اخبار اپل

آیا اپل به زودی آیپد با نمایشگر OLED تولید می‌کند؟

آیا اپل به زودی آیپد با نمایشگر OLED تولید می‌کند؟

پس از معرفی آیپد هایی با نمایشگرهای LCD و miniLED در دهه گذشته، گفته می‌شود اپل در حال تولید آیپد با نمایشگر OLED است و تفاوتی اساسی با آیپد های دیگر خواهد داشت. در حالی که سایر رقبا از مدت‌ها قبل تبلت‌هایی با نمایشگر اولد دارند، اپل زمان زیادی صرف کرد تا این پروژه را اجرایی کند و دلیلش تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای انجام آن بود.

در فراسیب شایعات و اخبار درباره آیپد با نمایشگر OLED تا امروز را بررسی می‌کنیم و مرور می‌کنیم کدام مدل‌ها از این فناوری عالی بهره‌مند خواهند شد؛ با ما همراه باشید…

چرا اپل الان میخواهد آیپد OLED را تولید کند؟

مینگ‌چی کو، تحلیل‌گر اپل، پیش‌بینی کرد اولین آیپد اولد در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد، اما متعاقبا گفت این طرح لغو شده است. در گزارش بعدی اعلام کرد اپل همچنان به دنبال این است در آینده نزدیک یک آیپد با نمایشگر OLED عرضه کند.

راس یانگ، مشاور زنجیره تأمین نمایشگرها، اخیرا درباره این مسئله توضیح داده که چرا اپل بعد از این همه سال تصمیم گرفته آیپدی با نمایشگر اولد بسازد. او بر این باور است هزینه‌ها در حال کاهش است و نه تنها عملکرد پنل‌های اولد در چند سال آینده و به لطف پیشرفت فناوری این نوع پنل بهبود پیدا می‌کند، بلکه هزینه‌ها هم در تولیدات کاهش پیدا می‌کند و این به نفع همه است.

آیپد با نمایشگر OLED

آیپد OLED اپل چه زمانی عرضه خواهد شد؟

طبق گفته راس یانگ، اپل از سال ۲۰۲۴ روی تولید این آیپد تمرکز خواهد کرد. در گزارشی که سال پیش منتشر شده بود، رسانه کره‌ای The Elec گفته بود اپل به آرامی در حال انتقال چهار فناوری و استفاده از آن‌ها در نمایشگر محصولات جدید خود است. شایعات و اخبار درباره آیپد با نمایشگر OLED تا امروز با استناد به گزارش‌ها، تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌هایی است که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد.

این تحولات با تغییر IPS LCD با نور پس‌زمینه معمولی به IPS LCD با نور پس‌زمینه miniLED آغاز شد که در حال حاضر در آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی و مک‌بوک پروهای ۱۴ و ‍۱۶ اینچی استفاده می‌شود و به احتمال زیاد در آینده نزدیک با پنل اولد جایگزین می‌شود.

تصویری از آیپد پرو ۲۰۲۱

تصویری از آیپد پرو ۲۰۲۱

طبق گزارش‌ها، انتظار می‌رود اولین آیپد اولد و حتی مک‌بوک اولد، در بازه زمانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ تولید و عرضه شوند. به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۴ برای iPad و سال ۲۰۲۶ برای مک‌ها دوران شیرینی باشد.

بعد از این انتقال، اپل در نهایت به پنل microLED مهاجرت خواهد کرد:

با وجود شباهت نام به miniLED، این فناوری کاملا متفاوت است. این فناوری نسخه‌ای بسیار پیچیده‌تر از اولد است. نمایشگر روشن‌تر است، کم‌مصرف‌تر است و نمی‌سوزد. علاقه اپل به پنل‌های miniLED حداقل به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد و در حالی که نشانه‌هایی از پیشرفت در آن وجود دارد، این فناوری هنوز در اولین مراحل توسعه است.

همه چیز درباره آیپد با نمایشگر OLED تا امروز

نمایشگر اولد

کدام آیپد ها احتمالا نمایشگر اولد خواهند داشت؟

همه چیز درباره آیپد با نمایشگر OLED تا امروز با تحلیل و گزارش مینگ چی کو رنگ و بوی تازه‌ای گرفت و زمانی که او اولین بار در این باره صحبت کرد، انتظار داشت اپل این فناوری را ابتدا به آیپد ایر و سپس به مدل‌های پایه آیپد و آیپد مینی بیاورد، چرا که فناوری miniLED را روی آیپد پرو استفاده خواهد کرد.

اما از آنجایی که راس یانگ اشاره کرد این فناوری در چند سال آینده بسیار پیشرفت خواهد کرد و ارزان‌تر خواهد شد، منطقی است که اپل نسل ۳ آیپد پرو را با نمایشگر اولد عرضه کند و سپس به سراغ مدل‌های دیگر برود.

آیپد پرو

آیپد پرو

گفته شده بود اپل برای آیفون سری ۱۴ از انواع پنل‌های اولد استفاده می‌کند. طبق گزارشی که از The Elec منتشر شده است:

سامسونگ دیسپلی در پنل‌های اولد سری آیفون ۱۴ از درجه‌های مختلفی از مواد روی پنل اولد استفاده کرده است و این انتخاب‌ها با توجه به مدل‌های مختلف بوده است.

گفته شده در مدل‌های بالاتر آیفون ۱۴ از جدیدترین و پیشرفته‌ترین متریال استفاده شده، در حالی که از نسل قبل پنل اولد برای مدل‌های ارزان‌تر استفاده شده است و قطعا برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها بوده است.

با در نظر گرفتن این موضوع،‌ منطقی خواهد بود که این شرکت در کل خط تولید آیپد هم از همین سیاست استفاده کند.

جمع بندی

با توجه به مواردی که گفته شد، شایعات و اخبار درباره آیپد با نمایشگر OLED تا امروز در حد گزارش و پیش‌بینی است؛ البته به جز آیفون سری ۱۴. در حال حاضر حداقل چند سال با رونمایی اپل از آیپد با نمایشگر اولد فاصله داریم.

در حالی که هنوز زمان عرضه نرسیده، اما انتظار داریم اپل آیپد پروی دیگری با فناوری miniLED را معرفی کند. اگر تفاوت آیپد، آیپد ایر و آیپد پرو را نمی‌دانید می‌توانید به مطلب لینک شده مراجعه کنید.

 
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره صبا سعادت جو

فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشجوی دکترای مدیریت عالی کسب و کار و عاشق فناوری و هر چیزی که تو این حوزه قرار می‌گیره. طرفدار دو آتیشه برند اپل و عاشق نوشتن درباره محصولات و تولیدات جدید در حوزه تکنولوژی. تولید محتوا و زبان انگلیسی دو تا از علایق زندگیشه و از این کار لذت می‌بره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =