دسته‌بندی نشده

اپل رسما از تراشه های M3 و M3 Pro و M3 Max رونمایی کرد

اپل طبق رسم هر سال خودش از چیپ‌های جدید سری M رونمایی کرد. M3 Pro ،M3 و M3 Max جدیدترین چیپ‌های خانواده M هستند که مثل همتای سری A یعنی A17 Pro از لیتوگرافی ۳ نانومتری بهره می‌برند. برای آشنا شدن با این غول‌های پردازشی جدید اپل، با فراسیب همراه باشید.

تراشه M3 به همراه M3 Pro و M3 Max عرضه شد

کوپرتینونشین‌ها، سه‌شنبه ساعت ۳:۳۰ صبح به وقت تهران در مراسمی با نام «Scary Fast» از پردازنده‌هایی رونمایی کرد که به شکل ترسناکی سریع‌ هستند. در مراسمی که تنها نیم‌ساعت طول کشید، برای اولین بار در تاریخ معرفی پردازنده‌های اپل سیلیکون، این شرکت همزمان هم از سری جدید M و هم از سری جدید M Pro و M Max رونمایی کرد؛ اتفاقی که در گذشته به این شکل نبود و M1 Pro/Max و M2 Pro/Max ماه‌ها بعد از معرفی M1 و M2 معرفی شدند.

قلب تراشه M3 اپل سیلیکون

قلب تراشه M3 اپل سیلیکون

اپل، همچنین لیتوگرافی ۳ نانومتری را برای اولین بار با معرفی خانواده M3 به چیپ‌های سری M آورد؛ اتفاقی که با معرفی A17 Pro برای چیپ‌های سری A افتاد.

با معرفی چیپ‌های M3 Series، اپل نشان می‌دهد که تمرکز زیادی را روی بهبود بخش‌ گرافیک این چیپ‌ها گذاشته؛ چرا که برای اولین بار شاهد پردازش سخت‌افزاری Ray Tracing هستیم و همچنین تکنیک جدیدی به اسم Dynamic Caching قرار است که اجازه پردازش‌های گرافیکی بیشتری را به چیپ‌های سری جدید بدهد.

تکنولوژی تراشه M3 Pro

تکنولوژی تراشه M3 Pro

مشخصات پردازنده M3 Max اپل

مشخصات پردازنده M3 Max اپل

بخش Neural Engine این چیپ ۱۶ درصد از M2 سریع‌تر شده و عملکرد کلی چیپ نسبت به انرژی که مصرف می‌کند به شکل چشم‌گیری افزایش داشته؛ اگر هر دو پردازنده M1 و M3 پردازش یکسانی را انجام دهند، M3 تقریبا نصف M1 انرژی مصرف خواهد کرد که با توجه به لیتوگرافی ۳ نانومتری، این کاهش مصرف انرژی انتظار می‌رود. نکته‌ دیگری هم که باید به آن توجه کرد، افزایش توان استفاده از رم است که حالا به ۱۲۸ گیگابایت هم می‌رسد.

مشخصات سری سوم تراشه اپل سیلیکون

مشخصات سری سوم تراشه اپل سیلیکون

در انتها

اپل با معرفی این سری چیپ‌های جدید، نشان داد که تمرکز زیادی روی بخش گرافیکی دارد و با لیتوگرافی جدید ۳ نانومتری، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بالاتر رفتن توان پردازشی با مصرف انرژی کمتر از خانواده چیپ‌های سری M خواهیم بود.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اخبار دیگر این کنفرانس را در مطالب اپل از مک بوک پرو M3 رونمایی کرد و آیمک M3 بصورت رسمی عرضه شد دنبال کنید.

 

منبع محتوا: 9to5mac

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مبین محمدی

از وقتی که یادمه سرم تو کامپیوتر بوده و تقریبا هم چهار پنج سالی هست که به صورت تمام وقت یک گیک هستم به صورت پاره‌وقت تولید محتوا می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =