اخبار اپل

مک استودیو بطور رسمی رونمایی شد! ابر کامپیوتر جدید اپل

مک استودیو بطور رسمی رونمایی شد! ابر کامپیوتر جدید اپل

اپل از مک استودیو رونمایی کرد. این محصول از چیپ حرفه‌ای اپل سیلیکون در قلب دستگاهی تقریبا دو برابر اندازه مک مینی، بهرمند است. با فراسیب و اخبار کنفرانس ۸ مارس اپل همراه باشید…

مک استودیو؛ محصولی جدید در بین مک‌ها

در بین خط تولید Mac، محصول جدید اپل با نام Mac Studio در ما بین مک پرو و مک مینی قرار دارد؛ هم از نظر اندازه و هم از نظر عملکرد. با تمرکز بر روی کاربران حرفه‌ای، مک استودیو جدید با همکاری تراشه اپل سیلیکون می‌تواند عملکردی خارق العاده را به نمایش بگذارد.

به صورت رسمی این دستگاه ۷.۷ اینچ (تقریبا ۱۹.۵ سانتی متر) طول و عرض و ۳.۷ اینچ (تقریبا ۹.۳ سانتی متر) ارتفاع دارد. این میزان تقریبا همان اندازه مک مینی با دو برابر ارتفاع است.

نمای روبروی مک استودیو

نمای روبروی مک استودیو

اپل از این ارتفاع برای به کارگیری دو فن خنک‌ کننده استفاده کرده است. این فن‌ها جریان هوا را از پایین مک استودیو به داخل آن گردانده و از ۴۰۰۰ سوراخ تعبیه شده در پشت آن، خارج می‌کند. اپل ادعا می‌کند سیستم خنک کنندگی مک استودیو در بیشتر محل‌های کاری نسبتا شلوغ، کم صدا بوده و به سختی صدای آن را خواهید شنید.

در جلوی Mac Studio یک ورودی کارت SDXC با دو عدد درگاه USB-C برای نسخه M1 Max یا درگاه تاندربولت ۴ در نسخه M1 Ultra حضور دارد. در پشت دستگاه، ۴ پورت تاندبولت ۴ به همراه درگاه شبکه ۱۰ گیگابیتی، ۲ پورت USB-Type A ، HDMI و جک هدفون قرار دارد. مودم Wi-Fi 6 و نسخه ۵ بلوتوث نیز از دیگر مشخصات مک استودیو است.

نمای پشت Mac Studio

نمای پشت Mac Studio

همچنین از تراشه‌های قدرتمند M1 Max و M1 Ultra به همراه Media Engine برای انکود و دیکود کردن ویدیوها بهرمند است. با این اوصاف، مک استودیو یک انتخاب جذاب برای کاربران خلاق و حرفه‌ای خواهد بود. در بهترین پیکربندی آن، نسخه M1 Ultra از یک CPU ۲۰ هسته‌ای با ۶۴ هسته GPU و یک پردازنده ۳۲ هسته‌ای Neural Engine برخوردار است.

در نسخه M1 Max می‌توانید تا ۶۴ گیگابایت Universal RAM بهره مند باشید. در آنسو نسخه M1 Ultra تا ۱۲۸ گیگابایت را نیز پشتیبانی می‌کند!

عملکرد مک استودیو

در بنچمارک‌های اپل، مک استودیو نسخه M1 Max تا ۵۰ درصد عملکرد بهتر CPU در مقایسه با پردازنده ۱۶ هسته‌ای Xeon در کنار ۳ برابر عملکرد بهتر در پردازش گرافیکی در مقایسه با مک پرو را به ثبت رسانده است. در پردازش ویدیو نیز تا ۳.۷ برابر سریعتر از مدل ۱۶ هسته‌ای مک پرو عمل کرده است.

همچنین Mac Studio M1 Ultra تا ۹۰ درصد عملکرد بهتری از نظر پردازش CPU نسبت به همان نسخه ۱۶ هسته‌ای Xeon مک پرو و تا ۸۰ درصد سریعتر در پردازش گرافیکی در مقایسه با سریعترین کارت گرافیک موجود برای مک را به ثبت رسانده است. در مورد پردازش ویدیو نیز تا ۵.۶ برابر سریعتر از مک پرو ۲۶ هسته‌ای عمل کرده است. حافظه داخلی آن نیز شگفت انگیز است. تا ۸ گیگابایت حافظه داخلی SSD با حداکثر سرعت انتقال ۷.۴ گیگابایت بر ثانیه!

پشتیبانی از ۴ مانیتور Pro Display XDR به علاوه یک تلویزیون 4K با جمعا ۹۰ میلیون پیکسل در هر دستگاه، از دیگر ویژگی‌های اعجاب انگیز مک استودیو اپل است. قیمت Mac Studio نیز برای مدل M1 Max از ۱۹۹۹ دلار و برای M1 Ultra از ۳۹۹۹ دلار شروع می‌شود.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره امیرحسین جبلی

خودم به خودم می‌گم برنامه نویس، همکارام می‌گن تولید کننده محتوا و واقعیت، ترکیبی از خلاقیت، ایده گرفتن، نوشتن و ساختنه. ساختن یک دنیای جدید؛ چه کامپیوتری چه واقعی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 14 =