اخبار اپل

تاریخ عرضه نسخه عمومی مک او اس سونوما چه زمانی خواهد بود؟

تاریخ عرضه نسخه عمومی مک او اس سنوما چه زمانی خواهد بود؟

اپل در رویداد Wonderlust که در سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ به نمایش گذاشته شد، اعلام کرد که آخرین نسخه سیستم عامل مک خود که سونوما (Sonoma) نام دارد، قرار است به زودی برای تمامی کاربران که دارای مک‌های سازگار با این سیستم عامل هستند، در دسترس قرار بگیرد. برای آگاهی از تاریخ انتشار این سیستم عامل همراه فراسیب باشید.

برخی از ویژگی های مک او اس سونوما

ویژگی‌های macOS Sonoma‌

ویژگی‌های macOS Sonoma‌

در آخرین رویداد اپل که در آن از آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس به‌همراه اپل واچ سری ۹ رونمایی شد، تاریخ انتشار آخرین نسخه سیستم عامل مک یعنی سونوما نیز اعلام شد. به گفته اپل، مک او اس سونوما قرار است از ویژگی‌های متعددی برخوردار باشد. ویجت‌های دسکتاپ تعاملی، محافظ‌های صفحه‌ نمایش (Screensaver) همانند اپل تی وی، بهبود برنامه‌هایی مانند پیام‌ها و مرورگر سافاری و حالت گیم جدید (new Game mode) که عملکرد CPU و GPU را برای بازی کردن در اولویت قرار می‌دهد، برخی از ویژگی‌های مک او اس سونوما هستند.

با ویجت های تعاملی کار های بیشتری انجام دهید

با Sonoma اکنون کاربران می‌توانند ویجت‌ها را مستقیما روی دسکتاپ قرار داده و به راحتی به گالری ویجت‌ها دسترسی پیدا کنند تا مواردی را که می‌خواهند را به‌راحتی انتخاب کنند. هنگامی که کاربران در برنامه‌های مختلف مشغول به‌کار هستند، ویجت‌ها به‌طور یکپارچه با پس‌ زمینه دسکتاپ ترکیب می‌شوند تا در حین کار مزاحم نباشند و در نهایت به لطف ویژگی Continuity اپل، کاربران می‌توانند از همان ویجت‌ها که در آیفون خود استفاده می‌کنند، در مک خود هم لذت ببرند.

ویجت‌های جدید تعاملی سنوما

ویجت‌های جدید تعاملی سونوما

تغییرات مرورگر سافاری

در به‌روز رسانی آخرین نسخه سیستم عامل مک، مرورگر سافاری ویژگی‌های جدید متعددی را دریافت خواهد کرد. یک به‌روز رسانی برای گشت و گذار به‌صورت خصوصی (Private Browsing) وجود دارد که از محافظت بیشتری در برابر ردیاب‌ها و افرادی که ممکن است به دستگاه و اطلاعات کاربر دسترسی داشته باشند، برخوردار خواهد بود.

ویژگی‌های جدید مرورگر سافاری

ویژگی‌های جدید مرورگر سافاری در مک او اس سونوما

با وجود پروفایل‌های موجود در مرورگر سافاری، شما می‌توانید به‌راحتی بین تاپیک‌های مختلف به‌صورت مجزا جابه‌جا شوید. شما می‌توانید یک پروفایل را به کار اختصاص داده و یکی دیگر را برای امور شخصی در نظر بگیرید. همچنین روش جدیدی برای ایجاد برنامه‌های تحت وب (Web apps) وجود دارد که مانند برنامه‌های نرمال کار می‌کند و به کاربر امکان می‌دهد، سریع‌تر به وب‌سایت مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.

تجربه ویدیو کنفرانس هوشمند تر با سونوما

حالت Presenter Overlay در ویدیو کنفرانس

حالت Presenter Overlay در ویدیو کنفرانس در مک او اس سونوما

برای آن دسته از افرادی که ویدیو کنفرانس بخش بزرگی از کارشان است باید گفت که، اپل ویژگی‌ ویدیو کنفرانس پیشرفته‌ای را به‌نام Overlay Presenter معرفی کرده است که به کاربر امکان می‌دهد خود را بر روی تصویر محتوایی که به اشتراک می‌گذارد، نمایش دهد. همچنین بخش واکنش‌ها، به کاربران امکان می‌دهد تا احساس خود را در یک جلسه ویدیویی به اشتراک بگذارند و با حرکت دست نیز فعال می‌شوند و در نهایت به اشتراک‌گذاری صفحه نمایش (Screen Sharing) با یک فرآیند ساده‌تر در مک او اس سونوما بهبود یافته است.

محافظ های صفحه نمایش خیره کننده

محافظ‌های صفحه نمایش خیره کننده

محافظ‌های صفحه نمایش خیره کننده

وقتی که از مک او اس سونوما خود استفاده نکنید، خواهید دید که محافظ‌های صفحه نمایش جدیدی که شامل ویدیوهای صحنه آهسته از مکان‌های مختلف در سراسر جهان هستند، بر روی صفحه نمایش شما ظاهر خواهند شد و جلوه زیبایی به آن خواهند داد. آن ویدیوها مشابه آن‎‌چه در تی وی او اس ۱۷ می‌بینید، از مناظر طبیعی، مناظر زیر آب یا مناظر شهری تشکیل شده‌اند.

تجربه بازی کردن در مک بهتر می شود

با قدرت اپل سیلیکون، کاربران تجربه گرافیکی باورنکردنی را روی هر مک تجربه خواهند کرد. این دستگاه‌ها می‌توانند بازی‌های سنگین را با عملکرد عالی و جلوه بصری خیره کننده اجرا کنند. توسعه دهندگان با استفاده از آخرین نسخه گرافیکی API اپل یعنی Metal 3 می‌توانند عناوین جدید هیجان انگیزی را به Mac بیاورند که از بین همه آن‌ها می‌توان به DEATH STRANDING DIRECTOR’S CUT ،No Man’s Sky ،Stray و World of Warcraft: Dragonflight اشاره کرد.

حالت جدید بازی در مک او اس سنوما

حالت جدید بازی در مک او اس سونوما

همچنین باید بدانید که یک حالت بازی جدید در macOS Sonoma‌ وجود دارد که تجربه بازی بهینه‌ شده‌ای را با نرخ فریم روان‌تر و ثابت‌تر ارائه می‌دهد. این حالت اطمینان حاصل می‌کند که بازی‌ها بالاترین اولویت را در استفاده از قدرت CPU و GPU داشته باشند. Game mode جدید میزان تاخیر در صدا را با AirPods و تاخیر ورودی کنترلرهای محبوب Xbox و Playstation را در بازی با دو برابر کردن نرخ نمونه برداری بلوتوث به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و گفته شده است که با هر بازی در مک سازگار است.

نتیجه گیری

با وجود ویژگی‌های ذکر شده، شاید بتوان یکی از مهم‌ترین آپدیت‌ها برای مک او اس سونوما را بهبود در تجربه بازی کردن و امید به پورت بازی‌های متعدد بر روی این سیستم عامل و ویژگی جدید برای ایجاد ویدیو کنفرانس عنوان کرد. به‌ هرحال نسخه عمومی مک او اس سونوما قرار است از روز سه‌شنبه ۲۶ سپتامبر، برای تمامی کاربران دارای مدل های سازگار با مک او اس سونوما در دسترس قرار بگیرد.

منبع محتوا: macrumors

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − پنج =