آموزش و ترفند

آموزش خشک کردن مک بوک خیس شده بصورت کامل و اصولی

آموزش خشک کردن مک بوک خیس شده

اگر لیوان آب توی دست شما به صورت اتفاقی روی مک بوک‌تان افتاده، در اینجا با چند روش خشک کردن مک بوک و نجات آن آشنا خواهید شد.

چه حس وحشتناکی است وقتی یک لیوان آب یا نوشابه روی مک بوک گران قیمت شما می‌ریزد! نگران نباشید، هرچند شرایط بدی رقم خورده ولی راهکاری وجود دارد که می‌توانید به لطف آن کامپیوترتان را نجات دهید. اول از هر چیزی باید بگوییم که به هیچ عنوان نباید مک بوک‌تان را روشن کنید تا ببینید آیا هنوز کار می‌کند یا خیر؛ با این کار فقط شانس نجات دادنش را کم می‌کنید.

اقدامات فوری بعد از ریختن آب روی مک بوک

حتما تا به حال داستان افتادن آیفون توی آب و درآوردن آن از آب بدون هیچگونه آسیب دیدگی را شنیده‌اید. این جذاب است، اما در مورد مک بوک صدق نمی‌کند. مک بوک شما برخلاف آیفون، اپل واچ یا حتی ایرپادز پرو در برابر آب مقاوم نیست. اگر این اتفاق برای شما هم افتاده، مراحل زیر را دنبال کنید تا آسیب دیدگی مک بوک خود را به حداقل برسانید.

گام اول: فورا مک بوک خود را از برق بکشید

اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، ایمن بودن است. شما باید مراقب برخورد الکتریسیته با آب باشید تا از شروع یک آتش‌سوزی جلوگیری کنید!

نحوه خشک کردن مک بوک خیس شده

نحوه خشک کردن مک بوک خیس شده

اگر آب روی پریز برق ریخت، اول از همه فیوز را خاموش کنید. اگر مک بوک شما در حال شارژ شدن است، شارژر آن را از برق بکشید. این اولین کاری است که قبل از اینکه به فکر تعمیر مک بوک آب خورده بیفتید، باید انجام دهید؛ حتی اگر روی مک بوک شما پر از آب باشد.

گام دوم: مک بوک خود را به یک محیط خشک ببرید

حالا که مک بوک‌تان را از برق کشیدید، باید آن را به محیطی کاملاً خشک ببرید. فرقی نمی‌کند آن روی میز کامپیوتر خیس شده یا داخل آب استخر افتاده است. پیشنهاد می‌کنیم مک بوک‌تان را روی یک حوله خشک قرار دهید تا به خوبی آن‌ها را به خودش بکشد.

گام سوم: سریعا مک بوک‌تان را خاموش کنید

اگر وقتی مک بوک‌تان داخل آب افتاده بود، روشن بوده است، باید فوراً آن را خاموش کنید. هیچ چیزی را ذخیره نکنید، هیچ اپلیکیشنی را نبندید و حتی منوی اپل را هم باز نکنید؛ فقط دکمه پاور را فشار دهید و تا زمانی که مک بوک خاموش شود آن را پایین نگه دارید.

نحوه خشک کردن مک بوک خیس شده

تعمیر مک بوک آب خورده

گام چهارم: لوازم جانبی را کشیده و باتری را جدا کنید

تمام لوازم جانبی که به مک متصل است را از آن جدا کنید. این شامل حافظه‌های جانبی، مانیتور و لوازمی مثل ماوس و کیبورد می‌شود. اگر مک شما از یک باتری جداشدنی برخوردار است، آن را هم جدا کنید. البته این کار در مک بوک‌های جدید شدنی نیست.

گام پنجم: تا جای ممکن آب را جمع کنید

حالا نوبت به جمع کردن مایعاتی است که روی مک بوک ریخته‌اید. ساده‌ترین راه برای این کار استفاده از یک حوله کاغذی یا پارچه‌ای است. همچنین از یک پارچه میکروفایبر برای پاک کردن آب روی نمایشگر مک بوک خود استفاده کنید تا از آسیب دیدگی جلوگیری کنید.

نحوه خشک کردن مک بوک خیس شده

اقدامات فوری بعد از ریختن آب روی مک بوک

آب داخل حفره‌ها و پورت‌های مک بوک خود را هم با یک دستمال بگیرید. به خصوص اطراف نمایشگر که به راحتی در آنجا آب جمع می‌شود. فقط مراقب باشید به صورت اتفاقی دستتان به دکمه پاور نخورد تا دستگاه روشن نشود. اگر روشن شد، فورا آن را پاک کنید.

گام ششم: ۴۸ ساعت به مک بوک خود فرصت دهید تا خشک شود

هرگز وسوسه نشوید که مک بوک خود را روشن کنید. هنوز خیلی برای این کار زود است. حتی اگر مک بوک شما روشن می‌شود، احتمال دارد آب در قطعات داخلی آن وجود داشته باشد و وقتی آن را روشن می‌کنید، جریان الکتریکی که از این اجزای خیس عبور می‌کند، می‌تواند باعث به وجود آمدن آسیب‌های بدتر شود.

۴۸ ساعت مک بوک را به حال خودش رها کنید تا به خوبی خشک شود. شما می‌توانید مک بوک خود را به صورت برعکس قرار دهید تا آب به خوبی از داخل کیبورد و پورت‌های آن خارج شود.

نحوه خشک کردن مک بوک خیس شده

نحوه خشک کردن مک بوک خیس شده

برخی از کاربران پیشنهاد می‌دهند که مک بوک خود را مثل تصویر زیر به صورت وارونه روی حوله‌ای روی یک میز قرار دهید. البته مطمئن شوید که جای مک بوک شما مناسب است و آن به زمین نمی‌افتد.

برای اینکه زودتر مک بوک شما خشک شود، باید هوای خنکی را در اطراف آن به جریان بیندازید. قرار دادن یک پنکه در جایی که به خوبی به همه جای مک بوک شما باد بوزد، ایده خوبی است. هر کاری کنید که گرما از دستگاه شما دور باشد. گرمای بیش از حد برای اجزای داخلی مک بوک شما مضر است و می‌تواند باعث افزایش آسیب دیدگی سیستم شود. برای خشک کردن مک بوک خیس خود هرگز از سشوار استفاده نکنید و آن را روی رادیاتور قرار ندهید.

گام هفتم: منتظر بمانید تا مک بوک شما به طور کامل خشک شود

مک بوک خود را به مدت ۴۸ ساعت به حال خودش رها کنید و بعد از آن مجدداً روشن کنید. این کار باعث می‌شود آب یا هر نوع مایعی که داخل آن نفوذ کرده به بیرون بیاید. زمانی باید مجدداً از MacBook خود استفاده کنید که مطمئن هستید مایعات از آن به طور کامل خارج شده است.

متأسفانه حتی اگر مک بوک شما به درستی کار کند، ممکن است در آینده با مشکلاتی مواجه شود. احتمال این که آب باعث زنگ زدگی و خوردگی قطعات داخلی آن حتی بعد از خشک شدن شود نیز وجود دارد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم حتماً دستگاه خود را بعد از یک مدت چند روزه که از استفاده آن می‌گذرد، به یک تعمیرگاه مجاز ببرید تا آن بررسی شود.

نوع مایعی که روی مک بوک شما می‌ریزد مهم است؟

بله در صورت ریختن برخی مایعات روی مک بوک، احتمال آسیب دیدن بیشتر می‌شود. به طور مثال وقتی نوشابه خشک شود، حالت چسبناکی را به خودش می‌گیرد و آب شور هم بقایایی را از خودش به جای می‌گذارد.

نحوه خشک کردن مک بوک خیس شده

راه حل مشکل آب خوردگی مک بوک

مک بوک شما زمانی کم‌ترین آسیب را خواهید دید که آب خالص یا الکل ۱۰۰ درصدی روی آن بریزد. در غیر این صورت، شما باید دستگاه خود را با الکل یا آب مقطر بشویید تا به خوبی تمیز شود. این کار هم خطرناک است، اما چاره دیگری وجود ندارد و انجام ندادن آن می‌تواند باعث آسیب‌های بزرگ‌تر هم شود. البته قبل از این که چنین کاری را انجام دهید، مطمئن شوید که مک بوک شما به طور کامل خاموش است.

برای رفع مشکلات مک بوک بعد از آب خوردگی چه باید کرد؟

اگر مک بوک شما به خوبی پاسخگو نیست یا کند شده، احتمالاً به تعمیر سخت افزاری نیاز دارید. و متاسفانه خبر بد این که اپل خسارت ناشی از ریختن مایعات روی MacBook خود را تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌دهد. هزینه دقیق تعمیر مک بوک آب خورده نیز کاملاً به اجزایی که نیاز به تعویض دارند، بستگی خواهد داشت.

نحوه خشک کردن مک بوک خیس شده

تعمیر مک بوک آب خورده

چگونه در آینده از ریختن دوباره مایعات روی مک بوک جلوگیری کنیم؟

اتفاق، افتادنی است. همیشه احتمال این که مک بوک شما خیس شود وجود خواهد داشت. با این حال شما با رعایت کردن برخی نکات می‌توانید از احتمال رخ دادن حادثه جلوگیری کنید. توصیه می‌کنیم همیشه مک بوک خودتان را روی سطحی بالاتر از یک نوشیدنی قرار دهید. با خرید یک پایه مخصوص مک بوک یا قرار دادن لیوان آب روی یک میز کوتاه‌تر می‌توانید این کار را انجام دهید.

همچنین شما می‌توانید مک بوک‌تان را تحت پوشش بیمه حوادث نیز درآورید. و در نهایت حتماً از اطلاعات مهم داخل مک بوک خود بکاپ تهیه کنید تا روزی که به این مشکل برخوردید، حداقل بابت اطلاعات خود نگرانی نداشته باشید.

 
اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − یازده =