آپدیت های نرم افزاری

ویژگی های iOS 16 که انتظار می‌رود شاهد آنها باشیم!

ویژگی های iOS 16 که انتظار می‌رود شاهد آن باشیم!

اگر شما هم از طرفداران پروپاقرص اپل هستید و برای رویداد WWDC 2022 لحظه شماری می‌کنید، در ادامه این مطلب از فراسیب با ما همراه باشید تا گمانه‌زنی‌هایی را که در مورد ویژگی های iOS 16 شده، برای شما ارائه کنیم…

تنها دو ماه تا شروع رویداد سالانه WWDC 2022 اپل فرصت باقی مانده است؛ اپل هر ساله در این رویداد آپدیت های اصلی نرم افزاری خود را معرفی می‌کند.

رویداد WWDC 2022 اپل

رویداد WWDC 2022 اپل

امسال نیز طبق معمول گذشته قرار است در این رویداد آپدیت iOS 16 و همچنین آپدیت iPadOS 16 که از مهم‌ترین سیستم عامل‌ها به شمار می‌روند، ارائه شوند که ویژگی ها و قابلیت های مهمی را برای iPhone و iPad به ارمغان خواهند آورد.

ویژگی های احتمالی iOS 16

در حالی که سیستم عامل iOS 14 تغییرات بزرگ و جذابی از جمله ویجت های هوم اسکرین را به همراه داشت و یک آپدیت بزرگ برای آیفون به شمار می‌رفت، از آن طرف آپدیت iOS 15 دور از انتظارها عمل کرد و آنطور که باید و شاید نبود، بخصوص این که تعداد زیادی از ویژگی هایی که برای iOS 15 در نظر گرفته شده بود، تا آپدیت های بعدی به تعویق افتاد.

لازم به ذکر است که تغییرات بزرگی که به همراه iOS 14 ایجاد شد، باعث شد تا موجی از گزینه‌های جدید برای کاربران آیفون ایجاد شود تا بتوانند شخصی سازی های بیشتری را بر روی دستگاه خود انجام دهند؛ از جمله این گزینه‌ها، برنامه‌های جانبی قدرتمندی مانند Widgetsmith بود.

اپلیکیشن Widgetsmith آیفون

اپلیکیشن Widgetsmith آیفون

تغییراتی که iOS 14 به دنبال داشت، این توقع را در کاربران به وجود آورد که سیستم عامل iOS 15 نیز بر روی قابلیت های مربوط به سفارشی سازی یا همان Customization تمرکز کند که این اتفاق نیفتاد! به جای آن، اپل در آپدیت iOS 15 روی دنیایی تمرکز کرد که شیوع ویروس کرونا در آن بیداد می‌کرد! اپل در آپدیت آی او اس ۱۵ سعی کرد بر روی مواردی همچون SharePlay و Focus Modes تمرکز کند و آن‌ها را گسترش و بهبود دهد.

در فراسیب بخوانید  زمان همایش بعدی اپل و ۷ محصولی که انتظار می‌رود معرفی شود

تمامی توضیحات بالا حکایت از این دارد که اپل بعد از ارائه آپدیت iOS 14 تغییری در قسمت ویجت‌ها و دیگر گزینه‌های شخصی سازی آیفون ایجاد نکرد؛ بنابراین انتظار می‌رود که امسال در آپدیت iOS 16 به دنبال گسترش ویژگی هایی باشد که برای اولین بار در iOS 14 منتشر کرد.

ویجت های تعاملی در آی او اس ۱۶

پرطرفدارترین ویژگی های iOS 16

پرطرفدارترین ویژگی های iOS 16

اولین و مهمترین توقعی که می‌توان از اپل داشت این است که ویجت های هوم اسکرین را در iOS 16 بهبود بخشد و به سطح کیفی بالاتری برساند. همانطور که می‌دانیم ویجت‌های هوم اسکرین از نظر زیبایی بسیار کاربر پسند هستند و اطلاعات را خیلی سریع منتقل می‌کنند، اما از لحاظ عملکرد بسیار محدود هستند؛ در حالی که در سیستم عامل‌های اندروید، ویجت‌ها بیشتر تعاملی هستند، اما در آیفون اینگونه نیست!

اگر در هوم اسکرین آیفون خود بر روی یک ویجت ضربه بزنید، مستقیماً به برنامه مربوط به آن ویجت منتقل خواهید شد. به عنوان مثال در آیفون نمی‌توانید با کلیک بر روی یک ویجت، کنترل های پخش Apple Music را مدیریت کنید.

این موضوع زمانی آزار دهنده‌تر می‌شود که بدانید برنامه Apple Music برای اندروید ویجت‌های هوم اسکرین کاملاً تعاملی دارد، اما در آیفون اینگونه نیست! از طرف دیگر برنامه Shortcuts در iOS از نظر فنی تعاملی است و به شما این امکان را می‌دهد تا شورتکات ها را مستقیماً از هوم اسکرین آیفون یا آیپد خود اجرا کنید.

در آپدیت iOS 16 انتظار می‌رود که اپل این ویژگی‌های تعاملی در ویجت‌ها را برای برنامه‌‌های پیشفرض iOS ایجاد کند و همچنین به عنوان یک API برای توسعه دهندگان در دسترس قرار دهد. دو سال بعد از این که ویجت‌های هوم اسکرین معرفی و عرضه شد، بهبود بخشیدن به آن در iOS 16 بسیار منطقی به نظر می‌رسد.

والپیپر های iOS 16

"<yoastmark

اگر اپل بخواهد امکان شخصی سازی بیشتری را برای کاربران به ارمغان آورد، می‌تواند گزینه‌های بیشتری را برای سفارشی کردن هوم اسکرین آیفون ارائه کند؛ گزینه‌هایی مانند تغییر آیکون تمام برنامه‌ها، رنگ‌های سفارشی و مواردی از این قبیل.

این قابلیتی است که سال گذشته برای دیوایس‌های اندرویدی ایجاد شد، اما همچنان برای سیستم عامل iOS در دسترس نیست. در بهترین حالت، احتمالا آپدیت آی او اس ۱۶ یک گزینه اختصاصی Personalization در تنظیمات خواهد داشت که در آن کاربران می‌توانند همه چیز را از فونت‌ها گرفته تا رنگ‌ها، نمادها و موارد دیگر را تغییر دهند!

در فراسیب بخوانید  گیم سنتر به iOS 14 برگشت! همه چیز درباره گیم سنتر

شواهد نشان می‌دهد که اپل در مقطعی از زمان، گزینه‌هایی را برای شخصی سازی هرچه بیشتر، در تنظیمات قرار داده است. در شایعاتی که از سیستم عامل iOS 14 در سال 2020 فاش شده بود، شواهد نشان می‌داد که اپل قصد دارد به اشخاص دیگر این اجازه را بدهد تا در تنظیمات شریک شوند و مجموعه‌ای از والپیپرها را ارائه کنند.

یک اسکرین شات که یک ماه بعد از پخش شدن این شایعه فاش شده بود، نحوه عملکرد این ویژگی را نشان داد، اما در نهایت هرگز ارائه نشد! امیدواریم در iOS 16 که امسال منتشر می‌شود این قابلیت در دسترس قرار گیرد.

تمرکز بر HomeKit در iOS 16

آی او اس ۱۶

آی او اس ۱۶

بعد از سال‌هایی که اپل HomeKit را نادیده گرفت، سال ۲۰۲۲ می‌تواند سالی برای بهبود این قابلیت باشد. برنامه کنونی Home از زمانی که در سال 2016 و به همراه iOS 10 معرفی شد، تغییرات عمده‌ای را به خود ندیده است.

لازم به ذکر است که رابط این برنامه برای رسیدگی به تعداد زیادی اکسسوری و دوربین طراحی نشده است. در واقع، اپلیکیشن هوم برای کاربرانی که بیشتر از چند اکسسوری HomeKit دارند می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند! به عبارتی می‌توان گفت که هرچه اکسسوری بیشتری را به برنامه اضافه کنید، برنامه Home هم از نظر عملکرد و هم از نظر طراحی بدتر عمل می‌کند؛ بنابراین قطعا می‌توان گفت که برنامه Home در آپدیت iOS 16 به اصلاح نیاز دارد.

دلایل زیادی وجود دارد که اپل را وادار می‌کند تا برای برنامه HomeKit و Home به عنوان یکی از ویژگی های iOS 16، زمان بیشتری صرف کند. اول از همه باید بگوییم که پروتکل Thread همچنان به پیشرفت و گسترش خود ادامه خواهد داد؛ به طوری که حتی HomePod mini اپل از پشتیبانی یکپارچه Thread برخوردار است.

طرح مفهومی از iOS 16

طرح مفهومی از iOS 16

ثانیاً انتظار می‌رود که استاندارد اسمارت هوم تحت حمایت اپل به نام Matter نیز در سال جاری تعریف شود. اپل قول داده که Matter کار را برای سازندگان دستگاه‌هایی که با اسمارت هوم و خدمات صوتی مانند الکسای آمازون، سیری اپل، دستیار گوگل و غیره سازگار هستند ساده‌تر کند.

اگر اپل بتواند Matter را در سال 2022 راه اندازی کند، مجموعه‌ای از اکسسوری های HomeKit جدید به بازار عرضه خواهند شد…

در فراسیب بخوانید  اگر اپل واچ 5 یا SE دارید، همین الان بروزرسانی کنید!

پیشرفت های اپل موزیک در آی او اس ۱۶

آخرین برنامه که کم اهمیت نیز نیست، برنامه اپل موزیک است که در سال ۲۰۲۲ و سیستم عامل iOS 16 انتظار می‌رود تغییراتی را به خود ببیند. اپلیکیشن Music یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌ها در iOS است، اما متاسفانه باگ‌ها و مشکلات زیادی در خود دارد که بسیاری از آن‌ها نیز به سال‌ها پیش و حتی قبل از راه‌اندازی اپل موزیک برمی‌گردند.

البته نباید انتظار داشت که اپل در سال ۲۰۲۲ تمامی مشکلات مربوط به اپل موزیک را حل کند، چون غیرممکن است؛ اما می‌توان انتظار داشت که اپل، اعتبار و عملکرد برنامه Apple music را به عنوان یکی از خدمات محبوب خود، دو برابر کند. اگر دوست دارید از سرویس اپل موزیک استفاده کنید، می‌توانید از فروشگاه فراسیب نسبت به خرید گیفت کارت اپل موزیک و یا اشتراک فمیلی اپل موزیک اقدام کنید.

تغییرات Apple Music در آی او اس 16

تغییرات Apple Music در آی او اس 16

برنامه Spotify، با وجود تمام ایراداتی که دارد، یک Backend قابل اعتماد دارد که باعث می‌شود برنامه‌های آن بسیار سریعتر و روان‌تر از Apple Music بارگذاری شوند!

سوال این است که آیا با برنامه پیشفرض Music در iOS 16 می‌توانیم از پخش موسیقی بدون توقف لذت ببریم؟ این مشکلی است که برنامه Apple Music نسخه اندروید با آن دست و پنجه نرم نمی‌کند و متاسفانه تنها در سیستم عامل آی او اس وجود دارد…

نتیجه گیری

موارد مذکور تنها تعداد کمی از iOS 16 است که از اپل انتظار می‌رود امسال آن‌ها را در این نسخه ارائه کند. البته می‌دانیم که موارد دیگری نیز هستند که اگر در iOS 16 بهبود پیدا کنند بسیار بهتر خواهد بود، اما ما مهمترین موارد را ذکر کردیم؛ با همه این تفاسیر، هیچ کدام از این اطلاعات تایید نشده است و تنها در حد گمانه زنی و شایعه است. همچنین می‌توانید مطلب همه چیز درباره کنفرانس WWDC 22 را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری از تاریخ معرفی iOS 16 و دیگر سیستم عامل‌های اپل کسب کنید.

 
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

درباره مهسا نمیرانیان

از صفر شروع کردم و تو هر زمینه‌ای یه سرکی کشیدم؛ تولید محتوا (متنی، گرافیکی و ویدیویی)، سئو، دیجیتال مارکتینگ، وردپرس و طراحی سایت و کارای مرتبط تو این زمینه‌ها؛ شروع کارم از 6 سال پیش و با دنیای اپل و محصولاتش بود و هنوزم طرفدار پروپاقرصشم:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *