آموزش و ترفند iOS, اخبار اپل

این قابلیت های iOS 16 فقط روی آیفون های XS به بعد کار می کند!

این قابلیت های iOS 16 فقط روی آیفون های XS به بعد کار می کند!

این روزها کاربران آیفون با برخی از قابلیت های iOS 16 درگیر بوده و نمی‌دانند چرا امکان استفاده از آن‌ها برایشان فراهم نیست. این موضوع به محدودیت‌هایی برمی‌گردد که از سوی اپل اتخاذ شده است. در این مطلب از فراسیب قصد داریم با امکاناتی که تنها دارندگان آیفون XS و نسخه‌های پس از آن می‌توانند از آن‌ها برخوردار باشند، آشنا شویم؛ در ادامه با ما همراه باشید…

اگر پیگیر اخبار دنیای تکنولوژی باشید، مطمئنا می‌دانید که آی او اس ۱۶ از iPhone 8 و نسخه‌های پس از آن پشتیبانی می‌کند؛ اما با تمام این تفاسیر، برخی قابلیت های iOS 16 روی تمامی این گوشی‌های هوشمند در دسترس نیست و محدود به مدل‌های خاصی شده است. چرا که برای اجرایی شدن آن‌ها، به تراشه A12 Bionic نیاز خواهیم داشت که روی آیفون XS و مدل‌های بعد از آن قرار گرفته است.

قابلیت های iOS 16 برای آيفون XS و مدل‌های بالاتر

پس از آپدیت کردن آی او اس ۱۶ و با مطالعه این مطلب، با ویژگی‌هایی که تنها روی iPhone XS و مدل‌های پس از آن در دسترس کاربران خواهد بود، آشنا می‌شویم.

آی او اس ۱۶

آی او اس ۱۶

  • قابلیت Live Text در ویدئوها: از این پس شما می‌توانید هنگام پخش ویدئوها، آن را Pause کرده و متن نمایش داده شده داخل تصویر را به کمک این ویژگی کپی و در جایی که نیاز دارید، Paste کنید. این قابلیت در اپلیکیشن Photos، Quick Look، سافاری و سایر موارد کاربرد خواهد داشت.
  • قابلیت Quick Actions در Live Text: اطلاعاتی که در تصاویر و ویدیوها قابل مشاهده است، تنها با یک بار ضربه زدن به صفحه در دسترس‌تان خواهد بود. به این ترتیب می‌‌توانید به راحتی پرواز خود را پیگیری کرده، لغات را به زبان‌های مختلف ترجمه یا واحدهای پولی را به یکدیگر تبدیل کنید.
  • زبان‌های جدید برای Live Text: به عنوان یکی از قابلیت های جدید iOS 16 باید به اضافه شدن و تشخیص زبان‌های ژاپنی، کره‌ای و اوکراینی اشاره کرد.
  • استفاده از Emoji در متن: همان طور که در رویداد معرفی این پلتفرم در کنفرانس WWDC 2022 شاهد آن بودیم، کاربران در هنگام نوشتن متن از طریق سیری می‌توانند ایموجی مورد نظر را به متن اضافه کنند. این ویژگی در زبان‌های هنگ کنگی، ژاپنی، چینی، تایوانی و اسپانیایی در دسترس خواهد بود.
تصویری از یکی از قابلیت های iOS 16

تصویری از یکی از قابلیت های iOS 16

  • درک و اطلاع از کاربرد هر اپلیکیشن به کمک سیری: از این پس شما می‌‌توانید وارد هر اپلیکیشن شده و با به زبان آوردن عبارت Hey Siri, what can I do here اطلاعاتی در مورد آن به دست آورید. این قابلیت در زبان‌های آلمانی، انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، ژاپنی، چینی و هنگ کنگی در دسترس خواهد بود.
  • تجربه جدیدی از ابزار Dictation: در آی او اس ۱۶ شما می‌‌توانید به صورت شناور میان حالت صوتی یا تایپ هنگام نوشتن متن جابجا شوید. به این ترتیب بدون نیاز به متوقف کردن حالت Dictation می‌توانید با کیبورد تایپ کنید، روی هر قسمتی از متن ضربه بزنید، نشانگر را حرکت دهید و پیشنهادات QuickType را وارد کنید.
  • اضافه کردن اطلاعات داروها به کمک دوربین آيفون: به عنوان یکی از بهترین قابلیت های iOS 16 می‌توان به این ویژگی اشاره کرد. به این ترتیب شما می‌‌توانید دوربین آیفون را به سمت داروی مورد نظر گرفته و کلیه مشخصات آن در لحظه به صورت خودکار وارد خواهد شد.
نمایی از قابلیت های iOS 16

نمایی از قابلیت های iOS 16

  • جستجوی تصویر در اپلیکیشن‌ها: در آی او اس ۱۶، نرم افزار Spotlight قادر است تا در اپلیکیشن‌های مختلف از جمله Notes، Messages و Files به دنبال تصاویر مد نظر شما بگردد و آن‌ها را از طریق لوکیشن، افراد حاضر در آن، محوطه یا مواردی از این قبیل پیدا کند.
  • بهبود حالت بصری Look Up: به کمک این قابلیت شما می‌توانید سوژه را از بکگراند آن جدا کرده و به هر اپلیکیشنی که نیاز دارید، آن را انتقال دهید. این ویژگی در اپلیکیشن Photos و سافاری و در محل‌های دیگر مانند اسکرین شات‌ها یا Quick Look قابل استفاده است.
  • اضافه شدن المان‌های جدید به Look Up: این امکان قادر است تا پرنده‌ها، حشرات و مجسمه‌ها را به صورت کاملا هوشمند شناسایی کند.
  • والپیپرهای فضا: در بتای دوم iOS 16 والپیپرهای فضا برای استفاده در آیفون XS و مدل‌های پس از آن هم در دسترس قرار گرفت.

قابلیت های iOS 16 برای آيفون ۱۱ و مدل‌های بالاتر

  • ویژگی Live Caption: تصور کنید زمانی که در حال مشاهده یک فیلم یا سریال هستید، دیالوگ‌ها در لحظه روی صفحه نمایش آيفون شما نشان داده شود. فوق العاده است، این‌طور نیست؟ برای استفاده از این قابلیت شما باید آیفون ۱۱، آیپد مجهز به چیپ A12 Bionic یا مک با تراشه اپل سیلیکون را در اختیار داشته باشید.

امکانات آی او اس ۱۶ برای خانواده آیفون ۱۳

تصویری از نسخه جدید سیستم عامل اپل

تصویری از نسخه جدید سیستم عامل اپل

خانواده آیفون ۱۳ که سال گذشته شاهد رونمایی از آن‌ها بودیم، قابلیت‌های منحصر به فردی به همراه iOS 16 را دارا خواهند بود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تار کردن پس زمینه در تصاویر پرتره: این قابلیت به شما کمک می‌کند تا تصویر پس زمینه سوژه‌ها را تار کنید تا به این ترتیب تمرکز بیننده روی سوژه معطوف شود.
  • بهبود کیفیت هنگام فیلمبرداری در حالت Cinematic آیفون: زمانی که توسط iPhone 13 یا آيفون ۱۳ پرو اقدام به فیلمبرداری می‌کنید، این گزینه به عنوان یکی از قابلیت های iOS 16 به شما کمک می‌کند تا عمق میدان به صورت دقیق‌تری محاسبه و شناسایی شود و به این ترتیب نتیجه با کیفیت بیشتری نسبت به گذشته در اختیار شما قرار می‌گیرد.

ویژگی هایی از iOS 16 محدود به سری آيفون ۱۴

  • حالت سینماتیک با رزولوشن 4K: وقتی به وسیله آيفون ۱۴ یا آيفون ۱۴ پرو مشغول فیلمبرداری در Cinematic Mode هستید، آپشن‌های زیر در اختیار شما خواهد بود:
    • رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه
    • رزولوشن 4K با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه
    • رزولوشن 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه
  • حالت Action Mode: به کمک این قابلیت هنگام فیلمبرداری شما حداقل تکان‌ها را حس خواهید کرد و به این ترتیب اگر در حال تعقیب یک شخص در حال دوندگی باشید، نتیجه کار مطمئنا شما را شگفت‌زده می‌کند.

آیفون هایی که از آیکون باتری جدید پشتیبانی می کنند

تصویری از آیکون جدید باتری در آیفون‌ها

تصویری از آیکون جدید باتری در آیفون‌ها

در حالی که برخی امکانات محدود به تراشه‌های خاص بود، اما اپل باز هم محدودیت‌هایی را برای کاربران iPhone در نظر گرفته است. شما می‌توانید برای نمایش درصد باتری در آیفون های جدید به مطلب لینک شده مراجعه کنید؛ در ایجا لیست آیفون‌های دارای ناچ که درصد باتری را نمایش می‌دهند را می‌بینیم:

  • آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو و آيفون ۱۳ پرو مکس
  • آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس
  • آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس
  • آیفون XS و آيفون XS Max
  • آیفون X

به این ترتیب افرادی که از آیفون XR، آیفون ۱۱، آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۳ مینی استفاده می‌کنند، همچنان برای مشاهده درصد باتری باید وارد کنترل سنتر شوند. البته اخبار منتشر شده حاکی از آن است که اپل قصد دارد در iOS 16.1 این ویژگی را به آیفون‌‌های ذکر شده اضافه کند.

جمع بندی

موارد یاد شده را می‌توان به عنوان قابلیت های iOS 16 به حساب آورد که تنها محدود به برخی مدل‌های iPhone بود. همان طور که مشاهده کردید، بسیاری از آن‌ها روی iPhone XS و مدل‌های پس از آن در دسترس بود و بعضی دیگر، تنها به مدل‌های جدید محدود شده است.

شما به عنوان خواننده این مطلب، از کدام مدل استفاده می‌کنید و آیا امکانات آی او اس ۱۶ شما را راضی کرده است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =