سایر مطالب

مقایسه مک استودیو و مک پرو؛ کدامیک پیشنهاد می‌شود؟

مقایسه مک استودیو و مک پرو؛ کدامیک پیشنهاد میشود؟

آخرین بروزرسانی مطلب در 14 مهر 1403 توسط امیرحسین جبلی انجام شده است.

می‌خواهید مک اپل بخرید اما در انتخاب میان مک استودیو و مک پرو با مشکل روبرو شده‌اید؟ برای حل مشکل خود، این مطلب از فراسیب را دنبال کنید. پیشرفت‌های مک استودیو به همراه قیمت پایین‌ترش، آن را به یک رقیب سرسخت برای Mac Pro اپل تبدیل کرده است. در مطلبی به نگاه اولیه به مک استودیو اپل پرداختیم که می‌توانید در مطلب لینک شده مطالعه کنید.

زمانی که اپل از مک استودیو رونمایی کرد، گمان می‌رفت که این مک جایگزین مک پرو شود و اپل از عرضه مدل قدیمی‌تر منصرف شود اما اینطور نبود و هر دو در کنار یکدیگر به خدمات رسانی خود ادامه دادند.

مک استودیو در برابر مک پرو

مک استودیو در برابر مک پرو

تفاوت‌های مک استودیو و مک پرو

برای مقایسه این دو محصول به سراغ بیان تفاوت‌ها می‌رویم و بر روی تفاوت کلیدی آن‌ها متمرکز می‌شویم.

عملکرد بهتر Mac Studio

عملکرد بهتر مک استودیو

عملکرد بهتر مک استودیو

بر اساس ادعای اپل، اگر به دنبال یک مک بوک با عملکردی بسیار بالاتر و بهتر از مک پرو هستید باید استودیو را تهیه کنید. بدیهی است برای دانستن دقیق این نکته، باید از مک استودیو و مک پرو استفاده کرد تا به حقیقت امر پی برد.

طراحی مدولار Mac Pro

لازم به ذکر است که طراحی مک پرو یک طراحی مدولار منحصربفرد است. زمانی که اکثر رایانه‌ها از طراحی فنی مدولار برخوردارند، این که بگوییم تنها مک پرو در این زمینه منحصربفرد است، سخنی نامنطقی به نظر می‌رسد اما هر شخصی که از Mac Pro استفاده کرده باشد به خوبی این ادعا را درک می‌کند.

طراحی ماژولار

طراحی مدولار

اجزای داخلی Mac Pro را به راحتی می‌توان جدا کرد و سپس در صورت نیاز به مکان خود بازگرداند. این سهولت در جایگذاری قطعات به این دلیل است که هر کدام از آن‌ها لیبل مخصوص به خود را دارند که مشخصه آن‌ها را نشان می‌دهد. این بدین معنی است که هر شخص معمولی و عادی نیز می‌تواند اجزای مک پرو را در کنار یکدیگر بچیند و این کار بسیار ساده‌تر از حل کردن یک پازل است.

ویژگی مذکور، یک پیشنهاد منحصر بفرد در خط تولید مک بوک است. همانطور که می‌دانیم اپل مدتهاست که رایانه‌های قابل ارتقا را کمتر تولید می‌کند و باید تمامی تنظیمات مربوط به مک بوک‌ها را در زمان خرید انجام داد. بدیهی است که اپل با این کار، بسیار ضعیف عمل می‌کند اما آنچنان که به نظر می‌رسد قصد ندارد به زودی این روند را تغییر دهد.

با توجه به این موضوع که اپل تولید رایانه‌های ارتقا پذیر را کنار گذاشته است، تولید مک پرو که ارتقاپذیر است بسیار مهم و کاربردی است. در واقع اگر قصد دارید یک مک بوک خریداری کنید که در کنار قیمت مقرون به صرفه، بتوانید در هر زمان آن را ارتقا دهید، مک پرو بهترین گزینه است.

یک نکته مهم در این مورد وجود دارد که برخلاف انتظار کاربران که می‌خواستند اپل باز هم تعداد زیادی از قطعات مدولار را تولید کند، هرگز چنین نبوده است و اپل در عوض بر روی ارائه اجزای GPU تمرکز کرده است که این نشان‌دهنده طراحی ضعیف اپل است.

انتظار داریم که مک پرو در آینده بیشتر از قطعات و طراحی مدولار پیروی کند و کاربران را راضی کند. لازم به ذکر است که این برنامه بر روی Apple Silicon اجرا می‌شود که در آن، خدمات پشتیبانی بسیار بیشتر از ارتقا است.

قیمت پایین‌تر مک استودیو

یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی مک استودیو و مک پرو در تفاوت قیمت آن‌ها است. قیمت مک پرو حدوداً سه برابر مک استودیو است که به این میزان خدمات ارائه نمی‌کند و به همین دلیل خرید مک استودیو منطقی‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. البته بالاترین کانفیگ مک استودیو قیمت سرسام آوری دارد!

مقرون به صرفه بودن مک استودیو

مقرون به صرفه بودن مک استودیو

برای ارتقا مک پرو و رساندن آن به مک استودیو بیسیک، باید هزینه زیادی پرداخت کرد. اکنون می‌دانیم که می‌توان آن را به بالاتر از رقیب خود نیز ارتقا داد و به یک مک بوک با رم ۱.۵ ترابایت رساند که این رم در مک استودیو تنها به میزان ۱۲۸ گیگابایت است.

این میزان تفاوت در حجم رم، در یک مک قابل هضم نیست زیرا کارایی دقیق آن برای خریدار مشخص نیست، اما همانطور که می‌بینیم واقعاً فاصله زیادی است و بدین معنی است که با مک پرو می‌توان بسیار فراتر از مک استودیو عمل کرد. از طرف دیگر نیز می‌دانیم که برای دریافت این میزان رم باید هزینه بسیار بیشتری پرداخت کرد که مقرون به صرفه نیست. بنابراین خرید هر کدام از این محصولات، کاملاً به نظر کاربر و نوع استفاده او از یک مک بوک ارتباط دارد.

عملکرد گرافیکی بهتر Mac Studio

یکی دیگر از نکات کلیدی در مقایسه مک استودیو و مک پرو صحبت از عملکرد گرافیکی است که معمولاً در رایانه‌های اپل بسیار ضعیف عمل می‌کند و برای گیمرها مشکل ساز است.

با توجه به ادعای اپل، مک استودیو از نظر گرافیکی، بسیار بهتر از مک پرو عمل می‌کند و این به دلیل وجود M1 Max در آن است. این موضوع نشان‌دهنده این است که M1 Ultra که در مک استودیو ارتقا یافته وجود دارد به احتمال زیاد مک پرو را در این زمینه شکست می‌دهد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر می‌توانید کارت‌های گرافیکی زیادی برای مک پرو را از وبسایت اپل دریافت کنید که گاهی به انتخاب ۱۰ کارت گرافیکی برای یک مک پرو منتهی می‌شود. بدین معنی که در این مک بوک با ترکیبی از RAM و GPU می‌توان مک استودیو را شکست داد اما چیزی که مشخص است، این است که برای رسیدن به این هدف، باید بسیار بیشتر از Mac Studio هزینه کرد که عاقلانه نیست.

با وجود موارد فوق‌الذکر، باید به این نکته توجه کنید که مک استودیو و مک پرو هر دو یک Mac Book هستند و در هر صورت نباید از آن‌ها انتظار داشت که عملکرد گرافیکی خیلی عالی ارائه کنند.

مصرف انرژی کمتر در مک استودیو

اپل بر روی مصرف انرژی محصولات خود بسیار تمرکز می‌کند و زمان می‌گذارد؛ به عبارتی در محصولات اپل، میزان مصرف انرژی به یکی از موارد حیاتی تبدیل شده است.

مصرف انرژی کمتر در تراشه جدید

مصرف انرژی کمتر در تراشه جدید

عملکرد مک استودیو مانند تمامی دستگاه‌های حاوی تراشه M1، بسیار بالا و مورد قبول است. این موضوع بدین معنی است که مانند دستگاه‌های قدرتمند، با مصرف انرژی بسیار کم می‌تواند عملکردی بالا را ارائه کند و همچنین دوستدار محیط زیست باشد. این مصرف انرژی کم در ازای عملکرد بالا می‌تواند به طول عمر سخت‌افزار دستگاه شما نیز کمک کند.

این ویژگی اغلب زمانی مفید واقع می‌شود که از دستگاه خود کارایی بالا انتظار دارید و به طور مثال رندرهای زیادی از پروژه خود می‌گیرید و نیاز دارید تا انرژی کمی در مک بوک شما مصرف شود. در این زمینه، مک استودیو بسیار بهتر از مک پرو عمل می‌کند.

تعداد پورت بیشتر Mac Studio

یکی دیگر از موارد شگفت انگیزی که باعث تفاوت بین مک استودیو و مک پرو شده است، تعداد پورت بیشتر در مک استودیو است. زمانی که به رایانه بزرگ‌تر نگاه می‌کنید شاید این موضوع تعجب‌آور باشد چون Mac Pro بیشتر شبیه یک برج CPU سنتی است که می‌تواند تعداد بیشتری پورت را ساپورت کند و اما Mac Studio تنها کمی بزرگ‌تر از مک مینی است.

پورت مک استودیو

پورت مک استودیو

با وجود این، از طرف مک استودیو، پشتیبانی بیشتری از I/O دریافت خواهید کرد. در واقع این محصول اپل از ۱۲ پورت برخوردار است اما مک پرو تنها چهار پورت تاندربولت ۳ دارد که با نام مستعار USB-C شناخته می‌شود. گرچه می‌توان پورت‌های مک پرو را به ۱۲ عدد ارتقا داد اما در برخی از موارد با مشکل مواجه می‌شویم.

یکی از مشکلات اینست که تابحال این اتفاق نیفتاده است که یک شخص به ۱۲ پورت USB-C نیاز داشته باشد و علاوه بر این، برای این تعداد پورت اضافی حاضر باشد مبلغ هنگفت اضافه‌تر بپردازد پس عملاً ارتقای مک پرو به ۱۲ پورت کار عاقلانه‌ای نیست.

با خرید مک استودیو می‌توان از پورت‌های USB-C، اسلات SD و پورت USB-A و غیره بهره‌مند شد.

مشکلات همگام سازی در مک استودیو

مک استودیو در بسیاری از مواقع نمی‌تواند با برنامه‌های قدیمی و یا ویژگی‌های قدیمی خاصی دسترسی پیدا کند.

یکی از نمونه‌های این عدم سازگاری، Boot Camp است. این ویژگی به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند در کنار نسخه آی او اس موجود بر روی مک، سیستم عامل ویندوز را نیز نصب کنند و از هر دو سیستم عامل در مک بوک خود برخوردار باشند اما در مک استودیو این امکان وجود ندارد.

استفاده از تراشه M1 در مک استودیو باعث می‌شود نتوان از ویژگی Boot Camp استفاده کرد ولی در مک پرو (قبل از ارتقا) که از تراشه اینتل استفاده می‌کند این موضوع قابل اجرا است.

طراحی متفاوت مک استودیو و مک پرو

جدا از این که هر دو ماشین از یک طراحی نقره‌ای برخوردارند که لوگوی اپل بر روی آن حک شده است؛ تفاوت‌های بسیاری در طراحی دارند.

تفاوت مک استودیو و مک پرو

تفاوت مک استودیو و مک پرو

مک استودیو مربع شکل است با گوشه‌های گرد و مجموعه‌ای از پورت‌ها؛ در واقع کمی از مک مینی بزرگ‌تر است و طراحی جدید چشم نوازی ندارد.

از طرف دیگر، مک پرو مانند پنیر رنده شده است و طراحی مناسبی ندارد. ناگفته نماند که مک پرو از یک طراحی منظم و مدولار برای قسمت‌های داخلی برخوردار است که عالی عمل می‌کند.

با وجود این که طراحی تأثیر زیادی در تصمیم افراد برای خرید مک بوک ندارد؛ اما به عنوان یکی از تفاوت‌های مک استودیو و مک پرو بررسی شد. نتیجه بررسی انجام شده این است که طراحی مک پرو بسیار بهتر از مک استودیو است.

سخن نهایی

با بررسی موارد فوق، به این نتیجه رسیدیم که Mac Studio بسیار بهتر از Mac Pro عمل می‌کند. این مک از هر لحاظ جدیدتر، قدرتمندتر، مقرون به صرفه‌تر و به همراه قابلیت‌های بیشتری عرضه می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که به دلیل قیمت مقرون به صرفه خود و کاربران بیشتر، پشتیبانی بیشتری از جانب اپل دریافت کند.

لازم به ذکر است زمانی که مک پرو معرفی شد، همچون ماشینی برای محاسبات آینده اپل به نظر می‌رسید که قدرتمند و مدرن بود. در حال حاضر، اپل با توسعه تراشه‌های خود توانسته است مسیر مک پرو را تغییر دهد. این کار باعث شده است تا کاربران به مرور مک پرو را کنار گذارند و به سمت مک بوک‌های توسعه یافته جدید با عملکرد و کارایی بالاتر جذب شوند.

امیدواریم با بررسی جزئیاتی از مک استودیو و مک پرو، توانسته باشیم در تصمیم گیری به شما کمک کنیم؛ اما اگر قصد دارید به مقایسه کامل مک استودیو با مک بوک پرو، مک مینی، آیمک و مک پرو بپردازید به مطلب لینک شده مراجعه کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید