آموزش و ترفند, آموزش و ترفند MacOS

آموزش رمزگذاری و قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

آموزش رمزگذاری و قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

برای جلوگیری از تغییرات یا حذف پرونده‌ها و پوشه‌ها بهتر است روش رمزگذاری و قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک را مطالعه کنید.

اغلب اوقات بسیاری از ما برای احتیاط و محافظت از فایل‌ها و اطلاعات شخصی‌مان روی پوشه‌ها رمزگذاری می‌کنیم تا از دستکاری دیگران جلوگیری کنیم. اما چه چیزی از ما در مقابل خودمان محافظت می‌کند؟ اگر تا به حال فایلی را تغییر داده‌اید و یا پوشه‌ای را به اشتباه منتقل کرده‌اید، متوجه منظور من خواهید شد. بدترین حالت این است که وقتی چنین اشتباهی را مرتکب شدید تا زمانی که به آن فایل نیاز پیدا نکرده‌اید، متوجه آن نشوید.

آموزش رمزگذاری و قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

آموزش رمزگذاری و قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

اگر از سیستم عامل مک استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از تغییرات ناخواسته روی فایل‌ها بهتر است که به سراغ رمزگذاری و قفل کردن فایل‌ها و فولدرهای مک بروید. انجام این کار نیازی به گذاشتن گذرواژه ندارد. تنها با استفاده از یک قفل ساده می‌توانید از ویرایش، جابجایی یا حتی حذف پرونده یا پوشه‌ها جلوگیری کنید. در این مطلب قصد داریم تا نحوه رمزگذاری و قفل کردن فایل‌ها و فولدرهای مک را به شما آموزش دهیم.

در این مطلب نحوه قفل کردن موارد زیر را ارائه کرده‌ایم:

  1. قفل کردن یک فایل یا فولدر در مک
    1. قفل کردن یک فایل یا فولدر بسته
    2. قفل کردن یک فایل باز
    3. قفل کردن یک فولدر باز
  1. قفل کردن دسکتاپ در مک
  2. کار کردن با فایل‌ها و فولدرهای قفل شده
  3. باز کردن قفل فایل‌ها یا فولدرها

قفل کردن یک فایل یا فولدر در مک

شما می‌توانید با روش‌های متفاوتی فایل‌ها یا فولدرهای مک را قفل کنید.

  • قفل کردن یک فایل یا فولدر بسته

شما می‌توانید تنها با چند کلیک ساده هر فایل یا پوشه بسته‌ای را قفل کنید. برای انجام این کار روی فایل یا فولدر مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Get Info را انتخاب کنید. یا فایل و پوشه مورد نظر را انتخاب کرده و از طریق منوی نواری به ترتیب گزینه‌های File > Get Info را انتخاب کنید. سپس در پنجره دریافت اطلاعات گزینه Locked را بزنید.

قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

به خاطر داشته باشید که هنگام قفل کردن یک پوشه در گوشه تصویر نماد قفل را مشاهده خواهید کرد.

  • قفل کردن یک فایل باز

این روش برای فایل‌های باز در برنامه‌های اپل مثل Pages، Preview و Numbers به کار می‌رود. اما شما می‌توانید این گزینه را در documents سایر اپلیکیشن‌ها نیز بررسی کنید.

روی فلش کنار نام پرونده در بالای پنجره کلیک کنید و تیک کنار گزینه Locked را بزنید.

قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

  • قفل کردن یک فولدر باز

هنگامی که یک پوشه فعال و باز است، از نوار منویی به ترتیب روی گزینه‌های File> Get Info کلیک کرده و در پنجره ظاهر شده روی گزینه Locked موجود در باکس ضربه بزنید.

قفل کردن فولدر دسکتاپ در مک

شاید خیلی‌ها متوجه این موضوع نشوند اما دسکتاپ شما نیز مانند پوشه‌ٔ‌های دیگر یک فولدر محسوب می‌شود. بنابراین شما می‌توانید همانگونه که در بالا توضیح داده شد، برای قفل کردن آن از دستورالعمل‌های فوق استفاده کنید.

