نقد و بررسی

تریدینگ ویو چیست و چگونه اشتراک آنرا تهیه کنیم؟

تریدینگ ویو دقیقا چیست و چگونه اشتراک آنرا تهیه کنیم؟

آیا به معاملات تجاری و آنالیز نمودارها علاقه‌مند هستید؟ در این مطلب از فراسیب به معرفی تریدینگ ویو که یکی از بهترین ابزارهای نمودار سهام است می‌پردازیم. اگر نیاز به خرید اکانت تریدینگ ویو دارید با ما همراه باشید تا چگونگی انجام این کار را توضیح دهیم.

تریدینگ ویو چیست

تریدینگ ویو یک سیستم قدرتمند در زمینه معاملات تجاری و بازار سهام و بورس است. این ابزار هم برای افراد مبتدی و هم افرادی که سال‌ها در این زمینه تجربه دارند بسیار کاربردی است. این سیستم علاوه بر ارائه خدمات لحظه‌ای از بازار، یک شبکه اجتماعی دارد که کاربران می‌توانند از طریق آن با یکدیگر به گفت‌ و‌ گو بپردازند و همچنین اسکریپت‌های سفارشی را برای پیشرفت نمودارها به اشتراک بگذارند.

با وارد کردن حرفه‌ای داده‌های اقتصادی در این پلتفرم، می‌توان قیمت‌ها و حجم دارایی‌ها را به راحتی آنالیز کرد. بر اساس این آنالیز و داده‌های بنیادی شرکت‌ها که در سیستم موجود است، می‌توانیم آن دسته از شرکت‌هایی که با معیارهای ما هماهنگ هستند را دنبال کنیم.

محیط تریدینگ ویو

Trading View یک ابزار تحلیل تکنیکال قدرتمند برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار است. اپلیکیشن Trading View بر روی اندروید و آی او اس و کامپیوتر قابل نصب می‌باشد. سرمایه‌گذاران بعد از نصب برنامه بر روی دستگاه خود و تهیه اشتراک تریدینگ ویو می‌توانند از برنامه آن استفاده کنند.

کاربران و مخاطبین Trading View

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، این پلتفرم ابزاری مفید برای معامله‌گران است و از طیف وسیعی از کلاس‌های دارایی (از سهام گرفته تا ارزهای دیجیتال) و غیره پشتیبانی می‌کند.

نکاتی که باید به آن توجه کنید:

  • یک نقطه شروع خوب برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنید زیرا در آینده بر بازدهی شما تأثیر خواهد گذاشت.
  • مطابق با میزان ریسکی که می‌توانید بکنید، مقادیری برای توقف ضرر در سرمایه‌گذاری خود تعیین کنید.
  • بر روی روند بلند مدت دارایی که قصد دارید خریداری کنید، تمرکز کنید تا مطمئن شوید که در کسب و کاری که چندین سال است با رکود مواجه بوده و یا سیر نزولی داشته است سرمایه‌گذاری نمی‌کنید.

اگر بتوانید تنها سه مورد فوق را رعایت کنید، بدون شک به سرمایه‌گذار بهتری تبدیل می‌شوید و از اشتباهات اساسی پیشگیری می‌شود.

مزایای استفاده از تریدینگ ویو

این پلتفرم از ویژگی‌های مفید زیادی برخوردار است. در زیر برخی از آن‌ها را شرح داده‌ایم:

نمودار (Charting)

کاربران بیشترین زمان خود را در این قسمت (Charting) سپری می‌کنند. در لحظه اول این نمودارها بسیار ساده به نظر می‌رسند اما زمانی که نام دارایی مورد نظر خود را در نوار جستجوی آنها وارد می‌کنید و آن را انتخاب می‌کنید، نمودار آشکار شده تنها یک نمای کلی از داده‌ها است. برای این که به تمامی جزئیات آن دسترسی پیدا کنید بر روی دکمه Full-featured chart کلیک کنید.

زمانی که یک نمودار را باز می‌کنیم، به جز حجم معاملات که در پایین نمودار قرار گرفته‌اند، موارد و جزئیات دیگری نیز وجود دارند که می‌توان بررسی کرد. همچنین قابلیت افزایش اندیکاتورهای جدید را نیز داریم. (در طرح رایگان این سرویس، تنها یک اندیکاتور پشتیبانی می‌شود و این از معایب بزرگ طرح رایگان تریدینگ ویو است).

نمایی از TradingView

نمایی از TradingView

فواصل زمانی، شاخص‌ها، هشدارها و داده‌های مالی را می‌توان در نمودار بررسی کرد. این موارد برای آنالیز نمودارها از ابزارهای اساسی به شمار می‌روند. علاوه بر ده‌ها اندیکاتور داخلی می‌توان به اندیکاتور تولید انجمن نیز دسترسی داشت و اسکریپت‌ها را دید. این یک روش عالی برای این است که درک کنیم معامله‌گران حرفه‌ای چگونه اندیکاتورها را ایجاد کرده‌اند و یا این که متوجه شویم این‌ اندیکاتورها برای چه مواردی مناسب هستند.

همچنین از طریق حاشیه نویسی می‌توانید نمودارها را بهبود ببخشید. حاشیه‌نویسی‌ها را بر اساس نیاز خود انتخاب و ایجاد کنید. ایجاد فهرستی از دارایی‌ها و دسترسی به آن، تنظیم هشدارها، مشاهده اطلاعات خام و ویژگی‌های جامعه مانند ایده‌های دیگران، مشاهده چت‌های عمومی و خصوصی، دسترسی به قیمت‌ها در لحظه واقعی و به صورت زنده و بسیاری از موارد دیگر از ویژگی‌ها و قابلیت‌های این پلتفرم است.

در نهایت می‌توانیم به استاک اسکرینر یا همان نمایشگر سهام دسترسی داشته باشیم، استراتژی‌های معاملاتی را آزمایش کنیم و از طریق تریدینگ ویو به اکانت کارگزار (بروکر) خود متصل شویم و دارایی‌ها را خرید و فروش کنیم.

گاهی اوقات نیاز داریم تا بیشتر از یک نمودار را به صورت همزمان مشاهده کنیم تا بتوانیم آن‌ها را مقایسه کنیم. برای این مورد، تریدینگ ویو این امکان را فراهم کرده است تا در یک صفحه و در یک زمان بتوانید به حداکثر ۸ نمودار دسترسی داشته باشید. گرچه در صفحه نمایش کوچک مانند موبایل این امر غیر‌ممکن است اما در صفحات بزرگتر و مانیتور خارجی مانند کامپیوتر و … به راحتی می‌توان از این ویژگی تریدینگ ویو به خوبی استفاده کرد. 

اسکرینرها (Screeners)

همه ما تنها نام تعدادی از ارزهای دیجیتال را می‌شناسیم. گرچه در Trading View می‌توان به صورت دستی آن‌ها را جستجو کرد اما به ابزاری برای فیلتر کردن موارد بر اساس معیارهایمان نیاز داریم که این سیستم در اختیارمان می‌گذارد. Tradingview از سه اسکرینر برخوردار است:

  • سهام
  • فارکس
  • ارزهای دیجیتال

فیلتر سهام به ما این امکان را می‌دهد که ETF‌ها را در بالای سهام معمولی و ترجیحی انتخاب کنیم. دو فیلتر دیگر یعنی فارکس و ارزهای دیجیتال این کار را نمی‌کنند. گرچه ما به گزینه‌های فیلترینگ بی‌شماری دسترسی داریم اما بد نیست بدانید که بالاترین سطح فیلتر همان فیلتر کشور (Country) است که بر مبادلات ما تاثیرگذار خواهد بود.

چارت‌های مختلف در تریدینگ ویو

چارت‌های مختلف در تریدینگ ویو

لازم به ذکر است که علاوه بر فیلترهای سنتی که بر روی داده‌های اساسی اعمال می‌شوند، در این پلتفرم، فیلترهایی بر اساس اندیکاتورهای فنی نیز وجود دارد. مثلاً، اگر به دنبال شاخصی می‌گردیم که احتمال بازگشت آن وجود دارد، می‌توانیم فیلتر استاک یا همان سهام را با یک شاخص RSI فیلتر کنیم.

اسکرینرها از رتبه‌بندی Trading View نیز برخوردار هستند که معاملات متفاوتی از فروش قوی تا خرید قوی را شامل می‌شود. این رتبه‌بندی‌ها بر اساس تعدادی از اندیکاتورهای فنی سنجیده می‌شوند و از موارد بسیار مهم در بخش جزئیات فنی هر سهام به شمار می‌روند.

در نهایت ما خواهیم توانست انتخاب خود را از بین ده‌ها ستون یک جدول انجام دهیم. علاوه بر این، می‌توان از رابط جدول آن‌ها استفاده کرد و یا داده‌های اسکرینر موجود را به عنوان یک CSV دانلود کرد. به طور کلی، Screeners بسیار کاربردی هستند، به خصوص زمانی که با چارت ویو (Chart View) ترکیب شوند.

هشدارهای سرور (Server-Side)

این که دسته‌ای از دارایی‌ها مانند سهام را پیگیری کنیم خوب و به همان اندازه استرس‌زا است. ممکن است بعد از پیگیری یک سهام، ببینیم که فرصت یک خرید عالی را از دست داده‌ایم. سوال این است که چه کار باید کرد؟

تریدینگ ویو این مشکل را با ارائه هشدارهای سرور حل کرده است. با استفاده از این ویژگی می‌توانیم بر اساس دارایی فردی، آن هشدارها را تنظیم کنیم و بدین ترتیب زمانی که قیمت فعلی به آن مقدار تعریف شده رسید، هشدارها این موضوع را به ما اطلاع دهند و بدین ترتیب در هر یک از پلتفرم‌ها از آن مطلع خواهیم شد.

صفحه تنظیم هشدارها در تریدینگ ویو

صفحه تنظیم هشدارها در تریدینگ ویو

می‌توان هشدارهای تریدینگ ویو را تنظیم کرد. تنظیماتی مانند:

  • هشدارها را می‌توان خاموش و روشن کرد و یا آن را طوری تنظیم کرد که تکرار شود.
  • یک قیمت خاص یا یک درصد حرکت را انتخاب کرد.
  • تنظیم یک webhook و سپس اعمال یک برنامه کاربردی خارجی بر روی آن.

نکته: در همه پلن‌ها برای تعداد هشدارهایی که می‌توانید تنظیم کنید محدودیت‌هایی وجود دارد.

ایده‌ها و جامعه (Ideas and Community)

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که بخواهید فرضیات و حدسیات خود را با افرادی باتجربه‌تر به اشتراک بگذارید و یا این که متوجه شوید آن ها در تحلیل فنی خود از چه مواردی استفاده می‌کنند؟

Trading View به ما این امکان را می‌دهد که از طریق ویژگی Ideas با دیگران در ارتباط باشیم. از این طریق ما می‌توانیم حدسیات خود را با سایر معامله‌گران به اشتراک بگذاریم و نظر آن‌ها را بدانیم و بدین ترتیب سود بیشتری عایدمان شود. علاوه بر این می‌توان به هزاران ایده از سرمایه‌گذاران دیگر دسترسی داشت و آن‌ها را بررسی کرد و روند کار را از آنان آموخت.

این ویژگی برای تازه‌کارها بسیار مفید است و به آن‌ها کمک می‌کند تا روند انجام کار را از معامله‌گران با تجربه بیاموزند.

علاوه بر این که قابلیت Ideas به آنالیز تکنیکال نمودارها و داده‌ها کمک می‌کند، می‌توان از آن‌ها برای اهداف دیگری نیز استفاده کرد. هر کاربر می‌تواند در زمینه مدیریت ریسک، برنامه‌های معاملاتی، موقعیت‌های کوتاه/بلند و غیره ایده خود را ثبت کند. زمانی که به یک دارایی مراجعه می‌کنید، خواهید توانست نویسندگان برتر و همچنین ایده‌های برتر آنان را در رابطه با آن دارایی مطالعه کنید. این ویژگی به شما در تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند.

علیرغم اینکه Ideas and Community یک ابزار عالی است اما معایبی نیز دارد. دسترسی به میلیون‌ها معامله‌گر و سرمایه‌گذار و برترین ایده‌های آنان از یک طرف عالی است اما از طرفی دیگر، این موارد آپدیت نیستند و با اطمینان کامل و به صورت لحظه‌ای نمی‌توان از آن استفاده کرد.

Trading View در این زمینه باید بهبود یابد و تنها در این صورت است که به افراد کمک می‌کند تا بدانند چگونه از یک آنالیز تکینیکال به نفع خود استفاده کنند.

اسکریپت‌ها (Scripts)

این قابلیت برای افرادی مناسب است که می‌خواهند اندیکاتورهای سفارشی ایجاد کنند. تریدینگ ویو زبان برنامه‌نویسی خود به نام Pine Script را توسعه داده است که به ما این امکان را می‌دهد تا اندیکاتورهای سفارشی ایجاد کنیم و آن‌ها را در نمودارهای خود ترسیم کنیم.

ویرایش اسکریپت در Trading View

ویرایش اسکریپت در Trading View

بر اساس ویژگی‌های اجتماعی موجود در تریدینگ ویو، می‌توان اندیکاتورهای سفارشی را با دیگران به اشتراک گذاشت و نظرات دیگران را در مورد آن اندیکاتور دانست. همچنین زمانی که در صفحه Full-featured chart در حال جستجوی شاخص‌ها هستیم، هم اندیکاتورهای داخلی و هم آن دسته از اندیکاتورهایی که توسط انجمن ایجاد شده‌اند را در کتابخانه عمومی مشاهده خواهیم کرد. 

بازارها (Markets)

در Trading View، مجموعه گسترده‌ای از اطلاعات بازار در مورد سهام، معاملات آتی، کالاها، فارکس، CFD‌ها و ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. در این پلتفرم، اکثریت شاخص‌های اصلی پوشش داده شده‌اند و همچنین بیشتر از ۵۰ فید داده و اطلاعات در دسترس کاربران است.

در کنار همه این ویژگی‌ها، تریدینگ ویو اطلاعات بنیادی و اقتصادی را در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارد که این موضوع برای معامله‌گران حرفه‌ای بسیار کاربردی و مفید است.

ادغام بروکرها (Broker Integrations)

تریدینگ ویو تنها یک پلتفرم معاملاتی نیست بلکه تعداد زیادی از بروکرها را پشتیبانی می‌کند که افراد می‌توانند در ارتباط با آن‌ها به خرید و فروش دارایی خود بپردازند. لازم به ذکر است اگر بروکر مورد نظر یک کاربر در این پلتفرم وجود نداشته باشد، کاربر مربوطه نمی‌‌تواند معاملات زنده خود را در تریدینگ ویو انجام دهد.

بروکرهایی که از سپتامبر ۲۰۲۱ در این پلتفرم وجود دارند عبارتند از:

TradeStation، OANDA، FOREXcom، FXCM، Alpaca، Gemini، AMP، CQG FCMs (full list)، iBroker، Saxo Group، Tradovate، HitBTC، WH Selfinvest، Alor، IronBeam، Tiger Brokers، Capitalcom، Currencycom، Chaka، Tickmill، Global Prime

مبانی (Fundamentals)

اگرچه در پلتفرم Trading View، بیشترین تمرکز بر روی آنالیز تکنیکال است اما نکاتی از مبانی و اصول شرکت‌ها نیز در آن دیده می‌شود. بدین معنی که این پلتفرم اطللاعاتی از شرکت‌ها را در اختیار کاربران می‌گذارد که سرمایه‌گذاران علاوه بر قیمت سهام آن شرکت‌ها، از نحوه عملکرد آن‌ها نیز مطلع می‌شوند.

