اخبار اپل

کانسپت مک او اس Monterey؛ ویژگی‌های احتمالی مک او اس جدید

اغلب افرادی که سیستم عامل مک را دوست دارند، یکی از دلایل این علاقمندی را به آپدیت‌های زیبا و چشمگیر و در عین حال بسیار کارآمد این سیستم عامل میدانند. هر سال در کنفرانس WWDC سیستم عامل جدید مک با تغییرات حائز اهمیتی معرفی می‌شود. در این مطلب در مورد احتمالات و شایعات معرفی سیستم عامل جدید مک با فراسیب همراه باشید.

بسیار مشخص است که شرکت اپل بعد از هر آپدیت اساسی از سیستم عامل مک، برای بهبود این سیستم عامل روی برخی نکات خاص تمرکز می‌کند. اکثراً هم به اسم سیستم عامل جدید برمی‌گردد. برای مثال، در چند سال گذشته ما شاهد آپدیت‌هایی مثل Yosemite سپس El Capitan یا Sierra به High Sierra بودیم (که هر چهار اسم، نام‌های کوه‌هایی در ایالت کالیفرنیاست که نزدیک همدیگر واقع شده‌اند).

اسم آپدیت بعدی مک او اس چه خواهد بود؟

در ابتدا ما به Santa Lucia فکر کردیم؛ که اسم یک رشته کوه در ایالت کالیفرنیا، نزدیک رشته کوه‌های Big Sur (نام آخرین نسخه سیستم عامل مک) است. تصویر پس زمینه پیش فرض سیستم عامل Big Sur چندین کوه را نمایش می‌دهد؛ که این اتفاق دلیلی برای انتخاب Santa Lucia شد.

اما تصمیم گرفتیم به گزارشات گذشته شرکت اپل از اسم‌های تجاری ثبت شده برای سیستم عامل مک، نگاهی بیاندازیم. یکی از عنوان‌ها بسیار منطقی بنظر رسید. Monterey یکی از اسم‌های ثبت شده از سوی شرکت اپل است و مشخص شد که اسم منطقه ایست که رشته کوه‌های Big Sur در آنجا واقع شده‌اند. شایان ذکر است که Big Sur و Monterey در یک زمان و در سال 2014 ثبت تجاری شده‌اند.

macOS Monterey

macOS Monterey

اکثر عناوین ثبت شده در آن پرونده، در سال‌های گذشته استفاده شده‌اند؛ پس عنوانی مثل Monterey حدس نزدیک به یقین است. برخی از آن عنوان‌ها عبارتند از: Yosemite، Sierra و El Cap. عناوینی دیگر مثل Redwood، Pacific، Diablo، Farallon و Grizzly هم در پرونده در کنار دیگر اسم‌های محتمل حضور داشتند.

بطور کلی میزان تغییرات اساسی سیستم عامل Big Sur و سازگاری با Apple Silicon نشان می‌دهند که آپدیت امسال جزئی‌تر خواهد بود؛ که احتمالاً روی هر اپلیکیشن و بهبودهای جزئی سیستم عامل، بجای تغییرات بزرگ تمرکز خواهد شد. عنوانی مثل Monterey بیانگر این اتفاق هم هست.

مدیریت کارت‌ها و رمزهای عبور

مطمئن هستیم افرادی تعحب کرده‌اند که چرا اصلا این اپلیکیشن باید در این کانسپت، حضور داشته باشد؛ اما در آینده، بسیار منطقی خواهد بود که اپلیکیشن Wallet در سیستم عامل مک هم باشد. کاربران Apple Card در حال حاضر برای دیدن وضعیت حساب خود نیاز دارند که به تنظیمات مک بروند و یا از وبسایت Apple Card استفاده کنند.

Wallet in macOS

Wallet in macOS

با اپلیکیشن Wallet شما به راحتی می‌توانید بر روی تراکنش‌های مالی خود نظارت داشته باشید و یا بدهی‌های خود را پرداخت کنید. شما حتی میتوانید کارت‌های بانکی خود را مرتب کنید. به علاوه، ما به مرور زمان از ده‌ها رمز عبور استفاده می‌کنیم که فقط یکبار به کارمان آمده است؛ پس می‌توان آن رمزها را در مک هم ذخیره داشت تا دیگر نیازی به آیفون خود نداشته باشید.

زمان مرگ Photo Booth در مک!

اپلیکیشن Photo Booth بیش از یک دهه است که همراه سیستم عامل مک است و تا به حال بسیار کم تغییر کرده است. در این 16 سال، این اپلیکیشن در پوشه‌های اپلیکیشن‌های دیگر وارد و بی‌استفاده حضور داشته است. Memoji و Animoji آینده اتفاقات بامزه پلتفرم‌های اپل، نسل جدید از افکت‌های Photo Booth هستند.

Memoji Studio Concept

Memoji Studio Concept

اپلیکیشنی مثل Memoji Studio ممکن است بصورت مستقل معرفی و نسخه جایگزین Memoji iMessage بر روی iOS باشد. احتمالاً شما از اینکه این اپلیکیشن چطور بدون دوربین true depth کار خواهد کرد، تعجب کرده‌اید. Memoji Studio به یک نسل جدید از دستگاه‌های مک با دوربین true depth نیاز خواهد داشت؛ اما مک‌های قدیمی‌تر هنوز می‌توانند از استیکرها، Memoji و نسخه قدیمی افکت‌های Photo Booth استفاده کنند.

کلاس‌های +Fitness در مک

اپل در حال حاضر به مشترکان +Fitness این امکان را می‌دهد که اگر نمایشگری بزرگتر از آیفون می‌خواهند، بتوانند کلاس‌های خود را در iPad و یا Apple TV شرکت کنند. این یک مورد قابل پیش بینی است که اپل برنامه +Fitness را به سیستم عامل مک بیاورد.

اپلیکیشن +Fitness در مک

اپلیکیشن +Fitness در مک

اپل واچ شما باید بتواند همانطور که به آیپد یا Apple TV متصل می‌شود، به مک هم وصل شود. دقیقاً مثل سایر دستگاه‌ها، باید بتوانید از هدفون‌های بی‌سیم خود برای دیدن کلاس‌ها استفاده کنید. دستگاه مک شما باید بتوانند جلسه کلاس شما را دانلود کنند چرا که ممکن است در جایی از مک خود استفاده کنید که اینترنت نداشته باشید و یا سرعت پایین اینترنت اذیت کننده باشد.

جلسه آنلاین با کارشناسان اپل

بخاطر همه‌گیری ویروس کرونا، مراجعه حضوری به اپل استور جهت رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری محصولات اپل، بسیار ریسکی شده است. فروشگاه‌ها و اپل استور ها با آنکه به نسبت دیگر رقبا بیشتر به پروتکل‌های بهداشتی اهمیت می‌دهند، اما بسیاری از مشکلات کاربران نیازی به مراجعه حضوری ندارد.

پشتیبان آنلاین اپل سرویس

پشتیبان آنلاین اپل سرویس

با اپلیکیشن جدید Apple Support، کاربران می‌توانند یک قرار ملاقات آنلاین با کارشناسان اپل (Apple Genius) از طریق FaceTime برقرار کنند. شبیه به چت با کارشناس از طریق iMessage خواهد بود. با سیستم عامل جدید مک شما می‌توانید از راه دور به کارشناس اجازه دسترسی به دستگاه مک خود را بدهید تا آن‌ها مشکل شما را برطرف کنند و یا به شما راه‌هایی برای رفع مشکل آموزش دهند. آن‌ها فقط در طول مکالمه دسترسی خواهند داشت و شما کل پروسه را مشاهده خواهید کرد.

بهبود یافته برای توسعه دهندگان

برای اولین بار، توسعه دهندگان مک می‌توانند از طریق TestFlight اپلیکیشن‌هایشان را آزمایش کنند. کاربران نیز می‌توانند در نسخه اولیه اپلیکیشن‌های مورد علاقشان ثبت نام کنند و نظرات و بازخوردهای خود را به توسعه دهنده ارسال کنند.

کانسپت TestFlight برای مک

کانسپت TestFlight برای مک

اپلیکیشن‌های آی او اس و آیپد او اس روی سیستم مک شما هم، به لطف Apple Silicon و TestFlight اجرا خواهند شد. همانطور که در دیگر دستگاه‌ها کار می‌کنند.

ارزیابی دو مرحله‌ای آسان‌تر می‌شود

با Apple Authenticator شما می‌توانید حساب‌های کاربری مورد علاقتان را به Keychain متصل کرده و در دستگاه مک به راحتی وارد حساب خود از طریق تایید با Touch ID شوید. زمانیکه در حال ورود به یک حساب کاربری با ارزیابی دو مرحله‌ای هستید، دستگاه مک شما لحظه تایید Touch ID، یک کد عبور تولید می‌کند. هیچکس بجز سرویسی که درحال ورود به آن هستید، نمی‌تواند کد تولید شده را بخواند؛ و چون که برای تولید کد برای ارزیابی دو مرحله‌ای نیاز به تایید Touch ID دارید، هیچکس بجز شما نمی‌تواند به حساب کاربری وارد شود.

