است.

بخش Home در پلتفرم های مختلف اسپاتیفای

صفحه هوم در هر اپلیکیشن میزبان یک لندینگ‌پیج است که عناوین مختلفی را درون خود جای داده است. در این بخش می‌توانید موزیک‌های مشهور، پلی لیست‌های اختصاصی از ژانرهای مختلف موسیقی و موزیک‌های Hit در کشوری که در آن قرار دارید را مشاهده کنید.

اگر کمی صفحه را به سمت پایین هدایت کنید، با پلی‌لیست‌هایی روبرو خواهید شد که توسط الگوریتم‌های اختصاصی این پلتفرم و به واسطه موزیک‌هایی که تا به حال به آن‌ها گوش داده‌اید، ساخته شده است. پس از آن نیز پلی لیست‌ها و آرتیست‌هایی بسته به موزیک‌هایی که تا به حال به آن‌ها گوش داده‌اید به شما پیشنهاد داده می‌شود.

نمایی از رابط کاربری اپلیکیشن Spotify

نمایی از رابط کاربری اپلیکیشن Spotify

مهم نیست از نسخه دسکتاپ یا موبایل این پلتفرم استفاده می‌کنید، در هر صورت صفحه هوم خلاصه‌ای از تجربه دنیای موزیک را در اختیار شما می‌گذارد.

بخش Browse/Search

رابط کاربری این قسمت نیز فارغ از هرگونه پیچیدگی است. در قسمت بالا شاهد دسته‌بندی بر اساس ژانر، پادکست، چارت و مواردی از این قبیل هستیم. در حالت کلی دسته‌بندی‌های مختلف در این بخش دیده می‌شود که شما را در یافتن گزینه دلخواه‌تان کمک می‌کنند. در رابط کاربری موبایل، تمام محتوای بخش Browse در قسمت Search دیده می‌شود.

نمایی از بخش Browse در نسخه دسکتاپ Spotify

نمایی از بخش Browse در نسخه دسکتاپ Spotify

همه چیز در این قسمت عادی به نظر می‌رسد تا زمانی که وارد دسته بندی Discover می‌شوید. این بخش یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های سیستم اسپاتیفای به حساب می‌آید که هر چه بیشتر با آن کار می‌کنید، بیشتر به آن وابسته می‌شوید. این قسمت جایی است که تمام پیشنهادها بر اساس الگوریتم‌های این پلتفرم گردآوری شده‌اند. به این ترتیب با هنرمندان و آلبوم‌هایی روبرو خواهید بود که بر اساس فعالیت‌های شما در این سیستم به شما پیشنهاد داده می‌شود.

در قسمت Release Radar می‌توانید جدیدترین آثار هنرمندانی که آن‌ها را فالو می‌کنید را مشاهده کنید و بد نیست بدانید که این بخش به صورت هفتگی بروزرسانی می‌شود. در کنار آن گزینه Discover Weekly را می‌بینیم که پلی لیستی از موزیک‌های پیشنهادی به حساب می‌آید و این مورد نیز به صورت هفتگی آپدیت می‌شود.

البته اگر می‌دانید که از دنیای موزیک چه می‌خواهید، احتمالا بخش Discover کمکی به شما نخواهد کرد. لذا تنها باید از کادر Search برای جستجوی عناوین مورد نظر خود استفاده کنید.

بخش Radio در اشتراک اسپاتیفای

نمایی از قسمت Radio در نسخه دسکتاپ اسپاتیفای

نمایی از قسمت Radio در نسخه دسکتاپ اسپاتیفای

این قسمت از ساختاری مانند سایر پلتفرم‌ها برخوردار است و می‌توانید از آن مانند بخش Discover برای یافتن موزیک‌های جدید استفاده کنید. در بخش Radio پلی‌لیست‌های مرتبط با موزیک و هنرمندان را مشاهده خواهید کرد. پس اگر به دنبال تجربه‌های جدید در دنیای موزیک هستید، این قسمت به شما کمک قابل توجهی خواهد کرد.

همچنین الگوریتم‌های سیستم Spotify از سوی دیگر ایستگاه‌های رادیویی را بر اساس موزیک‌ها، آلبوم‌ها یا خوانندگانی که به آثارشان گوش می‌کنید، ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال اگر آثار Bon Iver را گوش داده و به دنبال موزیک‌هایی مانند آن هستید، این قسمت در اختیار شما خواهد بود. از سوی دیگر اگر یک پلی لیست را بر اساس مود خاصی ایجاد کرده و به دنبال آهنگ‌های بیشتری با این حال و هوا هستید، رادیو پلی لیست این کار را برای شما انجام خواهد داد.

بخش Your Library سرویس Spotify

تصویری از رابط کاربری اپلیکیشن اسپاتیفای

تصویری از رابط کاربری اپلیکیشن اسپاتیفای

عملکرد این قسمت دقیقا مانند نامی است که برای آن انتخاب شده است. در کنار نام هر موزیک یک آیکون قلب تعبیه شده که با ضربه زدن یا کلیک کردن روی آن، به قسمت Liked Songs هدایت خواهد شد. البته این بخش پیش‌تر با عنوان Your Songs شناخته می‌شد که اخیرا تغییر نام پیدا کرد. بخش‌های Artists و Albums و Podcasts نیز دقیقا به همین شکل عمل خواهد کرد و به ترتیب هنرمندان، آلبوم‌ها و پادکست‌های مورد علاقه شما را درون خود جای خواهد داد.

بخش Local Files نیز به شما اجازه می‌دهد تا موزیک‌هایی که خارج از فضای سیستم اسپاتیفای دانلود کرده‌اید را در این پلتفرم پخش کنید. این بخش تنها در نسخه دسکتاپ در دسترس است، اما در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ خبرهایی در مورد اضافه شدن این قسمت به نسخه موبایل نیز شنیده می‌شد که خوشبختانه در حال حاضر، چنین امکانی در دسترس کاربران قرار گرفته است.

ساخت پلی لیست اسپاتیفای

ساخت پلی لیست اسپاتیفای

پلی لیست ها در اسپاتیفای

در این قسمت شما تمامی پلی‌لیست‌های ساخته شده یا گزینه‌های اضافه شده به Library را مشاهده خواهید کرد؛ البته نحوه کار با اپلیکیشن Spotify را در مطلب گذشته، یاد گرفتیم.

ساخت یک پلی‌لیست جدید بسیار ساده است. کافی است تا روی دکمه New Playlist ضربه زده، یک نام را انتخاب کنید و به همین راحتی پلی‌لیست شما ایجاد خواهد شد. این گزینه در نسخه دسکتاپ در سمت چپ و در نسخه موبایل در منوی بالا قرار گرفته است. از این پس کافی است روی موزیک مورد نظر راست کلیک کرده یا روی سه نقطه کلیک کنید و آن را به پلی لیست ایجاد شده انتقال دهید.

پلی لیست های Spotify

پلی لیست های Spotify

اضافه کردن پلی لیست‌های دیگران نیز بسیار ساده است. کافی است وارد آن شده و روی آیکون سه نقطه در کنار نام پلی لیست ضربه بزنید. حالا در نسخه دسکتاپ گزینه Add to Library و در نسخه موبایل گزینه Follow را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید پلی لیست‌‌ها را به صفحه هوم گوشی خود انتقال دهید تا راحت‌تر از پیش به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

شبکه اجتماعی

سیستم اسپاتیفای به شبکه اجتماعی اختصاصی نیز مجهز است که می‌توانید دوستان خود را فالو کرده و از پلی لیست‌‌های پابلیک یا موزیک‌هایی که در حال حاضر به آن گوش می‌دهند، استفاده کنید. اما اگر به اشتراک گذاشتن تجربه موزیک برای شما موضوع عجیبی به حساب می‌آید،‌ می‌توانید این ویژگی را غیرفعال کنید.

شبکه اجتماعی در Spotify

شبکه اجتماعی در Spotify

اگر علاقمند به ساخت یک پلی لیست مشترک با دیگران هستید، می‌توانید از Collaborative Playlists استفاده کنید. تا زمانی که شخص دیگری به لینک این پلی لیست دسترسی داشته باشد، می‌تواند گزینه‌های دلخواه خود را به آن اضافه کند.

کنسرت هایی که به زودی برگزار خواهند شد

پیگیری کنسرت‌های هنرمندان در این پلتفرم بسیار ساده است. در نسخه دسکتاپ کافی است به بخش Browse رفته و سپس Concerts را انتخاب کنید. به این ترتیب لیست کنسرت‌های پیش رو به نمایش گذاشته می‌شود. با کلیک کردن روی هر یک از عناوین، اطلاعات شامل تاریخ، زمان و مکان برگزاری نشان داده می‌شد. از طریق گزینه find tickets نیز به مرورگر پیش فرض دستگاه هدایت خواهید شد و به این ترتیب می‌توانید بلیت کنسرت را خریداری کنید.

استفاده از سیستم اسپاتیفای روی پلتفرم های مختلف

نمایی از قابلیت اتصال به دیوایس‌های دیگر در اپلیکیشن اسپاتیفای

نمایی از قابلیت اتصال به دیوایس‌های دیگر در اپلیکیشن اسپاتیفای

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، پلتفرم Spotify روی تمامی محصولات، حتی کنسول‌های بازی نیز قابل اجرا خواهد بود. اگر اشتراک پریمیوم اسپاتیفای را خریداری کرده باشید، تمامی گزینه‌های نسخه دسکتاپ، روی نسخه موبایل نیز در دسترس شما خواهد بود. از هر کدام از نسخه‌های اسپاتیفای که استفاده می‌کنید، گزینه Devices Available در سمت راست آیکون‌های پلی‌بک قرار گرفته به شما امکان جابجا شدن میان دیوایس‌هایی که از اکانت شما استفاده می‌کنند را می‌دهد.

بد نیست بدانید که تنها امکان پخش موزیک روی یک دیوایس در لحظه امکان پذیر است. اما اگر در حال پخش موزیک از طریق کامپیوتر هستید، می‌توانید از طریق گوشی هوشمند خود آن را کنترل کرده یا به موزیک بعدی یا قبلی بروید.

آیا اشتراک پریمیوم اسپاتیفای ارزش خرید دارد؟

بسته به نحوه استفاده شما از این پلتفرم و دانستن تفاوت های پلن رایگان و پریمیوم اسپاتیفای، آپگرید کردن به نسخه پریمیوم باعث می‌شود تا تجربه استفاده از آن با دگرگونی‌های خاصی همراه شود. به این ترتیب قابلیت‌های جذابی همچون بیت ریت 320 kbps، امکان دانلود موزیک‌ها برای گوش دادن به صورت آفلاین و گوش دادن به آهنگ بدون هیچ تبلیغاتی در اختیار شما خواهد بود.

اپلیکیشن موبایل Spotify

اپلیکیشن موبایل Spotify

تجربه رایگان نسخه موبایل در این پلتفرم آنچنان که باید و شاید خوب نیست. استریم موزیک‌ها تقریبا خوب انجام می‌شود، اما کنترل آیتم‌های در حال پخش آنچنان که باید و شاید آسان نیست. پلی لیست‌ها و لیست موزیک‌های لایک شده تنها با حالت شافل در دسترس خواهد بود و در عرض یک ساعت، تنها امکان اسکیپ کردن چند آهنگ میسر خواهد بود.

گوش دادن به آهنگ‌های یک آلبوم با این محدودیت آنچنان که باید و شاید آزار دهنده نیست. اما در حالت کلی شما هیچ وقت نمی‌دانید موزیکی که هیچ گونه ارتباطی با آن برقرار نمی‌کنید، در لیست پخش شما قرار دارد یا خیر. همچنین آگهی‌های تبلیغاتی نیز گاه و بی گاه شما را آزار خواهند داد.

اشتراک پریمیوم سرویس Spotify باعث می‌شود تا تجربه نسخه دسکتاپ، روی ورژن موبایل نیز برای شما فراهم شود. به این ترتیب کلیه کنترلرهای نرمال برای کار با موزیک‌ها در دسترس خواهد بود و قابلیت‌های دیگری که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم هم در اختیار شما قرار می‌گیرد.

لوگوی سرویس اسپاتیفای

لوگوی سرویس اسپاتیفای

امکان دانلود موزیک‌‌ها به جای استریم آنلاین از جمله قابلیت‌‌هایی به حساب می‌آید که اگر اینترنت پرسرعت یا نامحدود در دسترس‌تان نیست، می‌تواند شدیدا به کمک شما بیاید؛ البته در این خصوص بهتر است میزان مصرف اینترنت اسپاتیفای و دیگر سرویس های استریم را بدانید.

همچنین اگر از آن دسته افرادی هستید که به هنرمند مورد علاقه خود اهمیت می‌دهید، بد نیست بدانید که Spotify در قبال استریم آنلاین، هزینه بیشتری نسبت به سایر پلتفرم‌ها به خوانندگان پرداخت می‌کند. به این ترتیب می‌توانید از هنرمندان و خوانندگان مورد علاقه خود از این طریق حمایت کنید.

آیا باید مشترک سرویس اسپاتیفای شوید؟

این روزها پلتفرم‌های زیادی که در حوزه استریم آنلاین فعالیت می‌کنند، قصد دارند توجه شما را به سمت خود جلب کنند. آیتونز به سرعت به اپل موزیک تبدیل شد و با قابلیت Lossless، توانست حرف و حدیث‌های زیادی در این عرصه برپا کند. یوتیوب نیز از سوی دیگر با راه اندازی اشتراک یوتیوب پریمیوم و در کنار آن یوتوب موزیک قصد دارد تا علاقمندان به دنیای موزیک را به سمت خود بکشد.

اما به جرات می‌توان گفت که اسپاتیفای هنوز هم بهترین تجربه را در اختیار کاربران خود می‌گذارد. امکان به اشتراک گذاری پلی لیست یا ساخت پلی لیست های تعاملی باعث شده تا کاربران بیشتر از سرویس‌های دیگر، به سراغ این پلتفرم بیایند. البته که باید بررسی و مقایسه اسپاتیفای با اپل موزیک را نیز مطالعه کرد تا بتوان بهتر تصمیم گرفت.

نمایی از آیکون اپلیکیشن Spotify

نمایی از آیکون اپلیکیشن Spotify

اگر از نسخه دسکتاپ استفاده می‌کنید، نسخه پریمیوم اسپاتیفای آنچنان امکانات زیادی را در اختیار شما نخواهد گذاشت و باید ببینید که صرفا حذف تبلیغات، دلیل مناسبی برای پرداخت هزینه اشتراک برای‌تان به حساب می‌آید یا خیر.

اما اگر کاربر نسخه موبایل هستید، با تهیه اشتراک Spotify مسلما امکانات و قابلیت‌‌های خوبی در دسترس قرار می‌گیرد که ارزش پرداخت هزینه را دارد. در این خصوص نیز دانستن ترفند های جالب و کاربردی اسپاتیفای خالی از لطف نیست.

چگونه اشتراک اسپاتیفای را خریداری کنیم؟

نمایی از رابط کاربری اپلیکیشن Spotify

نمایی از رابط کاربری اپلیکیشن Spotify

فراسیب بهترین، ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای خرید اشتراک اسپاتیفای را برای شما فراهم کرده است. مهم نیست کاربر سیستم عامل ویندوز، اندروید، مک او اس یا آی او اس باشید. با خرید اشتراک این پلتفرم موزیک، روی تمامی سیستم عامل‌های یاد شده امکان تجربه موزیک‌های دلخواه و بروز برای شما فراهم شده است. تنها کافی است تا Spotify Premium را خریداری کرده و به این ترتیب به گنجینه عظیمی از آهنگ‌ها، بدون هیچ گونه محدودیتی دسترسی خواهید داشت.

جمع بندی

سرویس اسپاتیفای به قدری اعتبار و محبوبیت در میان کاربران به دست آورده که کمتر کسی در دنیای امروزی را می‌توان پیدا کرد که با این سرویس آشنایی نداشته باشد. اگر به دنبال آرشیوی از موسیقی‌های قدیمی و جدید ایرانی را در ژانرهای مختلف هستید، بدون شک اسپاتیفای و اشتراک ساندکلود به کارتان می‌‌آید؛ اما در نهایت اسپاتیفای، قلب دنیای استریم موزیک است!

با تمام این تفاسیر، به نظر شما نسخه پریمیوم Spotify ارزش خرید دارد یا خیر؟ نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 3 =