نقد و بررسی

نقد و بررسی کامل و جامع تریدینگ ویو + معرفی ابزار ها

نقد و بررسی کامل و جامع تریدینگ ویو + معرفی ابزار ها

افرادی که با بورس، فارکس یا معاملات ارزی سر و کار دارند مطمئنا وب‌سایت تریدینگ ویو را به خوبی می شناسند. در این مطلب از فراسیب قصد داریم این پلتفرم را به صورت دقیق بررسی کرده و با امکانات و ابزارهای آن به صورت کامل آشنا شویم؛ در ادامه با ما همراه باشید…

در دنیای معاملات، TradingView ابزاری است که حتما باید آن را در اختیار داشته باشید. چرا که بسیاری از افراد حرفه‌ای و اشخاصی که با بازار جهانی سر و کار دارند، از این ابزار برای انجام معاملات و تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند. در ادامه مطلب، به صورت کامل و جامع با تریدینگ ویو آشنا خواهیم شد و همچنین ابزار مختلف آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

البته که پیش از این، در مطلبی جداگانه به معرفی اشتراک تریدینگ ویو پرداختیم؛ اما هم اکنون علاوه بر معرفی مجدد، قصد نقد و بررسی و معرفی ابزار های مختلف آنرا داریم.

ابزار تریدینگ ویو چیست؟

TradingView در واقع یک پلتفرم بر مبنای چارت است که قیمت نمادهای مختلف را از بازارهای جهانی گرفته و آن‌ها را در اختیار شما می‌گذارد. از جمله این بازارها می‌‌توان به بورس، کریپتو و فارکس اشاره کرد. رابط کاربری ساده و روان آن کمک می‌کند تا شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بتوانید با آن خو گرفته و آموزش خاصی برای شروع به کار با آن را نیاز نداشته باشید.

تصویری از صفحه اولیه وب سایت تریدینگ ویو

تصویری از صفحه اولیه وب‌سایت تریدینگ ویو

در این پلتفرم همچنین فضایی برای بحث میان تریدرها نیز در نظر گرفته شده است که با عنوان شبکه اجتماعی از آن یاد می‌شود. به این ترتیب می‌توانید تحلیل‌ها یا ایده‌های خود را با دیگران در میان بگذارید.

نسخه پریمیوم TradingView برای افرادی که به صورت تخصصی قصد استفاده از این فضا را دارند نیز در نظر گرفته شده است که امکانات و قابلیت‌های مخصوص به خود را به همراه دارد. در ادامه توضیحات کوتاهی در مورد این نسخه خواهیم داد تا بتوانید بین نسخه رایگان یا Premium بهترین انتخاب را داشته باشید.

کاربردهای سایت تریدینگ ویو

از این پلتفرم می‌توان برای ردیابی افزایش یا کاهش قیمت ارزش نمادهای مختلف، تحلیل این موارد و ارتباط با تحلیلگران دیگر و به اشتراک‌گذاری و بحث در مورد ایده‌های مختلف استفاده کرد. شما به عنوان کاربر می‌توانید از امکانات زیر بهره‌مند شوید:

  • سیستم نموداری قوی
  • غربالگر کامل سهام و ارزهای دیجیتال
  • مجهز به سیستم هشدار دهنده تغییرات قیمت جهت اطلاع شما از این موضوع
  • مجهز به جامعه‌ای قدرتمند که تحلیلگران می‌توانند ایده‌های تجاری و سرمایه‌گذاری خود را با معامله‌گران دیگر در میان بگذارند.
  • اسکریپت‌هایی که می‌توان آن را برای ایجاد شاخص‌های منحصر به فرد تغییر داد.
  • پشتیبانی از کارگزاران مختلف
  • امکان دسترسی به طیف گسترده‌ای از بازارهای جهانی
لوگوی TradingView

لوگوی TradingView

نقد و بررسی TradingView و دلایل استفاده از آن

تا پیش از این، افراد برای معامله باید روی نرم‌افزارهایی که توسط کارگزاری‌ها ارائه می‌شد، حساب باز می‌کردند. این نرم‌افزارها همواره حالت ثابتی داشته و از ابزار پیشرفته برخوردار نبودند.

اگر برای معامله در بورس یا بازار جهانی قصد استفاده از آن را داشتید، این موضوع را کاملا متوجه می‌شدید. نرم‌افزار Amibroker در آن زمان توسط بسیاری از معامله‌گران مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما کار کردن با آن بسیار سخت بود و تحلیلگران باید از اندیکاتورهای مختلفی استفاده می‌کردند.

بحث قیمت از جمله مواردی بود که گارگزاران به این دلیل تمایلی به بهبود نرم‌افزارهای خود نداشتند. چرا که طراحی و ساخت ابزار پیشرفته با هزینه‌های سرسام‌آوری همراه بود. از سوی دیگر از آن جا که هر شخص از روش معامله مخصوص به خود برخوردار بود، فراهم کردن تمامی ابزار برای کاربران کار بسیار سختی به حساب می‌آمد.

تصویری از وب سایت TradingView

تصویری از وب‌سایت TradingView

اما در نهایت پلتفرم تریدینگ ویو وارد بازار رقابت شد تا تمامی این مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد. به این ترتیب شما به بازارهای مختلفی از جمله فارکس یا کریپتو کارنسی دسترسی خواهید داشت. همچنین از سوی دیگر، امکان بحث و تبادل نظر با تحلیلگران دیگر نیز در این سیستم گنجانده شده است.

طراحان این مجموعه، فضا برای کار با این پلتفرم روی دستگاه‌های مختلف را فراهم کرده‌اند و به این ترتیب هر زمان که اراده کنید، می‌توانید به تحلیل یا معامله بپردازید.

ساز و کار تریدینگ ویو به چه صورت است؟

در وبسایت TradingView شما اطلاعات بسیار زیادی را مشاهده خواهید کرد که پیش از باز کردن اکانت شخصی، می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید. روش‌های مختلفی برای جستجو برای شما در نظر گرفته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جستجو برای نماد
  • جستجو برای ایده‌های معامله‌گری
  • جستجو برای ایده‌های آموزشی
  • جستجو برای اسکریپت‌های مختلف
  • جستجو برای افراد معامله‌گر

افرادی که در این حوزه مبتدی هستند، با خواندن آموزش‌ها و مقاله‌های گنجانده شده در این پلتفرم می‌توانند به راحتی قدم‌های آموزش خود را محکم برداشته و در نهایت به یک تحلیلگر یا معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل شوند.

معرفی پلن های مختلف TradingView

مسئولان این وبسایت، ۴ حالت مختلف را برای انتخاب در نظر گرفته‌اند:

  • اکانت Basic به صورت رایگان
  • اکانت TradingView Pro
  • اکانت TradingView Pro Plus
  • اکانت TradingView Premium

همان طور که اشاره شد، گزینه اول به صورت رایگان ارائه شده است و در مقابل، برای عضویت در سه مورد بعدی باید هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنید. امکانات و قابلیت‌های هر یک از پلن‌های یاد شده را در تصویر زیر مشاهده خواهید کرد:

قابلیت‌های پلن‌های مختلف تریدینگ ویو

قابلیت‌های پلن‌های مختلف تریدینگ ویو

آموزش کار با اکانت تریدینگ ویو

نحوه دانلود اپلیکیشن های Trading View

در حال حاضر این پلتفرم در سه حالت وب، دسکتاپ و موبایل (و تبلت) در دسترس کاربران قرار گرفته است. برای دانلود نسخه‌های مختلف می‌توانید به صورت زیر عمل کنید.

برای شروع به کار، ابتدا وارد وب‌سایت TradingView شوید.

حالا مانند تصویر زیر نشانگر موس را روی گزینه More از منوی بالا برده و از منوی شناور باز شده، روی Desktop App یا Mobile App کلیک کنید. به صورت پیش فرض این گزینه روی حالت وب قرار دارد.

تصویری از وب سایت TradingView

تصویری از وب‌سایت TradingView

با کلیک روی گزینه Desktop App به صفحه‌ای مانند تصویر زیر هدایت می‌شوید. به این ترتیب می‌توانید نسخه ویندوز، مک یا لینوکس را به صورت مستقل دانلود کرده و روی دستگاه خود نصب کنید.

تصویری از وب سایت TradingView

تصویری از وب‌سایت TradingView

اگر روی Mobile App کلیک کنید، پیام پاپ آپ مانند تصویر زیر ظاهر می‌شود که می‌توانید نسخه آی او اس یا اندروید TradingView را دانلود کرده و روی گوشی هوشمند یا تبلت خود نصب کنید.

تصویری از وب سایت TradingView

تصویری از وب‌سایت TradingView

به همین سادگی نرم افزار تریدینگ ویو روی دستگاه یا گوشی هوشمند شما نصب شده و آماده استفاده است. در قدم بعدی، به سراغ ساخت اکانت برای شروع به کار با این سیستم می‌رویم.

نحوه ثبت نام در سایت TradingView

بد نیست بدانید که بدون ایجاد اکانت، می‌توانید از مقالات آموزشی استفاده کرده یا حتی چارت‌ها را مشاهده کنید. ولی برای تعامل با بازار جهانی و تحلیل نمادهای مختلف، نیاز به اکانت خواهید داشت. به عنوان قدم اول، پیشنهاد می‌کنیم اکانت رایگان را ایجاد کرده و از این طریق استارت کار با این پلتفرم را بزنید.

برای ساخت اکانت کافی است به صفحه ابتدایی رفته و روی Get Started کلیک کنید. به این ترتیب به صفحه Sign up که مانند تصویر زیر است، هدایت خواهید شد.

صفحه ثبت نام در وب سایت TradingView

صفحه ثبت نام در وب‌سایت TradingView

همانطور که مشاهده می‌کنید، روش‌های مختلفی برای ثبت نام برای شما در نظر گرفته شده است که بسته به نیاز، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و ادامه مسیر را پیش بروید. به این ترتیب راه برای آغاز به کار پیش روی شما قرار می‌گیرد.

نحوه خواندن چارت‌های مختلف در تریدینگ ویو

در ادامه، بخش‌های مختلف این پلتفرم را بررسی کرده و با آن‌ها آشنا خواهیم شد. در ابتدای امر، به سراغ منوی بالایی می‌رویم که در تصویر زیر، محل قرارگیری آن در صفحه اصلی وب‌سایت را مشاهده می‌کنید:

تصویری از وب سایت TradingView

تصویری از وب‌سایت TradingView

در این بخش ابزارهای مختلفی از جمله تایم فریم، اندیکاتورها، نوع لی اوت و مواردی از این قبیل را مشاهده خواهید کرد. بیایید تا کاربرد این گزینه‌ها را با هم مرور کنیم.

تصویری از منوی اصلی وب سایت تریدینگ ویو

تصویری از منوی اصلی وب‌سایت تریدینگ ویو

  • شماره ۱: این گزینه مربوط به تایم فریم است که بسته به سبک تحلیل و معامله‌گری خود، می‌توانید آن را روی ۱ ثانیه تا ۱ ماه تنظیم کنید. 
  • شماره ۲: به کمک این ابزار می‌توانید نحوه نمایش چارت را تغییر داده و طبق نیاز، آن را روی حالت کندلی، خطی یا مواردی از این قبیل قرار دهید.
  • شماره ۳: این گزینه مربوط به اندیکاتورها است که برای انتخاب و اضافه کردن گزینه مورد نظر، باید وارد آن شوید.
  • شماره ۴: در این قسمت لیستی از استراتژی‌های مختلف مربوط به اندیکاتورها را مشاهده می‌کنید که می‌توانید گزینه دلخواه خود را از میان آن‌ها انتخاب کنید.
  • شماره ۵: به کمک این گزینه شما می‌توانید قیمت مشخصی را برای نماد فعال روی چارت مشخص کنید که به محض رسیدن به این قیمت، پیام هشدار به شما نمایش داده شود.
  • شماره ۶: این گزینه در پلن پرو و سایر گزینه‌های بالاتر در دسترس خواهد بود. به کمک آن شما می‌توانید یک چارت را به تایم فریم‌های مختلف تقسیم بندی کرده یا حالت‌های مختلف از یک چارت را در تایم فریم‌های مختلف مشاهده کنید.
  • شماره ۷: از این گزینه می‌توانید برای ذخیره کردن چارت با تحلیل‌های انجام شده روی آن استفاده کنید. این موضوع برای معامله‌گران از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • شماره ۸: از این قسمت می‌توانید برای شخصی سازی چارت استفاده کنید.
  • شماره ۹: با کلیک روی این گزینه، چارت فعال به حالت فول اسکرین درآمده و می‌توانید با تمرکز کامل روی آن کار کنید.
  • شماره ۱۰: به کمک این گزینه می‌توانید از چارت خود اسکرین شات گرفته، لینک این چارت را برای اشتراک گذاری با دیگران کپی کنید یا تصویر این چارت را به صورت مستقیم در توییتر توییت کنید.

حالا به سراغ منوی سمت چپ می‌رویم.

نمایی از وب سایت TradingView

نمایی از وب‌سایت TradingView

در این قسمت شما کلیه ابزار مورد نیاز برای تحلیل را در اختیار خواهید داشت. همان طور که مشاهده می‌کنید، گزینه‌های زیادی در دسترس شما قرار گرفته است که با بردن نشانگر موس روی هر کدام، منویی باز شده و زیرمجموعه‌های آن‌ها قابل مشاهده خواهد بود.

تصویری از وب سایت تریدینگ ویو

تصویری از وب‌سایت تریدینگ ویو

منوی سمت چپ را می‌توان مهم ترین بخش از تریدینگ ویو به حساب آورد. چرا که کلیه ابزارهای مورد نیاز شما در این قسمت قرار گرفته است. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، روبروی هر کدام از ابزارهای قرار گرفته در این منو، یک آیکون ستاره مشاهده خواهید کرد که با کلیک کردن روی آن، این گزینه به قسمت علاقمندی‌ها اضافه شده و با کلیک کردن روی آیکون ستاره از پایین ترین قسمت منوی سمت چپ، می‌توانید به سرعت به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

صفحه اصلی چارت در TradingView

تصویری از وب سایت TradingView

تصویری از وب‌سایت TradingView

در این قسمت می‌توانید قیمت لحظه‌ای را به راحتی مشاهده کنید. قیمت‌ها طبق انتخاب شما، به حالت خطی، کندلی یا گزینه‌های دیگر به نمایش گذاشته می‌شود. زمانی که شما یک ابزار یا اندیکاتور را اضافه می‌کنید، به این بخش اضافه می‌شود، اما برخی از اندیکاتورها صفحه‌ای جداگانه داشته که در زیر چارت به نمایش گذاشته می‌شود. با راست کلیک کردن روی این صفحه، منویی مانند تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد که با انتخاب گزینه Settings می‌توانید محتوای این چارت را شخصی‌سازی کنید.

تصویری از منوی یاد شده

تصویری از منوی یاد شده

سرمایه‌گذاری و معامله‌گری یک امر کاملا شخصی به حساب می‌آید و همواره به شما پیشنهاد می‌کنیم که از سیستم و روش خود در این زمینه استفاده کنید و هیچ گاه به دنبال سیگنال گرفتن از اشخاص دیگر نباشید. این موضوع یک امر مهم برای انجام معاملات موفق به حساب می‌آید.

اضافه کردن پیام هشدار برای رسیدن به قیمت مد نظر، از جمله امکاناتی است که توصیه می‌کنیم از آن استفاده کنید. زمانی که قیمت نماد مد نظر به عدد اعلام شده برسد، پیام هشداری که روی صفحه ظاهر می‌شود، این موضوع را به شما متذکر خواهد شد.

حالا نوبت به منوی سمت راست رسیده است.

نمایی از وب سایت TradingView

نمایی از وب‌سایت TradingView

از این قسمت می‌توانید سایر ابزار که در حوزه کار با تریدینگ ویو به شما کمک می‌کند را مشاهده کرده و از آن‌ها استفاده کنید. در نیمه بالای این صفحه، لیستی از نمادهای مختلف را مشاهده می‌کنید که با کلیک کردن روی خط میانی و درگ کردن، می‌توانید این فضا را افزایش یا کاهش دهید.

از دکمه + می‌توانید برای اضافه کردن نمادهای مختلف به واچ لیست استفاده کنید. بد نیست بدانید که در حالت جستجو تنها یک بازار نمایش داده نشده و چارت‌های مختلفی را در این قسمت مشاهده خواهید کرد.

منوی پایین نرم افزار

تصویری از وب سایت TradingView

تصویری از وب‌سایت TradingView

از بخش پایینی می‌توانید برای یادداشت‌برداری یا تست کردن استراتژی‌های مختلف استفاده کنید. همچنین از این قسمت می‌توانید مشخصات کارگزاران مختلف را مشاهده کرده و اکانت خود را در صورت نیاز به آن‌ها متصل کنید.

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، خط ابتدایی این بخش مربوط به تایم فریم است. اگر قصد استفاده از تایم فریم در منوی بالایی را ندارید، این بخش می‌تواند کمک شایان توجهی به شما کند.

تصویری از وب سایت تریدینگ ویو

تصویری از وب‌سایت تریدینگ ویو

در قسمت انتهای سمت راست، سه گزینه %، log و auto را مشاهده می‌کنید. با کلیک روی هر گزینه، می‌توانید شاهد تغییرات چارت باشید.

بر خلاف سیستم‌های آنلاین دیگر که کاربران مجبور به ذخیره تحلیل‌ها به صورت دستی هستند، این موضوع در تریدینگ ویو کاملا متفاوت است. در حین انجام کار، می‌توانید مطمئن باشید که تغییرات اعمال شده به صورت خودکار روی فضای ابری ذخیره خواهد شد. به این ترتیب هر زمان که وارد اکانت خود شوید، چارتی که پیش روی شما قرار می‌گیرد دقیقا همان چیزی است که مدتی قبل دست از کار با آن کشیده بودید.

نحوه استخراج API تریدینگ ویو

ممکن است برخی مواقع بخواهید کلیه تحلیل‌های انجام شده روی یک نماد را استخراج کنید. به این ترتیب کافی است مانند تصویر زیر روی فلش قرار گرفته در منوی بالایی کلیک کرده و از پنجره باز شده، گزینه Export chart data را انتخاب کنید.

تصویری از وب سایت TradingView

تصویری از وب‌سایت TradingView

حالا یک پنجره پاپ آپ مانند تصویر زیر به نمایش گذاشته می‌شود که پس از چک کردن اطلاعات و صحت آن‌ها، می‌توانید روی دکمه Export کلیک کنید.

پنجره پاپ آپ یاد شده

پنجره پاپ آپ یاد شده

همچنین شما میتوانید برای انجام هرچه بهتر و دقیق‌تر این مورد، آموزش انتقال اطلاعات از اکانت قبلی به اکانت جدید تریدینگ ویو را مطالعه کنید.

نحوه استفاده از ویجت‌ها در TradingView

به کمک استفاده از Widget ها می‌توانید اطلاعات چارت و مواردی از این قبیل را در وب‌سایت خود به صورت زنده به نمایش بگذارید. تریدینگ ویو به شما اجازه می‌دهد تا بازارهای مختلفی از جمله بورس، فارکس یا کریپتو را از این طریق به دیگران نشان دهید. اطلاعات هر یک از نمادهای انتخاب شده مانند تصویر زیر به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایی از وب سایت TradingView

نمایی از وب‌سایت TradingView

برای دسترسی به ویجت‌ها کافی است مانند تصویر بالا، نشانگر موس را روی آیکون </> قرار گرفته در کنار نام هر بخش برده و روی آن کلیک کنید؛ به این ترتیب با صفحه‌ای مانند تصویر زیر روبرو خواهید شد که تنظیمات این ویجت را به نمایش می‌گذارد.

تصویری از وب سایت TradingView

تصویری از وب‌سایت TradingView

پس از اعمال تغییرات دلخواه، کد این ویجت در قسمت زیرین آن (مانند تصویر زیر) به نمایش گذاشته می‌شود. حالا تنها کافی است این کد را کپی کرده و در قسمت مورد نظر روی سایت خود آن را قرار دهید.

نمایی از تنظیمات ویجت‌ها

نمایی از تنظیمات ویجت‌ها

بهترین اندیکاتورها در تریدینگ ویو

در این پلتفرم شاهد اندیکاتورهای متن باز بسیاری هستیم. خیلی از این گزینه‌های رایگان مانند MACD و RSI برای تحلیل بسیار فوق العاده بوده و کار کردن با آن‌ها نیز بسیار ساده است. البته دو اندیکاتور یاد شده را می‌توان از جمله عناوین ابتدایی دانست که در ابتدای راه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

تصویری از اندیکاتورهای اضافه شده به چارت

تصویری از اندیکاتورهای اضافه شده به چارت

پرسش و پاسخ‌های کوتاه در مورد TradingView

  • آیا اشتراک TradingView قانونی است؟
    • بله! این پلتفرم را می‌توان یکی از عناوین پرچمدار در این حوزه به حساب آورد که معامله‌گرهای زیادی به آن اعتماد دارند.
  • آیا TradingView رایگان است؟
    • همان طور که اشاره شد، نسخه رایگان این پلتفرم در دسترس کاربران خواهد بود که در ابتدای مسیر، می‌توانند از آن استفاده کنند. اما این پلن با محدودیت‌هایی همراه است که هنگام کار به صورت حرفه‌ای، مطمئنا شما را اذیت خواهد کرد.
  • آیا تغییرات در لحظه (Realtime) ثبت و ضبط می‌شود؟
    • بله! تمام تغییرات قیمت‌ها در آنِ واحد به شما نمایش داده می‌شود و هر زمان که اراده کنید، می‌توانید این موضوع را از طریق نسخه وب، دسکتاپ یا موبایل چک کنید.
  • آیا تریدینگ ویو یک کارگزاری است؟
    • خیر! این پلتفرم تنها یک ابزار برای تحلیل چارت‌ها است، اما سیستم پشتیبانی از کارگزاری در آن گنجانده شده که شما می‌توانید اکانت خود را به آن‌ها لینک کرده و معاملات را به صورت مستقیم از طریق تریدینگ ویو انجام دهید.
    • برای انجام این کار کافی است از منوی پایینی مانند تصویر زیر روی Trading Panel کلیک کرده و از میان لیست نشان داده شده، کارگزاری دلخواه خود را انتخاب کنید.
تصویر پنجره کارگزاری‌ها در تریدینگ ویو

تصویر پنجره کارگزاری‌ها در تریدینگ ویو

جمع بندی

هر شخصی که در دنیای بورس، فارکس یا کریپتو کارنسی فعالیت می‌کند، مطمئنا با خرید اکانت تریدینگ ویو بهترین شرایط را تجربه کرده و آن را ابزاری مفید و کاربردی خواهد دانست. همان طور که اشاره شد، نسخه رایگان این سیستم در دسترس تمام کاربران خواهد بود که در صورت نیاز به کار به صورت حرفه‌ای، باید روی پلن‌های غیر رایگان آن حساب باز کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + یازده =