اخبار اپل

همه آنچه از آیپد نسل ۱۰ اپل میدانیم و از آن انتظار می‌رود

همه آنچه از آیپد نسل ۱۰ اپل میدانیم و از آن انتظار می‌رود

آیپد نسل ۱۰ از جمله محصولاتی است که در ماه اکتبر (احتمالا) به دنیای تکنولوژی معرفی خواهد شد. در این مطلب از فراسیب قصد داریم انتظارات‌مان از این دیوایس را مرور کنیم؛ در ادامه مطلب با ما همراه باشید…

اگر پیگیر اخبار دنیای اپل باشید، مطمئنا می‌دانید که کمتر از یک هفته دیگر سری آيفون ۱۴ به صورت رسمی به دنیای تکنولوژی معرفی خواهد شد. این اتفاق در ماه سپتامبر روی خواهد داد؛ اما کوپرتینویی‌ها در نظر دارند تا یک ماه بعد، یعنی در ماه اکتبر نیز رویدادی را برگزار کرده و از مک‌ها و آیپدهای جدید رونمایی کنند.

یکی از تبلت‌هایی که احتمال معرفی آن در این رویداد می‌رود، آیپد نسل ۱۰ است که می‌توان آن را نسخه ابتدایی تبلت اپل در سال ۲۰۲۲ به حساب آورد. در ادامه هر آن چه در مورد این محصول می‌دانیم را بازگو خواهیم کرد.

چیپست A14 Bionic در آیپد نسل ۱۰

در حالی که 9th generation iPad از تراشه A13 بایونیک برخوردار بود، به نظر می‌رسد که نسخه بعدی آن با پردازنده A14 بایونیک همراه خواهد بود. این اتفاق نخستین بار توسط وب سایت 9to5Mac و به نقل از منابع نزدیک به اپل در رسانه‌ها مطرح شد. نسل دهم آیپد در حال حاضر با کد نام J272 بین متخصصان و مهندسان اپل شناسایی می‌شود و گفته شده که چیپست آيفون ۱۲ و آیپد ایر ۴ درون آن نیز قرار خواهد گرفت.

نمایی از تراشه A14 Bionic اپل

نمایی از تراشه A14 Bionic اپل

نقل مکان از تراشه A13 به A14 آنچنان که باید و شاید اتفاق عجیبی به نظر نمی‌رسد. با وجود این که پردازنده A14 با عملکرد پردازشی ۳۰ درصد بهتر نسبت به نسل پیشین همراه است و این موضوع ممکن است از نظر افرادی که آیپدهای قدیمی‌تر را استفاده می‌کنند کاملا محسوس باشد، اما دارندگان محصولات امروزی آنچنان متوجه تغییرات خاصی نخواهند شد. البته بهبود عمر مفید باتری، از جمله مسائلی است که باید حتما به آن در این خصوص اشاره کنیم.

متاسفانه اگر اپل میزان رم این دستگاه را افزایش ندهد، شاهد اضافه شدن قابلیت Stage Manager که یکی از مهم ترین ویژگی‌های آیپد او اس ۱۶ است، به این محصول نخواهیم بود. به کمک این ویژگی کاربران هنگام مولتی تسکینگ کارایی بهتری را از این پلتفرم می‌توانند انتظار داشته باشند. به این ترتیب آپگرید شدن چیپست، تنها شرط لازم برای برخورداری از این قابلیت نخواهد بود.

کانسپت آیپد نسل ۱۰ اپل

کانسپت آیپد نسل ۱۰ اپل

آیپد ایر ۴ و آيفون ۱۲ که به تراشه A14 بایونیک مجهز بودند، از ۴ گیگابایت رم برخوردار بودند و در جهت مقابل، آیپد های جدید که به تراشه M1 (که به گفته اپل حداقل شرط لازم برای استفاده از قابلیت Stage Manager است) مجهز هستند، دارای ۸ گیگابایت رم هستند.

تکنولوژی 5G در نسل دهم آیپد اپل

تمامی آیفون و آیپد هایی که از سوی اپل به فروش می‌رسد، به فناوری نسل پنجم شبکه مخابراتی (5G) مجهز هستند؛ البته نسخه سلولار آیپد نسل نهم به حوزه ارتباطی LTE محدود شده بود. به گفته منابع نزدیک به اپل، آیپد نسل ۱۰ به تکنولوژی 5G مجهز خواهد شد و به این ترتیب، احتمالا باید انتظار افزایش قیمت را نیز در این محصول داشته باشیم.

نمایی از لوگوی 5G

نمایی از لوگوی 5G

همچنین این موضوع را در ذهن داشته باشید که اپل، دو نسخه از آیپد (وای فای و وای فای + سلولار) را به فروش می‌رساند. لذا نباید انتظار اضافه شدن فناوری 5G به نسخه وای فای که مدل ابتدایی این محصول به حساب می‌آید را داشته باشید.

احتمال اضافه شدن درگاه USB-C به آیپد نسل ۱۰

احتمالا به عنوان یکی از جدید ترین تغییرات این محصول، می‌توان به اضافه شدن درگاه USB-C اشاره کرد. در حال حاضر نسخه پایه آیپد های اپل، تنها تبلتی است که هنوز از درگاه لایتنینگ برای شارژ یا اتصال به محصولات دیگر استفاده می‌کند.

مدیران وبسایت 9to5Mac به تازگی از منابع نزدیک به اپل شنیده‌اند که درگاه لایتنینگ از آیپد نسل ۱۰ حذف شده و بالاخره شاهد جایگزین شدن آن با درگاه یو اس بی سی خواهیم بود. از آن جا که اغلب گجت‌های الکترونیکی امروزی به درگاه USB-C مجهز شده‌اند، لذا این تغییر می‌تواند پنجره‌های جدیدی را رو به این محصول باز کند.

نمایی از درگاه USB-C روی آيپد

نمایی از درگاه USB-C روی آيپد

به این ترتیب آیفون و برخی لوازم جانبی، تنها محصولاتی خواهند بود که هنوز از درگاه لایتنینگ برای شارژ و تبادل اطلاعات استفاده خواهند کرد.

زبان طراحی جدید

از آنجا که احتمال اضافه شدن درگاه USB-C به نسل دهم آیپد افزایش پیدا کرده، لذا می‌توانیم انتظار تغییر در زبان طراحی را نیز داشته باشیم و به این ترتیب، مدل پایه تبلت اپل نیز شباهت بیشتری به آیپد ایر، آیپد مینی و آیپد پرو پیدا خواهد کرد. البته این موضوع را در ذهن داشته باشید که اپل پنسل نسل اول از طریق درگاه لایتنینگ شارژ می‌شد و مدل بعدی آن، از طریق اتصال مغناطیسی به گوشه بدنه این دستگاه، شارژ‌ می‌شود.

با توجه به تصاویر رندر شده که اوایل ماه جاری میلادی منتشر شد، احتمال تغییر در زبان طراحی وجود دارد. در این تصویر همان طراحی نام آشنای آیپد های جدید را می‌بینیم که بدنه و کناره‌های تخت همراه با لبه‌های تیز را به نمایش می‌گذارد. همچنین این تصویر از افزایش ضخامت آیپد نسل ۱۰ نسبت به مدل پیشین خود خبر می‌دهد.

نمایی از طرح رندر شده آیپد نسل ۱۰

نمایی از طرح رندر شده آیپد نسل ۱۰

نکته جذاب ماجرا اینجاست که برآمدگی بخش مربوط به دوربین در پشت بدنه این دستگاه، بیشتر از آن که به آیپد ایر، آیپد مینی و آیپد پرو های فعلی شباهت داشته باشد، به آيفون X و آيفون XS شبیه است که تنها یک دوربین به همراه میکروفون را درون خود جای داده است.

تغییرات نمایشگر در آیپد نسل ۱۰

با وجود تغییرات احتمالی در زبان طراحی، بعید به نظر می‌رسد که نمایشگر آن با تحولاتی روبرو شود. بر اساس تصاویر رندر شده، همان ساختار قبلی با حاشیه‌های زیاد و دکمه هوم به همراه سنسور تاچ آیدی در پایین بدنه را شاهد خواهیم بود.

این موضوع آنچنان که باید و شاید عجیب به نظر نمی‌رسد. چرا که اضافه شدن نمایشگر Liquid Retina به این محصول، باعث افزایش قیمت زیاد آن خواهد شد که این موضوع برای یک محصول پایه، اصلا گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد. اما ممکن است کمی افزایش سایز را شاهد باشیم و به این ترتیب ابعاد نمایشگر از ۱۰.۲ به ۱۰.۵ اینچ خواهد رسید.

قیمت و زمان عرضه به بازار

مدل پایه آیپد در حال حاضر با قیمت ۳۲۹ دلار به فروش می‌رسد. از آن جا که اخیرا شاهد افزایش قیمت برخی محصولات اپل بودیم، ممکن است کوپرتینویی‌ها برای نخستین بار تصمیم بگیرند که قیمت مدل پایه آیپد را افزایش دهند.

تصویر احتمالی آیپد نسل ۱۰

تصویر احتمالی آیپد نسل ۱۰

از نظر حافظه داخلی، بعید به نظر می‌رسد که تغییراتی حاصل شده و همان حافظه داخلی ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایتی به قوت خود باقی خواهد ماند. اما ممکن است اپل تغییراتی در حوزه رنگ بندی ایجاد کرده و تعداد رنگ‌ها را از دو عدد (نقره‌ای و خاکستری فضایی) به گزینه‌های بیشتر افزایش دهد.

همانطور که اشاره شد، پیش بینی می‌شود که اپل در فصل پاییز دو رویداد مستقل را برگزار کرده که در آیتم نخست، شاهد رونمایی از سری آيفون ۱۴ و اپل واچ سری ۸ خواهیم بود و گزینه دیگر، به معرفی مک ها و آیپد های جدید اختصاص پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته، اپل مدل پایه آیپد را در رویداد رونمایی از آیفون‌ها معرفی می‌کرد، اما به نظر می‌رسد که امسال شاهد تغییراتی در این حوزه خواهیم بود.

همچنین اخیرا خبرهایی در مورد تأخیر یک ماهه در زمینه عرضه نسخه عمومی آیپد او اس ۱۶ به گوش می‌رسد و همین موضوع،‌ می‌تواند یکی از دلایل رونمایی از نسل دهم آیپد در ماه اکتبر باشد.

جمع بندی

آیپد نسل ۱۰ از جمله دیوایس‌هایی است که می‌تواند با تغییرات مورد نظر کاربران، توجه خیل عظیمی از افراد علاقمند به تبلت را به سمت خود جلب کند. با توجه به آیتم‌های یاد شده در این مطلب، نظر شما در مورد این محصول چیست؟

در مطالبی جداگانه نیز شما میتوانید مقایسه آیپد ایر سری ۴ و آیپد نسل ۹ را مطالعه کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 19 =