همچنین با ترسیم داده‌های بنیادی بر روی هر نمودار، می‌توانیم اطلاعات مالی مربوطه را در برابر قیمت هر سهام ترسیم کنیم و براساس آن آنالیز خود را انجام دهیم. این موضوع نشان می‌دهد که میان معیارهایی مانند درآمد و قیمت سهام در هر نمودار ارتباط و همبستگی وجود دارد.

تریدینگ ویو بر روی موبایل و لپتاپ

تریدینگ ویو بر روی موبایل و لپتاپ

اندازه‌گیری اندیکاتور فنی (Technical Indicator Gauge)

هسته اصلی تمامی معاملات در تریدینگ ویو، آنالیز فنی می‌باشد. در این پلتفرم در ازای هر تیک، چندین Oscillators، (میانگین متحرک) Moving Averages و Pivots (محور) بررسی می‌شود. این بررسی‌ها به همراه بازه‌های زمانی مورد نظر کمک می‌کند تا پیش‌نمایشی سریع‌تر از قیمت سهام هر شرکت نمایش داده شود.

سپس یک رتبه‌بندی آنی برای دارایی مورد نظر، در بازه زمانی انتخاب شده نشان داده می‌شود. این رتبه‌بندی‌ها عبارتند از فروش قوی (Strong Sell)، فروش (Sell)، خنثی (Neutral)، خرید (Buy) و خرید قوی (Strong Buy).

در این پلتفرم از چندین میانگین متحرک (هم به صورت ساده و هم تشریحی) و نوسانگر هایی مانند Relative Strength Index (RSI) و %K و MACD تصادفی استفاده می‌شود.

رقبا و سرویس های مشابه تریدینگ ویو

در مجموع می‌توان گفت رقبای این پلتفرم به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. ابزارهای مبتنی بر برنامه (App)
  2. ابزارهای مبتنی بر وب

مجموعه ویژگی‌ها و قیمت‌هایی که در این دو نوع پلتفرم ارائه می‌شود کاملاً متفاوت هستند. در زیر به بررسی جزئی این موارد می‌پردازیم:

ابزارهای مبتنی بر برنامه

در این دسته کاربر باید یک برنامه بر روی رایانه و دستگاه خود نصب کند تا بتواند تجارت خود را انجام دهد.

به غیر از زمانی که می‌خواهید چیزی خاص مانند FOREX را معامله کنید و یا نیازهای خاصی دارید که Trading View از آن پشتیبانی نمی‌کند، در تمام گزینه‌های دیگر پلتفرم تریدینگ ویو از رقبای خود بهتر عمل می‌کند.

برنامه TradingView در ویندوز ۸

برنامه TradingView در ویندوز ۸

ابزارهای مبتنی بر وب

در این جا تریدینگ ویو رتبه اول جدول را به خود اختصاص داده است و در جایگاه بعدی TRENDSPIDER و سپس FINVIZ قرار می‌گیرند. هر سه پلتفرم نام برده سرویس اشتراکی هستند و برای استفاده از آن‌ها باید هزینه‌ای برای اشتراک پرداخت.

خرید اشتراک تریدینگ ویو

در این سیستم می‌توان از میان ۳ پلن موجود (پرو، پرو پلاس و پریمیوم) یک طرح را بر اساس نیازهای خود انتخاب کرد و بر اساس طرح مورد نظر خود اشتراک تریدینگ ویو را خریداری کرد و از این پلتفرم معاملاتی استفاده کرد.

نظرات نهایی در مورد پلتفرم تریدینگ ویو

Tradingview یک ابزار ضروری در جعبه ابزار سرمایه‌گذاران است. حتی اگر بروکر یک سرمایه‌گذار در این پلتفرم پشتیبانی نشود اما می‌توان در این پلتفرم، تمامی آنالیزها را انجام داد و سپس بر اساس این تحلیل‌ها در وبسایت مربوط به بروکر خود معامله را انجام داد.

تریدینگ ویو یک پلتفرم جامع و قابل اعتماد است و تمامی مواردی که برای معامله روزانه نیاز است را در خود دارد. برای خرید اکانت تریدینگ ویو می‌توانید از فروشگاه فراسیب اقدام کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − هفت =