و اگر شما به ساخت یک کد برای استفاده در دستگاه دیگری دارید، به سادگی وارد Keychain Access شده و با اثر انگشت خود یک کد منحصر بفرد تولید کنید.

Apple Authenticator

Apple Authenticator

Apple Authenticator امنیت بیشتر نسبت به دیگر ابزارهای مشابه دارد. از ورود و دسترسی دیگر افراد به کدهای ارزیابی دو مرحله شما جلوگیری می‌کند. بسیار بیشتر از اپلیکیشن‌هایی مثل Google Authenticator یا Authy امن تر است و بدلیل اینکه ساز و کار شبیه به Keychain دارد، شما می‌دانید که چطور Apple Authenticator کار می‌کند.

Automator برای ما

ابزار Shortcuts در iOS و iPadOS بسیار محبوب شده است؛ پس بسیار منطقی‌ست که در سیستم عامل جدید مک هم حضور داشته باشند. Automator بسیار قدیمی‌ست، حتی اگر کارآمد باشد. اپلیکیشن جدید Shortcuts برای مک با تمام دستگاه‌های اپل شما همگام شده و به لطف پروژه Catalyst (اتصال برنامه‌های iOS به MacOS) بیشتر میانبرها اجرا خواهند شد.

Shortcuts in macOS

Shortcuts in macOS

کاربران Automator هنوز می‌توانند از مزیت‌های این برنامه بهره ببرند؛ از طریق منوی Automation در نوار کنار برنامه. یک پوشه به شما میانبرهای پر استفاده را نمایش می‌دهد. احتمالا یک لینک وب هم برای نصب میانبرهای به اشتراک گذاشته شده توسط دیگران، قرار داده خواهد شد.

هواشناسی

Weather، یکی از اپلیکیشن‌های جا مانده که هنوز به مک نرفته است. ما شاهد ویجت هواشناسی در بخش اعلانات سیستم Big Sur بودیم؛ اما یک برنامه مجزا لطف بزرگی خواهد بود. درحال حاضر باید به وبسایت‌های هواشناسی و یا نصب اپلیکیشن‌های دیگر روی بیاورید.

هوا شناسی در مک

هوا شناسی در مک

بهترین قسمت اپلیکیشن مجزا Weather می‌تواند بخش‌های بزرگ برای نمایش آب و هوا باشد. اپل می‌تواند آب و هوای ده‌ها مکان مختلف را در یک نگاه به شما نمایش دهد.

اعلان‌هایی که از دست نمی‌روند

نسخه Big Sur بطور جدی سیستم اعلانات مک را خراب کرد! Action buttons به سادگی در دسترس نیستند و همیشه باید چند کلیک اضافه انجام داد. با Monterey شما می‌توانید تمام دکمه‌ها را در یک نگاه پیدا کنید و اعلان‌ها در بالا-وسط صفحه نشان داده می‌شوند. احتمالاً برایتان سوال شده است که چرا وسط صفحه؟ خوب، اپل آیکون اعلانات را از گوشه سمت راست-بالا حذف کرده است؛ پس منطقی نیست که روی آیکون ساعت برای دیدن اعلان‌ها کلیک کنید.

نوتیفیکیشن در مک او اس

نوتیفیکیشن در مک او اس

با Monterey یک آیکون جدید برای اعلانات در وسط نوار منو وجود خواهد داشت. Notification Center در وسط این نوار نمایش داده خواهد شد تا شما دیگر هیچ اعلان مهمی را از دست ندهید. بدین صورت نه تنها هیچگونه اعلانی را از دست نمی‌دهید بلکه هر چه بیشتر تمام محصولات اپل شبیه همدیگر می‌شوند. اپل احتمالا منوی کناری‌ای که با کلیک روی آیکون ساعت نمایش داده می‌شود را به ویجت‌ها اختصاص بدهد.

Notification Center in the new macOS

Notification Center in the new macOS

جمع بندی

در پایان، امیدواریم امسال در کنفرانس WWDC شاهد تغییرات مفید و چشمگیر بسیاری باشیم تا این سیستم عامل محبوب هرچه بیشتر در قلب ما جا پیدا کند. نظر شما علاقمندان دنیای تکنولوژی در مورد تغییراتی که احتمالا اتفاق خواهد افتاد، چیست؟ آیا این نسخه با نام Monterey عرضه خواهد شد؟

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره امیرحسین جبلی

خودم به خودم می‌گم برنامه نویس، همکارام می‌گن تولید کننده محتوا و واقعیت، ترکیبی از خلاقیت، ایده گرفتن، نوشتن و ساختنه. ساختن یک دنیای جدید؛ چه کامپیوتری چه واقعی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + یک =