نقد و بررسی

اپل ایدی چیست + کاربرد و نحوه استفاده از آن

همه چیز درباره اپل آیدی و کاربرد و نحوه استفاده آن

اگر به تازگی یکی از محصولات اپل را خریداری کردید، لازم است بدانید اپل آیدی چیست و چه کاربردهایی دارد. اپل آیدی در واقع حساب اپلی شماست که برای همه‌چیز، از ورود به iCloud تا خرید و دریافت پشتیبانی و ردیابی دستگاه‌ها با Find My، استفاده می‌شود. اگر از کاربران محصولات اپل هستید، اپل آیدی را می‌شناسید و از آن استفاده می‌کنید اما اگر با این حساب اپل آشنایی ندارید، نگران نباشید، با فراسیب همراه باشید تا اپل آیدی و کاربردهای آن را بهتر بشناسید…

شما می‌توانید برای خرید اپل آیدی با قیمت مناسب از فراسیب اقدام نمایید.

صفحه ورود به اپل آیدی

صفحه ورود به اپل آیدی

اپل آیدی هویت شما را احراز می‌کند و هر زمان که با دستگاه‌هایتان کار می‌کنید، برای همگام‌سازی و ذخیره اطلاعات از اپل آیدی استفاده می‌شود؛ همچنین ساخت اپل آیدی کاملا رایگان است. البته طی چند سال اخیر و به دلیل تحریم‌های اپل برای ایرانیان و حذف کشور ایران از فهرست کشورهای مورد حمایت، ساخت اپل آیدی کمی دشوار شده و پیش‌نیازهایی مثل خرید شماره مجازی برای اپل ایدی ممکن است از بودجه و حوصله بسیاری از کاربران خارج باشد، به همین دلیل بهترین کار خرید اپل آیدی از فراسیب است.

البته حتما نباید شماره مجازی داشته باشید (اگرچه امن‌تر است) و اگر می‌خواهید خودتان اپل آیدی بسازید، مقاله ساخت اپل ایدی بدون شماره را بخوانید.

اپل آیدی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اپل آیدی

ساخت اپل آیدی

با توجه به موارد بالا، مشخص شد که باید بدانید و آگاه باشید اپل آیدی چیست و چه کاربردهایی دارد. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، اگر شرایط فراهم باشد، ساخت اپل آیدی کاملا رایگان و بسیار ساده است؛ هنگام راه‌اندازی یک دستگاه جدید، با انتخاب دو گزینه «Forgot Password» یا «Do not have an Apple ID» و دنبال کردن مراحل، می‌توانید یک اپل آیدی بسازید. اما ساده‌ترین راه، استفاده از اپ استور است که می‌توانید از مک‌بوک، آیفون یا آیپد استفاده کنید. البته با کامپیوترهای شخصی یا لپ‌تاپ‌های ویندوزی هم می‌توانید اپل آیدی بسازید و محدودیتی وجود ندارد.

اپل آیدی دقیقا چه کاربردهایی دارد؟

اگر این سوال ذهنتان را مشغول کرده که «آیا واقعا به یک اپل آیدی نیاز دارم؟»، پاسخ قطعی ما «بله» است. اگر از دستگاه‌های اپل استفاده می‌کنید یا می‌خواهید مشترک سرویس‌هایی مثل اپل تی‌وی پلاس یا اپل موزیک شوید، باید اپل آیدی داشته باشید. همچنین:

  • داشتن اپل آیدی این امکان را به شما می‌دهد تا به iCloud دسترسی داشته باشید.
  • آیفون، ایرپاد، اپل واچ و سایر دستگاه‌های اپل خود را با Find My ردیابی و از آن‌ها محافظت کنید.
  • اگر بیش از یک دستگاه اپل دارید، تنظیمات را همگام‌سازی کنید.
  • از اپل استور (Apple Store) یا اپ استور (App Store) کالا بخرید یا اپلیکیشن‌های مورد نیاز و مورد علاقه‌تان را دریافت کنید.
  • عکس‌ها و ویدیوهای خود را با آیکلود همگام‌سازی کنید
  • و…

اگر آیفون یا یکی از دستگاه‌های اپل شما گم یا دزدیده شود، اپل آیدی بسیار ارزشمند است، چرا که می‌توانید با برنامه Find My موقعیت مکانی آن را ردیابی کنید. قابلیتی به نام Activation Lock وجود دارد که فقط با وجود اپل آیدی کار می‌کند و باعث می‌شود آیفون دزدیده شده شما برای سارق غیرقابل استفاده باشد و نتواند با یک حساب جدید از آن استفاده کند.

حالا که می‌دانید اپل آیدی چیست و چه کاربردهایی دارد، بهتر است با فرایند بازیابی یا بازنشانی رمز عبور هم آشنا شوید…

بازیابی رمز عبور اپل آیدی

بازیابی رمز عبور اپل آیدی

نحوه بازیابی رمز عبور اپل آیدی

اگر رمز عبور اپل آیدی خود را فراموش کردید، می‌توانید با استفاده از گزینه «Forgot Password» در آیفون، آیپد، مک‌بوک و یا مرورگر رمز عبور خود را بازیابی کنید. هم‌چنین اگر تعداد دفعات ورود اشتباه رمز عبور زیاد باشد، اپل آیدی قفل می‌شود و برای آنلاک کردن آن می‌توانید از فرایند منحصربه‌فرد اپل کمک بگیرید.

در مقاله آموزش ریست پسورد اپل ایدی می‌توانید با تمام مراحل آشنا شوید و پسورد خود را ریست یا اپل آیدی را آنلاک کنید.

آیا می‌توان چند اپل آیدی داشت؟

بله، می‌توانید چند اپل آیدی داشته باشید، اما بهتر است از یک اپل آیدی و یک حساب کاربری استفاده کنید. اگر می‌خواهید همه سرویس‌های اپل به درستی کار کنند و دستگاه‌هایتان همگام باشند، باید مطمئن شوید که همه‌جا و هر جایی که وارد می‌شوید از یک اپل آیدی استفاده کنید.

موارد استفاده اپل آیدی

اپل آیدی دروازه شماره برای ورود به دنیای دستگاه‌های اپل است و در واقع یک هویت مشخص و منحصربه‌فرد برای استفاده از سرویس‌ها و دستگاه‌هاست. در ادامه برخی از موارد استفاده اپل آیدی را با هم مرور می‌کنیم:

  • همگام‌سازی محتواهایی مثل لیست مخاطبین، عکس‌ها، فایل‌ها، پیام‌ها، نسخه‌های بک‌آپ و غیره در صورت فعال بودن iCloud
  • ردیابی دیوایس‌های گم یا دزدیده شده با استفاده از اپلیکیشن Find My
  • خرید و دانلود برنامه‌ها از اپ استور
  • استفاده از سرویس‌هایی مثل اپل آرکید، اپل موزیک و اپل تی‌وی پلاس
  • استفاده از قابلیت Activation Lock برای از کار انداختن گوشی دزدیده شده
موارد استفاده از اپل آیدی

کاربردهای اپل آیدی

سن قانونی برای داشتن اپل آیدی

در ایالات متحده آمریکا، حداقل سن مورد نیاز برای داشتن اپل آیدی، ۱۳ سال است. کاربران کمتر از این سن هم می‌توانند برای دستگاه‌های خود اپل آیدی داشته باشند، اما باید با استفاده از Family Sharing تنظیمات مناسب روی آن اعمال شود تا والدین بتوانند روی عملکرد کودک نظارت داشته باشند.

کودکان تا سن ۱۳ سالگی باید در گروه Family Sharing باشند و هیچ گزینه‌ای برای داشتن اپل آیدی مستقل وجود ندارد. توجه داشته باشید محدودیت سنی در کشورها و مناطق مختلف، متفاوت است. علاوه بر اینکه مهم است بدانید اپل آیدی چیست و چه کاربردهایی دارد، دانستن قوانین و مقررات استفاده از آن هم بسیار مهم است.

نحوه افزایش امنیت اپل آیدی

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، اپل آیدی حاوی تمام اطلاعات شخصی و محرمانه شماست و برای هر کاری در دستگاه‌های اپل از Apple ID استفاده می‌کنید. بنابراین عاقلانه است که برای حفظ اطلاعات محرمانه و شخصی، امنیت اپل آیدی خود را بالا ببرید. بهترین و ساده‌ترین کار برای بالا بردن امنیت، فعال کردن احراز هویت دومرحله‌ای یا دو عاملی (Two-Factor Authentication) است که علاوه بر رمز عبور، یک لایه امنیتی و حفاظتی دیگر هم به حساب کاربری شما اضافه می‌کند.

احراز هویت دومرحله‌ای از یکی از دستگاه‌های اپل قابل اعتماد شما یا یک شماره تلفن برای بررسی و تأیید هویت استفاده می‌کند و پیش از آن اجازه هیچ نوع تغییراتی در حساب کاربری خود ندارید و نمی‌توانید از آیکلاود، اپ استور یا آیتونز استفاده کنید.

اپل آیدی چیست و چه کاربردهایی دارد

احراز هویت دو مرحله‌ای اپل آیدی

هم‌چنین برای حفظ امنیت، یک کلید یا کد بازیابی در اختیار شما قرار می‌گیرد تا در صورت فراموش کردن رمز عبور یا دستگاه اپل بتوانید به اپل آیدی خود دسترسی داشته باشید. به شدت توصیه می‌شود این کد را در جایی امن نگه دارید، چرا که اغلب هیچ‌راهی برای بازیابی دسترسی به اپل آیدی بدون این کد و رمز عبور معتبر وجود ندارد.

بعد از اینکه یاد گرفتید اپل آیدی چیست و چه کاربردهایی دارد، باید به این نکته توجه کنید که هنگام ساخت یک حساب اپل، حتما از رمز عبوری قوی و ایمن استفاده کنید که ترکیبی از حروف، اعداد و نمادها باشد و ترجیحا مشابه رمز عبور حساب‌های کاربری دیگرتان نباشد. برای ساخت اپل آیدی باید سه سوال امنیتی تعریف کنید و اینجا هم توصیه می‌شود پاسخ‌هایی انتخاب کنید که حدس زدن آن‌ها برای دیگران سخت و برای به یاد ماندن در ذهن خودتان ساده باشد.

صفحه اپل آیدی در وب سایت اپل

صفحه اپل آیدی در وب سایت اپل

اپل اطلاعات Apple ID را از شما نمی‌پرسد، بنابراین هرگز اطلاعات حساب کاربری خود را در اختیار کسی از جمله دوست یا اعضای خانواده قرار ندهید. هم‌چنین رمز عبورها، سوالات امنیتی، کدهای تایید یا کدهای بازیابی را هم از شما نمی‌پرسد (مگر لازم باشد) و باید تمام اطلاعات را به خاطر بسپارید تا گرفتار فیشینگ و کلاه‌برداری نشوید.

با عرضه iOS 15، اپل این امکان را در اختیار کاربران قرار داد تا یک مخاطب قابل اعتماد را به عنوان حساب کاربری بازیابی (Account Recovery) به اطلاعات اپل آیدی خود اضافه کنند تا در صورت گم یا فراموش کردن رمز عبور و عدم دسترسی به دستگاه ثانویه، به ‌آن‌ها کمک کند. برای فعال کردن این گزینه، مراحل زیر را طی کنید:

فعالسازی Activation Lock

قابلیت Activation Lock

  1. در قسمت Settings گوشی روی اسم و تصویر خودتان ضربه بزنید.
  2. گزینه Password & Security را انتخاب کنید.
  3. روی Account Recovery ضربه بزنید.
  4. گزینه Add Recovery Contact را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید برای فعال کردن این ویژگی، تمام دستگاه‌های شما باید iOS 15 یا بالاتر داشته باشند.

جمع‌بندی

حالا می‌دانید اپل آیدی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ اپل آیدی کلید یا دروازه ورود شما به دنیای اپل و استفاده از سرویس‌های آن است. برای حفظ امنیت اطلاعات، بک‌آپ گرفتن از دارایی‌های باارزش در گوشی، دانلود و خرید انواع نرم‌افزار و سایر محصولات اپل، باید از اپل آیدی استفاده کنید. یادتان باشد، پیام‌هایی که حاوی درخواست اطلاعات حساب کاربری اپل باشد، بدون شک کلاه‌برداری است. برای امنیت حساب کاربری، رمز عبور قوی و ایمن انتخاب کنید و از افشای اطلاعات شخصی‌تان پرهیز کنید.

*بعضی از خدمات فراسیب در زمینه اپل ایدی:

اشتراک اپل آرکید

اشتراک اپل آرکید

author-avatar

درباره صبا سعادت جو

فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشجوی دکترای مدیریت عالی کسب و کار و عاشق فناوری و هر چیزی که تو این حوزه قرار می‌گیره. طرفدار دو آتیشه برند اپل و عاشق نوشتن درباره محصولات و تولیدات جدید در حوزه تکنولوژی. تولید محتوا و زبان انگلیسی دو تا از علایق زندگیشه و از این کار لذت می‌بره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + نوزده =