آموزش و ترفند تکنولوژی

تفاوت های اسپاتیفای پریمیوم و رایگان چیست؟

تفاوت های اسپاتیفای پریمیوم و رایگان چیست؟

بدون شک سرویس Spotify یکی از محبوب‌ترین سرویس های پخش استریمینگ موسیقی در جهان است و کتابخانه‌ای بزرگ از موسیقی و پادکست‌ به شمار می‌رود. در این مقاله سعی کرده‌ایم به تفاوت های اسپاتیفای پریمیوم و رایگان بپردازیم و ببینیم که آیا سرویس پریمیوم آن، ارزش پرداخت هزینه را دارد و یا این که می‌توان برای صرفه جویی در هزینه هایمان، به همان سرویس اسپاتیفای رایگان به همراه تبلیغاتش بسنده کرد. با ما همراه باشید…

اگر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، ممکن است با برخی از ویژگی‌های جدید این سرویس نیز آشنا شوید!

تجربه ناخوشایند در پلن رایگان اسپاتیفای

در واقع میان اسپاتیفای پریمیوم و رایگان، یک سری تفاوت‌های کلیدی و کلی وجود دارد. در سرویس رایگان اسپاتیفای برای تلفن همراه می‌توان ۶ آهنگ را skip کرد یا به عبارت دیگر از ۶ آهنگ رد شد، اما در سرویس اسپاتیفای پریمیوم می‌توانیم به هر تعدادی که می‌خواهیم این کار را انجام دهیم!

یکی دیگر از اشکالات سرویس رایگان Spotify این است که شما در این نوع نمی‌توانید آهنگ‌های خاصی را برای گوش دادن انتخاب کنید و تنها می‌توانید به جای آن، یک آلبوم و یا لیستی از آهنگ‌ها را برای پخش انتخاب کنید؛ اما در نسخه پریمیوم اسپاتیفای می‌توانید بارها و بارها تا جایی که می‌خواهید به آهنگ دلخواه خود گوش دهید.

اسکیپ کردن موزیک در اسپاتیفای پریمیوم

اسکیپ کردن موزیک در اسپاتیفای پریمیوم

در سرویس اسپاتیفای رایگان در صورتی می‌توانید آهنگ‌ها را برای پخش به همراه skip های نامحدود انتخاب کنید که به یکی از ۱۵ آهنگی که در لیست انتخاب‌شده‌ی Spotify در زیر «Made for You» در صفحه‌ی «Home» آورده شده است گوش دهید.

این آهنگ‌ها شامل فهرست‌های پخش محبوب، مانند «RapCaviar» و «Alternative R&B» می‌باشند و همچنین فهرست‌های پخشی که متناسب با سلیقه شنیداری شما طراحی شده‌اند، مانند «Discover Weekly»، «Daily Mix» و «Release Radar» را در خود جای داده‌اند.

جالب است بدانید که غالبا آهنگ‌های موجود در این لیست‌های پخش تغییر می‌کنند. اگر یک آیکن ترکیبی آبی رنگ در کنار عنوان PlayList می‌بینید، به این معنی است که تنها می‌توانید ترتیب آهنگ‌ها را به هم بزنید و ترکیب کنید.

مقایسه رفع تبلیغات آزار دهنده در اسپاتیفای پریمیوم و رایگان

آزار دهنده ترین موضوعی که در اسپاتیفای رایگان وجود دارد، این است که تبلیغات پی در پی باعث می‌شود به طور مکرر پخش موزیک قطع شود. تبلیغات معمولا آزار دهنده هستند و از قصد به این گونه طراحی شده‌اند تا در ذهن افراد بمانند و آن‌ها را به خرید سرویس پریمیوم ترغیب کند.

تبلیغات آزار دهنده در اسپاتیفای رایگان

تبلیغات آزار دهنده در اسپاتیفای رایگان

بیشتر این تبلیغات صدایی آزار دهنده دارند؛ اگر شما اشتراک اسپاتیفای بخرید، دیگر مجبور نیستید به این صداهای آزار دهنده گوش دهید و اگر از این زاویه به این موضوع نگاه کنیم، این تبلیغات واقعا نیاز این سرویس به کسب درآمد را اجابت می‌کنند و افراد را تشویق به خرید اشتراک پریمیوم اسپاتیفای می کنند تا از شر این تبلیغات راحت شوید.

گوش دادن آفلاین به موزیک‌ ها در اسپاتیفای پریمیوم

شما با استفاده از سرویس پریمیوم اسپاتیفای می‌توانید تعداد زیادی آهنگ را دانلود کرده تا در زمان دیگر و در حالت آفلاین به آن‌ها گوش دهید. این قابلیت زمانی که در پرواز هستید و یا حتی داده تلفن همراهتان را خاموش کرده‌اید بسیار کاربردی است. در سرویس اسپاتیفای رایگان نمی‌توانید هیچ آهنگی را دانلود کنید و با این حساب شما همان پولی را که می‌توانستید برای اشتراک اسپاتیفای پریمیوم بپردازید، در قالب استفاده از داده‌ی تلفن همراهتان به منظور گوش دادن به موزیک‌ها خرج کرده‌اید!

چگونه در اسپاتیفای آفلاین اهنگ گوش کنیم

چگونه در اسپاتیفای آفلاین اهنگ گوش کنیم

در نسخه دسکتاپ Spotify، تفاوت‌های بسیار کمتری بین اسپاتیفای رایگان و اسپاتیفای پریمیوم وجود دارد؛ به طور مثال شما می‌توانید در نسخه اسپاتیفای دسکتاپ، هر آهنگی را که می‌خواهید بشنوید، آن هم با تعداد skip های نامحدود؛ حال می‌خواهد نسخه اسپاتیفای شما رایگان باشد و یا پریمیوم! البته در نسخه رایگان اسپاتیفای در دسکتاپ همچنان با تبلیغات مزاحم مواجه هستید و همچنین نمی‌توانید هیچ آهنگی را دانلود کنید.

در هر دو سرویس اسپاتیفای ویژگی های Discovery یکسان هستند

یکی از بهترین قابلیت‌هایی که اسپاتیفای ارائه می‌کند این است که برای پیدا کردن آهنگ‌های جدید راه حلی پیش روی شما قرار می‌دهد. Spotify برای این کار، قابلیت discovery of new music را ایجاد کرده است. این مورد در algorithmically produced playlists یا همان لیست‌های پخش الگوریتمی دیده می‌شود که برای این طراحی شده است تا سبک‌هایی را به شما پیشنهاد کند که با تاریخچه شنیداری شما هماهنگ است.

ویژگی Discovery در اسپاتیفای پریمیوم و اسپاتیفای رایگان

ویژگی Discovery در اسپاتیفای پریمیوم و اسپاتیفای رایگان

در این میان شاید شما واقعاً از یک آهنگ یا هنرمندی که پیشنهاد می‌شود خوشتان نیاید که در این صورت می‌توانید گزینه‌ای را انتخاب کنید که نوع خاصی از موسیقی را فیلتر کند و یا آن هنرمند را در لیست سیاه قرار دهد. فهرست پخش «Release Radar» نیز وجود دارد که آثار جدید هنرمندانی که دنبال می‌کنید را هر هفته آپدیت کرده و در اختیار شما قرار می‌دهد.

سرویس Spotify تنوع زیادی از ژانرها، حالت‌ها و همچنین دسته‌های دیگر در تب Browse دارد. در اینجا می‌توانید به Playlist سرمقاله‌ی آن گوش دهید تا بتوانید موسیقی جدیدی را پیدا کنید. علاوه بر این، این سرویس فهرست‌های پخش سرمقاله‌ای را بر اساس تاریخچه فعالیت شنیداری شما پیشنهاد می‌دهد و به‌ طور الگوریتمی، فهرست‌های پخش «Radio» را برای هر آهنگ، هنرمند، آلبوم و یا PlayList ایجاد می‌کند.

لوگوی اسپاتیفای

لوگوی اسپاتیفای

هنگامی که شما یک Playlist جدید ایجاد می‌کنید، الگوریتم Spotify بر اساس عنوان PlayList و همچنین آهنگ‌هایی که قبلاً در آن لیست قرار داده‌اید، آهنگ‌هایی را به شما پیشنهاد می‌کند. این که اشتراک Spotify دارید یا خیر مهم نیست و به هر حال این ویژگی‌ها در دسترس هستند و می‌توانند بسیار مفید باشند.

از Playlist مشترک در اسپاتیفای لذت ببرید

برای این که بتوانید Playlist مشترک (collaborative playlists) ایجاد کنید، باید بر روی نماد سه نقطه که در سمت راست بالای صفحه نمایش (در موبایل) یا در کنار عنوان PlayList (در دسکتاپ) می‌بینید کلیک کنید و گزینه “Collaborative Playlist” را انتخاب کنید.

سپس لینک آن Playlist را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. این کار به آن‌ها نیز اجازه می‌دهد تا بتوانند آهنگ‌هایی را به لیست اضافه کرده و یا حذف کنند. هر کسی که این لینک را داشته باشد، می‌تواند به لیست دسترسی داشته باشد.

این قابلیت برای زمان‌هایی مناسب است که شما و هم اتاقی‌هایتان در مهمانی هستید و یا می‌خواهید یک سفر با دوستانتان برنامه ریزی کنید. علاوه بر این، حتی زمان‌هایی که می‌خواهید چند آهنگ را به طور منظم با کسی به اشتراک بگذارید نیز بسیار کارآمد است.

لیست پخش مشترک در اسپاتیفای پریمیوم

لیست پخش مشترک در اسپاتیفای پریمیوم

به همین ترتیب که در بالا گفته شد، اگر شما یکی از دو اشتراک Premium Family و یا اشتراک Premium Duo را نیز دارید، Spotify به صورت الگوریتمی یک «Family Mix» یا «Duo Mix» از آهنگ‌ها را بر اساس سابقه شنیداری همه اعضا ایجاد می‌کند.

باید بدانیم که این موضوع از نظر فنی یک ویژگی اجتماعی به حساب نمی‌آید، زیرا در واقع این پلی لیست ها توسط Spotify ایجاد می‌شوند و خود کاربران در ایجاد آن نقشی ندارند؛ پس می‌توان گفت این قابلیت یک ویژگی مثبت در مقابل سرویس رایگان اسپاتیفای به حساب نمی‌آید.

می‌توانید ببینید که دوستانتان بیشتر به دنبال چه چیزی هستند

اگر از کاربران فیس‌بوک هستید، می‌توانید حساب Spotify را به حساب فیس‌بوک خود لینک کنید و از این طریق به دوستان فیسبوکی خود کمک کنید تا پروفایل شما را در Spotify به وسیله نامتان و یا از طریق دکمه Find Friends در برنامه دسکتاپ پیدا کنند.

شما حتی می‌توانید یوزرنیم مربوط به Spotify دوستانتان را جستجو کنید، فهرست پخش یا پلی لیست آن‌ها را جستجو کرده و به کتابخانه خودتان اضافه کنید، تاریخچه شنیداری و listening اخیر آن‌ها را ببینید و در برنامه Spotify دسکتاپ، سابقه فعال listening آن‌ها را مشاهده کنید.

ترفندهای کاربردی اسپاتیفای

ترفندهای کاربردی اسپاتیفای

این یک راه بسیار عالی است که به شما کمک می‌کند تا موسیقی‌های جدید را پیدا کنید و یا حتی متوجه شوید که دوستانتان بیشتر به چه سبک از موسیقی گوش می‌دهند. اگر فکر می‌کنید که افراد غریبه نیز می‌توانند به PlayList شما دسترسی داشته باشند یا آنچه را که فعالانه به آن گوش می‌دهید ببینند، می‌توانید پلی لیست خود را خصوصی کنید و فید active listening را نیز غیرفعال کنید. باید بدانید در هر دو مدل سرویس اسپاتیفای این ویژگی‌ها در دسترستان خواهد بود.

اگر هزینه اسپاتیفای پریمیوم را پرداخت نکنید، ممکن است بعضی از موسیقی‌ها برایتان اجرا نشود

سرویس رایگان اسپاتیفای در مقایسه با سرویس اسپاتیفای پریمیوم در هر پخش استیم، به هنرمندان دستمزد کمتری می‌دهد؛ اما به جای آن، Spotify به هنرمندان این امکان را می‌دهد که برای دو هفته اول پس از انتشار موزیکشان، یک paywall راه اندازی کنند. اگر هنرمندی این گزینه و قابلیت را انتخاب کند، انتشار آن اثر تنها تا دو هفته بعد برای کاربران Premium در دسترس خواهد بود.

اگر می‌خواهید آخرین آثار منتشر شده هنرمندان را ببینید، این قابلیت شما را مجبور می‌کند تا اشتراک اسپاتیفای پریمیوم را تهیه کنید! علاوه بر این‌، اگر هنرمندان محبوبتان برایتان مهم هستند و می‌خواهید که از لحاظ مالی از آن‌ها حمایت کنید، قاعدتا باید اشتراک پریمیوم اسپاتیفای را خریداری کنید.

اپلیکیشن اسپاتیفای

اپلیکیشن اسپاتیفای

کیفیت صدا در اشتراک پریمیوم Spotify بسیار بالاتر است!

با وجود این که Spotify در هر دو حالت رایگان و پریمیوم فقط از فرمت‌های lossy و AAC و Ogg Vorbis پشتیبانی می‌کند، می‌توان گفت که هنوز هم تفاوت‌های کلیدی مهمی در کیفیت صدای بین اسپاتیفای رایگان و اسپاتیفای پریمیوم وجود دارد.

حداکثر نرخ بیتی که Spotify رایگان در دسکتاپ استریم می‌کند 128 کیلوبیت در ثانیه است و در تلفن همراه به میزان 160 کیلوبیت در ثانیه می‌باشد. در حالی که با Spotify Premium می‌توانید پخش استریم 320 کیلوبیت بر ثانیه را در نسخه دسکتاپ و موبایل در اختیار داشته باشید. این میزان تفاوت بدین معناست که موسیقی ارائه شده در سرویس Spotify Premium حاوی داده‌های بیشتری است و بنابراین جزئیات بیشتری نیز برای صدای آن وجود دارد.

سرویس Spotify Premium نسبت به Spotify رایگان کیفیت بسیار بالاتری دارد، اما باید بدانید که این سرویس تنظیمات HiFi ندارد. لازم به ذکر است که بگوییم اسپاتیفای در تاریخ 22 فوریه 2021، Spotify HiFi را معرفی کرد؛ این قابلیت با سرویس‌هایی مانند Deezer، Tidal HiFi و Amazon Music HD مطابقت دارد. در واقع ما هنوز چیز زیادی در مورد این سطح پخش استریمینگ نمی‌دانیم، اما این موضوع را به خوبی مطمئنیم که برای اولین بار در مناطق خاصی منتشر می‌شود.

کیفیت صدای موزیک ها در اسپاتیفای

کیفیت صدای موزیک ها در اسپاتیفای

ترفندهای اسپاتیفای که کمتر در مورد آن‌ها صحبت شده است

سرویس Spotify به طور مداوم و پیوسته به همراه ویژگی‌های جدیدی آپدیت می‌شود. به عنوان مثال، اسپاتیفای در سال 2017، یک پلی لیست “Time Capsule” را برای همه کاربران 16 ساله و بالاتر، اعم از دارندگان اکانت های پریمیوم و یا رایگان ایجاد کرد. این پلی لیست ها بر اساس سابقه شنیداری گسترده‌ای که نوجوانان گوش می‌دهند، شخصی سازی شده است.

یکی دیگر از ساخته‌های اخیر اسپاتیفای، Pet Playlist بود که کاربران می‌توانستند با وارد کردن نوع حیوان خانگی خود و همچنین رتبه‌بندی رفتارهای حیوان خانگی خود در چند طیف مختلف، آن را برای خودشان شخصی‌سازی کنند. سپس این داده‌ها با ژانرها و سبک‌های موسیقی که کاربر از آن لذت می‌برد ترکیب شد تا یک پلی لیست کاملا عالی برای کاربران و حیوانات خانگیشان ایجاد کند.

spotify premium

spotify premium

خودتان را در Tinder و Instagram معرفی کنید

سرویس Spotify با بسیاری از برنامه‌های دیگر از جمله اینستاگرام و Tinder همکاری دارد. شما می‌توانید نامتان، هنرمند محبوبتان و آثار هنری آلبوم مختص یک آهنگ را تنها با کلیک بر روی یک دکمه در Spotify به استوری اینستاگرام خود اضافه کنید و در آنجا به اشتراک بگذارید.

اگر حساب اسپاتیفای خود را به حساب Tinder خود لینک کنید، می‌توانید آهنگ‌هایی که اغلب پخش می‌شود را در پروفایل Tinder خود منتشر کنید تا مطمئن شوید که افرادی را جذب می‌کنید که در زمینه موسیقی با شما هم سلیقه هستند. شما همچنین می‌توانید حساب خود را به فیس بوک متصل کنید تا دوستانتان را بسیار راحت‌تر پیدا کنید.

اسپاتیفای به خوبی با Android Auto هماهنگ است و حالت Carplay دارد

زمانی که گوشی هوشمندتان را از طریق بلوتوث به ماشین خود متصل می‌کنید، اسپاتیفای به طور خودکار به حالت Carplay یا Android Auto می‌رود، البته بستگی به این موضوع دارد که سیستم عامل شما و یا ماشین شما با این ویژگی‌ها سازگار است یا نه.

این ویژگی‌ها حجم اطلاعاتی که بر روی صفحه نمایش داده می‌شود را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا در هنگام سوار شدن به ماشین، برنامه مسیریابی را ایمن‌تر کند. (هر چند ما به شما توصیه نمی‌کنیم که در حین رانندگی از این برنامه استفاده کنید؛ در این مواقع باید از همراه خود بخواهید این کار را انجام دهد)

قابلیت Android Auto در اسپاتیفای و اتصال اسپاتیفای به ماشین

قابلیت Android Auto در اسپاتیفای و اتصال اسپاتیفای به ماشین

آن‌ها همچنین به راحتی با برنامه‌های حمل و نقل و مسیریابی Google Maps و Waze ادغام می‌شوند. در حالتی مشابه نیز بسیاری از لوازم جانبی که برای گوش دادن به موسیقی تولید شده‌اند، مانند Samsung Galaxy Buds Plus، نیز ادغام Spotify (Spotify integration) را برای دسترسی آسان‌تر ارائه می‌دهند.

جمع بندی آمار یک سال اخیر در اسپاتیفای پریمیوم

یکی از ویژگی‌های اسپاتیفای که مورد علاقه بسیاری از کاربران واقع شده است «Spotify Wrapped» می‌باشد. در دسامبر هر سال، Spotify یک انیمیشن از آمار مربوط و مختص به هر کاربر ایجاد می‌کند، از جمله آهنگی که آن کاربر در سال گذشته بیشتر به آن گوش داده است، تعداد دقیقه‌هایی که در طول سال گذشته برای گوش دادن به موسیقی صرف کرده است و یا پادکستی که کاربر در یک سال گذشته اغلب به آن‌ها گوش می‌داده است و همچنین هنرمندانی که کاربر بیشتر به آثارشان گوش می ‌داده است.

علاوه بر همه این‌ها، Spotify Wrapped یک سری اطلاعات آماری مشخص که به یک منطقه خاص مربوط است و یا حتی مربوط به کل دنیا است را در اختیار کاربران می‌گذارد.

در دسامبر 2019، Spotify حتی آمار “Wrapped” را برای یک دهه در اختیار داشت. «Wrapped» هم برای کاربران اسپاتیفای رایگان و هم برای کاربران اسپاتیفای Premium در دسترس است، اما لازم به ذکر است که کاربران نسخه پریمیوم داده‌های شخصی‌ سازی‌ شده بیشتری دریافت می‌کنند؛ از جمله این که چه تعداد هنرمند در آن سال دنبال کردند و یا این که بهترین هنرمند جدیدشان در آن سال چه کسی بوده است را متوجه می‌شوند.

اشتراک پریمیوم اسپاتیفای

اشتراک پریمیوم اسپاتیفای

در نهایت؛ سرویس اسپاتیفای رایگان بهتر است یا اسپاتیفای پریمیوم؟

با توجه به تمامی نکاتی که در بالا گفته شد و بررسی‌هایی که به عمل آمد متوجه شدیم که در حقیقت این اسپاتیفای پریمیوم است که به خاطر داشتن امکانات بیشتر، انتخاب بهتری به شمار می‌رود؛ اما خب این موضوع که شما کدام سرویس را می‌پسندید بستگی به خودتان دارد که بخواهید برای خرید اشتراک پریمیوم اسپاتیفای هزینه‌ای بپردازید و یا خیر.

ما در فروشگاه فراسیب هم خرید گیفت کارت اسپاتیفای را ارائه می‌دهیم و هم خرید اشتراک اسپاتیفای را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم که می‌توانید با اطمینان کامل و با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را تهیه کنید. همچنین در تیم تولید محتوای فراسیب به آموزش انتقال پلی لیست اسپاتیفای به حساب جدید و بررسی ترفندهای جالب برای کار با اپلیکیشن اسپاتیفای پرداختیم که در صورت تمایل به مطالعه، می‌توانید به مطالب لینک شده مراجعه کنید.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره مهسا نمیرانیان

از صفر شروع کردم و تو هر زمینه‌ای یه سرکی کشیدم؛ تولید محتوا (متنی، گرافیکی و ویدیویی)، سئو، دیجیتال مارکتینگ، وردپرس و طراحی سایت و کارای مرتبط تو این زمینه‌ها؛ شروع کارم از 6 سال پیش و با دنیای اپل و محصولاتش بود و هنوزم طرفدار پروپاقرصشم:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 15 =