آپدیت های نرم افزاری

چه زمانی نسخه عمومی iPadOS 16 و macOS Ventura را می‌توانم دانلود کنم؟

چه زمانی نسخه عمومی iPadOS 16 و macOS Ventura را می‌توانم دانلود کنم؟

مک او اس ونتورا و آیپد او اس ۱۶ در رویداد WWDC 2022 که در ماه ژوئن برگزار شد، به صورت رسمی به دنیای تکنولوژی معرفی شدند؛ اما متاسفانه تا به حال شاهد عرضه آن‌ها نبودیم. حالا به تازگی تاریخ عرضه نسخه عمومی آن‌ها مشخص شده است. در این مطلب از فراسیب قصد داریم از موعد دقیق در دسترس قرار گرفتن نسخه عمومی این دو پلتفرم مطلع شویم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

اگر از جمله افرادی باشید که از آيپد یا محصولات مبتنی بر macOS استفاده می‌کنید، مطمئنا شدیدا منتظر عرضه نسخه جدید سیستم عامل این دیوایس‌ها هستید که با عنوان مک او اس ونچورا و iPadOS 16 از آن‌ها یاد می‌شود. خوشبختانه اپل به تازگی موعد عرضه نسخه عمومی این سیستم عامل‌ها را اعلام کرده و به این ترتیب در روز ۲۴ اکتبر مصادف با دوم مهر ماه ۱۴۰۱، دارندگان این محصولات می‌توانند دستگاه خود را به نسخه جدید این پلتفرم‌ها آپدیت کرده و از آن‌ها استفاده کنند. البته برای این کار باید تا ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران صبر کنید.

تاریخ عرضه مک او اس ونتورا

تاریخ عرضه مک او اس ونتورا

اما بیایید پیش از آپدیت، با امکانات و قابلیت‌های این دو سیستم عامل به صورت مختصر آشنا شویم و با علم کامل نسبت به ساختار و ویژگی‌ها، دستگاه‌مان را آپگرید کنیم.

ویژگی ها و قابلیت های جدید مک او اس ونتورا

به عنوان یکی از مهم‌ترین امکانات macOS Ventura می‌‌توان به بهبود ویژگی Continuity اشاره کرد که به وسیله آن، دارندگان آیفون و مک می‌توانند از گوشی هوشمند خود به عنوان وبکم دستگاه استفاده کنند. این امکان همچنین به شما کمک می‌کند تا تماس فیس تایم خود را از آیفون به مک یا بالعکس منتقل کنید.

تصویری از امکانات مک او اس ونتورا

تصویری از امکانات مک او اس ونتورا

مانند آی او اس ۱۶، کاربران مک او اس ونچورا نیز می‌توانند پیام‌های ارسال شده را ویرایش کرده یا آن‌ها را در صورت نیاز حذف (Unsend) کنند. قابلیت Unsend به اپلیکیشن Mail نیز اضافه شده و در صورت ارسال ایمیل اشتباه، در مدت زمان خاصی می‌‌توانید آن را بازگشت بزنید. نرم افزار Safari حالا به امکان پشتیبانی از Passkey ها مجهز شده و به این ترتیب می‌توانید بدون نیاز به وارد کردن رمز عبور، هویت خود را به اپلیکیشن‌ها یا وب سایت‌های مختلف احراز کنید.

مک او اس ونچورا

مک او اس ونچورا

این سیستم عامل میزبان ویژگی‌های دیگری نیز هست که در صورت تمایل، می‌توانید آن‌ها را در مقاله معرفی کامل و جامع مک او اس ونچورا بیابید.

همان طور که اشاره شد، مک او اس ونتورا ۲ آبان از ساعت ۲۱:۳۰ به بعد در دسترس عموم کاربران قرار خواهد گرفت و افرادی که دستگاه‌شان در سال ۲۰۱۷ و بعد از آن تولید شده، می‌توانند نسبت به آپگرید آن اقدام کنند. البته می‌توانید در مطلب لیست دستگاه های پشتیبانی کننده از مک او اس ونتورا به دنبال نام مک خود باشید.

چگونگی نصب آپدیت مک او اس

نصب macOS اصلا پیچیده نیست. بهتر است قبل از شروع نصب، مک خود را به شارژ متصل کنید؛ سپس مسیر زیر را طی کرده و اجازه نصب فایل بروزرسانی را به دستگاه بدهید. بدیهی است که برای دانلود و نصب آن، نیاز به اتصال به یک Wi-Fi پرسرعت دارید.

System Preferences > Software Update

امکانات و قابلیت های جدید آیپد او اس ۱۶

ظرف سال‌های گذشته، پلتفرم iPadOS معمولا در فصل پاییز و در کنار نسخه جدید آی او اس در دسترس دارندگان آیپد قرار می‌گرفت؛ اما امسال قضیه کمی متفاوت شده و اپل در حالی که آی او اس ۱۶ را در ماه سپتامبر برای کاربران ارائه کرد، عرضه این سیستم عامل را به ماه اکتبر موکول کرد و حالا به نظر می‌رسد که روز موعود فرا رسیده و استفاده کنندگان از تبلت اپل می‌توانند دیوایس خود را به آخرین نسخه موجود آپگرید کنند.

تصویری از امکانات آیپد او اس ۱۶

تصویری از امکانات آیپد او اس ۱۶

مانند مک او اس ونچورا، قصد داریم تا با قابلیت‌های iPadOS 16 نیز آشنا شویم و با اطلاعات بیشتر نسبت به این پلتفرم، به سراغ بروزرسانی دستگاه برویم.

به عنوان مهم ترین ویژگی، باید به Stage Manager اشاره کنیم که باعث می‌شود تا عملیات مولتی تسکینگ با سرعت بیشتری انجام شود. به این ترتیب پنجره‌ها در گوشه تصویر قرار گرفته و شما می‌‌توانید به راحتی بین آن‌ها سوییچ کنید. همچنین امکان ساخت چندین استیج مختلف برای شما فراهم شده است که می‌‌توانید سایر پنجره‌ها را در هر کدام از استیج‌ها متناسب با نیاز خود تنظیم کنید.

در هنگام معرفی آیپد او اس ۱۶، اپل اعلام کرد که استیج منیجر تنها روی آیپد ها با پردازنده سری M در دسترس خواهد بود؛ اما چند هفته گذشته کوپرتینویی‌‌ها از تصمیم خود عقب نشینی کرده و اعلام کردند که دارندگان آیپد پرو مدل ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ نیز می‌توانند از ویژگی Stage Manager استفاده کنند.

نمایی از قابلیت Stage Manager

نمایی از قابلیت Stage Manager

مطمئنا در آپدیت‌های بعدی، شاهد اضافه شدن Stage Manager در هنگام کار با مانیتور اکسترنال نیز خواهیم بود که البته این ویژگی، تنها روی آیپد پروها با پردازنده سری M در دسترس قرار می‌گیرد.

برای آشنایی بیشتر با این سیستم عامل، می‌توانید مطلب معرفی کامل و جامع آیپد او اس ۱۶ را مطالعه کنید.

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، دارندگان محصولات زیر می‌توانند ۲۴ اکتبر از ساعت ۲۱:۳۰ به بعد نسبت به آپگرید کردن دستگاه خود به iPadOS 16 اقدام کنند.

  • کلیه مدل‌های آیپد پرو
  • آیپد ایر نسل ۳ و مدل‌های پس از آن
  • آیپد ۵ و مدل‌های پس از آن
  • آیپد مینی ۵ و مدل‌های پس از آن
  • بدیهی است که خریداران آیپد پرو با تراشه M2 به صورت پیش فرض به این نسخه دسترسی داشته و نیازی به آپگرید نخواهند داشت.
نمایی از قابلیت Collaboration در آیپد او اس ۱۶

نمایی از قابلیت Collaboration در آیپد او اس ۱۶

نحوه نصب آپدیت آیپد او اس ۱۶

برای آپدیت کردن iPad خود فقط کافی است آن را به شارژ زده و از اتصال آیپد به یک وای فای پرسرعت مطمئن شوید. سپس مسیر زیر را طی کرده و فایل بروزرسانی را نصب کنید.

Settings > General > Software Update

جمع بندی

شما به عنوان یکی از کاربران مک او اس یا آیپد او اس، آیا اشتیاقی برای آپدیت دستگاه خود به این نسخه‌های جدید دارید؟ نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + یک =