اخبار اپل

کاربران آیفون ۱۴ از افت شدید سلامت باتری خود شاکی شده‌اند!

افت شدید سلامت باتری آیفون 14 پرو

کاربران آيفون 14 پرو، در حالی که کمتر از یک سال از عمر گوشی خود می‌گذرد، با افت شدید سلامت باتری آن روبرو شدند! تعداد زیادی از کاربران اپل اسکرین‌شات‌هایی از Battery Health آیفون 14 پرو در توییتر و ردیت گذاشتند و اعتراض خود را نشان دادند.

در این بین حتی تعداد متقاضیان خرید آیفون 14 دست دوم هم بسیار کاهش پیدا کرده است؛ زیرا اغلب گوشی‌ها دارای سلامت باتری زیر 95 درصد هستند. در این مقاله از فراسیب به ظرفیت کلی و سلامت باتری آیفون 14 می‌پردازیم و یک نگاه کلی به نظرات و تجربیات کاربران و متخصصان می‌اندازیم.

بررسی سلامت باتری آیفون

اپل در اسفند سال 1396 با iOS 11.3 ویژگی «Battery Health» را به آیفون‌ها اضافه کرد. در آن زمان، اپل تأیید کرد که به‌طور بی‌صدا عملکرد آیفون را با کهنه شدن باتری‌ها در طول زمان کاهش می‌دهد؛ بنابراین ویژگی «سلامت باتری» به تنظیمات اضافه شد تا به کاربران اطلاعات بیشتری در مورد باتری آیفون آن‌ها بدهد.

افت سلامت باتری آيفون 14

صفحه سلامت باتری در آیفون

آیفون‌ها از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند؛ که از نظر شیمیایی در طول چرخه عمر دستگاه، کهنه می‌شوند. در یک فایل پشتیبانی، اپل توضیح می‌دهد که با افزایش عمر باتری، میزان شارژ باتری کاهش می‌یابد! به نوبه خود، کاربر در بازه زمانی کوتاه‌تری باید به دنبال شارژ کردن گوشی خود باشد.

پیشنهاد مطالعه: شما می‌توانید در وبلاگ فراسیب درباره آموزش استفاده از Battery Health آیفون را بخوانید!

ادعای اپل درباره سلامت باتری آیفون

اپل می‌گوید باتری‌های آیفون به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا ۸۰ درصد ظرفیت اولیه خود را در ۵۰۰ دوره شارژ کامل در شرایط عادی حفظ کنند!

سلامت باتری آیفون نیز می‌تواند بر عملکرد تأثیر بگذارد و iOS اقداماتی را برای متعادل کردن عملکرد و سلامت باتری در نظر گرفته است. Apple Support همچنین توضیح می‌دهد:

نیازهای انرژی آیفون 11، آیفون 11 پرو، آیفون 11 پرومکس و نسخه‌های جدیدتر به صورت پویا نظارت می‌شوند و عملکرد به گونه‌ای مدیریت می‌شود که بتواند نیازهای کاربر را سریعا برطرف کند. این سیستم نسبت به قابلیت‌های آیفون قبلی و از لحاظ مدیریت انرژی، پیشرفته‌تر است. سیستم‌ «سلامت باتری» به آیفون شما اجازه می‌دهد تا تاثیرات عملکرد ناشی از پیری باتری را کاهش دهد.

در حالی که تأثیرات عملکرد تا حد ممکن کاهش می‌یابد، پیری باتری همچنان ممکن است در نهایت منجر به اثرات قابل توجه و احتمالاً موقتی شود. بسته به وضعیت باتری و وظایفی که آیفون شما انجام می‌دهد، ممکن است زمان‌های راه‌اندازی طولانی‌تر برنامه، نرخ فریم پایین‌تر، کاهش توان داده‌های بی‌سیم، کاهش نور پس‌زمینه یا کاهش صدای بلندگو ایجاد شود.

تعادل بین عملکرد و سلامت باتری توسط iOS مدیریت می‌شود. اپل می‌گوید: «نرم‌افزار و سیستم‌های سخت‌افزاری فعال داخلی به مقابله با تاثیرات عملکردی که ممکن است با پیر شدن باتری آیفون‌تان از نظر شیمیایی توجه شود، می‌پردازند.»

علت کاهش سلامت باتری آيفون 14

علت کاهش سلامت باتری آيفون 14

نگرانی های مربوط به حداکثر ظرفیت باتری آیفون 14 پرو

طی چند ماه گذشته، تعداد فزاینده‌ای از کاربران آیفون 14 پرو، در توییتر و دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن اسکرین شات‌های «حداکثر ظرفیت» باتری آیفون 14 پرو خود پرداختند.

اپل می‌گوید این عدد نشان‌دهنده میزان ظرفیت باتری، نسبت به زمانی که جدید بود، است. به این ترتیب، ظرفیت کمتر ممکن است منجر به ساعات استفاده کمتر بین هر بار شارژ شود!

در اینجا چند نمونه از حداکثر ظرفیت باتری آيفون 14 کاربران را آورده‌ایم:

  • Aaron Zollo: حداکثر ظرفیت 90 درصد
  • Apple Hub: حداکثر ظرفیت 89 درصد
  • Lon Seidman: حداکثر ظرفیت 88 درصد
  • Jon Rettinger: حداکثر ظرفیت 90 درصد
  • MilesAbove Tech: حداکثر ظرفیت 86 درصد
  • Robert Rosenfeld: حداکثر ظرفیت 93 درصد
  • Andrew Clare: حداکثر ظرفیت 90 درصد
  • TechDaily: حداکثر ظرفیت 89 درصد
  • Matou Ecureuil: حداکثر ظرفیت 88 درصد
  • Brandon Butch: حداکثر ظرفیت 91 درصد

شما نیز می‌توانید با رفتن به برنامه تنظیمات، انتخاب «Battery» و سپس ضربه زدن روی «Battery Health and Charging» حداکثر ظرفیت گوشی خود را پیدا کنید.

علت افت سلامت باتری آيفون ۱۴ چیست؟

چند دلیل احتمالی وجود دارد که چرا کاربران شاهد تغییر در «حداکثر ظرفیت» آیفون 14 پرو خود هستند. اول، ممکن است اپل الگوریتم نحوه محاسبه این عدد را در مقایسه با مدل‌های قبلی آیفون تنظیم کند. همچنین ممکن است نسخه بتا iOS 17 تأثیر غیرعادی زیادی بر سلامت باتری آیفون داشته باشد. مانند همیشه، مواردی مانند مدیریت انرژی و باتری در نسخه‌های بتا iOS نسبت به نسخه‌هایی که برای عموم منتشر شده‌اند، کمتر اصلاح شده‌اند.

احتمال دیگر این است که ویژگی‌های انحصاری آیفون 14 پرو، مانند نمایشگر همیشه روشن، بر سلامت کلی باتری تأثیر می‌گذارد. صفحه نمایش آیفون 14 پرو همچنین می‌تواند به حداکثر روشنایی 2000 نیت در محیط‌های بیرون برسد؛ که تقریباً دو برابر آیفون 13 پرو است!

نحوه بررسی میزان سلامت باتری آیفون

با این حال، اپل به طور مستقیم در مورد این شکایات کاربران آیفون 14 پرو اظهار نظر نکرده است؛ بنابراین فعلاً همه این‌ها حدس است. به طور کلی، اپل توصیه به تعویض باتری، در زمانی که “حداکثر ظرفیت” به زیر 80 درصد می‌رسد، دارد.

کمتر از یک سال پس از عرضه آیفون 14 پرو، برخی از کاربران به طرز شگفت آوری به فکر تعویض باتری می‌افتند؛ که خیلی هم جالب نیست.

تعویض باتری آیفون

اگر شما هم قصد تعویض باتری آیفون خود را دارید، بهتر است بدانید تعویض باتری آیفون به عنوان بخشی از گارانتی یک ساله شامل هر خرید آیفون جدید می‌شود؛ همچنین مدل‌های آیفون تحت پوشش برنامه AppleCare+ (به شرطی که سلامت باتری آیفون زیر 80 درصد باشد) پوشش داده می‌شود. البته که در ایران خبری از این موارد نیست!

یک راه دیگر برای بررسی سلامت باتری آیفون!

عامل دیگری که به کاربر کمک می‌کند تا سلامت باتری را چک کند، تعداد Cycle است؛ به این معنی که آیفون شما تا بحال چند بار شارژ شده است. متاسفانه اپل یافتن این داده‌ها را آسان نمی‌کند. توصیه ما این است که یک برنامه برای مک به نام coconutBattery نصب کنید. کافی است برنامه را دانلود کنید، آیفون خود را به مک خود متصل کنید و به دنبال «Cycle Count» بگردید.

البته نمی‌توان حداکثر ظرفیت باتری را بی‌ربط به تعداد Cycle دانست! با بالا رفتن عمر باتری آیفون، بیشتر باید آیفون خود را شارژ کنید. هرچه بیشتر آیفون خود را شارژ کنید، باتری سریع‌تر پیر می‌شود و ظرفیت آن نسبت به روز اول، کاهش می‌یابد. البته که راه‌هایی برای جلوگیری از کاهش سلامت باتری، مانند کاهش دفعات شارژ و استفاده از گزینه‌های شارژ با وات پایین، وجود دارد. اگر آیفون شما شارژ نمی‌شود می‌توانید راه حل آن را در وبلاگ فراسیب پیدا کنید.

تجربه کاربران در کاهش سلامت باتری آیفون ۱۴

بسیاری از کاربران فکر می‌کنند عمر باتری آیفون ۱۴ پرو به طور قابل توجهی بدتر از سایر مدل‌های اخیر آیفون است. همچنین انتظار دارند که اگر این باتری‌ها با سرعت بیشتری نسبت به قبل خراب ‌شوند، این مشکلی است که اپل باید به آن رسیدگی کند.

کاهش سلامت باتری آيفون 14 پرو

کاهش سلامت باتری آيفون 14 پرو

یکی از کاربران 9to5mac.com گفته است: «من از روز لانچ، آیفون 14 پرو را داشتم و حداکثر 90 درصد ظرفیت دارم. عدد حداکثر ظرفیت، در چند هفته 2٪ کاهش یافته است که عجیب است و خوب نیست.»

همچنین یکی دیگر از کاربران با تجربه مشابه نوشته است: «من همیشه از شارژر 30 واتی خود استفاده می‌کنم. سعی می‌کنم قبل از اینکه درصد شارژ به 30 برسد، شارژر را وصل کنم و قبل از اینکه باتری به 80 درصد برسد آن را جدا کنم.» این کاربر در ادامه پیشنهاد داده که یک برنامه جهت هشدار درصد شارژ گوشی نصب کنید و آن را روی 70 درصد تنظیم کنید. همینطور گفته که نباید اجازه داد که گوشی در نور شدید آفتاب و حرارت مستقیم قرار بگیرد. او ادعا می‌کند که با رعایت همین موارد، ظرفیت باتری 99 درصدی دارد.

از طرفی کاربرانی هم هستند که از بهمن 1401 آيفون 14 پرو را خریدند و هنوز سلامت باتری 100 درصدی را دارند!

تصویری از آیکون جدید باتری در iOS 16

تصویری از آیکون جدید باتری در iOS 16

کاهش سلامت باتری آیفون 14 طبیعی است؟

سلامت باتری آیفون همیشه از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می‌تواند تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله مواردی مانند نحوه شارژ کردن، تعداد دفعات شارژ و موارد دیگر قرار گیرد. ظرفیت کلی و سلامت باتری آیفون نیز می‌تواند از روز اول، درست زمانی که از خط تولید خارج می‌شود، متفاوت باشد.

کهنه شدن باتری طبیعی است و در آیفون‌ها نیز کاملا قابل انتظار است. یکی از نکات مهم این است که بدانید؛ لزوما حداکثر ظرفیت فعلی آیفون شما مهم نیست، بلکه سرعت کاهش این عدد اهمیت دارد! بر اساس بازخورد کاربران آیفون 14 پرو در توییتر، این روند امسال به طور قابل توجهی سریع‌تر از سال‌های گذشته رخ می‌دهد. در انتها پیشنهاد می‌کنیم مطلب مواردی درباره افزایش بازدهی باتری آیفون را بخوانید.

منبع محتوا: 9to5mac.com

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره صبا عموزاده

معمولا سمت کارای سخت و پرزحمت میرم؛ مثل درس خوندن تو امیرکبیر یا خوندن زبان آلمانی! اما محتوانویسی از اون کاراییه که هرچقدر هم پرچالش باشه، بازم واسم لذت‌بخشه... امیدوارم بتونم این حس خوب رو بهتون منتقل کنم:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 6 =