نقد و بررسی

چت جی بی تی چیست؟ همه‌چیز درباره ChatGPT

چت جی بی تی چیست؟ همه‌چیز درباره ChatGPT

این روز‌ها همه درباره ChatGPT صحبت می‌کنند، چت بات (Chatbot) جدید مبتنی بر هوش مصنوعی از OpenAI که متن تولید می‌کند. امروز در فراسیب به شما می‌گوییم چت جی بی تی چیست و چه کاربردهایی دارد و روش استفاده از آن در ایران را با هم مرور می‌کنیم.

چت جی پی تی (ChatGPT) چیست؟

کلمه ChatGPT مخفف Chat Generative Pre-trained Transformer، یک مدل زبان مولد مبتنی بر معماری «ترانسفورماتور» و یکی از پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه هوش مصنوعی (AI) و پردازش زبان طبیعی (NLP) است. اوپن ای آی (OpenAI) سرویس بسیار پیشرفته‌ای است که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند و تا امروز کارهای زیادی انجام داده و جهان را وارد دنیای جدیدی کرده و خیلی‌ها نگران هستند روزی که خیلی دور نیست، هوش مصنوعی جای انسان را در بسیاری از امور بگیرد. چت جی پی تی می‌تواند موضوعات و مباحث پیچیده در حوزه‌های تخصصی مختلف را درک کند و به سوالات شما پاسخ دهد.

این ربات می‌تواند مسائل پیچیده در سطح آکادمیک را تجزیه و تحلیل کند، محتوای متنی تولید کند، کدنویسی کند، صفحه وب یا HTML ایجاد کند، داستان‌پردازی کند و متون را بررسی و ایرادات نگارشی و گرامری آن را اصلاح کند و کارهای دیگری از این جنس انجام دهد. چت جی پی تی آخرین تحول فناوری است که به عنوان «ابزارهای مدل زبان بزرگ» شناخته می‌شود، اما با احساس صحبت نمی‌کند و آن طور که مردم «فکر می‌کنند» فکر نمی‌کند.

هوش مصنوعی ChatGPT

هوش مصنوعی ChatGPT

عده زیادی از عملکرد این ربات می‌ترسند و فکر می‌کنند می‌تواند جای هوش انسانی را بگیرد، اما باید بگوییم اگرچه چت جی بی تی می‌توان فیزیک کوانتوم را توضیح دهد یا شعری بنویسد، اما به گفته کارشناسان، تسخیر کامل هوش مصنوعی قریب‌الوقوع نیست.

برای اینکه دقیق بدانید چت جی بی تی چیست و چطور کار می‌کند، باید به این نکته توجه داشته باشید که چت بات‌هایی از این قبیل، با حجم زیادی از داده‌ها و تکنیک‌های محاسباتی قدرتمند می‌شوند تا بتوانند پیش‌بینی کنند و کلمات را به شیوه‌ای معنادار به هم متصل کنند. آن‌ها نه تنها به حجم وسیعی از واژگان و اطلاعات دسترسی دارند، بلکه کلمات در متون مختلف را درک می‌کنند. این الگوریتم‌ها به چت جی بی تی کمک می‌کند تا الگوهای گفتار را حین ارسال دانش دایره‌المعارفی تقلید کنند.

مزایای استفاده از ChatGPT

اگر اهل دنبال کردن اخبار تکنولوژی باشید (که احتمال زیاد هستید!)، حتما نام چت جی پی تی و اوپن ای آی را شنیده‌اید یا دیگران آن را به شما معرفی کردند. استقبال ایرانی‌ها از این پدیده جدید حیرت‌انگیز بوده و بسیاری از دانشجویان، محققان، متخصصان و کسانی که به نوعی با محتوا در ارتباط هستند، علاقه زیادی به این سرویس نشان داده‌اند. ترجمه، برنامه‌نویسی، کدنویسی، اصلاح ساختاری و گرامری متون انگلیسی و زبان‌های دیگر (اغلب لاتین)، ساخت عکس، شعرسرایی، فیلمنامه‌نویسی، خلاصه کردن متون، بازنویسی و … از جمله کارهایی است که هوش مصنوعی به راحتی انجام می‌دهد و به همین دلیل طرفداران زیادی پیدا کرده است.

مثل هر سرویس پرفایده و کاربردی دیگری که در ایران یا برای ایران با محدودیت مواجه است،‌ سرویس چت جی پی تی هم در ایران تحریم است و ساخت حساب کاربری برای ایرانیان مشکل است. حتی اگر کسی قادر باشد با خرید شماره مجازی (که قابل تأیید اوپن ای آی باشد) و ثبت نام به این سرویس دسترسی پیدا کند، برای پرداخت هزینه به مشکل می‌خورد، چرا که هم خدمات دلاری هزینه بالایی دارند و هم نمی‌توان از کارت‌های بانکی داخلی برای خدمات استفاده کرد. چه باید کرد؟ ساده است! خرید اکانت ChatGPT که سریع و آسان است و می‌توانید با پرداخت ریالی، از خدمات دلاری استفاده کنید.

چت جی پی تی (ChatGPT) چیست؟

خرید اکانت یا اشتراک ChatGPT

بعد از ثبت نام در اوپن ای آی، اعتباری به کاربران تعلق می‌گیرد که معادل ۵ دلار است و بعد از اتمام باید آن را شارژ کنید. با توجه به دلایلی که گفتیم این روش‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست و دردسرهای زیادی دارد. خرید اشتراک آماده، ثبت نام و ساخت اکانت ChatGPT مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه است.

حالا که می‌دانید چت جی بی تی چیست و چطور می‌توان اشتراک آن را تهیه کرد، مزایای استفاده از اکانت خریداری شده را هم به شما می‌گوییم تا با خیال راحت تجربه لذت‌بخش کار کردن با چت بات ChatGPT را از دست ندهید.

  • دسترسی راحت به OpenAI

برای ساخت اکانت ChatGPT به شماره مجازی معتبر و مورد تأیید اوپن ای آی نیاز دارید و حتما یادتان باشد هنگام ثبت‌نام از آی‌پی‌های معتبر خارجی و پایدار استفاده کنید تا اکانت شما بسته نشود.

  • استفاده نامحدود از سرویس DALL-E

سرویس تولید عکس اوپن ای آی که محبوبیت زیادی بین کاربران دارد و در انجام کارهای گرافیکی، طراحی لوگو، پیشنهاد عکس برای متن و غیره می‌توان از آن کمک گرفت. این سرویس اعتباری معادل ساخت ۵۰ عکس به شما می‌دهد و بعد از آن باید حساب خود را شارژ کنید، اما با خرید چند اکانت مختلف می‌توانید محدودیت کمتری داشته باشید.

آموزش کار کردن با ChatGPT

برای استفاده از این سرویس یا مدل زبانی نیازی به دانش خاصی نیست و کافی است به زبان محاوره و طبیعی هر سوالی یا خواسته‌ای دارید بپرسید و منتظر پاسخ چت جی بی تی باشید. در حال حاضر استفاده از سرویس ChatGPT در اوپن ای آی رایگان است و شاید در آینده این سرویس هم به ابزاری پولی تبدیل شود. دو ابزار GPT3 و DALL-E 2 از پرکاربردترین و هیجان‌انگیزترین سرویس‌های اوپن ای آی هستند که برای استفاده از آن‌ها باید هزینه پرداخت کنید.

برای استفاده از چت جی بی تی، مراحل زیر را طی کنید:

۱. ابزار تغییر آی پی را فعال کنید و وارد وبسایت openai.com شوید.

۲. روی گزینه log in کلیک کنید و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید.

آموزش کار کردن با ChatGPT

۳. بعد از ورود به برنامه، صفحه زیر را مشاهده خواهید کرد که در پایین کادری برای نوشتن است و مکالمات در صفحه بالایی دیده می‌شوند. هم‌چنین می‌توانید سابقه چت‌ها را در ستون سمت چپ ببینید.

چت جی بی تی چیست؟

صفحه چت ChatGPT

چت جی بی تی همه‌چیز را می‌داند و حافظه بسیار خوبی هم دارد و می‌تواند تمام مکالماتی که با شما داشته به یاد بیاورد. می‌توانید با چت جی بی تی یک مکالمه کامل داشته باشید و مثلا از آن بخواهید متن‌ها یا کدهایی را تولید کند و در انتها ایرادات را رفع کند و آن را بهبود ببخشد. با استفاده از آیکن‌های لایک (like) و دیسلایک (dislike) می‌توانید به کیفیت کار چت جی بی تی بازخورد بدهید و کارایی آن را بهتر کنید.

سخن آخر

حالا که درباره مدل زبانی جدید اوپن ای آی و سرویس جذاب ChatGPT صحبت کردیم و شما هم می‌دانید چت جی بی تی چیست و چطور می‌توانید اشتراک چت جی پی تی خریداری کنید، باید گفت هدف از خلق چنین سرویسی، تولید هوش مصنوعی با قابلیت مکالمه است تا بتواند به هر سوالی پاسخ دهد. پاسخ‌هایی که در زمینه‌های مختلف از این سرویس دریافت کردیم تا حد بسیاری زیادی قابل استناد و قابل قبول است ولی هنوز محدودیت‌های فراوانی دارد که احتمالا به مرور رفع خواهد شد و به یک هوش مصنوعی بی‌نقص تبدیل می‌شود.

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره صبا سعادت جو

فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشجوی دکترای مدیریت عالی کسب و کار و عاشق فناوری و هر چیزی که تو این حوزه قرار می‌گیره. طرفدار دو آتیشه برند اپل و عاشق نوشتن درباره محصولات و تولیدات جدید در حوزه تکنولوژی. تولید محتوا و زبان انگلیسی دو تا از علایق زندگیشه و از این کار لذت می‌بره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + دوازده =