روی یک نقطه خالی از دسکتاپ خود کلیک راست کنید. سپس گزینه Get Info را انتخاب کرده و از پنجره موجود روی صفحه تیک کنار کلمه ‌Locked را بزنید.

قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

هنگامی که پوشه دسکتاپ خود را قفل کردید:

  • دیگر نمی‌توانید مورد یا مواردی را به آن اضافه کنید. به این ترتیب اگر بخواهید یک پوشه جدید ایجاد کنید، پیامی به منظور درخواست رمز عبور برای ساخت یک پوشه جدید را مشاهده خواهید کرد. یا اگر بخواهید که موردی را از یک فولدر کشیده و در دسکتاپ خود رها کنید، پیامی دریافت خواهید کرد که اجازه انجام این کار را به شما نمی‌دهد.
  • همچنین دیگر نمی‌توانید موارد و آیتم‌های موجود در آن را نیز حذف کنید. اگر سعی دارید که آیتمی را از پوشه دسکتاپ خود با کشیدن و رها کردن آن به یک فولدر دیگر جابجا کنید، با این کار یک کپی دیگر از آن مورد ایجاد می‌شود و نسخه اصلی روی دسکتاپ شما باقی خواهد ماند.
  • دیگر نمی‌توانید با کشیدن آیتم‌ها آن‌ها را مرتب سازی کنید. اگر آیکونی را انتخاب و سعی کنید که آن را به نقطه دیگری از دسکتاپ منتقل کنید، دایره‌ای را مشاهده خواهید کرد که اجازه انجام این کار را به شما نمی‌دهد.
  • همچنین شما اجازه ندارید که نام آن‌ها را تغییر دهید. مگر آنکه رمزعبور خود را پیام ظاهر شده روی صفحه وارد کنید.
قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

توجه: همچنان می‌توانید با کلیک راست روی یک نقطه از فضای خالی روی صفحه دسکتاپ خود، اقداماتی نظیر مرتب سازی و تمیز کردن آن‌ها را انجام دهید.

کار کردن با فایل‌ها و فولدرهای قفل شده

برای قفل کردن فولدر دسکتاپ علاوه بر موارد فوق، موارد دیگری نیز وجود دارند که باید به خاطر بسپارید.

قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

  • اگر آیتم یا موردی را به سطل زباله منتقل کرده‌اید، پیامی دریافت خواهید کرد که به شما اطلاع می‌دهد، فایل مورد نظر قفل است و از شما می‌پرسد که آیا مایلید آن را به سطل زباله منتقل کنید یا خیر.
  • اگر یک فایل یا فولدر قفل شده را جابجا کنید، با این کار یک کپی از آن فایل یا فولدر ایجاد و جابجا می‌شود و نسخه اصلی در محل خود باقی می‌ماند.
  • اگر می‌خواهید که موردی را ویرایش کنید، پیامی دریافت خواهید کرد که به شما اطلاع می‌دهد، آیتم مورد نظر شما قفل است و از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید قفل آن را باز کنید یا آن را کپی کنید. در صورت تمایل شما می‌توانید گزینه کنسل را نیز بزنید.
قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

باز کردن قفل فایل‌ها یا فولدرها

اگر فایل یا فولدری را قفل کرده‌اید، برای باز کردن آن می‌توانید همان مراحل را طی کنید. گزینه Get Info را باز کرده و تیک کلمه Locked را بردارید.

برای فایل‌هایی که با نام فایل – file قفل شده‌اند، مانند یک صفحه document روی فلش کنار نام کلیک کرده و تیک گزینه Locked را بردارید.

قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

قفل کردن فایل ها و فولدرهای مک

استفاده از این متدها برای قفل کردن فایل‌ها و فولدرهای مک یا دسکتاپ شما، آن‌ها را در برابر خطرهای امنیتی ایمن نمی‌کنند، اما می‌توانند از حذف یا تغییرات ناگهانی اطلاعات شما جلوگیری کنند.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 7 =