اخبار اپل

همه آنچه باید درباره چیپ قدرتمند M2 Ultra بدانید

همه آنچه باید درباره چیپ قدرتمند M2 Ultra بدانید

اپل در رویداد WWDC 2023 از چیپ قدرتمند M2 Ultra که به عنوان قلب تپنده مک استودیو و مک پرو جدید ایفای نقش می‌کند، پرده برداری کرد. در این مطلب با این تراشه جدید بیشتر آشنا خواهیم شد…

تراشه M2 Ultra قدرتمندترین چیپستی است که از سوی اپل تا به امروز، طراحی شده است. این تراشه توسط لیتوگرافی ۵ نانومتری جدیدی طراحی شده و در کنار آن، تکنولوژی فوق‌العاده UltraFusion اپل نیز وجود دارد و به این ترتیب، شاهد به هم پیوسذتن دو تراشه M2 Max و به وجود آمدن چیپست M2 Ultra هستیم که به این ترتیب، بهره‌وری و عملکرد آن دو برابر نسبت به M2 Max افزایش پیدا کرده است.

مشخصات فنی چیپ قدرتمند M2 Ultra

چیپست جدید از ۱۳۴ میلیارد ترانزیستور تشکیل شده که در مقایسه با ام وان الترا، ۲۰ میلیارد ترانزیستور بیشتری در آن به کار رفته است. دستگاه‌های مجهز به این تراشه قادر به پشتیبانی از ۱۹۲ گیگابایت رم و پهنای باند ۸۰۰ گیگابایت بر ثانیه هستند که در مقایسه با نسل پیشین، با افزایش بیش از ۵۰ درصدی در این زمینه روبرو هستیم.

چیپ قدرتمند M2 Ultra اپل

چیپ قدرتمند M2 Ultra اپل

تراشه جدید در مقایسه با مدل قبلی، ۲۰ درصد سرعت بیشتر، ۳۰ درصد عملکرد گرافیکی بهتر دارا بوده و سرعت موتور عصبی آن هم ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. موتور Media Engine جدید هم هنگام کار با فایل‌های ProRes، عملکرد خیره‌کننده‌ای از خود بر جای خواهد گذاشت. با تمامی این پیشرفت‌ها، مک‌های مجهز به M2 Ultra وارد دنیای جدیدی خواهند شد.

آقای جانی سروجی، مدیر ارشد بخش تکنولوژی‌های سخت‌افزاری اپل در مورد این چیپست چنین گفت:

چیپ قدرتمند M2 Ultra عملکرد و قابلیت‌های خیره‌کننده‌ای در حوزه انجام سخت‌ترین کارها به نمایش گذاشته و کاربران حرفه‌ای دنیای امروزی را مطمئنا راضی خواهد کرد؛ البته تمامی این کارها با حداقل انرژی و بهره‌وری ممکن انجام خواهد شد. این چیپست به کمک موتور عصبی (Neural Engine) و پردازنده گرافیکی قدرتمند خود و همچنین پهنای باند زیادی که در اختیار رم دستگاه قرار می‌دهد، می‌تواند لقب قدرتمندترین تراشه در حال حاضر را به خود اختصاص دهد.

شخصی در حال کار با مک پرو با چیپ قدرتمند M2 Ultra

شخصی در حال کار با مک پرو با چیپ قدرتمند M2 Ultra

تکنولوژی بی‌نظیر UltraFusion اپل

همان طور که اشاره شد، تراشه ام ۲ الترا حاصل ترکیب دو چیپست M2 Max است که به کمک تکنولوژی UltraFusion به یکدیگر متصل شده‌اند. این فناوری از یک interposer سیلیکونی استفاده می‌کند که قادر است قالب‌هایی با بیش از ۱۰ هزار سیگنال را به یکدیگر متصل کند و به این ترتیب، بیش از ۲.۵ ترابایت پهنای باند میان دو پردازنده با کمترین تأخیر ممکن در اختیار شخص کاربر قرار خواهد گرفت.

معماری الترا فیوژن در چیپست M2 Ultra باعث می‌شود تا دو تراشه M2 Max در قالب یک تراشه ایفای نقش کنند. این موضوع بدان معناست که برای استفاده از حداکثر توان این چیپست، احتیاجی به بازنویسی کدهای یک نرم‌افزار نیست و همین موضوع است که تکنولوژی الترا فیوژن را چیزی فراتر از یک اتصال ساده به دنیا معرفی کرده است.

عملکرد و توان پردازشی مثال‌زدنی و بی‌نظیر تراشه ام ۲ اولترا

چیپ قدرتمند M2 Ultra از ۲۴ هسته تشکیل شده که ۱۶ هسته وظیفه انجام کارهای سنگین را بر عهده دارند که متناسب با تکنولوژی روز دنیا طراحی و توسعه یافته‌اند. به این ترتیب توان پردازشی این چیپست ۲۰ درصد بیشتر از M1 Ultra خواهد بود. افرادی که از مک استودیو مجهز به این تراشه استفاده می‌کنند، در نرم‌افزار DaVinchi Resolve شاهد عملکرد پردازشی با سرعت ۵۰ درصد بیشتر نسبت به مک استودیو با چیپ M1 Ultra خواهند بود.

شخصی در حال کار با مک استودیو مجهز به چیپ قدرتمند M2 Ultra

شخصی در حال کار با مک استودیو مجهز به چیپ قدرتمند M2 Ultra

پردازنده گرافیکی این دستگاه، امکان انتخاب بین حالت ۶۰ یا ۷۶ هسته‌ای را دارا خواهد بود. به این ترتیب با ۱۲ هسته و توان ۳۰ درصد بیشتر نسبت به پردازنده گرافیکی M1 Ultra روبرو خواهیم بود. رندر افکت‌های سه بعدی در نرم‌افزار Octane هم سه برابر نسبت به نسل پیشین سریع‌تر خواهد بود.

معماری خارق‌العاده در حافظه جانبی M2 Ultra

تراشه‌های اپل سیلیکون با معماری بی‌نظیر خود پهنای باند زیادی را در اختیار شما می‌گذارند. به این ترتیب با پهنای باند ۸۰۰ گیگابایت بر ثانیه‌ای روبرو خواهید بود که در مقایسه با پی سی‌ها، چیزی بیش از حد انتظار به حساب می‌آید. همچنین امکان بهره‌گیری از ۱۹۲ گیگابایت رم، باعث می‌شود که تمامی نیازهای شما از یک سیستم عامل کامپیوتری برآورده شود.

پایان مهاجرت مک‌ها به تراشه اپل سیلیکون

کلیه محصولات مبتنی بر مک او اس

کلیه محصولات مبتنی بر مک او اس

همزمان با مجهز شدن مک پرو به تراشه M2 Ultra، مهاجرت اپل به چیپ‌های سری M روی تمامی مک‌ها به پایان رسید و حالا اگر قصد انتخاب یکی از این محصولات را داشته باشید،‌ نسخه‌های با تراشه‌های سری M در دسترس شما خواهد بود.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهدی ده نبی

با این که فارغ التحصیل عمرانم، اما علاقه‌ام هیچ ربطی به رشتم نداره... :/ به صورت زامبی گونه ( :دی ) به دنیای اپل و محصولاتش علاقه دارم و از نوشتن تو این حوزه و بالا بردن اطلاعات بقیه در مورد دیوایس‌های اپل شدیدا لذت میبرم :) امیدوارم گوشه‌ای از این لذت و علاقه من موقع خوندن مطالبم به شما هم منتقل بشه :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =